علل ناباروری مردان بررسی می شود

در كنفرانس علمي متابوليكس در تشخيص ناباروري مردان

پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی-ابن سینا، کنفرانس علمی- دوره ای باروری وناباروری با عنوان متابولیکس در تشخیص ناباروری مردان را در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا برگزار می کند.

به گزارش نبض ما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ابن سینا، دکتر کامبیز گیلانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا، در تشریح موضوع متابولیکس در تشخیص ناباروری مردان، گفت: اصولا روش های معمول و قدیمی ارزیابی فعالیت سلول ها و یا یک بافت و به طور کل سلامت هر فرد مبتنی بر اندازه گیری مولکول های خاص چون قندها، چربی ها و یا پروتئین ها در مایعات بیولوژیک از جمله خون و ادرار است. اما هرگاه بتوان مجموعه مولکول هایی کوچک که در فرآیند سوخت و ساز سلول ها و بدن یک موجود زنده مصرف و تولید می شود را به طور همزمان اندازه گیری نمود، اطلاعات دقیق و ارزنده ای را از وضعیت فعالیت و سلامت آن سلول یا موجود در اختیار قرار می دهد و این ارزیابی و عملکرد امروزه تحت عنوان فناوری متابولومیکی نامگذاری می شود.

وی تصریح کرد: در واقع ارزیابی در تغییر در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن و ارتباط آن، به گذشته دور و طب در قرون بسیار دور برمی گردد به طوری که ابن سینا و سایر قدما با مشاهده ویژگی های ظاهری ادرار و بزاق و مدفوع فرد پی به بیماری وی برده و درمان مناسب را انجام می دادند. امروزه به مدد پیشرفت تکنولوژی ارائه تجهیزات هوشمند و دقیق، امکان ارزیابی و اندازه گیری همزمان هزاران مولکول متابولیتی کوچک فراهم گردیده است.

گیلانی یکی از مهمترین اهداف این بررسی ها را شناسایی بیومارکرهای جدید برای شناسایی و درمان بیماری های انسان عنوان کرد و افزود: یکی از زمینه های تخصصی فعالیت پژوهشگاه ابن سینا در زمینه شناسایی علل و درمان ناباروری در مردان و زنان می باشد و از آنجایی که علل اختلال در اسپرماتوژن و کاهش کیفیت اسپرم در بیش از ۷۰ % مردان ناشناخته است، استفاده از تکنیک های مدرن از جمله متابولومیکی می تواند نقش ارزنده و فراوانی در شناسایی علل و بیومارکرهای مرتبط آن را انجام دهد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه تیم تخصصی درمان ناباروری مردان و پژوهشگران گروه جنین شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن سینا طی هفت سال گذشته و فعالیت در این زمینه توانسته اند به نتایج ارزنده ای در زمینه تفاوت پروفایل متابولیسمی در مردان با علل ناباروری مختلف دست یابند، اظهار امیدواری کرد: به طور حتم می توان با این فعالیت ها، دور نمای روشنی را برای تشخیص و درمان ناباروری در آینده ایجاد کرد و مانع از اعمال جراحی تهاجمی از جمله بیوپسی بیضه برای یافتن اسپرم در مردان مبتلا به آزواسپرم شد.

ایشان در ادامه با بیان اینکه شرکت در این کنفرانس علمی برای عموم آزاد است، افزود: پزشکان عمومی و متخصصان اورولوژی گروه های هدف در این کنفرانس علمی- دوره ای هستند که می توانند از امتیاز آموزش مداوم رایگان برخوردار شوند.

لازم به ذکر است، این کنفرانس علمی، روز یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۰ در سالن اجتماعات مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، به آدرس: خیابان شریعتی، نبش خیابان یخچال برگزار خواهد شد.

گفتنی است، کلیه علاقمندان به شرکت در این کنفرانس، می توانند جهت ثبت نام به صورت حضوری، به مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا مراجعه نموده و یا با شماره ۲۳۵۱۹ داخلی ۶۰۷ ، واحد آموزش، تماس حاصل کنند.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید