چرا همیشه احساس گرسنگی می کنیم؟

چرا من همیشه گرسنه هستم؟ چرا سیر نمی شوم؟ چه کنیم تا بر احساس گرسنگی غلبه کنیم؟

نبض ما– آیا تا به حال شده است که همیشه احساس گرسنگی کنید و مدام گرسنه باشید؟ اگر پاسخ تان آری است، دکتر سید رضا میرجعفرى، متخصص داخلى در گفت وگو با نبض ما این نکات را مطرح کرده است.

آیا قبلا چیزی خورده بودید؟

دوناتی که سرکار خوردید آن قدر خوب بود که نمی شد از آن صرف نظر کرد. اما حالا باز چیز دیگری می خواهید که در حال حاضر خوشمزه باشد. نوشیدنی های شیرین، آب نبات و شیرینی ها به شما انرژی پایدار نمی دهد، بنابراین شما به زودی گرسنه خواهید شد.

آجیل ها

انتخاب های بهتر این موارد هستند: هر چیزی با فیبر، دانه های کامل، میوه ها یا سبزیجات، چربی های سالم (ماهی آزاد، آجیل، آووکادو) و پروتئین کم چرب (مانند تخم مرغ، لوبیا، مرغ کبابی).

شما تحت فشار قرار گرفته اید!

ابتدا بدن شما گرسنگی را با یک هورمون به نام آدرنالین متوقف می کند. اما اگر نگرانی های شما کمی طول بکشد، سیستم شما سطح هورمون های دیگری مانند کورتیزول را افزایش می دهد.

این می تواند باعث شود که شما بخواهید هرچیزی که دم دستتان هست بخورید. هنگامی که استرس ازبین می رود سطح کورتیزول کاهش می یابد و اشتهای شما معمولا به حالت طبیعی باز می گردد.

احساس گرسنگی می کنید، چون شما تشنه هستید

گاهی اوقات هنگامی که شما فکر می کنید نیاز به خوردن دارید، درواقع بدن شما نیاز به آب دارد. بنابراین شاید ابتدا آب بخورید بهتر باشد. هنوز گرسنه اید؟ حالا می توانید چیزی بخورید. ولی چون شما این آب را نوشیدید، به احتمال زیاد دچار خوردن اضافه نمی شوید.

زمان افطار

مطالب مرتبط: این افراد قند خون می گیرند؟!

احساس گرسنگی می کنید، چون به قند خون خود حمله کرده اید!

وقتی کربوهیدرات های شیرین یا نشاسته ای مانند دونات، شیرینی یا نوشابه معمولی می خورید، آنها به یک باره قند زیادی را به سیستم بدن شما می فرستند. بنابراین بدن شما هورمون انسولین را آزاد می کند، که به سلول های شما کمک می کند از آن به عنوان سوخت استفاده کنید یا آن را برای بعد ذخیره کنید. اما این جریان قندی می تواند بدن شما را به انسولین بیشتری نیازمند کند که می تواند بیش از حد قند خون را کاهش داده و شما را گرسنه کند.

ممکن است دیابت داشته باشید!

این وضعیت بدین معناست است که بدن شما مشکل انرژی دارد. ممکن است گرسنه باشید زیرا بدن شما فکر می کند که نیاز به سوخت بیشتری دارد. اما مشکل واقعی این است که شما با تغییر مواد غذایی به سوخت بدن مشکل دارید.

“Polyphagia” واژه ای است که پزشکان برای گرسنگی شدیدی که تواند نشانه ای از دیابت باشد استفاده می کنند. همچنین ممکن است وزن کمتری داشته باشید، نیاز به دفع مدفوع بیشتری داشته باشید و احساس خستگی بیشتری کنید. اگر هر کدام از این علائم را دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

مطالب مرتبط: در میوه هایی که می خوریم، چقدر قند وجود دارد؟

شما قند خون پایینی دارید

پزشک شما ممکن است آن را هیپوگلیسمی نامید. این بدان معناست که در خون شما سوخت کافی و یا گلوکز وجود ندارد و می تواند باعث خستگی، ضعف یا سرگیجه شود. اگر شما بیش از چند ساعت غذا نخورید این مورد می تواند اتفاق بیفتد.

اگر این علائم را دارید، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که قند خون خود را کنترل کرده و کمی کربوهیدرات مصرف کنید. ممکن است لازم باشد کمی بیشتر بخورید یا ممکن است نیاز به تنظیم دارو برای کمک به جلوگیری از آن داشته باشید.

احساس گرسنگی می کنید، چون شما باردار هستید

در حالی که برخی از مادران احساس می کنند تا چند هفته اول علاقه ای به غذا خوردن ندارند، ممکن است دیگران احساس کنند که همیشه گرسنه هستند. آنها همچنین ممکن است به غذاهای تازه اشتیاق نشان دهند و یا از خوردن غذاهایی که قبلا عادت به خوردن آن ها داشتند حالشان بد شود.

اگر فکر می کنید که ممکن است این دلیلی بر سر مشکل شما باشد، یک کیت تست از داروخانه می تواند به شما اطمینان دهد. در صورت وجود، به پزشک خود مراجعه کنید تا نتایج را تایید کنید.

تست بارداری

مطالب مربتط: ۱۰ اشتباه که بعد از غذا خوردن مرتکب می شویم

احساس گرسنگی می کنید، چون شما خیلی سریع می خورید

هنگامی که غذا را سریع می خورید، به بدن خود فرصت نمی دهید که احساس سیری کند. آرام خوردن باعث سیر شدن می شود. بنابراین باعث می شود کمتر بخورید. لقمه های کوچکتر، جویدن خوب و لذت بردن از غذا. غذا را حدود 20 دقیقه رها کنید و ببینید آیا هنوز احساس گرسنگی می کنید یا نه.

مطالب مرتبط: این مواد غذایی می توانند باعث کنترل اشتها شوند

مواد غذایی شما سیرکننده نیست!

به گزارش نبض ما، دانشمندان تعداد زیادی از این غذاها را لیست کرده اند. که آن را «شاخص سیرکنندگی» نامیده اند. غذاهای دارای رتبه بالاتر برای کالری های مشابه شما را بهتر سیر می کند. به عنوان مثال، سیب زمینی کبابی خیلی بیشتر از سیب زمینی سرخ شده سیرکننده است.

مطالب مرتبط: دستور غذاهایی خوشمزه و مقوی با تره فرنگی

شما چیزی خوشمزه ای را بوییده اید!

شاید شما هنگامی که برای خرید نان بیرون رفته اید یک آگهی در مورد بستنی یا شیرینی های تازه پخته شده را دیدید. این می تواند کافی باشد که شما را به خوردن وادارد. چه این که گرسنه باشید یا نه. سعی کنید این عوامل را متوجه شوید و سپس تصمیم بگیرید که چه کاری انجام دهید.

احساسات شما تحت تاثیر قرار گرفته است

بسیاری از مردم هنگامی که عصبانی، خسته، ناراحت و یا افسرده هستند، به غذاها روی می آورند. شما ممکن است آن را به عنوان “خوردن عاطفی” بشنوید. درست قبل از خوردن، خلق و خوی شما چیست؟

اگر واقعا احساس گرسنگی نمی کنید، سعی کنید چیزی را که دوست دارید انجام دهید. و اگر متوجه شوید که اغلب احساس ناراحتی یا اضطراب دارید، ممکن است بخواهید با پزشک یا مشاور خود صحبت کنید تا راههای سالمی برای رسیدگی به این احساسات داشته باشید.

مطالب مرتبط: مواد غذایی موثر بر سلامت تیروئید

احساس گرسنگی می کنید، چون شما تیروئید پرکار دارید

اگر این درست باشد، می توانید همیشه خسته، عصبی، خجالتی و گرسنه باشید. در صورت بروز هر یک از این علائم، با پزشک خود صحبت کنید. اگر متوجه شوید که مشکل تیروئید دارید، معمولا می توانید آن را با دارو یا جراحی یا هر دو آنها مدیریت کنید.

شما تحت درمان دارویی هستید

بعضی از داروها می توانند اشتهای شما را تحت تاثیر قرار دهند. این داروها شامل مواردی هستند که برای درمان افسردگی یا اختلالات خلقی استفاده می شود، همراه با آنتی هیستامین های موضعی، داروهای ضدویروسی و کورتیکواستروئیدها. اگر پس از شروع یک دارو جدید، گرسنه شدید، به پزشک خود بگویید. اما دارو را خودسر متوقف نکنید.

مطالب مر تبط: عوارض یک بی خوابی ساده را بدانید

احساس گرسنگی می کنید،چون خواب کافی ندارید

عدم خواب می تواند تعادل هورمون های گرسنگی (لپتین و گرلین) را تغییر دهد به طوری که شما می خواهید بیشتر بخورید. همچنین می تواند به راحتی شما را قانع کند که به سراغ اسنک هایی که دارای کالری بیشتری هستند بروید که چربی بیشتری برای برآورده شدن احساس گرسنگی شما داشته باشد.

نبض ما– تهیه و تنظیم: حسین مقدس زاده

4/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. رویا می‌نویسد

    من چند وقته خیلی اشتهام زیاد شده از صبح که از خواب پا میشم دلم میخواد غذا بخورم تا شب. دوستام میگن تو مرض جوع گرفتی !!! الان فهمیدم باید برم یسری آزمایش مثه قند خون و تیروئید و … بدم. یکم نگران شدم.

  2. محمد آبدار می‌نویسد

    من واقعا نمی دونستم که به خاطر اختلالات خوابم اخیرا پر خور شده بودم خیلی ممنون

  3. مجتبی می‌نویسد

    کارا و مشغله ها انقد زیاد شده که وقت خوابمون کم شده متاسفانه. به خاطر همین اشتهامونم افزایش یافته!

از پزشکان نبض‌ما بپرسید