بیماریهای مرگ آور در کمین الکلی ها!

الکل سیستم مغزی را سرکوب می کند و الکلی ها کنترل و عقلانیتشان را از دست می دهند و خلق و خویشان به تدریج تغییر می کند؛ یعنی الکلی ها ممکن است وارد یک فاز عمیق افسردگی شوند.

به گزارش نبض ما، دکتر علی فرهودیان، روانپزشک با حضوردر برنامه «مجله پزشکی» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه اختلالات خلقی مجموعه ای از اختلالات روانپزشکی هستند که علامت اصلی آنها، روحیات و خلقیات فرد است؛ گفت: که این علامت ها می تواند رو به پایین و افسردگی باشد و یا به سمت علائم مانیا و شیدایی یا خلق های بالا و یا ترکیبی از این ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه اختلالات خلقی دارای انواع و اقسام مختلف است، ادامه داد: هرچند که مشخصه اصلی اختلالات خلقی، تغییرات در خلق و خو است؛ اما می تواند عوارض و تغییراتی را در مورد تفکر فرد ایجاد کند. به طور نمونه افرادی که علائم افسردگی پیدا می کنند اصولا نسبت به دنیا بدبین و ناامید می شوند؛ یا می تواند موجب تغییرات حرکتی و کندی در حرکت یا حرف زدن شود.

این روانپزشک در ادامه افزود: ممکن است فرد مبتلا به اختلالات خلقی، دچار بی قرار شود و علائم بیش فعالی و تحرکی را در او مشاهده کنید. از طرفی اختلالات خلقی دارای علائم حیاتی هستند مثلا تغییراتی که در خواب یا اشتهای فرد ایجاد می شود. البته بسته به نوع اختلالات خلقی و انواع آن، این تغییرات می تواند متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه در هرصورت هر اتفاقی که در اختلالات خلقی رخ دهد یک مشخصه واحد دارد، گفت: مشخصه واحد اختلالات خلقی اینست که عوارض آن به شکل تغییرات در عملکردهای شغلی، اجتماعی، تحصیلی و یا خانوادگی ایجاد می شود و اختلالاتی روی می دهد. پس فرد زمانی دچار اختلالات خلقی شده است که تغییرات عملکردی در حوزه های مختلف داشته باشد و خلق و خوش وی نیز تغییر کرده باشد.

فرهودیان با بیان اینکه خلق بالا یا خلق پایین بخشی از طبیعت انسان است، ادامه داد: همه ما درجاتی از افسردگی، خشم و… را تجربه می کنیم و این طبیعی است؛ اما گاهی بیماری رخ می دهد و افسردگش علامت اصلی آن است. در صورتی که این علائم افزایش یاید، باید به متخصص مربوطه مراجعه شود تا بیماری تشخیص و درمان شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اختلالات خلقی در بسیاری از مواقع یک اختلالات خلقی نیستند یعنی یک دلیل دیگری غیر از دلیل مغزی برایش وجود دارد؛ گفت: یعنی عامل دیگری وجود دارد که می تواند یک اختلال را تولید کند. منظور این است که اگر در فردی تشخیص دادیم که یک اختلال خلقی اتفاق افتاده است باید خیلی حساس باشیم که شاید یک عامل بیرونی یا جسمی غیر از یک اختلال تعادل اولیه مغزی وجود دارد.

پیشگیری از افسردگی

اختلالات خلقی الکلی ها

این روانپزشک یکی از مهم ترین عللی که می تواند اختلالات خلقی ایجاد کند را مصرف الکل و مواد دانست و تاکید کرد: وقتی الکل به میزان زیاد در الکلی ها مصرف شود خلق و خوی فرد را تغییر می دهد؛ با وجود اینکه الکل به ظاهر علائم هیجانی ایجاد می کند اما الکل سرکوب کننده سیستم مغزی است؛ یعنی نه تنها مغز را تحریک نمی کند بلکه به شدت سرکوب می کند.

وی در پایان دربارع اختلالات خلقی الکلی ها اظهارداشت: دلیل رفتارهای فردی الکلی ها این است که الکل سیستم مغزی را سرکوب می کند در نتیجه فرد مهار، کنترل و عقلانیتش را از دست می دهد و خلق و خوی فرد به تدریج تغییر می کند؛ یعنی فرد ممکن است وارد یک فاز عمیق افسردگی شود اما فردی که الکل را ترک کند بعد از درمان دیگر افسرده نخواهد بود.

4/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید