درمان آب مروارید به کمک لیزر

آب مروارید تیره و کدر شدن عدسی چشم است. دیدن با عدسی کدر باعث ایجاد مشکلاتی در فعالیت روزانه مثل خواندن و رانندگی کردن می شود.

نبض ما – در مراحل اولیه آب مروارید استفاده از عینک میتواند به طور موقت بینایی فرد را بهتر کند اما داروها و قطره ها و عینک مانع بروز یا بهبود کامل آب مروارید نمی شوند و هنوز هم جراحی تنها روش درمانی است که شامل خارج کردن عدسی کدر و جایگزینی آن با عدسی مصنوعی است.

روش های درمان آب مروارید

یکی از روش های نو ظهور که امروزه در عمل های جراحی آب مروارید استفاده می شود عمل جراحی با لیزر است که کار آمد تر است و عوارض کمتری دارد در این روش به جای استفاده از ابزار جراحی از لیزر فمتو سکند استفاده میشود که شامل مراحل برش قرنیه، کپسولوتومی و خارج کردن محتویات عدسی است.

در این روش ابتدا از قرنیه و عدسی عکسبرداری میشود و براساس ضخامت قرنیه مسیر تابش لیزر را مشخص میکنند .در این روش به جای استفاده از ابزار جراحی قرنیه را با لیزر برش می دهند. ولی:

 در بیماری هایی مثل تنگی و کدورت قرنیه نمیتوان از عمل جراحی استفاده کرد.

پس قبل از استفاده از روش باید پزشک همه ی شرایط را در نظر بگیرد و چشم را معاینه کند که آیا میشود از این روش استفاده کرد یا نه که هم از روش قبلی کم خطر تر است و هم دید نهایی رو افزایش داده و بعد از جراحی نیازی به استفاده از عینک برای اصلاح دید نیست و جزو روش های سرپایی به حساب می آید که از بخیه هم استفاده نمیشود. و دوره نقاهت کوتاه تری دارد.

علائم آب مروارید

  • دید تار و مبهم
  • حساسیت چشم به نور
  • دیدن یک هاله در اطراف نور چراغ
  • محو شدن رنگها

آب مروارید

آب مروارید به مرور پیشرفت می کند و ابتدا فقط قسمت کوچکی از عدسی رو درگیر می کند به همین علت ممکن است فرد متوجه از دست رفتن بینایی اش نباشد. ولی اگر تغییراتی مثل دوبینی ، درد چشم ، سردرد، برق زدن نور اتفاق افتاد فرد باید به پزشک مراجعه کند.

عواملی که باعث ایجاد آب مروارید می شوند

  • افزایش سن
  • بعضی از اختلالات ژنتیکی
  • دیابت
  • استفاده طولانی مدت از داروهای استروئیدی
  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • فشارخون بالا
  • مصرف بیش از حد الکل
  • سابقه ی جراحی چشم
  • بیش از حد در معرض اشعه ی خورشید بودن

عکس عینک چشمی

عدسی در پشت عنبیه قرار گرفته و کار آن متمرکز کردن نور و ایجاد تصویری واضح بر روی شبکیه است که با افزایش سن انعطاف پذیری آن کم شده و شفافیت خودش را از دست می دهد .

آب مروارید ابتدا قسمت کوچکی از عدسی را در گیر میکند و خیلی آهسته پیشرفت می کند و به مرور قسمت وسیعی از آن را درگیر میکند و باعث منحرف شدن نور عبوری از چشم شده و از تشکیل یک تصویر واضح بر روی شبکیه جلوگیری میکند در نتیجه فرد دیدش ضعیف شده و تصاویر را تار میبیند و در بیشتر مواقع هر دو چشم را درگیر میکند.

انواع آب مروارید

۱-کاتاراکت هسته ای

مرکز عدسی را تحت تاثیر قرار میدهد و ابتدا باعث نزدیک بینی میشود و به مرور عدسی کدر تر شده و بینایی را مختل میکند.

۲-کاتاراکت قشری

ابتدا به شکل یک خط در کناره های کورتکس عدسی تشکیل میشود و  به مرور که به مرکز ادامه پیدا میکند با نور عبوری از مرکز عدسی، تداخل ایجاد میکند.

۳-کاتاراکت زیر کپسولی خلفی

این نوع قسمت خلفی عدسی را درگیر میکند و از انواع دیگر سریعتر رشد میکند.

۴-کاتاراکت مادرزادی

در این حالت فرد یا با آب مروارید متولد میشود که حتی ممکن است چشم را درگیر نکند ولی بعد تشخیص سریعا باید درمان شود یا در دوران کودکی ایجاد میشود.

متخصصین معتقد اند که بهترین سن عمل جراحی بین ۶ هفتگی تا ۳ ماهگی است. و این عمل عوارضی دارد برای مثال ممکن است فشار چشم بالا برود و منجر به گلوکوم ثانویه بشود.

عکس عمل لیزر

بعد از عمل جراحی برای اصلاح دید از عینک یا لنز های تماسی (لنز طبی)که روی قرنیه قرار میگیرد استفاده میشود .محققین در چین و دانشگاه کالیفرنیا معتقداند که بدون عمل جراحی و با استفاده از سلول های بنیادی میتوانند عدسی را به شکل طبیعی احیا کنند.

آب مروارید، یک فرایندی است که با افزایش سن در ارتباط است اما در کاتاراکت مادرزادی دلایل زیادی مانند انواع عفونت ها ، مشکلات ژنتیکی ، واکنش های دارویی،  و انواع ویروس ها که مادر در دوران بارداری به آن مبتلا میشود،  دیابت و تروما و… وجود دارند.

در فرم ژنتیکی اختلال در ژن هایی وجود دارد که مسئول سنتز پروتئین های عدسی هستند و پروتئین های غیرطبیعی بوجود می آید که که باعث کدورت عدسی میشود.

هیچ مطالعه ای روش های پیشگیری از آب مروارید را ثابت نکرده است.

ولی با این حال پزشکان معتقدند که موارد زیر در پیشگیری از آن مفید هستند:

  • معاینه منظم چشم
  • ترک کردن سیگار
  • پیگیری کردن بیماریهایی مثل دیابت که احتمال ابتلا به آب مروارید را بیشتر میکند.
  • داشتن یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سیزیجات زیرا میوه ها و سیزیجات با داشتن ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین انتی اکسیدان بودن خطر ابتلا به کاتاراکت را کاهش می دهند.
  • استفاده از عینک افتابی اشعه فرابنفش خورشید احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش میدهد.
  • کاهش مصرف الکل

ترجمه: دکتر وحیده سیاحت معین

منبع: mayoclinic

3.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    محمدرضا روستایی: سلام..باتشکر از کانال بسیار خوبتون...بیش از سه ماه هست که در چشمم حالت مگس پران ایجاد شده به پزشک مراجعه کردم گفتند که داخل زجاجیه چشم شما خون هست و قطره دادند و یک سری سفارشات و گفتند اگر خون جذب نشد بایستی با لیزر خون رو برطرف کنیم...خوشبختانه بعد از دوماه که به پزشک مراجعه کردم گفتند که خون جذب شده و فقط اثراتش مونده واین حالت مگس پران روی چشم شما میماند..به نظر شما برای ازبین بردن این اثرات باید چیکار کنم؟ممنونم
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      راهي براي درمان وجود ندارد مگر گذشت زمان ولي بايد از تكرار و گسترش آن جلوگيري كرد
درحال دریافت اطلاعات