۷ دلیلی که نشان می دهد آلزایمر ندارید

مایکرویو را باز می‌کنید و فنجان قهوه‌ای را کشف می‌کنید که دیروز گرم کرده بودید، اسم‌ها را فراموش می‌کنید و مجبورید تقریبا برای هر چیزی آلارم گوشی‌تان را تنظیم کنید. طبیعی است که گاهی فراموشکار و حواس پرت شویم، اما اگر متوجه شدید هر روز، جدال‌های گوناگونی با مغز و حافظه تان دارید شاید بهتر باشد برای بررسی‌های دقیق‌تر، فکر بکنید.

نبض ما– نترسید؛ فراموشکاری‌های مزمن همیشه هم دلالت بر بیماری آلزایمر نمی‌کنند. در واقع دلایل بسیار گوناگونی وجود دارد که حافظه تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دارویی مصرف می‌کنید که روی حافظه تان عوارضی دارد

اگر نگران سلامت حافظه ی خود هستید، یکی از اولین چیزهایی که باید بررسی کنید، لیست داروهایی است که پزشک‌تان تجویز کرده. خیلی از داروهای تجویز شده یا روی پیشخوان داروخانه‌ها می‌توانند حافظه را تحت تاثیر قرار دهند.

در راس این داروها، آنتی کولینرژیک‌ها هستند که در گیرنده‌ی استیل کولین مغز، اختلال ایجاد می‌کنند. آنتی هیستامین‌هایی چون بنادریل، زانتاک و داروهای مربوط به گرفتگی‌های عضلانی مانند فلکسیریل، همگی آنتی کولینرژیک هستند. داروهای ضد افسردگی مانند پاکسیل و اِلاویل نیز چنین عوارضی دارند.

فلوکستین

سایر داروهایی که روی حافظه اثر می‌گذارند هم شامل داروهای فشار خون، آرامبخش‌هایی مانند والیوم و برخی از مسکن‌ها هستند. اگر تردید دارید که ممکن است داروهای مصرفی‌تان دلیل فراموشی شما باشند از پزشک‌تان در مورد جایگزین کردن داروها سوال کنید.

افسردگی دارید

وقتی دچار افسردگی هستید به سختی می‌توانید روی چیزی که مقابل شماست تمرکز کنید و در نتیجه، یادآوری آن هم غیرممکن خواهد بود.

افسردگی می‌تواند بخش‌هایی خاص از مغزتان را دچار تغییر کند. تحقیقات نشان می‌دهد افسردگی می‌تواند تغییراتی در اندازه و عملکرد قسمت‌های از مغز شود که در مهارت‌هایی چون حافظه ، سرعت تکلم، تمرکز و مهارت حل مسئله مهم هستند ایجاد کند.

پیشگیری از افسردگی

خیلی تنش دارید

وقتی که باید اطلاعاتی را به خاطر بسپارید، استرس می‌تواند حواس‌تان را پرت کند. به همین دلیل است که شماره تلفنی که همین الان حفظ کرده‌اید قبل از اینکه گوشی را از کیف‌تان در بیاورید از یادتان می‌رود. کسی که اضطراب دارد به سختی می‌تواند حتی مکالمه‌ای را دنبال کند چون در حال نشخوار کردن به موضوعی است که اضطرابش را برانگیخته است.

استرس مزمن و حاد، حتی بدتر هم هست چون می‌تواند تاثیر چشمگیری بر مغز بگذارد چون به طور بلند مدت در معرض هورمون‌هایی است که طی استرس ترشح می‌شوند. حتی گرفتاری‌ها و بگومگوهای کاری روزمره هم می‌توانند مهارت حافظه تان را مختل کنند.

انجام دادن چند کار به طور همزمان، تا دیر وقت بیدار ماند برای پایان دادن کارها، ورزش نکردن و تغذیه‌ی خوب نداشتن، فاکتورهایی هستند که می‌توانند فراموش کاری و حواس پرتی را بیشتر کنند.

اضطراب

خسته هستید

اینکه هشت ساعت در رختخواب بوده‌اید دلیل نمی‌شود خواب و استراحت با کیفیتی داشته‌اید. به گزارش نبض ما، تحقیقات نشان داده افرادی که زمان کمتری در خواب عمیق هستند، مشکلات بیشتری در حافظه ی خود دارند. گاهی با یک چُرت مرغوب می‌توانید این عوارض را خنثی کنید، حتی اگر فقط ۶ دقیقه طول بکشد.

به گزارش نبض ما، اگر به طرز غیرعادی احساس خستگی می‌کنید و با چرت زدن هم خستگی‌تان برطرف نمی‌شود، برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید. مثلا آپنه‌ی خواب می‌تواند مغز را در حالت کمبود اکسیژن قرار داده و منجر به تغییراتی در تامین خون مغز شود که به مرور زمان، تاثیر منفی بر حافظه و توانایی تفکر دارد.

بیماری مزمنی چون دیابت یا بیماری قلبی دارید

هر بیماری که روی تامین خون مغز اثر بگذارد، مثل دیابت، فشار خون و یا کلسترول بالا، می‌تواند روی ذهن هم تاثیر بگذارد. اختلالات کبد، تیروئید و یا کلیه و یا حتی یک عفونت ساده‌ی ادراری می‌تواند حافظه را مختل کند.

اگر گاهی نمی‌توانید کلیدهای‌تان را پیدا کنید، می‌تواند علامتی از کمبود ویتامین B12 باشد. اگر مشکل شما این است، پزشک می‌تواند با آزمایش خون، وضعیت را بررسی کند. با مصرف مکملی که پزشک‌تان تجویز می‌کند، قدرت حافظه تان برخواهد گشت.

بیماری های قلبی

دارید پیر می‌شوید!

با بالا رفتن سن، مغز شما ممکن است علائمی از فرسودگی نشان دهد، درست مانند پوست‌تان که چروک می‌خورد یا مفاصل‌تان که به غژ و غژ می‌افتد!

احتمال ابتلا به آلزایمر بعد از ۶۵ سالگی بیشتر است، اما فراموش کاری خفیف، شایع‌تر است. بنابراین زود دچار وحشت نشوید اگر دیدید برای فرا گرفتن مهارتی جدید دچار چالش هستید یا مجبورید برای استفاده از کلمه‌ی مناسب در جمله‌تان، کمی فکر کنید.

به گزارش نبض ما، ورزش کردن، انتخاب‌های خوب غذایی و داشتن حمایت‌های اجتماعی و عاطفی قوی می‌تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی‌تری تیز و هوشیار بمانید.

 حالا از کجا بدانید فراموش کاری و حواس پرتی شما، سطح نرمال را نگذرانده است؟ هر زمان که مشکل حافظه ی شما روی زندگی روزمره‌تان تاثیر گذاشت، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. تنها یک بار گم کردن دسته کلید یا رفتن در مسیری اشتباه هنگام رانندگی، غیرعادی نیست، اما اگر اتفاق‌های اینچینی اغلب تکرار شدند، مخصوصا در فضاهای آشنا، با پزشک‌ تان مشورت کنید.

نبض ما – مترجم:هدی بانکی

منبع:

www.prevention.com

4.3/5 - (9 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. علی می‌نویسد

    من شنیدم شکر یکی از عوامل مهم الزایمر است .
    آیا این درسته؟

  2. علی می‌نویسد

    اگر درسته چه کار کنیم؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید