۸ پیشنهاد برای رهایی از استرس و اضطراب

وقتی صحبت از رفع استرس و اضطراب می‌شود، کمک گرفتن از یک پزشک متخصص باید در اولویت شما باشد. اما …

نبض ما– این بدین معنا نیست که باید حتما برنامه‌ی درمانی‌تان را محدود به نسخه‌های پزشکی و داروهای مختلف کنید. بهترین گزینه برای برنامه‌ی درمانی، ترکیبی از داروها و روش‌های درمانی طبیعی است. متخصصین و محققین بهداشت روان همواره پیشنهاد می‌کنند که در کنار داروها، از روش‌های جایگزین درمانی برای رفع استرس و اضطراب و همچنین افسردگی استفاده کنیدمثل مواردی که در ادامه اشاره می شود:

بازی‌های کامپیوتری فکری و چیدمانی

انجام بازی‌های رایانه‌ای باعث فعال شدن بخش‌هایی از مغز شما می‌شود که معمولا در حالت افسردگی غیرفعال هستند. این قسمت‌های مغز با مهارت‌هایی همچون یادگیری، کسب انگیزه و برنامه‌ ریزی اهداف در ارتباطند.

نیازی نیست که حتما یک گیمر حرفه‌ای باشد و به سراغ بازی‌های پیچیده بروید؛ بازی‌های ساده و سرگرم‌کننده نیز می‌توانند برای مغز شما مفید بوده و به رفع استرس و اضطراب کمک کنند.

باغبانی

انجام باغبانی می‌تواند در درازمدت شدت افسردگی را کاهش داده و تمایل به فکر کردن درباره‌ی چیزهای ناراحت‌کننده را کمتر کند. حتی نگهداری گیاهان و گل‌ها در آپارتمان می‌تواند برای رفع استرس و اضطراب مفید بوده و استرس ناشی از افسردگی را کاهش دهد.

باغبانی کودک

بازی‌های کامپیوتری فکری و چیدمانی

انجام بازی‌های رایانه‌ای باعث فعال شدن بخش‌هایی از مغز شما می‌شود که معمولا در حالت افسردگی غیرفعال هستند. این قسمت‌های مغز با مهارت‌هایی همچون یادگیری، کسب انگیزه و برنامه‌ ریزی اهداف در ارتباطند.

نیازی نیست که حتما یک گیمر حرفه‌ای باشد و به سراغ بازی‌های پیچیده بروید؛ بازی‌های ساده و سرگرم‌کننده نیز می‌توانند برای مغز شما مفید بوده و به رفع استرس و اضطراب کمک کنند.

انجام کارهای داوطلبانه

شما می‌توانید با کمک کردن به دیگران به خودتان کمک کنید! مطالعات نشان می‌دهند که انجام کارهای داوطلبانه و خیرخواهانه باعث افزایش سلامتی جسمی و روانی افراد می‌گردد. محققین باور دارند که انجام این کارها برای مقابله با افسردگی و اضطراب به خصوص در بزرگسالان بسیار مفید هستند.

بازدید از موزه‌های هنر

قدمت هنر درمانی به بیش از ۷۰ سال پیش بازمی‌گردد؛ اما نیازی نیست که خودتان اثر هنری خلق کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید. تماشای آثار هنری می‌تواند باعث بهبود خلق‌وخو گشته و استرس را کاهش دهد.

پیاده‌روی

مطالعات فراوانی نشان داده‌اند که تنها خارج شدن از خانه و قرار گرفتن در طبیعت می‌تواند برای سلامت روان مفید باشد. قرار گرفتن در معرض محیط‌ها سبز و جنگلی باعث کاهش غلظت کورتیزول، کاهش ضربان قلب، کاهش فشارخون، افزایش فعالیت عصب پاراسمپاتیک و کاهش فعالیت عصب سمپاتیک می‌شود. برای رفع استرس و اضطراب کافیست با دوست خود به نزدیک‌ترین پارک رفته و از شر افسردگی و افکار منفی راحت شوید.

پیاده روی

تمرینات ورزشی

نیازی نیست برای مسابقه‌ی ماراتُن تمرین کنید؛ ۱۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده‌روی می‌تواند برای بهبود خلق‌وخوی افراد افسرده مفید بوده و تا چندین ساعت علائم افسردگی را تسکین دهد. برخی از مطالعات اشاره به این دارند که انجام تمرینات ورزشی به طور منظم می‌تواند به اندازه‌ی داروها برای رفع استرس و اضطراب مفید باشند.

مشارکت کردن

هنگام انجام تفریحات مورد علاقه‌ی خود برای کاهش استرس، از دوست خود نیز دعوت کنید که به شما ملحق شود. حضور دوست و داشتن حمایت اجتماعی باعث سرکوبی سطوح کورتیزول یا همان هورمون استرس می‌گردد.

3/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امید سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    بنده مردی 45 ساله هستم و دچار کبد چرب بودم و تحت درمان هستم و تقریبا بهبود حاصل شده. ضمنا ناراحتی رفلاکس معده هم دارم. اخیرا به دلیل ناراحتی مجاری ادراری کپسول تاوانکس 500 برای ن تجویز شده.دو سئوال دارم : 1- آیا این کپسول با توجه به عوارض جانبیی که برای ائن قید شده ، برای بنده مشکلی نخواهد داشت ؟2- در عوارض جانبی این کپسول نوشته شده احتمال پارگی تاندونها ! این یعنی باید در دوران مصرف اون ورزش نکنم ؟ در حال حاضر هفته ای سه روز ورزش پیلاتس انجام میدم در سطح متوسط. که شامل حرکتهای کششی، قدرتی ، کار با وزنه و.... هست.
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      خير مشكلي ندارد
      ورزش را محدودتر كنيد
  • تصویر کاربر بی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    بهمن 1376 در یک سانحه رانندگی مهره تی 6 من شکست و در اثر انتقال بد به بیمارستان نخاع من به شدت کوفته شد. مشکل اسپاسم و بی اختیاری ادرار و مدفوع است آیا شکل و فرم پاها و اسپاسم عضلانی بعد از ایجاد ضایعه می توانند نشان دهنده این باشد که نخاع قطع کامل است یا کوفتگی ؟ چون عضلات پاها و همچنین فرم پاها علی رقم 12 سال ضایع نخاعی بودن تغییرزیادی نداشته است امکان درمان ضایعات نخاعی با توجه به پیشرفت علم چند سال دیگر امکان پذیر است؟ با طب مکمل مثل ریکی و انرژی درمانی امکان ترمیم نخاع وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      1-شکل و فرم پاها و اسپاسم عضلانی بعد از ایجاد ضایعه نشانه قطع نخاع کامل ویا ناقص نیست .علت حفظ ظاهر پاهایتان وعدم اتروفی ویا لاغر شدن انهااسپاسمی است که درعارضه نخاعی مهره ششم پشتی وجود دارد.همچنین حرکت دادن پاهانیز به حفظ عضلات کمک می کند. 2-امیدواریم امکان درمان ضایعات نخاعی درسالهای اتی فراهم شود. 3-در زابطه با طب مکمل ریکی و انرژی درمانی توصیه می شودازمرکزبین المللی اموزش ریکی در ایران سئوال نمایید.امایقینااین درمان تاکنون جایگاه موثر وجدی دردرمان عوارض قطع نخاع درجهان ندارد.
  • تصویر کاربر بی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    بنده 14 سال پیش بر اثر برق گرفتگی در ماموریت اداری و سقوط از ارتفاع از ناحیه مهره دوم کمری دچار ضایعه و 14سال است که با ویلچر در اداره کار میکنم و بغیر فلج پاهام بیماری دیگری ندارم. از چه دارویی برای تقویت و برگشت حس بدنم استفاده کنم بعضی جاها حس دارم و احساس فشار یا سردی و غیره میکنم؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      بازگشت حس پس از 14 سال درنخاعی که اسیب شدیدی دیده است به گونه ای که باعث فلج پاها شده است از احتمال بسیار کمی برخوردار است .این امر مستلزم اتصال دو سر هزاران عصب حسی در نخاع است که در حال حاضر از هم جداشده اند.برای این امردارویی توصیه نمی شود. امااحتمالا افزایش جریان خون پاها بوسیله حرکت دادن انها بوسیله خود شما ویا فیزیوتراپ ویا استفاده از دوچرخه ثابت برقی ویا ماساژور برقی کمک کننده خواهد بود.
  • تصویر کاربر بی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    28 سال است كه قطع نخاع هستم . استخوان سازی شدید از ناحیه لگن زانو مچ پا داشته و داراي انحراف شدید ستون فقرات هستم ایا امکان عملو بهبودی وجود دارد ؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      درخصوص استخوانسازی نابجا وشدید، تنهادرمان توسط جراح توسط اورتوپد صورت مي گيرد .البته درکنار این درمان اقدامات دیگری مثل رادیوتراپی ودارو درمانی نیز برای پیشگیری ازعود مجدد استخوانسازی انجام خواهد شد. البته شرط اصلی تثبیت استخوانسازی نابجا می باشد.یعنی استخوانسازی پیشرفت جدید نداشته باشد . گاهی استخوانسازی انقدر شدید است که نیاز به تعویض مفاصلی مثل زانو وران با مفاصل مصنوعی بوجود می اید. بنظر می رسد انحراف شدید ستون فقرات شما ثانویه به علت استخوانسازی نابجا در چندین مفصل وپوزیشن (وضعيت ) نادرست نشستن وخوابیدن انهم به مدت طولانی باشد لذا در مورد اصلاح انحراف ستون فقرات پس از رفع استخوانسازی نابجا موجود باید تصمیم گرفت.
درحال دریافت اطلاعات