بهترین روش نزدیکی در بارداری چیست؟

شما از نزدیکی در بارداری می ترسید؟ همسر شما به رابطه جنسی در این دوران اصرار دارد؟ روش های نزدیکی در بارداری چیست؟ و چگونه می توان بدون استرس پس از زایمان، نزدیکی داشت؟

نبض ما– نگرانی در این باره که نزدیکی در بارداری ، روند زایمان را جلو خواهد انداخت، افسانه ای قدیمی است که متاسفانه هیچ گاه در مطالعات علمی تایید نشده است. هنوز هم بسیاری از پزشکان زنان و زایمان، اعلام می کنند که والدین مضطرب به دنبال یافتن راه حلی در مورد این موضوع هستند.

این امر در مورد مراقبت برای زنانی که در معرض خطر زایمان زودرس هستند به کار می رود- یعنی این مساله که ارگاسم و پروستاگلاندین های مایع منی می توانند انقباضات را افزایش دهند و برای این افراد خطرناک باشد.

نزدیکی در بارداری

در مطلب قبل به این سوالات پاسخ دادیم، مقاربت جنسی به جنین صدمه می زند و بارداری میل جنسی را کاهش می دهد؟، در این مطلب درباره فواید نزدیکی در بارداری  و  روش های نزدیکی بعد از سزارین را صحبت می کنیم.

چنانچه شما برای وضع حمل آماده اید، یک مقاربت اندک ممکن است جهشی برای شروع فرایند تولد باشد. اما اگر کودک شما هنوز برای آمدن آماده نشده باشد، شما می توانید آزادانه مقاربت داشته باشید و می توان گفت هیچ اتفاقی هم نخواهد افتاد.

به گزارش نبض ما، دکتر ویلسوکس می گوید: «من قطعا این را به بیمارانم پیشنهاد می کنم، اما افرادی هستندکه زودتر از موعد زایمان، وضع حمل می کنند. افرادی نیز هستند که مقاربت جنسی دارند و  باز هم تاریخ تولد در آنها به تاخیر می افتد.»

بهترین پوزیشن نزدیکی در بارداری چیست؟

در هنگام صحبت در مورد نزدیکی در بارداری ، پزشکان و زنان باردار، بر حالت های زن در بالا، پهلو به پهلو، یا حالت چمباتمه (به حالت چهار دست و پا یا تکیه بر تخت) تاکید دارند. برخی از این حالت ها ممکن است شکم شما را محافظت کند؛ سایر حالت ها می تواند عمق نفوذ را کنترل کند، زیرا نفوذ عمیق در حین بارداری احساس خوشایندی را ایجاد نمی کند.

در سه ماه سوم، حالت missionary را کنار بگذارید، نه تنها به این دلیل که شکم شما مانع خواهد بود، بلکه پزشکان توصیه نمی کنند که شما به روی کمر بخوابید.

یهترین حالت خوابیدن در بارداری

به گزارش نبض ما، دکتر روزنزوینگ توضیح می دهد: «هنگامی که شما روی کمر می خوابید، رحم بر آئورت و سیاهرگ بزرگ (مجرای بزرگی که خون را به قلب می رساند) فشار می آورد، که این مساله باعث بالا رفتن فشار خون و کاهش میزان خونی که به قلب می رسد شده، و این مساله نیز به نوبه خود باعث کاهش خونرسانی به کودک می شود.»

مهمترین علل گرفتگی عضلات بعد از نزدیکی در بارداری

اگر پس از نزدیکی در بارداری عضلاتتان دچار گرفتگی شد، نترسید. یک یا دو ساعت گرفتگی متوسط بعد از نزدیکی در بارداری ، غیر طبیعی نیست، زیرا هم ارگاسم و هم پروستاگلاندین های موجود در مایع منی، می توانند موجب انقباضات رحمی شوند.

دکتر هافمن توصیه می کند اگر بعد از نزدیکی در بارداری دچار گرفتگی عضلات شدید: ” پاهای خود را بالا ببرید، و سه لیوان بزرگ آب بنوشید. چنانچه گرفتگی ها شدید تر شد، با پزشک متخصص خود تماس بگیرید”. این کار را هنگام لکه بینی نیز انجام دهید.

ازدواج با بیمار

افزایش جریان خون، مجاری سطحی دهانه رحم را آسیب پذیر تر می کند. با این حال در خونریزی هایی مشابه حالت قاعدگی هستند ضروری است که فورا با پزشک متخصص خود تماس بگیرید، زیرا این امکان وجود دارد که جفت جنین در خارج از رحم پاره شده باشد.

در صورت تخلیه مایعات نیز با متخصص زنان تماس بگیرید، زیرا ممکن است کیسه آب پاره شده یا ترشح کرده باشد. اما اجازه ندهید که هیچ کدام از این مسائل، میل جنسی شما را کاهش دهد، زیرا احتمال این موارد بسیار کم است.

اگر پزشک نزدیکی در بارداری را منع کرد چه کنید؟

چنانچه در زایمان قبلی تان تولد یا وضع حمل پیش از موعد داشتید، و یا احتمال زایمان زودرس در بارداری فعلی تان وجود دارد، پزشک شما ممکن است نزدیکی در بارداری را برایتان منع کند. زیرا هر آنچه می تواند منجر به انقباضات قاعدگی شود (مانند تحریک نوک سینه، ارگاسم و پروستاگلاندین مایع منی) باعث بالا رفتن ریسک زایمان زودرس نیز می شود.

به گزارش نبض ما، دکتر هافمن توضیح می دهد: «زمانی که ما نیاز به تحریک برای زایمان داریم، پروستاگلاندیس ها را وارد واژن می کنیم، و مقاربت جنسی به طور طبیعی این کار را انجام می دهد.»

همچنین در صورتی که جفت جنین در مسیر بوده و مدخل دهانه رحم را پوشانده باشد، ممکن است پزشک شما در این حالت نیز، نزدیکی را منع کند.

نزدیکی در بارداری

چنانچه دهانه رحم پیش از موعد مقرر باز شده باشد، قانون رابطه جنسی ممنوع، باز هم به کار می رود، زیرا در این حالت ممکن است کودک شما در معرض باکتری هایی قرار بگیرد که می توانند از طریق واژن وارد رحم شوند.

مسلما پاره شدن کیسه آب یکی دیگر از موارد منع کننده است، اگر چه در صورت بروز این اتفاق، مقاربت آخرین چیزی است که به آن فکر می کنید. چنانچه پزشک شما مقاربت جنسی را ممنوع کند، از او بپرسید که این به معنی منع دخول است یا منع ارگاسم.

دکتر هافتمن می گوید: «تا زمانی که زن به دلیل زایمان زودرس یا جفتی که در مسیر قرار گرفته است، باید در ناحیه لگن استراحت داشته باشد، دلیلی برای نداشتن ارگاسم وجود ندارد، و می توانید بدون مقاربت رابطه جنسی داشته باشید. یعنی بدون دخول یکدیگر را ارضا کنید»

چند روز بعد از سزارین می توان نزدیکی داشت؟

اگر وضع حمل به آرامی صورت گیرد، پزشک شما احتمالا پس از چک آپ ۶ هفته بعد از زایمان به شما چراغ سبز نشان می دهد. شما باید تا آن زمان از عفونت جلوگیری کنید، اجازه دهید که رحم دوباره به حالت منقبض عادی خود برگردد، و به زخم های اپی زیاتومی یا سزارین اجازه دهید که بهبود پیدا کنند.

البته اینکه شما خواستار مقاربت جنسی هستید مساله دیگری است. به گزارش نبض ما، تحقیقات نشان می دهند که زوجین معمولا پس از حدودا هفته هفتم تا شش ماه پس از تولد نوزادشان شروع به از سر گیری رابطه جنسی می کنند.

اما سایر مطالعات نشان می دهند در حالیکه بدن می تواند به تدریج آماده شود، میل جنسی به تاخیر می افتد و این موضوع باعث تعجب است.

نزدیکی در بارداری

نخست این ترس وجود دارد که مقاربت جنسی ممکن است باعث صدمه زدن شود. و اگر دخول خشن باشد، شما برای مدتی دچار درد می شوید. به اضافه اینکه تغذیه با شیر مادر باعث کاهش استروژن می شود، که می تواند باعث خشکی واژن شده و مقاربت جنسی را با ناراحتی همراه کند (هر چند کرم های استروژن می توانند مفید باشند).

نزدیکی در بارداری

همچنین، ممکن است شما از اضطراب و بی خوابی که در نتیجه مواظبت از نوزاد تازه متولد شده می باشد، خسته و بی رمق شده باشید.

محققان سوئدی ۸۲۰ پدر و مادری که برای اولین بار صاحب فرزند شده اند را مورد بررسی قرار دادند، دریافته اند که پس از گذشت ۶ ماه از تولد فرزندشان، بیشترین تلاششان را کردند که انرژی شان را برای داشتن تنها دوبار مقاربت در ماه جمع کنند.

اکنون، اگر حس می کنید میل جنسی تان دچار افول دائم شده است، با پزشک خود صحبت کنید، زیرا میل کم می تواند نشانه افسردگی پس از زایمان باشد. اما چنانچه به طور کلی احساس خوبی دارید، زیاد خودتان را اذیت نکنید. نهایتا، مقاربت جنسی دوباره جذاب می شود و حتی شاید هم داغ تر.

نبض ما– مترجم: پریسا مشایخی

منبع:

amp.parents.com

4.3/5 - (11 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید