مادران شیرده چه غذاهایی نخورند؟

بسیاری از مادران شیرده از این که می شنوند غذایی که می خورند روی شیر آن ها تاثیر می گذارد تعجب می کنند. اما واقعیت همین است.

نبض ما– مادران شیرده می دانند که خوردن غذاهای خاص می تواند مقدار مناسب شیر شان را با بهترین کیفیت آن تامین کند. حال آنکه لازم است از مواد غذایی خاصی برای پیشگیری از مشکلات گوارشی یا آلرژی در کودک اجتناب کنند.

وقتی که شما شیرده باشید، غذاهایی که می توانید بخورید خیلی بیشتر از غذاهایی است که نباید بخورید اما چند مورد احتیاط وجود دارد. در این مطلب بخور ، نخورهای مادران شیرده را بررسی می کنیم.

مطالب مرتبط : تاثیرات مصرف کافئین بر عملکرد ورزشکاران

مادران شیرده چه چیزهایی نخورند؟

کافئین بیش از حد

یک یا دو فنجان قهوه، چای یا نوشابه در روز بر روی کودک شما تأثیر نخواهد گذاشت. با این حال، بیش از آن، ممکن است منجر به این شود که هر دو متلاطم شوید و تحریک پذیری و بی خوابی داشته باشید. همچنین، کافئین بیش از حد در برخی از نوزادان با کولیک و رفلاکس اسیدی مرتبط است.

ماهی های پر جیوه

همان دستورالعمل های EPA در مورد سلامت ماهی های مورد مصرف که برای خانم های باردار مورد استفاده قرار می گیرد برای مادران شیرده نیز استفاده می شود.از خوردن ماهی های با جیوه بالا شامل کوسه، ماهی تیلف و ماهی خال مخالی خودداری کنید.

مطالب مرتبط : فواید گوشت قرمز و مضرات آن

لبنیات و گوشت با چربی بالا

آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی که استفاده می شود به میزان کم در چربی های حیوانی ذخیره می شود، بنابراین بهتر است که از انواع کم چربی استفاده کنید.

هر گاه شما برای لبنیات، مرغ و گوشت با چربی بیشتری انتخاب می کنید، محصولات ارگانیک را در نظر بگیرید.

غذاهای فراوری شده

به عنوان یک قاعده کلی، برچسب ها را بررسی کنید و سعی کنید از غذاهای فرآوری شده حاوی لیست های طولانی از مواد افزودنی اجتناب کنید.

مادران شیرده چه چیزهایی باید بخورند؟

– غذاهای پروتئین دار را ۲-۳ بار در روز بخورید. از جمله گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، لوبیا، آجیل و دانه.

– سه وعده سبزیجات در روز بخورید از جمله سبزیجات زرد و تیره.

– دو وعده میوه در روز بخورید.

– غلات کامل مانند نان کامل گندم، ماکارونی، غلات و بلغور جو را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

– برای رفع تشنگی آب بنوشید. بسیاری از زنان زمانی که شیر می دهند احساس تشنگی می کنند. با این حال مجبور کردن خود به نوشیدن سیالات میزان تامین شیر شما را افزایش نمی دهد.

– محدودیت های غذایی از دوران بارداری برای مادران شیرده استفاده نمی شود.

– رژیم های گیاهی می توانند با تغذیه مادران شیرده سازگار باشند. اگر از گوشت اجتناب کنید، مطمئن شوید که دیگر منابع آهن و روی مانند لوبیا خشک شده، میوه خشک، آجیل، دانه و لبنیات می خورند. اگر از تمام محصولات حیوانی (رژیم گیاهخواری) اجتناب کنید، باید یک مکمل B12 مصرف کنید تا اطمینان حاصل کنید که کودکتان به کمبود B12 دچار نشود.

مطالب مرتبط : راه های کاهش نفخ شیر مادر

مواد غذایی نفاخ برای مادران شیرده

برخی غذاها باعث می شوند که مادران شیرده یا کودکانشان دچار نفخ شوند. در زیر به ۵ مورد از آن ها اشاره می شود.

کلم بروکلی

اگرچه بروکلی ممکن است مقدار قابل توجهی از ویتامین ها را فراهم کند اما این انتخاب غذا ممکن است شما را دچار نفخ کند، کلم بروکلی فیبر محلول است که به سرعت در روده شکسته نمی شود و هضم آن مشکل است.

در واقع، کلم بروکلی تا زمانی که از طریق روده بزرگ عبور نکند، گاز تولید می کند.

لوبیا و عدس

شکر موجود در لوبیا و عدس علاوه بر مقدار بالای فیبر که می تواند موجب نفخ شود، به آسانی شکسته نمی شود و در روده جذب نمی شود. مصرف این مواد غذایی با فیبر زیاد بیش از یک بار در هفته می تواند گازهای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

فواید لوبیا و عدس

غذاهای تند

ادویه می تواند اسید معده را افزایش دهد و باعث شود کودک شما احساس سوزش و گاز کند. به ویژه اجتناب از پودر پیاز، فلفل سیاه، سس هویج و سس تند تا زمانی که فرزند شما دیگر شیرخوار نباشد لازم است.

آب پرتقال

محتوای اسیدی بالا در آب پرتقال می تواند سیستم رشد روده ای کودک را تحریک کند. مصرف بیش از یک لیوان در روز بر روی نوزاد اثر می گذارد. مصرف آب پرتقال را به یک بار در هفته محدود کنید و رژیم غذایی خود را با میوه های تازه حاوی ویتامین C تکمیل نمایید.

شیر گاو

به طور معمول، غذاهای لبنی سبب ایجاد بیشتر گاز برای مادران و نوزادان می شود. این به این دلیل است که پروتئین سخت هضم می شود. یک جایگزین برای شیر، شیر سویا خواهد بود.

تغذیه مادران شیرده برای افزایش شیر

مادران شیرده در زیر به ۵ ماده غذایی که سبب افزایش شیرشان  می شود ، دقت کنند:

جو دوسر

جودوسر برای ساخت و نگهداری شیر شما بسیار عالی است. این که از یک لیوان جودوسر گرم در صبح لذت می برید و یا گرانولا را در ماست خود بریزید فرقی نمی کند. فقط اطمینان حاصل کنید که جودوسر می خورید.

جو دو سر به کاهش کلسترول کمک می کند و می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند و فایده دیگری که دارد این است که شیر شما را افزایش می دهد.

مطالب مرتبط : سیر پخته چه خواصی دارد؟

سیر

شما لازم نیست که بیش از حد سیر مصرف کنید، اما اضافه کردن سیر به مواد غذایی شما نه تنها باعث خوشمزگی می شود، بلکه باعث افزایش میزان شیر نیز می شود. قرن ها سیر توسط مادران شیرده برای کمک به افزایش شیر استفاده می شد.

هویج

هویج سرشار از بتا کاروتن است، که زمانی که شیرده باشید نیاز بیشتری به آن خواهید داشت. هویج یک منبع سالم کربوهیدرات است و همچنین پتاسیم شما را افزایش می دهد. کیسه ای از هویج را بریزید و ریز کنید و آن را در یخچال خود نگهدارید تا برای غذا خوردن راحت باشید.

فواید شگفت انگیز هویج

آجیل

گاهی اوقات مادر شدن می تواند این احساس را برای شما داشته باشد که به آجیل علاقمند شده باشید. بادام زمینی، بادام و فندق رایج ترین گزینه ها برای تقویت شیر شما هستند.

این ها همچنین دارای چربی های خوب و آنتی اکسیدان هستند. برچسب ها را بخوانید و در صورت امکان از آجیل خام استفاده کنید. بسیاری از آجیل های تجاری به شدت روغن زده و شور هستند. در صورت امکان از نسخه های کم سدیم و یا بی نمک استفاده کنید.

مطالب مرتبط : نوشیدنی زنجبیل برای سوزاندن چربی های شکمی

زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از مواد غذایی است که به طور گسترده ای تولید شیر در مادران شیرده استفاده می شود. بسیاری از دستور العمل های آسیایی و هند در غذاها از زنجبیل استفاده می کنند.

بنابراین منوی خود را گسترش داده و غذاهای بین المللی را پخت و پز کنید. اگر خسته هستید و زمان ندارید، به جای آن چند زنجبیل را گاز بزنید.

نبض ما- ترجمه:حسین مقدس زاده

منبع:

www.mom365.com

3.7/5 - (31 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. حدیث می‌نویسد

    نوع ماهی که مصرف میکنیم هم مهمه؟

  2. محمد آبدار می‌نویسد

    ایا جگر برای مادران شیرده توصیه می شود؟

    1. مصطفی می‌نویسد

      تا زمانی که نوزاد زیر ۴۰ روز سن دارد،خوردن جگر،کله پاچه،کرو،گردو،نخود،لوبیا ممنوع است.

  3. یاسر می‌نویسد

    تشکر

    1. ناشناس می‌نویسد

      چراشکم درد ونفخ شکمنوزاد زیاد شده وراه پیشگیری ان

  4. میترا نادری می‌نویسد

    سلام اگر میتوانید بعضی آپ های آموزشی رو برای ما به اشتراک بگذارید.ممنون

از پزشکان نبض‌ما بپرسید