نکاتی مهم درباره سفید کردن دندان

سفید کردن دندان یا بلیچینگ درمانی است که در آن بد رنگیها و رنگدانه هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندانها شده و حتی بعضی بد رنگیهای ژنتیکی را بر طرف نموده و دندانهایی سفید و زیبا را به شما هدیه میکند.

نبض ما- یکی از روش های درمانی در حوزه دندان که برای زنان و مردان بطور مشابه در همه جهان مورد استفاده قرار می گیرد، روش درمانی سفید کردن دندان (بلیچینگ) و جرم گیری دندان است که استفاده از این روش درمانی به صورت بی خطر برای افراد با هر بودجه، چارچوب زمانی و خلق و خو امکان پذیر است. صرف نظر از اینکه روش سفید کردن دندان در مطب دندانپزشک یا با استفاده از کیت های خانگی خریداری شده از داروخانه در منزل انجام شود، روش سفید کردن دندان و ارتودنسی یک روش فراگیر و رایج در بین افراد مختلف برای زیبایی طرح لبخند می باشد. در نتیجه با استفاده از سفید کننده دندان می توان نتایج بلند مدت و کوتاه مدت مشاهده کرد.

تفاوت سفید کردن دندان و بلیچینگ

مطابق بیانیه های FDA، اصطلاح « بلیچینگ دندان » فقط زمانی استفاده می شود که امکان تمیز کردن دندان فراتر از رنگ طبیعی آن وجود داشته باشد. بنابراین هر محصول تمیز کننده (مثل یک خمیر دندان) از نظر تکنیکی یک سفید کننده دندان محسوب می شود. مطمئناً، اصطلاح سفید کننده بهتر از بلیچینگ به نظر می رسد و به همین خاطر حتی زمانی که محصولات حاوی بلیچ نیز توضیح داده می شوند، از اصطلاح سفید کننده برای انجام این کار استفاده می شود.

مطالب مرتبط: درمان خانگی بدرنگی و زردی دندان

علل تغییر رنگ دندان

دندان های شیری به طور معمول از دندان بزرگسالی که بعد ظاهر می شوند سفیدترند. با افزایش سن، دندان بزرگسالی اغلب تیره تر، زردتر و یا لکه دار می شوند. به همین دلیل است که دندان های سفید، فرد را جوان تر نشان می دهد.

همانطور که روشهای متعددی برای سفید کردن دندان وجود دارد دندان می تواند به روشهای مختلفی نیز دچار تغییر رنگ شود. علل اصلی چنین تغییراتی ژنتیک، مصرف آنتی بیوتیک ها، مصرف بعضی انواع غذاها و نیز افزایش سن می باشند. تغییر رنگ دندان های داخلی بدلیل تغییرات مینا و عاج دندان می باشد. این امر عمدتا بدلیل تماس با میزان بیش از حد فلوراید، تتراسایکلین، مصرف آنتی بیوتیک ها در زمان کودکی، مشکلات رشد، پوسیدگی دندان، ترمیم دندان، مشکلات درمان ریشه و ضربه روی می دهد.

تغییر رنگ دندان های خارجی توسط عوامل خارج از بدن، به طور عمده مواد غذایی و تنباکو ایجاد می شود. علل اصلی زردی دندان های جلویی سیگار کشیدن، مواد غذایی حاوی تانن، قهوه، چای، هویج، پرتقال، و دیگر مواد غذایی هستند.

لامینیت دندان

مطالب مرتبط: هر آنچه در مورد سفید کردن دندان باید بدانید

روش های سفید کردن دندان

در حال حاضر سه انتخاب اصلی برای سفید کردن دندان و از بین بردن جرم دندان ها وجود دارد. این روش ها در زمینه استفاده از مقادیر متفاوت پراکسید و دفعات استفاده با یکدیگر متفاوت هستند.

در مطب دندانپزشک

بهبودی فوری یکی از مزایای اصلی رفع جرم دندان و سفید کردن دندان در مطب دندان پزشک است. در این روش به دقت از مقدار نسبتاً زیاد ژل پراکسید با تمرکز بالا به صورت کنترل شده استفاده می شود ، با تقبل هزینه سفید کردن دندان این روش  باید توسط دندان پزشک یا تکنیسین آموزش دیده پس از حفاظت لثه با استفاده از پوشش مخصوص انجام شود. معمولاً، پراکسید بر روی دندان در فواصل زمانی 15 تا 20 دقیقه ای باقی می ماند که در اکثر موارد امکان اضافه کردن مدت زمان آن تا یک ساعت نیز وجود دارد. کسانی که با مشکلات جدی در این رابطه مواجه هستند احتمالاً باید چند جلسه از این روش درمانی استفاده کنند یا ممکن است از آنها خواسته شود سیستم سفید کردن دندان به صورت خانگی را مورد استفاده قرار دهند. هزینه سفید کردن دندان در مطب دندان پزشک بستگی به پزشک شما و تعداد جلسات درمانی دارد.

روش های خانگی

بسیاری از دندان پزشکان ممکن است به بیماران خود توصیه کنند از ابزارهای سفید کردن دندان و درمان جرم دندان  در خانه برای دستیابی به بهترین نتایج در بلند مدت استفاده کنند. استفاده از این ابزارها به سادگی برای بیمار امکان پذیر است و در آنها ژل پراکسید با تمرکز به نسبت کم بر روی دندان برای یک ساعت یا بیشتر باقی می ماند (گاهی اوقات برای تمام طول مدت شب). هر چه درصد پراکسید استفاده شده در این حالت کمتر باشد، احتمالاً ایمنی ناشی از آن بر روی دندان طولانی مدت تر است. این ژل با استفاده از سینی های مخصوص ساخته شده که شبیه محافظ دندان است، بر روی دندان قرار می گیرد. قیمت سفید کردن دندان به این روش و رفع زردی دندان کمتر از انجام آن در مطب دندانپزشک می باشد.

روش های بلیچینگ

ارزان ترین و مناسب ترین انتخاب ها برای سفید کردن و رفع زردی دندان بلیچینگ قابل تهیه از بازار است که در آن از ابزارهای سفید کننده همراه با ژل بلیچینگ با تمرکز کمتر نسبت به ابزارهای سفید کننده خانگی دندان استفاده می شود. در این حالت قرار گرفتن ژل بر روی دندان ها از طریق ابزارهای مختلف امکان پذیر است. در بسیاری از موارد، استفاده از این روش می تواند چند دندان جلویی را سفید کند، در حالی که در صورت استفاده از سینی میتوان همه دندان های قابل رویت در زمان لبخند زدن را سفید کرد. هزینه این روش نسبتا کم می باشد

استفاده از بلیچ برای سفید کردن دندان در مطب روشی است که در صورت نیاز به نتایج فوری از پر اکسید هیدروژن استفاده می کند و می تواند نتایج موثر و فوری به همراه داشته باشد. هنگامی که این ماده در بلیچینگ دندان استفاده می شود، می تواند تقریباً از 9 تا چهل درصد ناحیه دندان را پوشش دهد.

در مقابل، استفاده از بلیچ برای سفید کردن دندان در خانه در صورت استفاده از پر اکسید کاربامید سرعت عمل کمتری دارد و این ماده می تواند به پراکسید هیدروژن شکسته شود. پر اکسید کاربامید یک سوم قدرت پراکسید هیدروژن را دارد. این موضوع به این معنی است که یک استفاده 15 درصدی از این ماده تقریباً معادل 5 درصد پر اکسید هیدروژن تاثیر دارد.

انواع بلیچینگ

۱- یک روش سفید کردن دندان ، بلیچینگ در خانه (Home Bleaching) می باشد. دندانپزشک، قالب مخصوص را برای بیمار تهیه کرده و همراه با ژل مخصوص بلیچینگ با غلظت خیلی کم، به بیمار تحویل می دهد تا در منزل استفاده کند.

۲- روش دیگر سفید کردن دندان ، بلیچینگ در مطب (Office Bleaching) می باشد که توسط دندانپزشک در مطب انجام می گردد و بسیار موثرتر است چون ژل مخصوص بلیچینگ، با غلظت خیلی بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.

۳- ولی مطمئن ترین و موثرترین روش سفید کردن دندان ، بلیچینگ در مطب (آفیس بلیچینگ) بــا استفاده از دستگاه اشعه مخصوص بلیچینگ، با مراقبت و حفاظت دقیق دندانپزشک می باشد.

دوام بلیچینگ

شما نباید تصور کنید یک بار که دندان هایتان را سفید کردید هیچ وقت دیگر به سفید کردن آنها احتیاج نخواهید داشت. سفید کردن دندان ها آثار همیشگی ندارد  ولی دندان ها معمولا چند سالی سفید باقی خواهند ماند. حفظ نتایج درمانی به این مساله بستگی دارد که شما پس از سفید کردن دندان هایتان، چقدر توصیه های ایمنی را رعایت کنید. نوشیدن زیاد قهوه و چای پر رنگ، کشیدن سیگار، استفاده زیاد  از نوشابه های رنگی و عدم توجه به بهداشت دهان و دندان ، از عواملی هستند که باعث می شوند مدت زمان دوام   بلیچینگ کمتر شود.

سفید کردن دندان

عوارض بلیچینگ یا سفید کردن دندان

بلیچینگ در صورتی که با روش اصولی و صحیح و دقت لازم انجام شود هیچگونه ضرر و اثر سوء نخواهد داشت و کاملا بی ضرر است. بعد از بلیچینگ ممکن است گاهی به طور موقت دندان ها یک مقدار حساس شود که پس از چند روز بهبود می یابد. استفاده از خمیردندان های ضدحساسیت در این گونه موارد توصیه می شود.

درمان های بدون نیاز به نسخه

سفید کننده های دندان موجود در بازار، عمدتا به دلیل نسبتا ارزان و آسان بودن بسیار متداول شده اند.  چندین محصول سفید کننده دندان هم اکنون در بازار موجودند که به نسخه پزشک نیاز ندارند. این محصولات شامل نوارهای سفید کننده، ژل ها، قاب های دندان (mouth trays) همراه با ژل، خمیر دندان های سفید کننده و حتی آدامس های سفید کننده می باشند. این محصولات عمدتا ایمن هستند ولی در صورت وجود مشکلات دهانی بهتر است که با دندانپزشکی که عضو AACD است مشورت نمایید.

با وجود در دسترس بودن چنین محصولاتی، روش درمانی تحت نظر پزشک همچنان ایمن ترین و موثرترین روش محسوب می شود. در ادامه دلایل لزوم مراجعه و مشاوره با دندانپزشکی که عضو AACD باشد مطرح می شوند.

اغلب قاب های دندانی بازار تطابق خوبی با دهان بیمار ندارند در حالیکه قاب های دندانی Mouth Trays تجویزی توسط دندانپزشک اینگونه نیستند. قاب های نامناسب باعث نشت ژل سفید کننده و نتیجتا تحریک لثه ها و درمان غیر موثر می شوند. در روشهای تحت نظر دندانپزشک حتی بیماران دچار حساسیت دندان نیز می توانند به سفید کردن دندان اقدام کنند.

خمیر دندان

مراحل استفاده از تری ها و ژلهای سفید کننده دندان

1-  ابتدا دندانهای خود را مسواک نموده و با نخ دندان ما بین دندانهای خود را تمیز کنید.

2- نوک مخلوط کننده سرنگ را وصل کنید.

3- یک قطره ژل سفید کننده دندان را بر سطح داخل لبه بیرونی هر یک از حفره های قالب پلاستیکی دندانها ( تری ها ) بچکانید. بعد از چکاندن هر قطره آنرا با نوک سرنگ در حفره پخش کنید.

4- قالبهای محتوی ژل سفید کننده دندان را بروی دندانها بگذارید. دقت کنید که ژل از قالبها بیرون نزند و مطمین شوید که قالبها بدرستی و کاملا بر روی سطح دندانها قرار گیرد.

 5- ژل اضافی بیرون زده از قالب را بوسیله انگشت یا مسواک خشک پاک کنید. سفید شدن لثه ، در این مرحله طبیعی است و ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد و این خود علامت زیاد گذاشتن مواد سفید کننده دندان است که باید در دفعات بعد کمتر استفاده کنید.

6- قالبها را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی دندانهای خود نگه دارید.

7- بعد از هر کاربرد ، قالبها را از دهان خارج کرده و با آب و مسواک دندانها و لثه های خود را بشویید. قالبها را با آب سرد بشویید و کاملا از ژل پاک کنید، سپس در یک جعبه در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.

8- برای کسب بهترین نتیجه ، از ژل سفید کننده در دو نوبت یکی در ابتدای روز و دیگری در انتهای شب قبل از خواب استفاده نمایید.

مطالب مرتبط: درمان بیماری های دهان با لیزر

سفید کردن دندان با لیزر

سفید کردن دندان با لیزر ، علی‌رغم گران‌تر بودن سریع‌تر است و مانند دیگر روش‌های بلیچینگ دندان‌هایی سفیدتر و درخشان به دست می‌دهد. در ابتدا ژل سفیدکننده روی دندان‌ها اعمال می‌شود، پس از آن اشعه قدرتمندی روی دندان‌ها تابانده می‌شود تا فرآیند از بین رفتن لکه‌های داخلی دندان تسریع شود.

محلول سفیدکننده مورد استفاده برای درمان با لیزر معمولاً از غلظت پراکسید بالاتری برخوردار است، به همین دلیل ژل محافظ روی لب‌ها و لثه‌ها مالیده می‌شود. به علاوه لثه‌ها با پنبه پوشانده می‌شود و از رکرکتور (منقبض‌کننده) برای دور نگه داشتن لب و گونه از دندان‌ها استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط: در خرید خمیر دندان دقت کنید

ویژگی بهترین خمیردندان های سفید کننده

امروزه تعداد زیادی از خمیردندان های سفید کننده برای استفاده ی روزانه در بازار موجود اند تا دندان ها را به بهترین شکل سفید کنند

خمیردندان های سفید کننده معمولا شامل بلیچینگ نمی باشند به جای آن دارای ذرات و مواد شیمیایی ساینده و لایه بردار اند که به صورت موثری به جلا دادن  سطح دندان  و رفع لکه های موجود روی آن کمک می کنند .

شاید شما نگران این باشید که خاصیت سایندگی خمیردندان های سفید کننده به دندان شما آسیب برساند اما تحقیقات نشان داده که خمیردندان های سفید کننده بیشتر از خمیر دندان های معمولی به مینای دندان آسیب وارد نمیکنند.

مطالب مرتبط: ۳ راه خانگی سفید کردن دندانها

برخی روش های خانگی برای سفید کردن دندان

– پوست پرتقال یکی از بهترین روش ها برای سفید کردن دندان است. برای استفاده از آن می توانید پوست پرتقال را خشک کرده یا به همین صورت خریداری کنید سپس باید آن را پودر کرده و با استفاده از آن دندان هایتان را تمیز کنید. با انجام این کار به طور روزانه دندان های شما سفید خواهند شد.

– خوردن سبزی های خام و سفت برای استحکام دندان خیلی توصیه نمی شود اما اگر از قدرت دندان هایتان مطمئن هستید می توانید از سبزی های سفت برای سفید کردن دندان استفاده کنید. سیب، کرفس و هویج از بهترین سبزی هایی هستند که می توانید استفاده کنید.

– نمک شاید برای دستگاه گوارش و بدن خیلی مفید نباشد اما می تواند برای سفید کردن دندان وسیله ای مناسب باشد. مقداری نمک روی مسواکتان بپاشید و سپس به همراه خمیردندان شروع به تمیز کردن دهانتان کنید. نمک در سفید کردن دندان معجزه می کند.

– برای از بین بردن زردی های دندان از یک ترکیب معجزه اسا استفاده کنید. با مخلوط کردن زردچوبه، نمک و آبلیمو به راحتی میتوانید درخشندگی دندان ها را برگردانید. این ترکیب را باید برای چهار تا پنج شب استفاده کنید سپس تاثیر آن را خواهید دید.

– چای و قهوه از دلایل به وجود آمدن لکه روی دندان هستند ولی هنگامی برای دندان مضرند که داغ باشند. برای آن که دندان های سالم داشته باشید بهتر است همیشه از نوشیدنی های ولرم استفاده کنید و همچنین دقت داشته باشید مصرف بالای کافئین برای دندان مفید نیست.

– در برخی منابع آمده اگر پوست موز را به مدت 2 دقیقه روی دندان هایتان بمالید می تواند لکه ها را ازبین ببرد و باعث سفید شدن و درخشان شدن دندان ها شود.

سفید کردن دندان با جوش شیرین

مدت زیادی است که کارخانه های خمیر دندان سازی از سدیم بی کربنات یا جوش شیرین به خاطر خاصیت لایه برداری اش در ترکیبات خمیر دندان ها استفاده می کنند.

اگرچه مقدار جوش شیرین در همه ی خمیر دندان ها یکسان نیست. برخی خاصیت لایه برداریشان بیش تر است و حتی ممکن است به مینای دندان آسیب وارد کنند.

برای سفید کردن دندان ها با جوش شیرین ابتدا نصف قاشق غذا خوری جوش شیرین را با یک قاشق غذا خوری آب مخلوط کنید می توانید چند قطره لیمو ترش  هم به آن اضافه کنید. سپس 10 تا 15 دقیقه با مسواک روی دندان ها ماساژ دهید.

 

نبض ما– گردآوری

منابع

تبسم مهر، دکترسپهریان، دکترهاشمی ، webmd

4.8/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید