چرا لازم است برنج را بشوریم؟

حتما تا به حال از آرسنیک برنج و شتسشوی آن پیش از مصرف شنیده اید. حال ببینیم روش مناسب برای شستشوی برنج چیست؟

نبض ما– بسیاری از آشپزی های آسیایی هرگز برنج را بدون شستشو نمی پزند. روش شستشوی آن ها به صورت سنتی است. اما به چه دلیل عده ای می گویند شستشوی برنج پیش از مصرف لازم است؟

دلایلی برای شستشوی برنج

برطبق گزارشات مصرف کنندگان از سطح بالای آرسنیک در برنج FDA در این رابطه گزارش داده است:

شما ممکن است بتوانید برنج بوسیله شستشوی برنج خام قبل از پخت و پز با آرسنیک معدنی موجود در برنج مواجهه کنید. با استفاده از نسبت 6 فنجان آب به 1 فنجان برنج برای پخت و پز و تخلیه آب اضافی بعد از آن. این یک روش سنتی پخت و پز برنج در آسیا است.

تکنیک مدرن پخت و پز برنج در آب ارتقا یافته است. به طوری که آب کاملا توسط غلات جذب می شود، و به برنج اجازه می دهد تا بیشتر ویتامین ها و سایر مواد مغذی خود را حفظ کند. اگرچه شما ممکن است برخی از مواد مغذی برنج را قربانی کنید، اما تحقیقات نشان داده است که شستشو و مصرف بیشتر آب حدود 30 درصد از محتوای آرسنیک معدنی برنج را از بین می برد.

برخی از مردم بعضی راجع به شستشوی برنج هشدار می دهند زیرا مواد مغذی آن را حذف می کند. برنج سفید بخش های سالم را از بین می برد و این تنها در مورد ویتامین هایی است که در هنگام فرآوری، یعنی غنی سازی، اضافه شده است. با این وجود مواد مغذی از برنج قهوه ای حتی بعد از شستشو و پخت و پز نیز باقی می مانند.

قاعده کلی این است که برنج های بازار را بشویید و لازم نیست برنج های خانگی را که قبل از بسته بندی به خوبی تمیز و خشک می شوند شستشو کنید. برنج وارداتی مقدار زیادی نشاسته چسبیده دارد که هنگام فرآوری از زیردست خارج می شود. لذا برنجی که از بازار می خرید ممکن است به هم چسبیده باشد اگر آن را پیش از پخت نشویید.

برنج تولید شده داخلی ژاپنی، ممکن است با پودر گلوکز، تالک یا پودر برنج پوشیده شود. این غذا سالم است، اما شستشو کردن پودر سفید کننده طعم برنج را بهبود می بخشد.

برنج باسماتی هندی باید شسته شود. دستورالعمل ها اغلب برای شستشو آن تا 9 یا 10 بار نیاز دارند.

برنج های بسته بندی شده معمولا نیازی به شستن ندارند و شاید فقط یک شستشو کافی باشد. برنج تبدیل شده نیز به شستن نیاز ندارد.

روش شستشوی برنج

برای شستشوی برنج ابتدا برنج را برای پیدا کردن سنگ و اشیای خارجی و … پاک کنید. برنج را در کاسه ای بریزید و آن را با آب بپوشانید. با مقدار اضافه تر. دست خود را درون برنج بچرخانید تا حشرات و اشیای خارجی به روی آب قرار گیرد. اگر حشره ای پیدا کردید، مجددا برنج را با دقت بررسی کنید.

مقدار اندازه گیری مورد نظر خود را در یک کاسه آب شیرین قرار داده و با دست خود آن را بچرخانید تا آب کدر شود. آب اغلب در اطراف لبه ها کف آلود می شود. کاسه را با دقت کج کنید تا آب از آن خارج شود. یا این که از صافی ریز استفاده کنید. در صورت لزوم برنج را بشویید و مجددا به کاسه برگردانید و آب سرد بیشتری اضافه کنید. تا زمانی که آب روشن شود، این فرآیند را تکرار کنید. بیشتر برنج های بازار نیاز به دوبار شتسشو دارند ولی بازهم بسته های برنج ها متفاوت هستند.

آب شستشو را می توانید برای آبیاری گل ها و باغچه های خود مورد استفاده قرار دهید.

شما می توانید آب شستشو را دور ریخته و برنج شسته شده را به صورت مستقیم در ظرف پخت برنج قرار دهید. یا این که آن را پیش شستشو کرده و در یک حوله یا پارچه قرار داده تا خشک شود، تا زمان پخت و پز فرا رسد.

نبض ما– ترجمه:حسین مقدس زاده

منابع: Cookingmanager، washingtonpost

3.7/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. سید محسن می‌نویسد

    شما به این می گویید ترجمه؟ گوگل ترنسلیت بهتر ترجمه می کنه.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید