بهترین برند شامپو برای ایرانی ها

برای پاک‌کردن و شستشوی موها و پوست سر از شامپو باید استفاده کنیم. از دیگر کاربردهای شامپو نرم کردن و حالت دادن به موها است. اما سوال اینجاست بهترین برند شامپو برای ایرانیان چیست؟ همچنین بهترین شامپو ایرانی بدون سولفات و پارابن کدام است؟

مواد تشکیل دهنده شامپو

شامپوی چندکاره

در انواع برند شامپو ، شامپوها ترکیبی از مواد مختلف هستند. شامل: آب- ماده پاک کننده یا سورفاکتانت ( ماده اصلی پاک کننده شامپو ) – مواد کف ساز- مواد دلپذیر کننده مثل عطر صدفی کننده ها یا موادی که به شامپو قوام سفت و رنگ صدفی می دهند – مواد نگهدارنده یا ضد باکتری – نرم کننده ها و حالت دهنده ها به مو افزودنی هایی مثل پروتئین، ویتامین، عصاره های گیاهی و مواد ضد قارچ برای درمان شوره.

ویژگی هایی یک برند شامپو خوب

در ادامه به بررسی ویژگی‌هایی که در خرید شامپو باید به آنها دقت کنید می‌پردازیم:

شامپو بدون سولفات و پارابن

اولین چیزی که در انتخاب و خرید یک برند شامپو مهم است، این هست که پاک کننده و شوینده هایی که در آن شامپو به کار رفته مناسب باشد. اصولا برای انتخاب برند شامپو باید دقت کنیم که شوینده های قوی مثل سدیم لوریل سولفات و یا سدیم لورت سولفات در آن به کار نرفته باشد. در واقع باید شامپوی ایرانی بدون سولفات خریداری کنید.

سولفات که نوعی سورفاکتانت است به علت قیمت ارزان، قدرت شویندگی بالا و کف زیاد رواج بسیاری داشته و از پر مصرف ترین سورفاکتانت ها در تهیه شامپو محسوب می‌شود.

این مواد دارای عوارض مختلفی هستند که از بین آنها می توانیم به خشکی و تحریک پوست سر اشاره کنیم که باعث التهاب و خارش پوست سر شده و احتمال بروز شوره سر را افزایش می دهند. در نهایت، سبب ریزش مو ها می شوند.

شامپو با ph پایین

بهترین pH برای برند شامپو حدود ۵ تا ۵٫۵ است، که pH طبیعی پوست و مو است و وجود و حفظ این PH در سطح پوست از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. رشد باکتری ها یکی دیگر از عوامل بروز شوره سر می باشد.

شامپوی خانگی ریزش مو

سازگاری با نوع پوست سر

 

نکته مهم دیگر اینکه، برند شامپو یی را انتخاب کنید که با نوع موی شما سازگاری داشته باشد. مثلا اگر موهای خشک و شکننده دارید، باید از برند شامپو مخصوص موهای خشک استفاده کنید. و یا اگر موهایتان را رنگ کردید خیلی خوب است که شامپوی مخصوص موهای رنگ شده را انتخاب کنید.

شامپو با عصاره گیاهی

یک نکته دیگر، استفاده از عصاره های گیاهی در ساختار شامپوهاست. مثلا اگر موهایتان خشک هست بهتر است شامپویی را استفاده کنید که در آن عصاره آووکادو بکار رفته باشد. عصاره آووکادو دارای ویتامین آ ، E و D طبیعی می باشد و دارای خاصیت ضد التهاب خفیف بوده و در افرادی با پوست های حساس و شوره سر بسیار مؤثر است.

این ماده یک لایه بسیار نازک چربی بر روی مو باقی می گذارد بدون اینکه ظاهر چرب یا حالت سنگین روی مو ایجاد کند. همچنین وجود ویتامین هایی با منشاء طبیعی در این عصاره باعث تغذیه ریشه مو و ترمیم و محافظت مو در برابر عوامل نامساعد خارجی می شود. و یا اگر موهایی نازک و لخت دارید، عصاره گیاه جوجوبا از نازک شدن و شکنندگی موها جلوگیری می کند و باعث محکم تر شدن و حجیم شده موهای شما می شود.

اثر پاک‌کنندگی

شامپو باید اثر پاک‌کنندگی داشته باشد و کم و زیاد کف کردن شامپو نشانه خوب یا بد بودن نیست  همچنین گرانتر بودن شامپو الزاما به معنای بهتر بودن نیست و انتخاب در شرایط یکسان و کیفیت یکسان صرفا سلیقه ای است . و البته تجربه افراد با شامپوهایی که برای موی خودشان استفاده کرده اند گواه بر کم و کیف شامپو خواهد بود.

معرفی شامپوی ایرانی بدون سولفات

در ادامه به معرفی چند شامپو ایرانی بدون سولفات و پارابن می پردازیم:

شامپو پرژک

برند شامپو پرژک شرکت نگین بهداشت آرین در سال ۱۳۸۱ با هدف تولید محصولات بهداشتی با توان رقابت کیفی با کالاهای نامدار خارجی و داخلی در بازارهای داخلی و بین المللی با حفظ حقوق مصرف کنندگان تاسیس گردید و پس از اخذ کلیه مجوزهای بهداشتی، صنعتی و استاندارد فعالیت خود را در زمینه تولید شامپوهای گیاهی نمود.

شامپو پرژک

شامپو سیر پرژک

عصاره سیر دارای خواص ضد ریزش مو می باشد و براساس تحقیقات انجام شده، می تواند برای درمان Alopecia aceata، که یک بیماری شایع ریزش مو است، مورد استفاده قرار گیرد. آدنوزین موجود در سیر علاوه بر ترمیم سلول های پوست و مو، به طور مستقیم بر روی پیاز مو تأثیر گذاشته و باعث رشد مجدد مو می شود.

شامپو رزماری پرژک

عصاره رزماری به دلیل خاصیت قارچ کشی آن از رشد مخمرها و در نتیجه از ایجاد شوره سر پیشگیری و شوره سنگین سر را مرتفع کرده و با جلوگیری از اکسید شدن لیپیدها و پروتئین ها از پیری پوست سر ممانعت می نماید.

شامپو گردو پرژک

عصاره گردو حاوی جاگلون (juglone) می باشد که به طور مستقیم و بدون نیاز به عامل تثبیت کننده، به فیبرها یا پروتئین های کراتینی مانند کراتین مو می پیوندد و باعث براق شدن مو می شود. عصاره گردو یک عامل ضد آفتاب بسیار مؤثر است و پیوند جاگلون با مو باعث محافظت آن در برابر اشعه ماورای بنفش (UV) می شود.

شامپو انار پرژک

رادیکال های آزاد که حاصل برخی عوامل محیطی هستند، باعث اکسیده شدن رنگدانه ها شده و یکی از علل رنگ پریدگی در موهای طبیعی و رنگ شده می باشد. انار به علت دارا بودن درصد بالایی از پلی فنول ها و تانین ها، که آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند، اثر محافظتی بر رنگ مو را دارا می باشد.

شامپو سبوس برنج پرژک

سبوس برنج غنی از ویتامین E و  توکوتری انول (ترکیبات مشابه ویتامین E) است. این مواد به سرعت جذب پوست سر شده و علاوه بر پیشگیری از ریزش موی ناشی از اختلالات هورمونی، به مقدار زیاد در لایه شاخی پوست جمع می شوند و به عنوان اولین لایه دفاعی، با خواص آنتی اکسیدان عمـــل کرده و پوست سر را از اشعه ی ماورای بنفش (UV)  محافظت می کنند و با احیاء کلاژن و الاستین باعث نرمی و کاهش آسیب ها و پیری پوست شده و به …

شامپو بابونه پرژک

بابونه حاوی مقدار زیادی پلی ساکارید است که به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده مو فعالیت می کنند. بابونه به دلیل وجود کامازولن، آرامش بخش و نرم کننده است. کلروجنیک اسید یک آنتی اکسیدان پلی فنولی موجود در عصاره بابونه می باشد که با دفع مولکول های رادیکالی، از آسیب سلول ها و در نتیجه پیری آنها جلوگیری می کند.

شامپو سدر پرژک

سدر غنی از آنتی اکسیدان های قوی از جمله: گلوکوزیدها، پلی فنول ها، ساپونین ها و تانیین ها است، که از پراکسیداسیون لیپیدها جلوگیری کرده و با تثبیت رادیکال ها از پوست سر محافظت می کند. سدر خاصیت ضد التهابی داشته و موجب حفظ رطوبت پوست سر می شود. از دیگر خواص سدر می توان به آنتی باکتریال و آنتی بیوتیک بودن آن اشاره کرد.

شامپو فیروز

حتما این برند شامپو را می شناسید. در واحد تحقیق و توسعه گروه بهداشتی فیروز جهت رسیدن به فرمولاسیون شامپو بچه ای که علاوه برسازگاری باپوست ومو، هیچگونه اثر سوزش روی چشم نداشته باشد، همواره تلاش بسیاری انجام شده است.

تفاوت این برند شامپو با شامپو های دیگر در pH، نوع و غلظت مواد فعال آن است. pH شامپو بچه فیروز طوری تنظیم شده که با pH چشم مطابقت داشته و میزان ریزش اشک را به حداقل می رساند.  ماده شوینده مورد استفاده  در این برند شامپو از نوع آمفوتری است که ضمن شویندگی ، سازگاری بیشتری با مخاط چشم کودکان دارد.

همچنین دقت نظر در تهیه مواد اولیه، رعایت اصول بهداشتی در خط تولید، جنس تجهیزات ساخت و بسته بندی، دقت تولید کننده، شرایط نگهداری محصول تا رسیدن به دست مصرف کننده نیز از عوامل مهم و موثر در کیفیت نهایی برند شامپو بچه فیروز می باشد.

شامپو فیروز

انواع شامپو بچه فیروز

انواع شامپو بچه فیروز عبارتند از:

شامپو بچه حاوی نرم کننده

  • حاوی نرم کننده برای جلوگیری از وز شدن موها پس از استحمام و سهولت در شانه پذیری
  • با pH خنثی،‌ فاقد هرگونه مواد صابونی و الکلی
  • بدون هر گونه حساسیت زایی پوستی و چشمی در آزمایشهای حساسیت پوستی ومخاطی
  • بدون اشک و سوزش چشم در هنگام شستشو
  • مناسب برای بزرگسالانی با موهای ظریف و حساس
  • مناسب برای شستشوی پلکها در هنگام تورم و التهاب

شامپو بچه آلوئه ورا

عصاره گیاه آلوئه ورا که در ایران با نام های صبر زرد و صبر تلخ شناخته می شود ،در درمان انواع بیماری ها مصرف می شود. این عصاره که حاوی ۲۰ نوع اسید آمینه ی ضروری بدن و ویتامین های A,B12,B6,B2,C,E می باشد برای درمان سریع سوختگی های پوستی واگزما کاربرد بسیار دارد و سبب ملایمت اثر شامپو روی پوست سر می گردد.

  • ترمیم کننده ریشه مو و کاهش دهنده التهاب پوست سر و ریزش مو و شوره سر ناشی از آن
  • مناسب برای موهای لطیف کودکان حاوی عصاره گیاه آلوئه ورا با خاصیت حفظ رطوبت طبیعی مو
  • دارای خاصیت التیام بخشی پوست سر با رایحه ای ملایم و مطبوع
  • با pH خنثی،‌ فاقد هرگونه مواد صابونی و الکلی
  • بدون هر گونه حساسیت زایی پوستی و چشمی در آزمایشهای حساسیت پوستی ومخاطی
  • بدون اشک و سوزش چشم در هنگام شستشو
  • مناسب برای بزرگسالانی با موهای خشک و صدمه دیده و پوست سر حساس و ملتهب

شامپو بچه بابونه

  • حاوی عصاره بابونه با خاصیت روشن و درخشان کنندگی مو
  • دارای خاصیت آرامش بخشی پوست سر
  • با pH خنثی،‌ فاقد هرگونه مواد صابونی و الکلی
  • بدون هر گونه حساسیت زایی پوستی و چشمی در آزمایشهای حساسیت پوستی ومخاطی
  • بدون اشک و سوزش چشم در هنگام شستشو
  • مناسب برای بزرگسالانی با موهای رنگ شده، هایلایت شده و روشن

شامپو بچه ویتامینه

  • حاوی ویتامین E با خاصیت حفظ رطوبت طبیعی
  • حاوی ویتامین B5 با خاصیت تقویت ریشه و کمک به حالت پذیری ساقه مو
  • با pH خنثی،‌ فاقد هرگونه مواد صابونی و الکلی
  • بدون هر گونه حساسیت زایی پوستی و چشمی در آزمایشهای حساسیت پوستی ومخاطی
  • بدون اشک و سوزش چشم در هنگام شستشو
  • مناسب برای بزرگسالانی با موهای صدمه دیده، موهایی با ساقه شکننده و بی حالت

شامپو بچه پروتئینه

شامپو بچه

امروزه در برخی از انواع برند شامپو به طور عمده از پروتئین های گیاهی به ویژه پروتئین گندم استفاده می شود. قسمت اعظم پروتئین گندم را ماده ای به نام گلوتن تشکیل می دهد. برای افزایش تاثیر بهینه پروتئین در فرمولاسیون معمولاً از پروتئین هیدرولیز شده استفاده میگردد. پروتئین گندم در طی هیدرولیز شدن به صورت آب و مواد پروتئینی در می آید. این مواد حاوی زنجیره آمینواسیدی بزرگ بوده و باعث نرمی و لطافت و درخشان شدن مو می‌شود.

4.3/5 - (28 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 نظر
  1. Mahboubeh می‌نویسد

    سلام من خیلی ریزش مو دارم و نمیدونم چ شامپویی برای من مفیده؟؟

    1. امیر می‌نویسد

      سلام، توصیه میکنم از شامپوی سیر یا زیتون پرژک استفاده کنی.

    2. ناشناس می‌نویسد

      شامپو موهای چرب بخرید

  2. جواد حسینی می‌نویسد

    سلام
    من پروتز مو انجام دادم الان دو هفتس سرم خیلی خارش داره چیکار کنم؟
    مرسی

  3. مریم می‌نویسد

    اینها سولفات ندارن دیگه؟!

    1. ناشناس می‌نویسد

      پرژک سولفات داره؛ چرا نوشته نداره نمیدونم!!!

  4. رقیه می‌نویسد

    سلام ایا شامپو سیر پرژک بدون سولفات است؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام . من همیشه از شامپو پرژک استفاده میکنم وراضی هستم . اما الان یک هفته س موهامو کراتین کردم سوالم اینه آیا شامپو پرژک بدون سولفاته ؟؟ میشه از این شامپو برای موهای کراتینه استفاده کرد؟؟ کدوم نوع شامپو پرژک بدون سولفاته؟؟ لطفا” جواب بدین

  5. یونس می‌نویسد

    فقط تبلیغ این ۲برند بود.
    والا این ۲ برند هردوشون سولفات…. دارن

    1. ناشناس می‌نویسد

      شامپو پرژک بدترین برند ایرانیه ،منو ک نزدیک بود کچل کنه حتی تا چن وقت بعد از ترک این شامپو هم ریزشم قطع نمیشد، در کل افتضاحه

      1. Ali می‌نویسد

        منم همین مشکل رو با کلیر و هدشودر داشتم.

        مارک شامپو مهم نیست مهم اینه که با نوع مو و پوست سر هر فردی سازگاری داشته باشه.

        البته من از چهار پنج تا از پیرایشگاه ها توی یک سال گذشته سوال کردم همگی تاکید داشتن شامپو بدون آمونیاک بزن مثل شامپو بچه فیروز.
        (البته این شامپو هم سر منو کامل تمیز نکرد و دنبال یکی بدون آمونیاک قوی تر هستم)

        این نکته مهم هم مدنظر داشته باشید این دوستان آرایشگر توی این مورد هم اتفاق نظر داشتند که
        شامپو های خارجی متاسفانه ۹۹ درصد فیک، یا تاریخ بروز شده، یا با موادی با بوی مشابه اصلی پر شده هستن و استفاده از اونها خیلی ریسکش بیشتره

  6. کاربر می‌نویسد

    کاملا مشخص تبلیغات پرژک بود اینا که کلی کف میکنن کجا بدون سولفاتن

  7. زرتشت می‌نویسد

    شاپو پرژک نوعی شوینده بدون کیفیت است. مصرفش در کوتاه مدت هم باعث ریزش مو میشه.

  8. ناشناس می‌نویسد

    شامپو فیروز رنگ بنفش سولفات داره یا ندارن برا موها کراتینه شده میتونم استفاده کنم ؟

  9. ناشناس می‌نویسد

    کاملا دروغه و تبلیغه چون من موهام کراتینه است و از شامپو سیر استفاده کردم بدون آگاهی و در عرض سه هفته موهام یه موج ریز گرفت

از پزشکان نبض‌ما بپرسید