کیست کورتیکال کلیه چیست؟

کیست کورتیکال کلیه یک بیماری شایع است که در سنین و جنسیت های مختلف ممکن است به وجود آید. نام این کیست بر اساس محل به وجود آمدن آن، کورتکس کلیوی نامگذاری شده است.

کورتکس کلیه چیست

کورتکس کلیوی در خارج از کلیه قرار دارد و مسئول فیلتر کردن خون و حذف سموم از بدن است. کیست کورتیکال کلیه به صورت کیسه هایی پر از مایع به وجود می آیند. موضوع مهمی که باید بدانیم این است که یک فرد می تواند یک یا چند کیست کورتیکال داشته باشد.

همچنین کیست کورتیکال می تواند فقط در یک کلیه به وجود آید یا اینکه هر دو کلیه را درگیر کند. شدت کیست کورتیکال با توجه به وجود یا عدم وجود یک وضعیت اساسی متفاوت است. اگر بیمار مشکلات کلیوی داشته باشد، تشکیل کیست کورتیکال کلیه می تواند عملکرد کلیه را بیشتر ضعیف کند.

اگر هیچگونه شرایط اساسی وجود نداشته باشد، کیست کورتیکال کلیه یک حالت خوش خیم است و عوارضی ایجاد نمی کند. تشخیص صحیح کیست کورتیکال کلیه برای انتخاب درمان مناسب ضروری است. برای تشخیص، پزشک ممکن است تصمیم به انجام تحقیقات تصویر برداری مانند اولترا سوند، MRI یا CT داشته باشد.

اگر شما به داشتن کیست کورتیکال کلیه تشخیص داده شوید، این موضوع نگران کننده نیست و درمان آن آسان است. این به این دلیل است که کیست در خارج از کلیه قرار دارد نه در داخل ارگان واقعی. کیست کورتیکال کلیه در افراد مسن شایع تر است و با گذشت زمان تمایل به رشد دارد.

کیست کورتیکول کلیه

علائم کیست کورتیکال

در بسیاری از افراد کیست کورتیکال کلیه علائمی نشان نمی دهد. با این وجود علائم زیر می‌تواند نشان‌دهنده این کیست باشد:

توده قابل لمس در پهلو

اگر کیست به اندازه کافی بزرگ شود، یک توده قابل لمس را می توان در ناحیه کلیه احساس کرد.

تکرر ادرار

چون کیست کلیه می تواند بر عملکرد کلیه تاثیر گذارد، شخص ممکن است به طور مرتب نیاز به ادرار کردن را احساس کند.

احساس درد در کلیه و سایر نواحی بدن

کیست کورتیکال ممکن است موجب درد شود. درد می تواند از ناحیه ی کلیه به سایر قسمت های بدن از قبیل پشت، شکم، دنده ها و ران ها منتقل شود. درد می تواند خفیف تا شدید باشد که اغلب توسط بیماران دردی مبهم توصیف می شود.

تغییر رنگ ادرار

رنگ ادرار می تواند تغییر کند. اگر خون در ادرار باشد، رنگ آن می تواند تیره تر شود. ادرار همچنین می تواند مقادیر زیادی پروتئین داشته باشد، وضعیتی که به عنوان پروتئینوریا شناخته می شود.

فشار خون بالا

همانگونه که کلیه ها به عنوان ارگانی برای تنظیم فشار خون شناخته شده اند، کیست کورتیکال در اندازه ی بزرگ می تواند باعث فشار خون بالا شود. چون کیست می تواند موجب ایسکمی (کاهش خون رسانی) به کلیه، با افزایش ترشح رنین شود.

سنگ کلیه

علت بوجود آمدن کیست کلیه

علیرغم پیشرفت های پزشکی، علل ایجاد کیستهای کورتیکال هنوز مشخص نشده است. مطالعات انجام شده در گروه های تحت کنترل نشان می دهد که گلومرولی در کلیه ها ممکن است یک ساختار غیر طبیعی داشته باشد که باعث ایجاد کیست های کورتیکالی (تغییرات مادرزادی) شود.

در برخی از بیماران، لوله های کلیوی نیز ساختار غیر طبیعی دارند. این تغییرات غیر طبیعی این بیماران را علاوه بر سایر مشکلات، مستعد عفونت می کند. دو عامل مستعد کننده وجود دارد که به ایجاد کیست های کورتیکال کمک می کند:

  • سن
  • جنسیت

افزایش سن

میزان بروز کیست های کورتیکال با افزایش سن شدت می یابد. پیری لزوما یک عامل برای ایجاد این کیست ها نیست چرا که بسیاری از این کیست ها در افراد میانسال بوجود می آیند اما با افزایش سن تکامل می یابند. این کیست‌ها در بیمارانی که سن بیشتری دارند آشکارتر می شوند زیرا سایز آنها به اندازه ی قابل توجهی افزایش می یابد و موجب علائم آزار دهنده می شود.

جنسیت

بیماری های کلیویبه نظر میرسد مردان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

آیا کیست کورتیکال خطرناک است

اگر این کیست بزرگ شود، بله ممکن است خطرناک شود. بنابراین شما باید به طور منظم توسط پزشک ویزیت شوید تا کیست تحت نظر باشد. اگر کیست بزرگ شود باعث ایجاد علائم ناراحت کننده می شود و پزشک ممکن است با بررسی وضعیت شما درمانی برایتان تجویز کند.

درمان کیست کورتیکال کلیه

درمان‌های رایج برای کیست کورتیکال کلیه بستگی به اندازه ی آن دارد. کیست های کوچک هیچ گونه علائمی ندارند و اغلب به طور تصادفی تشخیص داده می شوند. اگر پزشک یک کیست کورتیکال را که قطر آن کمتر از ۳ سانتی متر است تشخیص دهد، هیچ تجویزی برای آن ارائه نمی دهد.

جراحی

جراحی حذف کیست در صورتی که کیست کورتیکال کلیه به اندازه ی قابل توجهی رشد کرده باشد و باعث بروز عوارض متعددی شده باشد رایج است.

این روش ساده است و اغلب با بی حسی موضعی انجام می شود. پزشک از یک سوزن مخصوص استفاده می کند و از طریق اولترا سوند آن را هدایت می کند تا به کیست کورتیکال کلیه برسد و مایعات را استخراج کند. پس از اینکه مایع بطور کامل از کیست خارج شد، الکل به داخل کیست تزریق می شود تا از عفونت ثانویه جلوگیری شود.

تغییر شیوه زندگی

به دلیل اینکه علت دقیق کیست کورتیکال کلیه شناخته شده نیست، پزشک ممکن است تغییر شیوه ی زندگی را برایتان توصیه کند که شامل:

  • ترک سیگار
  • ننوشیدن الکل
  •  رژیم غذایی سالم همراه با مصرف میوه و سبزیجات
  •  فعالیت فیزیکی مداوم

ترک سیگار

همه ی این تغییرات می توانند باعث جلوگیری از افزایش اندازه کیست کورتیکال  و علائم آزار دهنده آن شود. همچنین آنها می توانند به شما کمک کنند که وضعیت خود را تحت کنترل داشته باشید و جراحی را تا حد ممکن به تاخیر بندازید.

یکی از مهم ترین تغییراتی که شما باید انجام دهید کاهش مصرف سدیم است. سدیم به عنوان عاملی برای افزایش فشار خون شناخته شده است و اگر از وجود کیست کورتیکال رنج می برید مصرف زیاد سدیم باعث افزایش بیش از حد فشار خون می شود.

رژیم غذایی کم نمک را انتخاب کنید و از کلیه های خود محافظت کنید. اگر کلیه ها مراقبت شوند، کیست کورتیکالی نیز تحت کنترل قرار می گیرد.

درمان گیاهی کیست کورتیکال

اگر شما علاقه مند به درمان کیست کلیه با روش های گیاهی هستید گیاه درمانی کنید. استفاده ی موضعی از گیاهان بر روی ناحیه ی کلیه، مشکل را به طور کامل حل نمی کند اما در کاهش سایز کیست موثر هستند و باعث بهبود علائم می شوند.

آیا می دانید به ندرت تخلیه کردن ادرار و حتی وجود خون در ادرار می تواند به خاطر یک بیماری مادرزادی باشد که می بایست هر چه سریع تر درمان شود. با این بیماری در لینک زیر آشنا شوید:

هیدرونفروز کلیه

شما می توانید سوالات خود را از طریق لینک پرسش از دکتر با پزشکان ما مطرح نمایید.

3.8/5 - (29 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 نظر
  1. Sasan می‌نویسد

    باسلام و تشکر از توضیحات مفید جناب دکتر ، بنده ۵۵ ساله هستم و از طریق سونوگرافی ، برایم کیست کورتیکال با قطر بیست میلیمتر در پل میانی کلیه راست تشخیص داده شده است ، چقدر نگران کننده است ؟ درمان گیاهی چگونه است ؟

    1. علی می‌نویسد

      سلام من دارای کیست کورتیکال ۱۲*۱۳ میلیمتر در پل تحتانی کلیه راست هستم و سنم هم ۴۱ ساله آیا نگران کننده است یا نه؟ دارویی لازمه مصرف کنم؟

    2. فرشته می‌نویسد

      سلام خسته نباشید من ۳ کیست کورتیکول کلیه
      دارم درمان گباهی ان چیست با تشکر

  2. چوپانی می‌نویسد

    کیست کورتیکال پل تحتانی کلیه چپ۳*۲.۵سا نتی متروگراول کالیس تحتانی کلیه چپ۳م

    1. حمید ایمانی می‌نویسد

      باسلام من درکلیه راستم اسکار وجود دارد علت ان چیست ودرمان ان ضمنن درصنوگرافی ذکرشده اما دکت متوجه نشده وداروبرام درنظر نگرفته ممنونم ازراهنماییتان دکتر عزیز

  3. سحر می‌نویسد

    سلام خانم ۳۳ساله هستم درکلیه سمت راستم کیست به سایز mm5-10*13دارم میخوام بدونم خطرناک هست ازطرف دیگر مشکلات خونی هم دارم یعنی پلاکت های خونم پایین هست میشه راهنمایی ام کنید ممنون میشم

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام شخصی هستم ۶۷ ساله قبلا یک سنگ ۲۴ میلی در کلیه راست داشتم با گذاشتن دبل جی( فنر) به مدت ۴ هفته و سنگ شکن خوشبختانه سنگ تبدیل شده ب سنگ ۳ میلی
      ولی تصویر دو کیست کورتیکال به دیامتر های ۲۰ و ۳۸ میلی در پل فوقانی کلیه راست دیده شده؛ خواستم ببینم آیا درمانی دارند؟ و خطر ناک نیستند؟ هیچگونه درد یا علائمی ندارم
      ممنونم از جوابگویی حضرتعال

از پزشکان نبض‌ما بپرسید