علت درد بیضه مردان چیست؟

شاید درد بیضه برای هر مردی اتفاق بیفتد. در این مطلب میخواهیم دلایل رخ دادن این اتفاق را بیان کنیم.

نبض ما – درد بیضه ، ناراحتی، ورم و سوزش بیضه دلایل زیادی دارد که در بعضی از موارد همراه با شرایط اورژانسی است که نیازمند توجه فوری پزشکی دارد تا بیضه ای که دچار مشکل است را درمان کنند.

۱-ضربه

معمولا در صورت ورود ضربه، بیضه موجب درد شدید می شود. در صورت وارد شدن ضربه به کیسه ی بیضه، درد بیضه بسیار دردناک است و معمولا این درد موقتی است. در بیشتر موارد آسیب های بیضوی که به دلیل ضربه است مانند:

  • آسیب های حین ورزش کردن
  • لگد خوردن یا مشت
  • تصادف با ماشین
  • آسیب های ستاره ای

در بعضی موارد ضربه به بیضه ها ممکن است آسیب جدی تری ایجاد کند که فرد نیاز به جراحی اورژانسی پیدا خواهد کرد.

در اثر ضربه احتمال ایجاد کبودی و یا تورم در ناحیه کیسه بیضه و بیضه ها وجود دارد.

۲-چرخش و پیچ خوردن بیضه ها

پیچ خوردگی بیضه یک وضعیت اورژانسی است که نیازمند جراحی است. این مشکل زمانی رخ می دهد که بیضه در درون کیسه بچرخد، که معمولا در اثر ضربه چرخش بیضه ناگهانی بوده و به ندرت این اتفاق می افتد. زمانی که بیضه می چرخد، عروق خونی به همراه طناب منوی (مسیر اسپرمی) تابیده می شود که منجربه قطع شدن جریان خون به بیضه ی چرخیده شده و درد بیضه می شود.

بیضه ها و کیسه بیضه نیازمند اکسیژنی هستند که از طریق خون تأمین می شود تا بیضه عملکرد مناسب و مستمر داشته باشند، در نتیجه به علت چرخش و عدم خون رسانی به بیضه امکان از کار افتادگی بیضه است.

چرخش بیضه در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد ولی در سنین ابتدایی زندگی (نوزادی) و در سنین بین ۱۲ تا ۱۸ سال، احتمال چرخش بیضه بیشتر است.

چرخش بیضه در مردانی اتفاق می افتد که بیضه هایشان نسبت به دیواره ی کیسه بیضه انحراف دارد و این نوع اختلال با نام تغییر شکل Bell-clapper شناخته می شود. خیلی از این افراد در هر دو بیضه بی نظمی دارند.

آتروفی بیضه

۳-اپیدیدیمیت

اپیدیدیمیت یا همان التهاب مجاری اپیدیدیم، در دستگاه تناسلی مردانه می باشد.  اپیدیدیمیت اغلب علت عفونی دارد که در مردان بالای ۱۸ سال علت اصلی درد بیضه محسوب می شود، گرچه اپیدیدیمیت در پسرانی که هنوز به بلوغ جنسی نرسیده اند و سالمندان ممکن است روی دهد.

در مردانی که از نظر جنسی فعال هستند، علت اصلی اپیدیدیمیت بیماری است که از طریق رابطه جنسی انتقال داده می شود مثل سوزاک و یا کلامیدیا. مردان پیر و جوان ممکن است دچار اپیدیدیمیت بشوند که اغلب به علت وجود بی نظمی در سیستم تناسلی است. در مردان مسن تر بزرگ شدن غده پروستات دلیلی معمول برای اپیدیدیمیت است.

۴-چرخش

چرخش بیضه یا testicular appendage نیازی به درمان ندارد و بصورت خودکار بهبود یافته و این نوع چرخش علت معمول درد بیضه در کودکان بین ۷ تا ۱۴ سال است. اعصاب اپیدیدیمال و testicular appendage اساسا بافت مرده و بی حرکتی هستند که از دوران رشد جنینی باقی مانده است.

دلایل دیگری که خیلی به ندرت باعث درد بیضه می شوند عبارتند از:

فتق کشاله ی ران

فتق کشاله ی ران زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده از طریق نقص عضلانی در ناحیه کشاله ران عبور کند و به داخل کیسه بیضه برسد. این حالت ممکن است باعث تورم اسکروتال و درد بیضه شود.

ورم بیضه (تورم بیضه)

این تورم در بیضه ها معمولا به علت عفونت به وجود می آید. این ورم بعضی اوقات همراه با اپیدیدیمیت (تورم-اپیدیدیمو) است، به خصوص در زمانی که اپیدیدیمیت برای چند روز درمان نشده، رها شده است. بیشتر موارد در تورم بیضه به علت عفونت ویروس اوریون است، گرچه ویروس های دیگر و باکتری ها می توانند باعث این تورم شوند.

سنگ کلیه

دردی که به علت سنگ کلیه ایجاد می شود ممکن است به ناحیه ی تناسلی کشیده شود و باعث درد بیضه شود.

تومور بیضوی

یک تومور معمولا به ندرت ایجاد درد می کند. شما باید بطور منظم بیضه های خود را بررسی کنید تا از وجود هر گونه تومور یا توده ای آگاه شوید زیرا شناخت سریع تر تومور منجر به درک بهتر و پیشگیری از ابتلا به سرطان بیضه است.

ترجمه: محمد مهدی مغازه ای

4/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. احسان می‌نویسد

    با سلام و خسته نباشید
    من دیروز پیش موقع بازی فوتبال دچار درد در ناحیه کشاله چپ شدم که به خاطر گرم نکردن احتمال میدادم گرفتگی عضله باشه که خیلی برام پیش اومده اما امروز دچار درد در ناحیه بیضه چپ شدم به طوری که موقع کشش یا منقبض کردن عضله کشاله دچار درد در بیضه و ناحیه بین بیضه و کشاله میشم
    لطفا کمک کنید به نظرتون مشکل عضله ای یا تاندونیه یا مشکلی مثل پیچ خوردگی بیضه؟!
    بعد از مدتی خوب میشه؟
    باتشکر

    1. نبض ما می‌نویسد

      سلام دوست عزیز اینجا محل نظر گذاشتن است لطفا سوالات خود را از لینک زیر یا بخش از دکتر بپرسید سایت پیگیر شوید

      https://nabzema.com/faq

از پزشکان نبض‌ما بپرسید