مسواک برقی و فواید آن

اغلب مردم نتیجه مطلوبی از مسواک زدن دندان های خود نمی گیرند که این به دلیل روش غلط مسواک زدن یا نگذاشتن وقت کافی برای این کار است. البته رفع این مشکلات با استفاده از مسواک برقی بیشتر فراهم می شود.

نبض ما– مسواک برقی از اواخر دهه 1960 میلادی به طور گسترده در کنار سایر محصولات تجاری بهداشت دهان در دسترس مردم قرار گرفت. ابتدا کاربرد مسواک برقی تنها برای گروه محدودی از مردم که دارای محدودیت های فیزیکی و ذهنی بودند یا کسانی که مهارت کافی برای مسواک زدن به روش دستی نداشتند، توصیه می شد.

این مسواک ها در بیماران ارتودنسی نیز تجویز می شد. در دهه 1990 با پیشرفت تکنولوژی، تولید مسواک های برقی طیف وسیعی از مردم از این وسیله سود بردند.

مسواک برقی یا معمولی

مطالعات مختلف نشان دادند که کاربرد این مسواک ها 2 بار در روز، دارای اثرات مفید در مقایسه با مسواک های دستی است. اما نکته اصلی این است که چه با مسواک برقی و چه با مسواک معمولی، آنچه که مهم است مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها در هر روز است.

البته حرکات خودکار پرزهای مسواک برقی باعث برطرف شدن بیشتر پلاک دندانی و بهبود سلامت لثه می شود. محققان معتقدند علاوه بر روش مسواک زدن، تعداد مسواک زدن و مدت زمانی را که صرف این کار می کنید و نوع مسواک مستقیماً روی میزان رفع پلاک دندانی تأثیر می گذارد.

مسواک برقی به علت حرکت چرخشی- ارتعاشی سر آن بهتر از مسواک معمولی، پلاک دندان را برطرف می کند و احتمال ابتلا به التهاب و ورم لثه ها را کاهش می دهد.

 

فواید مسواک برقی

مطالعات مختلف نشان می دهند که استفاده از مسواک های برقی در بیشتر مردم سودمند است چرا که: بدون توجه به توانایی فردی، یک تکنیک خوب مسواک زدن را فراهم و انگیزه فرد را تقویت می کنند و مقبولیت بیشتری در طولانی مدت دارند.

تولیدکنندگان مختلف، فواید زیر را در کاربرد مسواک های برقی ادعا می کنند: کاهش قابل توجه پلاک در بالغان و بزرگسالان، نیروی کمتر مورد نیاز برای برداشت پلاک و در نتیجه کاهش خطر تحلیل و سایش لثه، کاهش بیشتر التهاب و خون ریزی از لثه در مقایسه با مسواک های دستی، توانایی بیشتر در برداشت جرم و تغییر رنگ دندان ها در مقایسه با مسواک دستی، به دلیل سر کوچک و دسترسی آسان به نواحی مختلف دهان، کودکان به استفاده از این مسواک ها راغب ترند.

انواع مسواک های برقی

نسل اول: مسواک برقی هایی که با باتری کار می کنند. مزیت این گروه ارزان تر بودن و قابلیت حمل آن ها است. با این حال کوتاه بودن مدت عمر و شکنندگی مکانیکی این گروه از معایب آن ها می باشد.

نسل دوم: دارای یک سر چرخنده مجزا هستند و با باتری قابل شارژ کار می کنند. حرکت سر مسواک در این گروه به صورت لرزشی یا جلو عقب است. قیمت آن ها بالاتر است و تایمر دارند. سر این مسواک ها سنسور حساس به فشار دارد.

نسل سوم: مسواک های سونیک هستند. قابلیت شارژ دارند و قیمت آن ها بالاتر است.

 

مشخصات مسواک برقی

مشخصات مسواک های برقی عبارتند از:

  • عملکردهای مختلف مثلا برای حساسیت دندانی، سفید کردن دندان ها و یا ماساژ دادن لثه ها
  • حسگرهای هشداردهنده زمانی که خیلی محکم و با فشار مسواک می زنید.
  • داشتن تایمر برای فهمیدن اینکه مسواک زدن هر قسمت از دهان شما چقدر طول می کشد.
  • یادآوری کننده دیجیتال برای تعویض سر مسواک
  • حرکت چرخشی- ارتعاشی و یا تکنولوژی صوتی
  • داشتن سر مسواک متعدد که شما می توانید هر نوعی را که می خواهید انتخاب کنید.

نحوه استفاده از مسواک برقی

شارژ کردن مسواک برقی، بسیار مهم است. بدون شارژ، مسواک برقی شما مانند یک مسواک معمولی است. هنگامی که متوجه شدید باتری مسواک شما ضعیف شده، باید آن را شارژ کنید. هنگامی که باتری آن ضعیف شده باشد، تغییراتی در صدای آن ایجاد می شود. مدت زمان شارژ مسواک برقی، چیزی حدود 16 ساعت می باشد.

پرزهای مسواک بیشترین نقش را در سفیدی و تمییزی دندان های شما بای می کنند. پرزها پس از چند ماه فرسوده شده و قابلیت خود را از دست می دهند، بنابراین بهتر است هر چند یک ماه پرزهای مسواک برقی خود را عوض کنید.

قبل از استفاده از مسواک آن را کمی مرطوب کنید.

دندان های خود را چهار بخش در نظر بگیرید، بالا چپ، بالا راست، پایین چپ و پایین راست. پرزهای مسواک باید در یک زاویه 45 درجه در مسیر لثه باشند. با فشار مناسب، به شکل دایره ای طوری که دندان ها را به طور کامل پوشش دهد، مسواک بزنید.

مدت زمان استفاده از مسواک برقی 2 دقیق در نظر گرفته شده (30 ثانیه برای هر بخش). پس از آن 2 تا 3 دقیقه دهان خود را بشویید. توجه کنید که بهتر است مسواک زدن 40 تا 60 دقیقه پس از هر وعده ی غذایی انجام شود.

سپس مسواک خود را بشویید و در پایان نیز می توانید با فلوراید، دهان خود را به مدت 30 ثانیه بشویید.

بهترین مسواک برقی

اگر می‌خواهید مسواک معمولی خود را با یک مسواک برقی عوض کنید، با ما همراه باشید تا به شما نشان دهیم چطور می‌توانید بهترین مسواک برقی را بخرید. اگر بهداشت دهان و دندان و تمیزی و درخشندگی آن برایتان مهم است، خریدن مسواک برقی برایتان ضرورت دارد. استفاده درست از این وسیله کمک می‌کند که سریع‌تر و تمیزتر مسواک بزنید. برخی مدل‌های مسواک برقی دارای  ویژگی‌های فوق‌العاده مانند سنسور فشار و تایمر هستند که شما را در امر مسواک زدن یاری می‌کنند.

خصوصیات مسواک‌های برقی متفاوت است. مسواک‌های گران‌تر ممکن است امکانات بیشتری از یک مسواک معمولی تک‌برس داشته باشند. شما می‌‎توانید با پرداخت هزینه بیشتر از امکانات جانبی این دستگاه‌ها از جمله تایمر و سنسور فشار استفاده کنید. مدل‌های پیشرفته‌تری هم وجود دارد که از فناوری بلوتوث برخوردار است. شما می‌توانید با نصب برنامه‌های کاربردی بر روی دستگاه از بازخوردهای مختلفی در رابطه با نحوه مسواک زدن برخوردار شوید.

مسواک برقی برای کودکان

استفاده از مسواک برقی نتایج یکسانی را در مقایسه با استفاده از مسواک دستی و سایر وسایل تمیزکننده سطوح تماس بین دندانی در پاکسازی این نواحی دارد. یکی از گروه هایی که کاربرد این مسواک ها در آن ها توصیه می شود، کودکان هستند. به نظر می رسد مسواک های برقی پلاک بیشتری را در مقایسه با انواع دستی در کودکان برمی دارند. کاربرد این مسواک ها به خصوص در کودکانی که دارای معلولیت ذهنی یا مهارت ناکافی برای مسواک زدن دستی هستند توصیه می شود.

نبض ما– گردآوری

منابع

الودکتر، باشگاه خبرنگاران، تبیان

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید