خواص فلفل سیاه برای لاغری و پوست

فلفل سیاه میوه‌های خشک شده تیره رنگ گیاه فلفل است و گیاهی است دارویی – خوراکی دارای طعمی تند. فلفل سیاه خیلی بیشتر از آنچه که اکثر مردم تصور می کنند برای بدن خاصیت دارد و مفید است. با ما همراه باشید تا با مضرات اندک و خواص فلفل سیاه آشنا شوید.

به جای خریدن کرم‌ها و سرم‌های گرانقیمت که ادعامی‌کنند جوانی را به پوست‌تان بازمی‌گردانند، فلفل سیاه را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه‌ کنید و نتایج معجزه آور آن را بر پوست‌تان ببینید و از خواص فلفل قرمز بهره ببرید. طبع فلفل سیاه گرم و خشک است و مقوی معده و بادشکن است.

خواص فلفل سیاه برای سلامت پوست و مو

خواص فلفل سیاه برای سلامتی و پوست و مو واقعا بسیار زیاد و شگفت انگیز است. این فلفل حاوی پتاسیم، منیزیم، آهن، ویتامین K و ویتامین C است. در اینجا بعضی از خواص فلفل سیاه برای پوست و مو آمده‌است:

درمان پیسی: پیسی یک وضعیت پوستی است که باعث‌ می‌شود پوست رنگدانه خود را در بعضی نواحی از دست‌بدهد. زمانی که پوست‌تان رنگدانه طبیعی خود را از دست‌ می‌دهد، سفید می‌شود.

درمان‌های مختلف زیادی برای این بیماری پوستی وجود دارد اما بیشتر آنها شامل استفاده از مواد شیمیایی قوی است.

بیماران زیادی در حال روی‌آوردن به فلفل سیاه به‌ عنوان درمان هستند.

به گفته خیلی از محققان لندن، پپرین موجود در فلفل سیاه تولید رنگدانه در پوست را تحریک‌ کرده و جایگزینی بی‌خطر و طبیعی برای درمان‌های شیمیایی فراهم‌ می‌کند.

خداحافظی با چین‌ و چروک: مقدار زیاد آنتی‌اکسیدان موجود در فلفل سیاه از طریق محافظت از پوست در برابر علائم پیری زودرس مانند خطوط ظریف، چین‌ و چروک پوست و نقطه‌های سیاه به پوست‌تان کمک‌ می‌کند.

چین و چروک

جلوگیری از سرطان: فلفل سیاه یک مانع طبیعی علیه سرطان پوست است که این سرطان به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه مضر ماوراءبنفش به وجودمی‌آید.

لایه‌برداری: مقداری دانه فلفل سیاه را شکسته و از آن اسکرابی برای از بین‌بردن سلول‌های مرده پوست و لایه‌برداری پوست‌تان بسازید. این کار سموم را از پوست‌تان دفع خواهد کرد و آن را صاف و درخشان می‌کند.

همچنین با توجه به خواص فلفل سیاه ، این ماده به افزایش گردش خون کمک‌ کرده و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را برای پوست‌تان فراهم‌می‌کند.

خواص ضدالتهاب و ضدباکتری آن در جلوگیری از آکنه موثر است.

درمان شوره سر: اگر مشکل شوره سر دارید، فلفل سیاه بهترین درمان است. یک قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه ر ا به یک کاسه کشک اضافه‌کرده و آن را بر پوست سر بگذارید، اجازه‌دهید ۳۰ دقیقه یا بیشتر بماند. سپس با آب بشویید.

از شامپو استفاده‌ نکنید. اگر بخواهید، می‌توانید روز بعد شامپو بزنید، این کار به مخلوط زمان کافی می‌دهد که بر شوره سر اثرکند.

به یاد داشته‌باشید در استفاده از فلفل افراط‌ نکنید زیرا این کار باعث سوختن پوست سر شده و ناراحتی شدید ایجادمی‌کند.

احیای مو: یک قاشق چایخوری لیمو و پودر فلفل سیاه را مخلوط‌کرده و بر پوست سر و مو بگذارید. این کار باعث احیای موی شما شده، آن را براق، درخشان و صاف می‌کند.

فلفل سیاه و لاغری

فلفل سیاه خاصیت تولید حرارت دارد و برای همین باعث افزایش دمای بدن می‌شود. همین مساله هم به لاغری کمک می‌کند. به خاطر اینکه متابولیسم بدن را بالا برده و با چاقی مفرط نیز مقابله می‌کند. اگر رژیم لاغری دارید و یا نمی‌خواهید چاق شوید از این ادویه در برنامه غذایی خود بیشتر استفاده کنید.

آیا این ادعا که مصرف فلفل باعث افزایش سوخت‌ و ساز بدن و کاهش وزن افراد مختلف می‌شود، صحت دارد؟ فلفل جزو آن گروه از موادی است که مصرف آن کمی متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد اما متاسفانه برخی این خاصیت فلفل را خیلی اغراق‌ آمیز مطرح می‌کنند. بهتر است بدانید که مصرف فلفل یا چای سبز به تنهایی باعث کاهش وزن نمی‌شود.

مصرف فلفل سیاه در بارداری

لطفا خواص فلفل سیاه را در بارداری نادیده بگیرید. یکی از زمان‌هایی که به هیچ وجه نباید مواد غذایی مختلف، انواع ادویه و داروهای گیاهی را بدون مشاوره با پزشک مصرف کرد، دوران بارداری است.

به طور کلی وجود ادویه در مواد غذایی باعث افزایش مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن می‌شود، با این وجود مصرف بیش از اندازه غذاهای تند حاوی انواع فلفل در دوران بارداری، مقدار اسید معده را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

مصرف غذاهای دارای فلفل سیاه در بارداری می‌توانند تهوع صبحگاهی را تشدید کنند، به طوریکه حتی بوی ادویه‌جات تند در غذا نیز موجب افزایش ویار در دوران بارداری می‌شود. به طور کلی توصیه می‌شود، زنان حامله‌ای که عفونت مجاری ادرار دارند از خوردن فلفل سیاه خودداری کنند.

آیا خواص فلفل قرمز را می دانید. برای آشنایی بیشتر این مطلب را بخوانید.

فلفل سفید و خواص آن

اگرچه هر دوی این فلفل‌ها یعنی فلفل سیاه و سفید متعلق به یک بوته، بوته فلفل هستند اما مزه، بو و فواید متفاوتی دارند. برای به دست آوردن فلفل سفید، دانه‌ها هنگام برداشت باید کاملا رسیده و به رنگ کبود متمایل به قرمز تیره باشند. دانه‌های فلفل سفید را در آب قرار می‌دهند تا خیس بخورند.

سپس تنها مغز دانه‌ها باقی می‌مانند که در جریان خشک شدن رنگ سفید متمایل به زرد پیدا می‌کنند. فلفل سفید از گیاهان دارویی بسیار قدیم جهان است و دارای طبع گرم و خشک است.

با استناد به تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه ناتینگهام و انجمن تحقیقات سرطان امریکا، کپسایسین موجود در فلفل‌ سفید می‌تواند بعضی از سلول‌های سرطانی را بکشد.

یافته‌ها حاکی از آنند که فلفل سفید برای سرطان پروستات بسیار مفیداست، به‌ هرحال تحقیقات بیشتری در این زمینه هنوز درحال انجام است.

فلفل سفید رقیق کننده خون، ضدبلغم، ضدنفخ و ضدسرفه است. از فلفل سفید برای تسکین درد دندان، قطره قطره آمدن ادرار، تقویت کبد، تنگی نفس، تقویت حافظه، مسمومیت و تقویت معده هم استفاده می‌کنند.

فلفل سفید مقوی معده و بادشکن است. فلفل سفید مقوی حافظه و اعصاب است. فلفل سفید مسکن دردهای عصبی است.

مضرات فلفل سیاه

– زیاده‌ روی در خوردن فلفل باعث ایجاد افزایش ترشحات معده می‌گردد.

– اسراف در خوردن فلفل باعث تاریکی چشم می‌شود.

– کسانی که ناراحتی معده دارند در خوردن آن افراط نکنند.

– فلفل سیاه روی سلولهای عصبی بخصوص عصب گوش ( شنوائی و تعادل) اثر مخرب دارد. برای همین مصرف مداوم و افراطی آن توصیه نمی شود. مخصوصا افرادی که دچار ناراحتی های گوش مثل کم شنوائی و … هستند در مصرف آن احتیاط کنند.

– مصرف زیاد فلفل برای بیماری‌های دستگاه گوارش، مجاری ادرار، سل، بواسیر، سودا، کلیه، جگر و افرادی که کم‌خونی دارند مفید نیست.

– کسانی که ورم پروستات دارند در خوردن فلفل زیاده‌روی نکنند.

– کسانی که تصلب شرائین دارند و سکته مغزی کرده‌اند نباید فلفل زیاد استفاده کنند.

– بیماران سوزاک و سیفلیس و کسانی که ناراحتی مجاری ادرار دارند از خوردن فلفل سیاه خودداری کنند.

– اگر فردی به مصرف غذاهای تند  عادت نداشته باشد و یک وعده غذای  تند مصرف کند نیز احتمال بروز واکنش های آلرژیک در او زیاد است.

فلفل سیاه مال کدام کشور است؟

فلفل سیاه بومی کشور هند است، این گیاه در حفظ سلامت نقش مهمی دارد. در یونان باستان از فلفل نه تنها به عنوان ادویه بلکه به عنوان پول و هدیه استفاده می شد.

در قرون وسطی، سرمایه یک فرد براساس مقدار فلفل سیاه ذخیره شده وی سنجیده می شد. فلفل سیاه علاوه بر طعم دادن به غذا، طعم کهنگی غذا را نیز می گیرد.

فلفل سیاه بالاترین رده را در داد و ستد ادویه در جهان برخورداراست و یکی از رایج ترین ادویه جات اضافه شونده به غذاهای اروپایی و مانند آن است. تندی فلفل سیاه بخاطر ماده شیمیایی piperine  است و تقریباً روی همه میزهای شام در جهان، در کنار نمک طعام یافت می شود.

کلمه «پلپل یا فلفل(عربی شده)» از کلمه تامیل/مالزیایی برای فلفل دراز، pippali گرفته شده است.

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید