بیماریهای زنان سیگاری!

متاسفانه امروزه مصرف سیگار بین خانمها رواج یافته است که این امر نگرانی ها را بیشتر می کند. چرا که زنان سیگاری ، به باروری و فرزند آینده خود آسیب می زند و فرزند خود را که فردی بی گناه است، در معرض آسیبهای عمده قرار می دهد.

نبض ما– همه ی ما مضرات سیگار برای بدن را می دانیم. مواد شیمیایی درون سیگار به دیواره های رگ های خونی آسیب وارد می کند و عملکرد آن ها را مختل می کند. دخانیات می تواند به قلب، مغز، کلیه ها، و بافت های دیگر در سراسر بدن آسیب برساند. با ترک سیگار رگ های خونی بهبود یافته و سلامت و عملکرد جنسی هم بهبود می یابد.

مصرف سیگار و کاهش ذخیره تخمدانی

دکتر سیمین ظفردوست عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا  و فلوشیپ ناباروری، درباره تاثیر مصرف دخانیات بر روی سلامت جنسی زنان می گوید: زنان سیگاری باید بدانند که سیگار باعث کاهش ذخیره تخمدانی شده و سن یائسگی را در فرد کاهش می دهد. به این دلیل که سیگار در تعادل هورمونهای دخیل در باروری تاثیر دارد، می تواند باعث اختلالات پریودی و بهم خوردن تعادل هورمونی گردد.

پیچ خوردگی تخمدان

درمان نازایی ناموفق

این متخصص می گوید: احتمال نازایی در زنان سیگاری 6 برابر خانمهایی است که سیگار مصرف نمی کنند. حتی میزان موفقیت بدنبال درمانهای نازایی و  IVF در زنان سیگاری بطور واضحی کمتر از خانمهای غیر سیگاری است. دیده شده در زنان سیگاری تعداد و کیفیت تخمک ها و جنین های بدست آمده کمتر است و احتمال کاشت این جنین ها در رحم کاهش می یابد. طوری که در افراد سیگاری تا 50 درصد میزان کاشت جنین و بارداری کاهش می یابد.

[bs-quote quote="برای اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و درمان آن به وب سایت دکتر ولی پور مراجعه نمائید" style="style-23" align="center" author_name="دکتر ولی پور" author_job=" متخصص ارولوژی" author_avatar="https://nabzema.com/wp-content/uploads/2020/08/dr-valipoour.jpg" author_link="http://bit.ly/drvalipournabzema"][/bs-quote] 

بارداری پر خطر

وی در پاسخ به این سوال که یک خانم باردار که سیگاری است، با چه مشکلاتی روبرو می شود؟ می گوید: مشکل اصلی مصرف سیگار بعد از بارداری است، به این دلیل که زنان سیگاری ، جنین بی گناه خود را در معرض مواد آسیب رسان قرار می دهند. افزایش میزان سقط جنین، مرگ ناگهانی داخل رحمی، جفت سر راهی، خونریزی در دوران بارداری، حاملگی خارج از رحم، پارگی زودرس کیسه آب، مرده زایی، وزن کم هنگام تولد و عدم رشد داخل رحمی جنین از جمله مشکلاتی است که خانم سیگاری در بارداری با آنها مواجه است.

بارداری خارج از رحم

این متخصص ادامه می دهد: کندی رشد این جنین ها می تواند آنها را با اختلالات جدی مواجه کند.کاهش ضریب هوشی و مهارتها ، کاهش انعطاف پذیری در حل مشکلات، حرکات تهاجمی بیشتر، شکاف کام، لب و نقص در اندامها ، آسم و غیره از جمله مشکلاتی هستند که فرزندان آنها بعد از تولد با آن مواجه اند.

ترک سیگار، قبل از اقدام به بارداری

دکتر ظفردوست تاکید می کند: خانمهایی که قصد بارداری دارند، بایستی قبل از اقدام به بارداری یا قبل از اقدام به روشهای درمان ناباروری سیگار را ترک نمایند تا آسیبهای وارده به حداقل برسد. در ضمن بایستی خانمها و دختران جوان آگاهی کافی از آسیب های مصرف سیگار بر سلامت جسمی، ذهنی و قدرت باروری خود داشته باشند تا قبل از اعتیاد از شروع مصرف این ماده مخرب دوری گزینند.

این متخصص تاکید می کند: خانمهایی که قصد بارداری دارند، بایستی قبل از اقدام به بارداری یا قبل از اقدام به روشهای درمان ناباروری سیگار را ترک نمایند تا آسیبهای وارده به حداقل برسد. در ضمن بایستی خانمها و دختران جوان آگاهی کافی از آسیب های مصرف سیگار بر سلامت جسمی، ذهنی و قدرت باروری خود داشته باشند تا قبل از اعتیاد از شروع مصرف این ماده مخرب دوری گزینند چرا که سیگار یک ماده اعتیادآور است که متاسفانه بدنبال مصرف آن علایم وابستگی به سرعت ایجاد می شوند و با عدم مصرف فرد دچار علایم تحریک پذیری، فشار و اضطراب می گردد. اینکه سیگار باعث کاهش استرس می شود باوری غلط است چرا که بدنبال مصرف، فرد در یک شرایط نیاز دائمی به نیکوتین قرار می گیرد که به دلیل علایم محرومیت به مصرف مجدد سیگار روی می آورد.

منبع:جام جم

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید