ویژگی های مهمی که خانه سالمندان باید داشته باشد

اگر خانه های سالمندان استاندارد و ارتباط با خانواده ها در آن برقرار باشد، مشکلات روانی سالمندان به حداقل می رسد.

نبض ما– دوران سالمندی دورانی است که برخی افراد ممکن است در آن دوران دیگر از پس نیاز های روزمره ی خود برنیایند و برای امور بهداشتی درمانی به دیگر اعضای خانواده احتیاج پیدا کنند. در این بین از دست دادن همسر که تا قبل از آن یک یاور همیشه همراه بوده است حال جای خالیش جوانب مختلف زندگی سالمند را در بر گرفته است. حال این سوال پیش می آید که نقش فرزندان در زندگی سالمند چیست؟ آیا خانه سالمندان محل مناسبی برای آن هاست؟

استانداردهای خانه سالمندان

این استاندارد ها در دنیا مشخص است و بهزیستی هم آن را مشخص کرده است. به لحاظ فیزیکی، به لحاظ مراقب و خدماتی که ارائه می شود استاندارد های مشخصی وجود دارد که این استانداردها هم باید بر طبق اصول باشد. مهم ترین این استاندارد ها فضای مناسب، تعداد مراقب کافی و تغذیه مناسب، فعالیت جسمی و ذهنی کافی سالمند است و باید توجه داشت که در این خانه سالمندان ارتباطات اجتماعی سالمند با خانه و جامعه قطع نمی شود.

گر خانه سالمندان استاندارد باشد و ارتباط سالمند با خانواده حفظ شود، معمولا در سالمندی که به خانه سالمندان می رود مشکل روحی جدی ایجاد نمی شود، اما متاسفانه چون ارتباط سالمندان در بسیاری از خانه های سالمندان با جامعه و خانواده قطع می شود، در بسیاری از موارد مشکلات شناختی پیدا کرده یا این مشکلات آنها تشدید می شود. خانه سالمندان

جدایی باعث انزوی اجتماعی در سالمندان می شود. لذا افسردگی و اضطراب از جمله مشکلات روانی سالمندان در خانه های سالمندان است.

بعد از حضور سالمند در سرای سالمندان باید خانه سالمندان در شرایط استاندارد قرار داشته باشد، محیط فیزیکی و تعداد مراقبان آموزش دیده کافی باشند تا فرد بتواند سبک زندگی سالم از لحاظ تغذیه و ورزش داشته باشد و به محض اینکه شرایط فرد به شکل ایده آل برگشت و مشکلی نداشت به جامعه بتواند برگردد.

مزایا و معایب خانه سالمندان

اگرچه ترجیح سالمندان و خانواده ها این است که سالمند را در خانه نگهداری کنند ولی همیشه این بهترین انتخاب نیست. به عنوان مثال در فردی که بیماری آلزایمر خیلی پیشرفته شده دارد، یا فرد سالمندی که تنها زندگی می کند و کسی نیست که از او نگهداری کند، بهترین مکان خانه نیست، بلکه بهتر است که او به خانه سالمندان برود.

خیلی ها فکر می کنند که اگر به سرای سالمندان بروند نمی توانند دیگر از آن جا برگردند ولی در دنیا مرسوم است که سالمند در شرایط ویژه ای که نیاز به مراقبت خاص دارد به خانه سالمندان می روند و بعد که مشکلش حل شد به خانواده بر می گردد که این حالت در کشور ما وجود ندارد.

خانه سالمندان

مزایای خانه ی سالمندان

خانه ی سالمندان آنطور که به نظر می رسد مکان نامناسبی برای سالمندان نخواهد بود. خانه ی سالمندان مرکزی است که در آنجا پرستاران و پزشکان شبانه روز سالمند شما را تحت نظر دارند و در صورت بروز هرگونه مشکل جدی با فوریت های پزشکی بهترین خدمات را به سالمند بیمار می رسانند.

سالمندان در این مراکز با همسن و سالان خود در ارتباط می باشد. البته هیچ کس نمی تواند جای فرزند را برای سالمندان پر کند اما معاشرت با کسانی که همسن، همصحبت و همدرد برای سالمند باشد خود یک امتیاز مثبت می باشد.

اینکه بگوییم خانه ی سالمند مکانی پر از درد و رنج است یک باور کاملا غلط می باشد که درباره ی این گونه مکان ها رواج یافته است.

از دیگر مزایای خانه ی سالمندان این است که سالمند می تواند در این مکان ها با گذراندن دوران نقاهت و بدست آوردن بهبودی دوباره به جمع خانواده بازگردد. نگهداری از سالمندان در منزل با وضعیت جسمی نامساعد می تواند بسیار دشوار باشد و با بردن این افراد به خانه ی سالمندان، پرستاران و نگهداران سالمند می توانند به خوبی و با رعایت بهداشت کامل به سالمند رسیدگی کنند.

معایب خانه ی سالمندان

سالمندانی که به دلیل وضعیت جسمی خود دچار افسردگی شده اند با رفتن به این مراکز ممکن تا حد زیادی امید به زندگی خود را از دست بدهند. زندگی در خانه ی سالمندان  یکنواخت و عادی بوده و این موضوع سبب می شود روحیه سالمند بیش از پیش دچار اختلال شود.

دلتنگی و دوری از فرزند برای والدین اصلا راحت نیست. از این رو بسیار مهم است که به سالمندانی که در این مراکز نگهداری می شوند مرتب سر بزنید تا سالمند کمتر احساس دلتنی و ناامیدی کند. سالمندانی که امید به خارج شدن از خانه ی سالمندان را دارند با دیدن فرزندان امیدی دوباره گرفته و با روحیه ای بهتر با بیماری ها مبارزه می کنند.

نگهداری سالمند در خانه

حال اگر وضعیت جسمی سالمند شما آنقدر نامساعد نیست که نتوانید از او در منزل نگهداری کنید و فقط نیاز سالمند شما به یک مراقب می باشد که در امور کارهای روزمره به سالمند خدمات رسانی کند می توانید برای سالمند خود پرستار بگیرید. پرستاری که از توانایی جسمی بالایی برای رسیدگی به سالمند برخوردار بوده و بخوبی به بیماری های دوران سالمندی آشنا میباشد گزینه ی خوبی برای انتخاب می باشد.

در صورتی که می خواهید از سالمند در خانه نگهداری کنید باید به ویژگی هایی در منزل خود توجه داشته باشید.

سالمندان

از آسانسور به جای پله استفاده کنید

سالمندانی که دچار پادرد، آرتروز و زانو درد هستند نمی توانند به راحتی از پله بالا و پایین بروند. بهتر است منزل سالمندان در طبقه اول بدون پله باشد و یا دارای آسانسور باشد. اگر منزل سالمند در طبقه همکف یا طبقه اول باشد راحت تر رفت و آمد می کند و دوستان و هم سن و سالان سالمندش رغبت بیشتری برای دیدن او دارند که به منزل سالمند بیایند.

از کاشی مناسب برای سرویس بهداشتی استفاده شود

حمام منزل سالمند باید کاشی های عاج دارد داشته باشد تا سالمند در حمام لیز نخورد. هم چنین باید سالمندان از دم پایی های مخصوص استفاده کنند تا زمین نخورند.

از توالت فرنگی در منزل سالمند استفاده شود

در بسیاری از خانه های قدیمی توالت فرنگی وجود ندارد و سالمند با استفاده از سرویس بهداشتی قدیمی به زانوهایش آسیب می زند. هرچند بسیاری از سالمند مبتلا به آرتروز و درد زانو هستند و نمی توانند از توالت معمولی استفاده کنند و این کار باعث درد بیشتر آنها می شود. بسیاری از سالمندان چاق هستند و چمباتمه زدن آنها باعث می شود فشار زیادی به سالمند وارد شود.

در اتاق خواب سالمند نور کافی باشد

سالمندان بهتر است در خانه هایی زندگی کنند که پنجره های بزرگ و نور طبیعی داشته باشد. اتاق خواب سالمند نباید خیلی تاریک باشد و روشنایی کمی داشته باشد. تخت سالمند را در نزدیکی کلید برق قرار دهید تا به راحتی چراغ را روشن کند.

دستگیره های کافی در منزل سالمند باشد

در منزل سالمند، جاهاییکه تردد دارد مانند دستشویی، راه پله و حمام باید دستگیره هایی را نصب کنید. با وجود دستگیره ها سالمند هنگام بلند شدن و نشستن تعادل خود را حفظ می کند و با  مشکلی مواجه نمی شود. خانه سالمندان

آپارتمان برای سالمندان بهتر است

زندگی سالمندان در خانه بزرگ و ویلایی ایمنی و امنیت لازم را ندارد. هر چند بسیاری از سالمندان درخانه های بزرگ و ویلایی زندگی می کنند و رفتن به آپارتمان برای آنها سخت است. یک آپارتمان مجهز به آسانسور برای سالمندان خیلی خوب است. خانه سالمندان

نبض ما– گردآوری

منابع

خبرآنلاین، مه چهرگان، بیستون

 

1/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احد پنجشنبه ۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    دلایل افزایش ضربان قلب در زمان استراحت؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما پنجشنبه ۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر مشاور نبض ما پنجشنبه ۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر یاری سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام حدود یه ماهه زانوهام موقع راه رفتن احساس میکنم که قفل میکنه و صدا می دهد و باید کمی مکس کنم واز راه رفتن خسته نشم و موقع ساکن بودن کشکک زانوم صدا میدهد مشکل خاصی دارم لطفا راهنماییم کنید سپاس از شما
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      ممكن است مينيسك شما آسيب ديده باشد
      حتما به ارتوپد مراجعه نماييد زيرا در دراز مدت باعث آرتروز شديد ميشود
  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    سلام مادر من قند خو دارد و انسولین میزند. الان دکتر گفته اسکن قلب کنن نوار قلب و فشار خونشون خوبه. تزریقهای انجام شده جهت اسکن قلب برای مادر من زرر ندارد؟ ایشان 65 ساله هستن.
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      خير بي ضرر است
  • تصویر کاربر شاهو سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین.ایا هفته ای یک بار اونم 1 چهارم از قرص سیلدنافیل یا تادافیل مصرف بشه مشکلی پیش میاد؟مثلا یک سال مصرف بشه اما خیلی کم.برای قلب یا رگهای قلبی؟دکتر کلیه و مجرای اداری میگه مشکلی نیست
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      خير مشكلي نيست
  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    دیسک کمر
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما یکشنبه ۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      جاي سؤال و موضوع آن را جابجا نوشتيد و سؤالتون مشخص نيست
  • تصویر کاربر شهرام چهارشنبه ۳۱ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    سلام من 29 سالمه ورزش بدنسازی 8ماهه انجام میدم.ماهی هم چند ماه یه بار میخورم بهم گفتن از قرص امگا3 استفاده کنم ایا درسته بدون تجویز پزشک از این قرص بخورم؟اگر درسته هر روز بخورم یا یک روز درمیان؟مکمل امگا 3 هم کانادایی خریدم الان یک روز درمیان هر شب یک عدد از امگا 3 و یک عدد از ویتامین e میخورم با غذا.ممنونم تشکر
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما چهارشنبه ۳۱ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بله خوب است
  • تصویر کاربر ابراهیم شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    سلام، خانم من امروز ظهر، مرحله اول از اسکن هسته ای دو مرحله ای قلب را انجام داده است و الان فشار خونش لحظه به لحظه بالا می رود و تا 19 هم رسیده، البته او داروهای فشار خون مصرف می کند. چه باید بکنیم؟ نگران هستیم.
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      بالا رفتن فشار خون ربطي به اسكن ندارد
      بايد داروهاي مناسب جهت پايين آمدن فشار خون مصرف كنند
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    باسلام.مادرم گرفتگی 40 درصدی دریچه آئورت داره و طی 2 ساله گذشته که اکو انجام داده پیشرفت نکرده.10 سال پیش آنژیو انجام دادن و گفتن کرونر اسپاسم دارن و از اون موقع دیلتیازم و پروپرانول و آ اس آ مصرف می کنن.هفته گذشته سی تس آنژیو انجام دادن که براتون میفرستم و مثل اینکه در قسمت LAD مشکل دارن.میخوا ستم نظرتونو راجع به سی تی و تنگی دریچه بگین و کلا مادرم احتیاج به عمل دارن یا نه
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶( 7 سال پیش)
      به صورت دوره اي مورد اكوكارديوگرافي قرار بگيرند
  • تصویر کاربر سینا چهارشنبه ۳۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    Sina Noori: سلام من دروازبان فوتسال هستم هر بار که مسابقه یا تمرین داریم چون زانوی چپ رو زیاد رو زمین میزارم و تو بازی ضربه میبینه هربار ضربه میدید خودش یه کم خوب میشد الان یکی دو ماه یه ضربه کوچیک هم ببینه خود به خود باد میکنه درد هم یه زره داره بادشم بعد یه هفته یه کم میخوابه ولی ازبین نمیره خود زانوم هم نیس یه سانتی پایین تر از زانومه ..چون هربار ضربه میدید نمیزاشتم خوب بشه بازم تو بازی ضربه وارد میشد .ممنون از شما راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما چهارشنبه ۳۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      اگه ميخواين زانوتون خيلى زود از بين نره با وسواس بيشترى بازى كنين
      از زانو بند استفاده كنين
      حتما عكس بگيرين و با پزشكتون مشورت كنين
      حتى موضوع اونقدر جديه كه اگه لازم شد فوتبال رو كنار بذارين
درحال دریافت اطلاعات