برگزاری روز جهانی فیبریلاسیون دهلیزی نخستین بار در کشور

۸تا۱۰درصد افراد بالای ۶۵ سال جوامع مختلف به درجاتی از این بیماری مهم و مرگبار قلبی مبتلا هستند.

نبض ما – دکتر امیر فرجام فاضلی فر با بیان این مطلب گفت: فیبریلاسیون دهلیزی، شایع‌ترین نوع بی نظمی ضربان قلب است و این عارضه هنگامی رخ می‌دهدکه دهلیزقلب به صورت نامنظم تحریک الکتریکی شده و درنتیجه بخوبی منقبض نمی‌شود.

دانشیار و متخصص الکتروفیزیولوژی قلب بیمارستان شهید رجایی تهران افزود: ضربانات نامنظم و انقباضات غیر طبیعی در کنار سایر عوامل خطر ساز امراض قلبی، علت مهم ایجاد لخته در بخشهایی از قلب ودهلیز است درنتیجه حرکت این لخته ها به عروق مغز، چشم، کلیه و… شاهد اختلال و عارضه در این ارگانها خواهیم بود.

اقدامات درمانی بوسیله داروهای ضد انعقادی

دکتر فاضلی فر با تاکید بر اهمیت تشخیص به موقع و انجام اقدامات درمانی بوسیله داروهای ضد انعقادی و نوین یا روشهای پیشرفته از جمله سوزاندن یا فریز کردن تارچه های مازاد و غیر طبیعی وریدهای دیواره قلب، گفت: بیماری فیبریلاسیون دهلیزی در افراد مبتلا به دیابت، فشارخون و مشکلات کلیه از شیوع بیشتری برخوردار است؛ اگرچه این بیماری در دهه های دوم و سوم زندگی نیز مشاهده می شود.

هزینه جراحی قلب

وی گفت: نامنظمی قلب از انواع مختلفی برخوردار است که مهمترین نوع آن فیبریلاسیون دهلیزی است و با علائمی چون تپش ناگهانی قلب، تنگی نفس و دردهای قلبی و… خود را نمایان میکند و گاهی اوقات بدون علامت است که گرفتن شرح حال و شناسایی عامل اصلی ایجاد آن در کنار سن و جنس افراد، نقش اثرگذاری در پیگیری درمان خواهد داشت.

داروهایی که موجب افزایش فشار خون می شود

این متخصص الکتروفیزیولوژی قلب با بیان اینکه مصرف الکل و برخی داروها از جمله کورتن، داروهای جنسی و داروهایی که موجب افزایش فشار خون می شود عامل مستعد کننده حملات فیبریلاسون دهلیزی در سنین جوانی است، افزود: بیماری تیروئید نیز سر دسته عوامل مستعد کننده محسوب شده و نیازمند درمانهای به موقع و پیگیری جدی خواهد بود.

دکتر فاضلی فر گفت: استراتژی درمان بر اساس تعداد حملات، مدت زمان حمله و علائمی که بیمار در زمان حمله تجربه میکند، متفاوت است.

درد قفسه سینه هنگام نفس کشیدن

هیات علمی مرکز آموزشی، تحقیقاتی درمان قلب و عروق شهید رجایی افزود: طرح درمان و توصیه با نوع خاصی از داروها همچنین درمان های پیشرفته غیر دارویی مانند ابلیشن و یا فریز نواحی غیر طبیعی دیواره قلب در کنار شرح حال و سن و جنس

بیمار بر عهده متخصص قلب بوده و شرایط بالینی بیمار، امراض زمینه ای وی و شدت بیماری با نوع درمان ارتباط خواهد داشت.

دکتر فاضلی فر گفت: اگر چه داروهای ضد انعقادی جدید، بیمار را نسبت به انجام آزمایشات مداوم و خسته کننده خون همچنین رژیم های غذایی خاص بی نیاز میکند ولی باید دقت داشت که متخصص قلب با در نظر گرفتن کلیه جوانب اقدام به تجویز نوع خاصی از داروهای نوین میکند و حتی در افرادی که دریچه مصنوعی قلب دارند استفاده از داروی قدیمی ضد انعقادی موسوم به وارفارین، اولویت درمانی محسوب میشود.

شایان ذکر است مراسم روز جهانی بیماری فیبریلاسیون دهلیزی، شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ در محل بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی با حضور بیماران، افراد بالای ۶۵  سال، خانواده ها و پزشکان برگزار خواهد شد، بدینوسیله انجمن قلب ایران، انجمن علمی فیزیولوژی قلب، داروسازی دکتر عبیدی و بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی از هموطنان عزیز جهت شرکت در این گردهمایی مردمی و علمی دعوت کرده اند.

4.8/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید