۵ خاصیت چای سفید یک چای کمیاب

چای سفید فواید بسیاری دارد اما ممکن است تا به حال اسم آن به گوش تان نخورده باشد. این چای در کاهش فشار خون، جوانسازی پوست موثر است. تهیه این چای آداب ویژه‌ای دارد و بی‌دقتی در تهیه این چای تمام خواص آن را از بین می‌برد.

نبض ما – چای سفید، از برگ های چای رسیده به دست می آید. در فصل بهار وقتی غنچه چای هنوز باز نشده است، آن را می چینند و قبل از این که برگ های چای خشک شوند، آنها را بخار می دهند. به این دلیل نام سفید را بر آن گذاشته اند که غنچه های چای، کرک هایی دارد و هنگامی که چای خشک می شود، این کرک ها به رنگ سفید در می آیند. چای سفید مقدار کافئین بسیار پایینی دارد. طعم این چای کم و مقداری شیرین است.

فرایند تولید و تخمیر چای سفید کمتر از چای سبز است، اما تغییر مزه هر دو تقریبا یکی ست. چای سبز بیشتر مزه علف و چمن می دهد، ولی چای سفید فاقد این طعم است.  چای سفید نسبت به سایر چای های سنتی کمیاب تر و گران تر است.

چای سفید و فشار خون

طبع چای سفید گرم است بنابراین این چای برای افرادی که مزاج شان گرم هست یا قلب گرمی دارند مصرفش باعث تپش قلب شان می‌شود

غنی از آنتی اکسیدان ها

چای سفید غنی از آنتی اکسیدان ها است. بدن انسان دائماً در معرض شرایطی است که اکسیداسیون نامیده می شود و کاملاً طبیعی است که ما نیز در معرض آن ها قرار بگیریم.

با این وجود این فرایندها هنگامی که ما مواد غذایی ناسالم می خوریم و یا هنگامی که هوای آلوده ای را نفس می کشیم و یا زمانی که آب آلوده ای را می نوشیم، تسریع می شوند. در نتیجه ی فرایند اکسیداسیون، رادیکال های آزادی در بدن تولید می شود که به بدن ما در سطح سلولی آسیب هایی را وارد می کند.

چای سفید آنتی اکسیدان هایی را برای شما فراهم می کند که با این رادیکال های آزاد ترکیب شده و قبل از آن که فرصت کنند فعالیت تخریبی خودشان را انجام دهند، آن ها را به طور امنی از بدن خارج می کند.

کمک به کاهش وزن

یکی دیگر از فواید چای سفید این است که به طور موثری به افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه به سوزاندن کالری های اضافه در طول روز کمک می کند. اخیرا در یکی از تحقیقات انجام شده در آلمان مشخص شد که چای سفید به کاهش وزن از طریق کاهش چربی ها کمک می کند.

کاهش وزن ناگهانی

در این تحقیق مشخص شد که عصاره ی چای سفید موجب مهار تولید سلول های چربی جدید در افرادی که آن را مصرف کرده بودند شد. از طرفی در تحقیق دیگری نشان داده شد که عصاره ی این چای موجب تحریک انتقال چربی ها از سلول های چربی شده است.

کاهش فشار خون بالا

یکی از مشکلات رایج این روزها در بین مردم، پُرفشاری خون است و خیلی از مردم یا فشار خون بالای کنترل نشده دارند و یا این که تحت درمان هستند، ولی با این حال خیلی خوب کنترل نمی شود. این چای به طور طبیعی فشار خون تان را پایین می آورد و به شما کمک می کند تا در برابر عوارض جانبی داروهای کاهنده ی فشار خون، که همان دِهیدراته شدن می باشد، در امان باشید.

فشارخون بالا

چای سفید همچنین به شما کمک می کند که فشار خون تان را به وسیله ی کاهش وزن تان به طور طبیعی نیز کاهش دهید؛ همان طور که در بالا توضیح داده شد. فواید بی شمار دیگری از نوشیدن مرتب و منظم این چای نصیب شما خواهد شد که می توان به اثرات آنتی باکتریایی و آنتی ویروسی آن اشاره کرد.

کمک به سلامت پوست

چای سفید از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند. عملکرد سلول‌های پوست را بالا برده و از تخریب پوست در مقابل نور ماورای بنفش محاظت می‌کند. همچنین به جوانسازی پوست کمک می کند. این چای دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است.

پوستی شفاف

آنتی اکسیدان‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد، از بدن محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد موجب پیر شدن و تخریب سلول‌های پوستی می‌شوند. دیگر این که چای سفید بسیاری از اهداف آرایشی مانند کمک به پاک سازی و سلامت پوست را برآورده می سازد.

چگونه چای سفید دم کنیم؟

برای تهیه این چای نباید به شیوه چای معمولی یا دیگر دمنوش‌ها اقدام کنید. تهیه این چای آداب ویژه‌ای دارد و بی‌دقتی در تهیه این چای تمام خواص آن را از بین می‌برد و اثربخشی آن را کم می‌کند.

برای تهیه دمنوش چای سفید به شیوه درمانگران طب سنتی ایران کافی است یک قاشق غذاخوری سرپر از این چای  را با یک لیوان آب که دمای آن از دمای آب جوش کمتر باشد به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید.

خواص چای سفید برای پوست

برای این منظور باید آب را جوش بیاورید و اجازه دهید چند دقیقه بماند تا از دمای ۱۰۰ درجه کمتر شود. این شیوه بهترین شیوه دم کردن و آماده کردن این چای است. اما ژاپنی‌ها به شیوه دیگری چای سفید دم می‌کنند.

آنها چای سفید را درون قوری که دمای آبش زیر جوش است، می‌ریزند و قوری را روی میز می‌گذارند و آن را با پارچه‌ای می‌پوشانند. بعد از ۱۰ دقیقه چای سفید آنها آماده است.

چای سفید از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند. عملکرد سلول‌های پوست را بالا برده و از تخریب پوست در مقابل نور ماورای بنفش محاظت می‌کند. همچنین، پوست را جوان می‌سازد

آیا چای سفید از چای سبز مفیدتر است؟

برگ‌های این چای  تمامی خواص برگ‌های چای سبز را دارد با این تفاوت که تاثیرگذاری و خاصیت این چای در مقایسه با چای سبز چند برابر است.

طرز تهیه چای سفید

در حقیقت چای سبز و چای سفید هر دو برای درمان و کنترل قند و چربی خون، کلسترول و فشار خون توصیه می‌شوند با این تفاوت که خواص چای سفید در مقایسه با چای سبز چند برابر است چون این چای از غنچه‌های نورس و بازنشده برگ‌های چای تهیه می‌شود.

به بیان دیگر همین مسئله موجب شده تا چای سفید این روزها در بسیاری از کشورهای مشرق زمین به ویژه چین، ایران و هند در گروه پرفروش‌ترین و البته گران‌ترین چای‌ها و دمنوش‌های طبیعی شناخته می‌شود.

طبیعت چای سفید درطب سنتی

طبع چای سفید گرم است بنابراین این چای برای افرادی که مزاج شان گرم هست یا قلب گرمی دارند مصرفش باعث تپش قلب شان می‌شود.

این چای برای افرادی که دارای مزاج سرد هستند خوب است اگر کسی که دارای مزاج گرم است بخواهد از این چای استفاده کند، باید طبق تدبیر پزشک و راهنمای ایشان با گیاهی که طبیعت خنک دارد مخلوط شود مثل آب‌لیمو  مصرف شود تا به قلب آسیب نزند.

نبض ما– گردآوری

منابع:

تبیان، همشهری آنلاین، باشگاه خبرنگاران

 

3.5/5 - (10 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. محمد علی می‌نویسد

    THANK
    YOU
    VERY
    MUCH
    FOR
    TEA
    WHITE

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم