چرا غش می کنید؟

زمانیکه خون به مغز نرسد فرد دچار غش می‌شود که در اکثر موارد علت آن خوش خیم است و خطری بیمار را تهدید نمی‌کند اما باید به آن توجه کرد زیرا غش می‌تواند اولین علامت یک بیماری قلبی باشد.

نبض ما – با توجه به اینکه غش یا سنکوپ با علامت از دست رفتن سطح هوشیاری همراه است مردم برای درمان به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می‌کنند در صورتی که در بیش از 90 درصد موارد علل این عارضه به سیستم عصبی ارتباطی ندارد.

مطالب مرتبط : چرا رضا رشیدپور در برنامه زنده بیهوش شد؟

دکتر مهرداد میرمعصومی در‌آستانه برگزاری نوزدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق سنکوپ یا غش را یکی از علائم شایع بیماری‌های قلبی دانست و گفت: سنکوپ به حالتی گفته می‌شود که طی آن فرد سطح هوشیاری خود را برای لحظاتی از دست می‌دهد که البته این علامت گذراست و فرد سریعا سطح هوشیاری خود را به دست می‌آورد.

دچار سکته قلبی

این فوق تخصص آریتمی قلبی تصریح کرد: عموما افرادی که دچار غش، می‌شوند باید از نظر سلامت قلبی مورد بررسی قرار بگیرند زیرا علت عمده این عارضه مربوط به قلب است و تاخیر در تشخیص آن موجب مرگ بیمار می‌شود.

علل مختلف بروز غش

این عضو انجمن آرترواسکلروز ایران خاطرنشان کرد: انجام کارهای سنگین از جمله شایع ترین علت غش است که فرد ضمن غش دچار تهوع، کاهش دمای بدن و بیهوشی می‌شود که گاهی برخی افراد ممکن است دچار این علائم نشوند.

به گفته وی، برخی افراد غش، یا سنکوپ را با صرع به خوبی تشخیص نمی‌دهند.

میرمعصومی یادآور شد: تمام افراد در طول زندگی خود یکبار غش یا سنکوپ را تجربه‌ کرده‌اند به طوری که نیمی از افرادی که به اورژانس مراجعه می‌کنند دچار این اختلال شده‌اند.

شیوع غش در زنان و مردان

وی با بیان اینکه غش، در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است، گفت: به طور کلی غش، در افراد 10 تا 20 سال و بالای 60 سال شایع‌تر است که این اختلال علاوه بر علت زمینه‌ای احتمال بروز حوادثی مانند زمین خوردن و … را نیز به همراه دارد.

گفتنی است نوزدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق را به همت انجمن آترو اسکلروز ایران در تاریخ 21 لغایت 24 شهریور ماه 96 در سالن همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید