درمان و تسکین ۱۰ درد با این ادویه

زردچوبه که بیشتر برای رنگ دهی انواع غذاها استفاده می شود خواص درمانی و سلامتی جالبی هم دارد.

نبض ما– زردچوبه، در نواحی گرم آسیا و آفریقا کشت می گردد. بیشترین صادرات این محصول از کشورهای هند، اندونزی و چین صورت می گیرد.

مهم ترین ترکیبات زردچوبه پیگمان های زرد رنگی، از دسته کورکومینوزیدها هستند. این مواد به میزان 3 تا 5 درصد زردچوبه را تشکیل می دهند و ترکیبات اصلی آن شامل کورکومین و دزوکسی کورکومین هستند.

مهم ترین خاصیت زردچوبه، خاصیت صفرا آوری آن است. از دیگر خواص آن اثرات ضد التهاب، ضد سموم بعضی مارها، ضد سموم کبدی، ضد باکتری، ضد سرطان، ضد نفخ و مقوی معده هستند.

گیاه زردچوبه

زردچوبه، گیاهی است علفی، پایا و دارای ریزوم هایی که از آن ساقه ی هوایی به ارتفاع یک تا یک و نیم متر خارج می شود. برگ های این گیاه در قاعده ی ساقه، تقریباً غلاف دارد و در بالای ساقه، بدون غلاف هستند. ساقه ی گل دار از بین برگ ها خارج شده و به رنگ سبز مایل به زرد یا زرد است. قسمت مورد استفاده، ریزوم ها است که کشت کاران پس از کندن و بیرون آوردن آن از زمین، ریشه های فرعی را جدا کرده و پس از شست و شو، در آفتاب، خشک می کنند؛ سپس به مصرف می رسانند. زردچوبه در ایران نمی روید و جزء اقلام وارداتی است.

زردچوبه تازه

زردچوبه در واقع به صورت ریزوم های قطوری در داخل خاک رشد می کنند. ریزوم ها یا همان ساقه هایی که به نوع زیرزمینی شهرت دارند ریزوم های زردچوبه به صورت افقی در زیر خاک به رشد خود ادامه می دهند تا پس از تکمیل این مرحله به توانایی برداشت برسند.

ریزوم تازه زردچوبه را پس از درآوردن از زیر خاک های مناسب شستشو داده و به محل هایی برای پودر شدن و بسته بندی فرستاده می شوند. زردچوبه ای که به صورت نکوبیده نگهداری می شود را می بایستی در مکانی خشک و خنک قرار داشته باشد. نیاز حتمی به قرارگیری در یخچال نیست و تنها سرمایی ملایم برای مراقبت و حفظ سلامت آن کافیست.

استفاده از این نوع زردچوبه، بسیار کم بوده و به اندازه ی نوع پودری آن طرفدار ندارد. اما از آن نیز علاوه بر اینکه می توان به عنوان کاشت دوباره استفاده کرد؛ به صورت تازه و با مهارت های خاص از پوره ی تازه ی حاصل از ساقه ی زردچوبه برای طعم دار کردن برخی غذاهای مخصوص استفاده نمود.

زردچوبه و موهای زائد

با کمک زردچوبه به راحتی می توانید موهای زائد خود را از بین ببرید وهمچنین برای پوست صورت هم می توانید از آن استفاده کنید.

مقدار قند موجود در این مخلوط می تواند به پاکسازی پوست کمک کند از دیگر مواد تشکیل دهنده این خمیر شیر می باشد که باعث نرمی  و صافی پوست می شود.

اول از همه زردچوبه و آب ، به جای آب از شیر هم می توانید استفاده کنید  را به نسبت ۱:۲ باهم مخلوط کنید و روی حرارت کم قرار دهید آنقدر مخلوط را هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند ، اجازه دهید سرد شود در صورت لزوم می توانید در یخچال خمیر زردچوبه را قرار دهید. مقدار کمی نمک و یا شکر و ۱ قاشق غذاخوری آرد را به خمیر خود اضافه کنید.

ابتدا مقداری آرد ذرت را به مناطقی که می خواهید پاکسازی کنید بزنید ، سپس لایه ای نازک از خمیر را در جهت رشد مو روی قسمت مورد نظر پخش کنید ، و آن را با یک تکه پارچه تمیز بپوشانید بعد از ۱۵ دقیقه خمیر جذب پوست می شود سپس پارچه را بردارید و پوست را با آب گرم بشویید این روش را ۲ بار در هفته تکرار کنید تا زودتر به نتیجه موردنظر برسید.

این روش معمولا در هند استفاده می شود که یک اثر عالی در حذف موهای زائد دارد بر خلاف دیگر روش ها می توانید ۱ بار از این روش هندی استفاده کنید و شاهد درد کمتر و نتیجه بهتر باشید.

طریقه مصرف زردچوبه

زردچوبه، طعمی تلخ و تند دارد و از اجزای اصلی پودرهای کاری و برخی از انواع خردل است. پودر و اولئورزین زردچوبه در صنعت آشپزی به عنوان طعم دهنده ی غذا، بسیار استفاده می شود. هم چنین به شکل ضماد و پماد به عنوان مسکن و برای درمان عفونت های قارچی نظیر کچلی، به طور موضعی کاربرد داشته است. از زردچوبه، برای کنترل زردی و هپاتیت، و از روغن آن نیز گاهی در عطر سازی استفاده می شود.

چای زردچوبه، گردش خون را بهبود می بخشد و بدن را سم زدایی می کند. ۴پیمانه آب را به جوش بیاورید، یک قاشق مرباخوری پودر زردچوبه و یک قاشق مرباخوری پودر زنجبیل به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت ۱۰دقیقه روی شعله کم بجوشد. چای آماده شده را از صافی رد کنید، و با کمی عسل و لیموترش که طعم آن را کمی تغییر می دهد میل کنید. به طور معمول مصرف روزی ۳بار چای زردچوبه، مشکلی ایجاد نمی کند.

زردچوبه و عسل

برای تهیه معجون زردچوبه و عسل و زنجبیل می توانید از دستور زیر پیروی کنید:

مواد لازم برای نصف فنجان به صورت زیر است:

عسل تازه و ارگانیک – نصف پیمانه

زنجبیل تازه رنده شده – ۲ تا ۴قاشق مرباخوری

زردچوبه – ۲قاشق مرباخوری

لیموترش رنده شده – یک عدد فلفل سیاه – به مقدار لازم

برای تهیه باید به صورت زیر عمل کنید:

تمامی مواد را در کاسه ای مخلوط کنید. پس از چشیدن و در صورت نیاز، زنجبیل یا زردچوبه را اضافه کنید. طعم این معجون تند است و فقط چند قاشق آب اضافه کنید. مخلوط را در ظرف شیشه ای نگهداری کنید، پس از به جوش آمدن، یک فنجان آب بگذارید کمی خنک شود. سپس یک قاشق از مخلوط را به لیوان اضافه کنید. البته می توانید این مخلوط رو به چای نیز اضافه کنید.

زنجبیل ریشه شگفت انگیزی است که اثر آنتی بیوتیک دارد، به هضم غذا کمک می کند باعث سم زدایی میشود، عفونت، التهاب، درد مفصل، گردش ضعیف خون، حالت تهوع و … را برطرف می کند.

زردچوبه نیز آنتی اکسیدان قوی است که از بدن به ویژه کبد سم زدایی می کند. برای هضم بهتر غذا، درمان تب، عفونت ها و التهاب ها به بدن کمک می کند. ماده فعال زردچوبه به نام کورکومین، خاصیت های مشابه داروهای ضدالتهاب دارد.

مضرات زردچوبه

ماده فعال زردچوبه، کورکومین نام دارد. مطالعات روی کشت سلول نشان می دهد که کورکومینوزیدها می توانند اثرات سیتوتوکسیک (کشنده ی سلول) داشته باشند؛ ولی این موضوع در اثر مصرف زردچوبه در انسان گزارش نشده است. همین مواد ممکن است باعث تغییرات شکل زخم معده شوند.

میزان مصرف زردچوبه، به عنوان دارویی تا روزی 3 گرم برای اشخاص بالغ بلامانع می باشد. گزارشاتی مبنی بر مصرف 8 تا 10 گرم زردچوبه به طور روزانه در هندوستان بدون اثرات جانبی در انسان به چاپ رسیده است.

در صورتی که بخواهیم از اثر دارویی زردچوبه استفاده کنیم مسلماً میزان مصرف آن باید بیش از اندازه غذایی و در حد توصیه شده باشد.

نبض ما– گردآوری

منابع

دکترسلام، سایت زردچوبه، پزشکان بدون مرز، تبیان

 

4/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید