راه هایی ساده و سریع برای مقابله با نفخ شکم

شکم شما به طرز عجیبی جلو آمده است و نفخ کرده اید، طوری که بستن دکمه های شلواری که تا چند روز پیش مناسب اندام شما بود دشوار شده است. دنبال راهی برای درمان نفخ شکم هستید.

نبض ما– نفخ شکم ناشی از گاز اضافی در روده است. عادات غذایی نادرست، غذاهای خاص یا هورمون ها می تواند این احساس را به همراه داشته باشد که در زنان بسیار رایج است.

برای این که بدانید چطور می توان با نفخ شکم مقابله کرد راه های زیر را مورد توجه قرار دهید.

مطالب مرتبط: فرمولی برای نوشیدن آب مورد نیاز بدن

خوب بنوشید

افزایش مصرف آب می تواند شگفت انگیز باشد. آب مواد اضافی را از سیستم بدن شما بیرون می برد و در صورتی که به یبوست مبتلا هستید به شما کمک می کند.

نفخ شکم

یبوست یکی از علل نفخ شکم است بویژه در زنان باردار و شیرده. فراموش نکنید که مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید، زیرا حدود 80 تا 90 درصد آن ها آب هستند. پرتقال و هندوانه دو گزینه عالی هستند.

غذاهای فیبردار بخورید

فیبر مانع از یبوست می شود که باعث شده مدفوعات سریعتر از روده دفع شوند. زنان حداقل 25 گرم فیبر روزانه نیاز دارند، اما اکثر ما تقریبا نصف این مقدار را دریافت می کنیم. برای رفع کمبود فیبر، صبح خود را با غلات سبوس دار که حداقل پنج گرم فیبر دارد شروع کنید.

زغال اخته

در طول روز، میان وعده های دیگر سرشار از فیبر مانند توت فرنگی، زغال اخته، زردآلو خشک و آلو خشک شده استفاده نمایید.

اما مراقب باشید که شما بیش از حد سریع فیبر مصرف نکنید چرا که ممکن است باعث شود بیشتر احساس نفخ شکم کنید. بدن شما نیاز به زمان دارد تا این مواد را هضم کند.

غذاهای بادآور را کنار بگذارید

لوبیا و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم حاوی قند هستند که برای برخی افراد هضم شان مشکل است.

اما شما مجبور نیستید به طور کامل آنها را کنار بگذارید. در عوض، فقط یک نصف پیمانه از آن ها را مصرف کنید.

هر زمان که بدن شما به آن ها عادت کرد، شما می توانید به تدریج میزان مصرف را طی چند هفته افزایش دهید.

کلم بروکلی

مطالب مرتبط: آیا با پیاده روی می توان لاغر شد؟

پیاده روی کنید

حتی یک پیاده روی ده دقیقه ای می تواند نفخ شکم را تسکین دهد. ورزش کمک می کند گاز از طریق دستگاه گوارش را سریعتر، بنابراین شما سریعتر احساس بهبود می کنید.

پیاده روی

تمرینات شکمی تان را از دست ندهید، عضلات شکم آماده باعث می شود که زمانی که دچار نفخ شکم می شوید، کمتر احساس خجالت کنید.

مطالب مرتبط: دانستنی های شگفت انگیز درباره ماست

لبنیات را عاقلانه مصرف کنید

اگر شیر، ماست و سایر محصولات لبنی باعث نفخ شکم شما می شود، با مقادیر کم آن شروع کنید و به مرور زمان مصرف خود را افزایش دهید.

لبنیات

ممکن است بخواهید آنزیم های لاکتاز مانند Lactaid را قبل از اینکه از این مواد غذایی مانند بستنی و پنیر استفاده کنید، امتحان کنید، زیرا این کار باعث می شود که بدن به راحتی محصولات لبنی را هضم کند.

اگر باد شکم هنوز شما را اذیت می کند، سعی کنید به غذاهای سویا و یا بدون لاکتوز روی بیاورید.

مطالب مرتبط: ۱۰ اشتباه که بعد از غذا خوردن مرتکب می شویم

دهان خود را بیش از حد با غذا پر نکنید!

یکی از علل بزرگ شدن شکم و نفخ، بلعیدن بیش از حد هوا هنگام خوردن است. به عنوان مثال، اگر شما سریع غذا می خورید و یا این که در حین غذاخوردن صحبت می کنید و یا با نی نوشیدنی می نوشید و یا نوشیدنی گازدار استفاده می کنید ممکن است همراه آن هوا هم ببلعید.

غذاهای دیرهضم

خودتان را مجبور کنید وقت بیشتری برای غذا بخورید، نوشیدنی های گازدار را کنار بگذارید و در هر وعده مقدار کمی غذا بخورید. یکی از راحت ترین راه ها هم این است که با دهان بسته غذا بخورید.

از محصولات طبیعی هم استفاده کنید

اگر چه مطالعات قطعی در مورد اثربخشی محصولات طبیعی برای از بین بردن نفخ شکم وجود ندارد، اما برخی از داروها ممکن است ارزش یک بار امتحان را داشته باشند.

کپسول نعناع موجود در فروشگاه های بهداشتی و داروخانه ها ممکن است با تسکین عضلات گوارشی، نفخ شکم را از بین ببرد. نعناع همچنین در برخی قرص های ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد چرا که کپسول ممکن است باعث تحریک عضلات معده شود.

داروهای خود را کنترل کنید

بسیاری از داروهای بدون نسخه و تجویزی مانند داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها، قرص های آهن و مکمل های کلسیم با بی کربنات و کربنات ها می توانند باعث یبوست و نفخ شکم شوند، به ویژه هنگامی که شما ابتدا آنها را مصرف کنید. لذا با پزشک خود مشورت نمایید.

دارو

مطالب مرتبط: عادت های نفاخ

مواد غذایی که نفخ شکم را از بین می برند

آب لیمو شیرن مصرف کنید

اگر چند ساعت قبل از یک قرار ملاقات هستید، آب لیمو تازه و کمی فلفل قرمز می توانید اثرات ضدنفخ داشته باشد. فلفل قرمز هضم را تحریک می کند، گاز را کاهش می دهد و می تواند فشار و گرفتگی را از بین ببرد. لذا یک قاشق چای خوری را از آن را در نوشیدنی خود بریزید.

زردچوبه مصرف کنید

مانند فلفل قرمز، زردچوبه نیز یک ادویه سم زدا است. می توانید آن را به صورت پودر خریداری کنید، همچنین می توانید قطره محلول زردچوبه را نیز دریافت کنید و یک قاشق چای خوری (در هر دو شکل) از آن را در آب، چای، آبمیوه، یا اسموتی خود اضافه کنید.

خواص زردچوبه

مطاب مرتبط: نوشیدنی زنجبیل برای سوزاندن چربی های شکمی

با زنجبیل دوست شوید

زنجبیل برای ضدعفونی کردن عالی است، چه چای زنجبیل باشد و چه همراه با آبمیوه و یا اسموتی خود مصرف کنید. اگر آبمیوه گیری دارید می توانید آن را در آبمیوه گیری بریزید و مصرف کنید و یا این که همراه با اسموتی خود از آن استفاده کنید.

زنجبیل

اگر هم آبمیوه گیری ندارید باید آن را به تکه هایی تقسیم کنید و در آبمیوه خود بریزید. برای این که به صورت قیمه ای در نظر نیاید، می توانید آن را درون یک غذاساز ریخته تا کاملا ریز شود. سپس آن را به اسموتی خود اضافه کنید.

مطالب مرتبط: خواص دارویی اسفناج

اسفناج مصرف کنید

اسفناج با حرکت درآوردن فیبر در دستگاه گوارشی به کاهش فشار داخل شکم و نفخ شکم کمک می کند. بهترین نکته برای به دست آوردن مزایای ضدعفونی کننده آن این است که مقداری اسفناج را به یک مخلوط شیرین همراه با زنجبیل، زردچوبه و آب نارگیل بریزید.

نبض ما– ترجمه:حسین مقدس زاده

منابع:

parents، thethirty.byrdie

 

4.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. MOHSEN می‌نویسد

    دستتون درد نکنه واسه مطلب خیلی خوبتون. کارمو راه انداخت

  2. محسن خانی می‌نویسد

    لطفا بیشتر توضیح دهید که توی چه موادی فیبر موجود است

از پزشکان نبض‌ما بپرسید