۵ خاصیت مواد غذایی سرشار از لیتیوم

لیتیوم ماده معدنی است در رده مواد معدنی الکترولیتی ضروری مانند سدیم و پتاسیم قرار می گیرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که لیتیوم یک ماده معدنی حیاتی و جزو مواد مغذی ضروری است به طوری که برای بزرگسالان 1 میلی گرم در روز توصیه می شود.

نبض ما– لیتیم یکی از مهمترین عناصر بدن انسان است که در سلامت اعصاب و روان و خلق و خو موثر است.

فواید لیتیوم برای بدن

1- برای محافظت از مغز در برابر آسیب از استرس اکسیداتیو ضروری است. به عنوان مثال، مطالعات برخی از مزایای مکمل های لیتیوم طبیعی برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، دیابت و کسانی که داروهای روان درمانی مصرف می کنند، نشان داده اند.

2-لیتیوم می تواند به افزایش قدرت و کیفیت بافت های ظریف بدن کمک کند که در بعضی موارد مهم هستند.

3-لیتیوم در هر سلولی بدن برای انجام فعالیت هایی ظریف مورد استفاده قرار می گیرد، که بعضی از آنها با پیشرفت ذهنی یا تقویت مغز ارتباط دارند.

4- اثرات کلسیم و فسفر، دو ماده معدنی موثر در تشکیل استخوان، ممکن است از طریق مکمل لیتیوم افزایش یابد. برخی از تحقیقات توانایی لیتیوم در حمایت از قدرت استخوان را نشان می دهد.

5- تحقیقات اخیر نشان داده است که لیتیوم ممکن است اثرات قوی تقویت کننده ایمنی نیز داشته باشد. همزمان با ایجاد خواص ایمنی می تواند فعالیت هایی هم در برابر موجودات مضر داشته باشد. یکی از مهمترین مکانیسم ها، کاهش میزان فعالیت پروستاگلاندین است. پروستاگلاندین ها در هر سلول بدن، گیرنده های کوچک هستند که انواع فعالیت های متابولیکی را تعدیل می کنند. فعالیت بیش از حد پروستاگلاندین می تواند عملکرد ایمنی بدنی را کاهش دهد. با این حال،لیتیوم ممکن است نقش مهمی در جلوگیری از تولید بیش از حد و اثرات سرکوب کننده آن داشته باشد.

چطور بفهمیم که بدن ما به لیتیوم نیاز دارد؟

برخی از افراد به خاطر ترکیبی از ژن های خوب، سلامتی مناسب و سطح بالای لیتیومی که در آب آشامیدنی خود دارند، مقدار زیادی لیتیوم برای مغز فراهم آورده اند. اما بسیاری از ما مقدار کافی را نداریم. نیاز بالقوه شما به لیتیوم از طریق نشانه های رفتاری، سابقه فامیلی و تست های آزمایشگاهی قابل تعیین است که در ادامه بحث می شود.

نشانه های رفتاری

اگر شما با هر چیزی از قبیل خشم، تحریک پذیری، خلق و خوی بد، افسردگی، اختلال دوقطبی، اعتیاد، سوء مصرف مواد، اختلالات خوردن، کاهش شناختی، آلزایمر یا سایر مشکلات خلقی یا مغزی مبارزه می کنید، ممکن است لازم باشد که سطح لیتیوم خود را ارزیابی کنید.

سابقه خانوادگی

اگر شما عضو خانواده ای با یک بیماری روانپزشکی مانند افسردگی، اسکیزوفرنی، اوتیسم، دوقطبی و غیره هستید، گذشته از این که نگرانی یا مشکل خاصی در رابطه با احساسات و یا سلامت روان خود داشته باشید، استفاده از مکمل لیتیوم می تواند برای روحیات شما بسیار مفید باشد. اما برای تعیین سطح نیاز خود به لیتیوم، لازم است که آزمایشات پزشکی را انجام دهید.

لیتیوم

تست های آزمایشگاهی

مطمئن ترین روش برای اندازه گیری سطح لیتیوم در بدن، از طریق تجزیه و تحلیل مواد معدنی موی سر (HTMA) است.  بر خلاف برخی از فلزات دیگر،لیتیوم در بافت مو در مقادیری هماهنگ با دیگر سطوح بدن مطابقت دارد. بنابراین آزمایش موی سر می تواند روشی مطمئن برای این کار باشد.

اگر لیتیوم مصرف نمی کنید، آزمایش خون برای اندازه گیری سطح لیتیوم بی فایده است. با این حال، اگر برای شما لیتیوم تجویز می شود، پزشک شما باید آزمایش خون را انجام دهد تا سطح خون لیتیوم شما بالا نرود.

دوزهای تغذیه ای لیتیوم هرگز اثرات جانبی منفی از خود نشان نمی دهدن؛ برعکس، مکمل های لیتیومی اغلب برای افرادی که با مشکلات خلقی یا مشکلات سلامت مغز درگیر هستند، سودمند است. اما قبل از اینکه شروع به مصرف لیتیوم کنید، متوجه شوید که دوزهای خیلی زیاد می توانند مضر و حتی کشنده باشند. فوق العاده مهم است که بیش از حد مصرف نکنید!

لیتیوم در چه مواد غذایی بیشتر یافت می شود؟

لیتیوم را می توان در مواد زیر بیشتر از بقیه یافت:

  1. انواع خردل، مخصوصا خردل ارگانیک.
  2. ساردین ها و دیگر ماهی ها و محصولات دریایی منابع خوبی برای لیتیوم هستند.
  3. ذرت آبی. توجه شود که دیگر ذرت ها به این اندازه دارای لیتیوم نیستند.
  4. آجیل پسته خام و یا پخته شده نیز یک منبع خوب برای لیتیوم است، اما تنها چند بار در هر روز.
  5. سبزیجات پخته شده.

نبض ما– ترجمه: حسین مقدس زاده

3.9/5 - (19 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید