آیا شلیل ژن برتر است؟

شلیل میوه ای کم کالری و فاقد چربی است و دارای خاصیت آنتی اکسیدان است و هم چنین می تواند سطح سیستم دفاعی بدن را افزایش دهد و از مبتلا شدن بدن به بیماری های خطرناک پیشگیری کند.

نبض ما – شلیل،  منبع خوبی از فیبر و پتاسیم است که برای سلامتی مفید و سودمند هستند؛ فیبرهایی که در شلیل یافت می‌شود نقش مهمی را در پاک سازی کولون و سلامتی کولون ایفا می‌کنند.

تفاوت هلو و شلیل چیست؟

تابستان زمانی است که به طور قابل توجهی هلو و شلیل مصرف میکنیم . کودک نو پای من هم دقیقا ژن عشق به میوه های هسته دار  را از من به ارث برده. او می تواند در یک وعده مقدار زیادی هلو و شلیل بخورد. در نتیجه ما اطمینان داریم در آخر هفته سهام کشاورزان به طور مشخصی بالا رود.

ما به طور معمول به این که هلو میخریم یا شلیل، اهمیت نمیدهیم. ما میوه هایی می خریم که ظاهر ، بو و مزه ی آن ها خوب باشد. اما این سوال ذهن من را مشغول کرده بود که تفاوت هلو و شلیل  در چیست؟

اصلی ترین تفاوت ظاهری بین هلو و شلیل این است که هلو دارای پوشش کرک مانندی است در حالی که شلیل پوستی صاف و هموار دارد و از کرک بی بهره است. این دو در حقیقت از لحاظ ژنتیکی دو قلو های همسان به حساب می آیند ولی در اصل یک تفاوت ژنتیکی بینشان وجود دارد.

هلو

هلو ها دارای ژن غالب (گونه ای از ژن) می باشند که در نتیجه پوشش بیرونیشان نرم و کرکی است. آن ها می توانند هسته جدا باشند به این معنی که گوشت میوه به راحتی از هسته جدا می شود یا از نوعی باشند که گوشته به سختی از هسته جدا شود. هلو ها می توانند طیف رنگی زرد تا سفید را پوشش دهند.

اما  شلیل ها دارای ژن مغلوب هستند که منجر به عدم رشد پوشش کرکی روی آن ها می شود و پوستشان صاف و هموار است. آن ها اغلب کوچک تر ، خوش عطر تر و دارای بافت سفت تری از هلو ها می باشند. و از طرفی بیشتر از هلو ها مستعد ابتلا به  بیماری قرار دارند. آن ها می توانند مانند هلو ها هسته جدا یا برعکس باشند و همچنین طیف رنگی سفید تا زرد را شامل می شوند.

تفاوت های هلو و شلیل بسیار اندک و نا محسوس است و در هنگام پخت و پز می توانند به خوبی جایگزین هم باشند. برخی عقیده دارند شلیل ، شیرین تر و آب دار تر از هلو است.

خواص شلیل برای سلامتی

دفاع آنتی اکسیدانی

شلیل، قدرت آنتی اکسیدانی بسیار شگفت انگیری دارد. مقادیر قابل توجهی پلی فنول، محتوای ویتامین C و کاروتنوئیدهایی همچون بتا کاروتن و کریپتوکسانتین در آن یافت می‌شود. پوست میوه شلیل غلظت بالایی از ترکیبات مختلف را دارد.

بنابراین زمانی که می‌خواهید شلیل را مصرف کنید آن را به درستی بشویید و به همراه پوست میل نمایید. این آنتی اکسیدان‌های محافظت کننده می‌توانند بدن را از شر رادیکال‌های ازاد خلاص کنند و اثرات مخرب مولکول‌های آزاد اکسیژن را خنثی نمایند.

پیشگیری از سرطان

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، شلیل، حاوی اسید کلروژنیک است که یک ترکیب طبیعی می‌باشد و مزایای متعددی همچون پیشگیری از بروز تومورهای مختلف و بروز سرطان‌هایی همچون سرطان روده را خواهد داشت.

مطالعات مختلف نشان می‌دهد که اسید کلروژنیک خاصیت chemopreventive  دارد که از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. همچنین مطالعات پژوهشی شواهد کیفی در مورد نقش بتا کاروتن موجود در گروه شلیل در محافظت از بدن در برابر سرطان ریه را نشان داده است.

سلامت قلب

مصرف منظم میوه‌هایی همچون شلیل، به خاطر وجود آنتی اکسیدان‌های قدرتمند، می‌تواند در بهبود سلامت قلب مفید باشد. اسید کلروژنیک و آنتوسیانین موجود در شلیل، در برابر اکسیداسیون کلسترول بد خون از بدن محافظت می‌کنند و همین امر از سخت شدن شریان‌ها جلوگیری می‌کند و به بهبود گردش مناسب پلاکت‌ها کمک خواهد کرد. فلاونوئیدی که در شلیل یافت می‌شود از افزایش تجمع پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به آترواسکلروزرا تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

سلامت سلول‌ها

شلیل، حاوی فسفر است که یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد طبیعی سلول‌ها و بافت‌هاست. فسفر موجود در شلیل به تشکیل دندان‌ها و استخوان‌های قوی‌تر کمک می‌کند و باعث بهبود متابولیسم کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها می‌شود. این میوه حمایت خود را در حفظ و نگهداری سلول‌ها و ترمیم بافت‌ها ، انقباض عضلات و داشتن ضربان طبیعی قلب گسترش می‌دهد.

مراقبت از چشم

شلیل، شامل لوتئین، یک ماده مغذی مهم است که سلامت چشم را بیشتر می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را کاهش می‌دهد. تحقیقات مختلف نشان داده است که لوتئین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که در کاهش خطر ابتلا به کاتاراکت هسته ای ( آب مروارید هسته ای) کمک می‌کند.

لوتئین در رنگدانه ماکولای چشم قرار دارد و در حفاظت از بافت شبکیه از آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو و نور با طول موج بالا مفید است. علاوه بر این، بتاکاروتن موجود در این میوه سنتز ویتامین A را بیشتر می‌کند و در حفظ بینایی و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند کوری و خشک چشمی موثر خواهد بود.

پوست سالم تر

بیوفلاویوییدهایی که در این میوه یافت می‌شود به سلامت پوست کمک خواهد کرد. ترکیبات آنتی اکسیدانی همچون ویتامین C، لوتئین، بتا کاروتن می‌تواند چنین اثرات دفاعی را بیشتر کند. بتا کاروتن که پیش ساز ویتامین A است می‌تواند از اسیب پوست بکاهد. ویتامین C موجود در شلیل نیز در سنتز کلاژن نقش دارد و به پوست کمک می‌کند ظاهر جوان تر و شاداب تری داشته باشند. علاوه بر این، مطالعات انجام شده نشان می‌دهد لوتئین موجود در شلیل پوست را در برابر اسیب رادیکال‌های آزاد و اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کند.

میان وعده ای برای دوران بارداری

مادران باردار می‌توانند از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شلیل به خصوص فولات آن به نفع خود استفاده کنند. وجود پتاسیم فراوان در این میوه در پیشگیری از گرفتگی عضلات کمک می‌کند و سطح انرژی بدن را در مقدار نرمال نگه می‌دارد. فیبری که در این میوه یافت می‌شود باعث بهبود سلامت گوارش می‌شود و ویتامین C موجود در آن به رشد مناسب و توسعه عضلات، دندان ها و رگ‌های خونی جنین کمک خواهد کرد.

خواص برگ شلیل

1- برگ‌های شلیل قابض و تسکین دهنده هستند.

2- در کاهش تب تاثیر به سزایی دارند.

3-مصرف برگ شلیل به افرادی که مبتلا به التهاب معده،‌ سیاه‌ سرفه و برونشیت هستند توصیه می‌شود.

4-تهوع صبحگاهی را در خانم‌های باردار کاهش داده و درمان می‌کند. باید مراقب باشید از برگ شلیل به مقدار لازم مصرف کنید چرا که مصرف بیش از اندازه آن به خاطر ایجاد ادرار زیاد می‌تواند موجب خشکی و کم‌آبی بدن شود.

5-پودر برگ‌های خشک شده شلیل مرهم مناسبی برای زخم‌ها خواهد بود.

نگهداری شلیل

شلیل باید در جامیوه ای یخچال به مدت زمان حداکثر یک هفته در یک کیسه ی پلاستیکی نگه داری شود. برای افزایش مدت زمان نگه داری شلیل می توانید آن را فریز کنید و یا به صورت کمپوت در آورید.

مضرات شلیل

برگ شلیل، دارای خاصیت مدر است، لذا زیاده روی در مصرف آن باعث دفع زیاد آب از بدن شده و ممکن است به علت ایجاد ادرار زیاد موجب خشکی و کم آبی بدن شود.

هسته شلیل، دارای ماده سمی به نام آمیگدالین است که در بدن تبدیل به سیانین می شود و میتواند باعث بروز مسمومیت گردد.

مصرف شلیل در برخی افراد ایجاد واکنشهای حساسیتی نموده که با خارش پوست و کاهش قدرت بینایی همراه است.

منبع :

باشگاه خبرنگاران جوان

همشهری آنلاین

thekitchn

4.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده‌است، اما بازتاب و پینگ باز است.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید