این افراد قند خون می گیرند؟!

دیابت یا بیماری قند خون، هنگامی ایجاد می شود که هورمون انسولین – عامل تنظیم‌کننده قند خون – یا به مقدار کافی در بدن تولید نمی‌شود و یا بافت‌های بدن به آن به درستی پاسخ نمی‌دهند.

 نبض ما – بالا بودن قند در بدن زمانی رخ می‌دهد که بدن نتواند گلوکوز یا همان قند را به درستی مصرف کند. بالا رفتن قند خون باعث آسیب رساندن به عضو های حیاتی بدن از جمله قلب، مغز، چشم، کلیه‌ها و … خواهد شد.

قند خون چیست؟

در نتیجه بیماری قند خون سوخت و ساز قند در بدن دچار اشکال می‌شود و قند خون، از حد طبیعی خود بالاتر می‌رود، و در نهایت علائم شاخص دیابت به صورت پرخوری، پرنوشی و پرادراری به وجود می‌آید.

هورمون انسولین که از سلول‌های جزایر لانگرهانس در غده لوزالمعده به درون خون ترشح می‌شود، کارکردهای مختلفی در بدن انسان دارد، و از جمله ورود قند  را از خون به درون سلول‌ها تسهیل می‌کند تا سلول‌ها بتوانند برای تامین انرژی خود از آن استفاده کنند. تمام نکاتی که باید در مورد دیابت و افراد در معرض آن بدانید.

اگر وزن تان زمان تولد کم بوده است

به گزارش دیلی میل، بررسی های پژوهشگران نشان می دهد نوزادان کم وزن به احتمال بیشتری در بزرگسالی به دیابت مبتلا می شوند و از نظر آنها ژن هایی که باعث کم وزن به دنیا آمدن نوزاد می شوند، می توانند او را در آینده به جمع دیابتی ها وارد کنند.

اگر کم خوابی دارید

محققان می گویند کسانی که کمتر از شش ساعت در روز می خوابند یا اینکه به خاطر شغل شان مجبور به شب زنده داری هستند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند. دیلی میل نوشته است نوسان های قند خون و اختلال در سوخت و ساز آن در این افراد 5/4 برابر بیشتر از کسانی است که به اندازه و به موقع می خوابند.

بی خوابی

اگر در محل کار استرس دارید

حاصل استرس های کاری تنها فرسودگی روانی و اضطراب نیست. به عقیده پژوهشگران کسانی که شغل پراسترس یا مسئولیت سنگینی در محیط کار دارند که این مسئولیت باعث اضطراب شان می شود، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند. به نوشته ساینس دیلی، محققان معتقدند چنین استرس هایی باعث می شود افراد 45 درصد بیشتر از آنهایی که شغل آرام و بدون دغدغه ای دارند دچار دیابت نوع 2 شوند.

کاهش استرس

اگر زودتر از 20 سالگی مادر شده اید

بررسی های پژوهشگران کره ای بیمارستان دانشگاه چوسان در گوانگجو نشان می دهد زنانی که اولین زایمان شان در 19 سالگی یا قبل از آن اتفاق افتاده با توجه به سبک زندگی، عوامل اجتماعی جمعیتی، عوامل خطر شناخته شده 5/1 درصد بیشتر از آنهایی که بعد از این سن مادر می شوند در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

اگر آب طالبی بستنی می خورید

مصرف نوشیدنی های بسیار سرد می تواند شما را به دیابت و چاقی دچار کند. از نظر محققان نوشیدنی های بسیار سرد به زبان شما آسیب می زنند و بخشی از زبان که مسئول چشیدن شیرینی است را دچار مشکل می کنند.

اگر گروه خونی تان B است

بررسی گسترده ای که توسط مرکز تحقیقات همه گیرشناسی سلامت جمعیت در فرانسه انجام شد، نشان می دهد گروه خونی هم در بالا رفتن یا پایین آمدن سطح قند خون شما می تواند تاثیرگذار باشد. این پژوهشگران ادعا می کنند زنانی که گروه خونی شان B است تا 30 درصد بیشتر از آنهایی که گروه خونی شان O است در خطر مبتلا شدن به دیابت نوع 2 قرار دارند.

هورمون تستوسترون

زیاد و هر روز آرایش می کنید

لوازم آرایشی فقط خطر مبتلا شد ن تان به سرطان پوست را بالا نمی برند. وقتی غلظت فتالات ها (مواد شیمیایی موجود در محصولات بهداشتی و آرایشی) در بدن تان بیشتر می شود، خطر ابتلا به دیابت هم در شما بالاتر می رود.

سوسیس و کالباس خور هستید

از نظر متخصصان مصرف این مواد غذایی فرآوری شده می تواند شما را دیابتی کند و وقتی میزان زیادی از غذاهای کم فیبر و فرآوری شده میل می کنید به سرعت قند خون تان بالا می رود. به همین دلیل اگر همچنان به خوردن این غذاها ادامه دهید، قند خون تان بالا می رود و با فشاری که بر لوزالمعده تان برای تولید بیشتر انسولین می آید، خطر دیابتی شدن تان هر روز بیشترمی شود.

انواع بیماری قند خون

دیابت نوع یک

دیابت نوع 1 یا دیابت نوجوانان، که نوعی بیماری خودایمنی است و در نتیجه تخریب نابجای سلول‌های مولد انسولین بوسیله دستگاه ایمنی بدن رخ می‌دهد. علت این بیماری که معمولا افراد را در سنین نوجوانی درگیر می‌کند.

دیابت شیرین

دیابت نوع دو

دیابت نوع 2 یا دیابت بزرگسالان معمولا در میانسالی بروز می‌کند و  زمینه ارثی در ایجاد آن دخیل است. این نوع دیابت به علت مقاومت پیدا کردن سلول‌های بدن به انسولین رخ می‌دهد.

در این بیماری لوزالمعده ، انسولین تولید می‌کند، اما این مقدار آنقدر کافی نیست که سطح قند خون، یا گلوکز را در حد عادی حفظ کند. یک عامل مهم در ایجاد مقاومت به انسولین و بالا رفتن قند خون، در این بیماران چاقی آنها می باشد.

دیابت بارداری

نوع سوم بیماری قند خون ، دیابت بارداری می باشد که شرایطی موقتی هنگام بارداری است. دیابت بارداری تقریبا 2 تا 4 درصد زنان باردار را درگیر می کند. این بیماری ریسک ابتلا به قند خون را هم در مادر و هم در کودک افزایش می دهد.

درمان انواع بیماری قند خون

در درمان بیماری قند خون، آنچه مهم است این است که بیمار بتواند قند خون خود را در بازه ی نرمال نگه دارد. پزشک می تواند بیمار را از بازه ی نرمال قند خون اش آگاه سازد. این بازه نسبت به نوع دیابت بیمار و سنش قابل تغییر می باشد.

برای مثال مقدار قند خون، در افرادی که دارای دیابت بارداری هستند از قند خون افراد سالم باید پایین تر باشد.

برای کنترل و جلوگیری از بیماری قند خون، باید رژیم غذایی سالم مصرف کرد، به مقدار کافی ورزش کرد و وزن خود را متعادل نگهداشت.

دیابت بی مزه

درمان دیابت نوع یک

تمام بیمارانی که مبتلا به دیابت نوع 1 هستند برای زندگی نیاز به دریافت انسولین دارند زیرا لوزالمعده ی آن ها در خطر تخریب می باشد.

انسولین به طور معمول در زیر پوست تزریق می شود و بیماران به کنترل مداوم قند خونشان در طول روز نیاز خواهند داشت .

درمان دیابت نوع دو

دیابت نوع دو با رژیم غدایی مناسب و ورزش قابل کنترل است. و همچنین با انواع دارو هایی که می توانند قند خون را کنترل کنند قابل درمان است. اولین درمان را می توان داروی متفورمین نامید. این دارو  کمک می کند که بدن به طور موثر تری انسولین مصرف کند. اگر متفورمین چاره ساز نبود، پزشک می تواند از دارو های دیگری استفاده کند.

انواع آزمایش قند خون

به طور طبیعی، سطح قند خون بعد از خوردن غذا مقداری بالا خواهد رفت. این افزایش قند باعث آزاد شدن انسولین از پانکراس می شود و  در نتیجه  مقدار قند خون، زیاد بالا نمی رود. اگر مقدار قند خون، برای مدت طولانی بالا بماند، می تواند به چشم ٬ کلیه ها ٬ اعصاب و رگ های خونی و … آسیب جبران ناپذیری بزند.

قند خون ناشتا FBS) blood sugar Fasting)

این آزمایش قند خون را در حالی اندازه گیری می کند که شما حداقل حدود ۸ ساعت ناشتا بوده اید. این اولین آزمایشی است که برای تشخیص دیابت یا  وضعیت پیش از دیابت استفاده می شود.

کنترل دیابت

قند خون ۲ ساعت بعد از صبحانه  ۲-hour postprandial blood sugar

این تست، قند خون را  ۲ ساعت بعد از شروع صبحانه اندازه گیری می کند. این آزمایش برای تشخیص دیابت استفاده نمی شود.

قند خون تصادفی (Random blood sugar (RBS

این تست قند خون را بدون در نظر گرفتن اینکه شما چه موقعی غذا خورده اید، اندازه گیری می کند. چندین بررسی تصادفی ممکن است در طول روز انجام بشود.

اندازه گیری تصادفی قند مفید می باشد،  چون میزان قند خون در افراد سالم در طول روز تغییر زیادی نمی کند. اگر قند خون، در طول روز تغییر زیادی داشته باشد، ممکن است مشکلی در بدن وجود داشته باشد. این آزمایش،  آزمایش قند خون اتفاقی  (casual blood glucose test ) نیز نامیده می شود.

آزمایش تحمل گلوکز دهانی ( Oral glucose tolerance test )

این تست را برای تشخیص مرحله ی پیش دیابت و  همینطور خود دیابت استفاده می کنند. آزمایش تحمل گلوکز دهانی جزو آزمایشاتی است که در  آن شما قبل از آزمایش یک مایع شیرین می خورید. این آزمایش بیشتر برای تشخیص دیابت بارداری استفاده می شود. این آزمایش معمولا برای افراد دیابتی غیر باردار استفاده نمی شود.

بررسی هموگلوبین متصل به قند A1c ( هموگلوبین گلیکوزیله A1c)

مقدار هموگلوبین متصل به قند را اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند برای تشخیص دیابت استفاده شود. همچنین چگونگی کنترل دیابت را در ۲ الی ۳ ماه گذشته نشان می دهد و اینکه داروهای دیابت شما نیاز به تعویض دارد یا که خیر. نتیجه ی آزمایش HbA1C میانگین  سطح قند خون را تخمین می زند.  به آن متوسط گلوکز تخمین زده  شده و یا EAG می گویند.

نبض ما– گردآوری

منابع:

همشهری، نسخه، diabetes، healthline

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید