علت جوش داخل گوش چیست؟

جوش داخل گوش مسئله ای غیر عادی نیست، و جوش در گوش را در خانه بدون نیاز به راهنمایی پزشک می توان درمان کرد. حال دلایل ایجاد این جوش ها در گوش شما و نحوه ی درمان این جوش داخل گوش را شرح می دهیم.

معمولا  آکنه در جوانان اتفاق می افتد. اما آکنه در تمامی گروه های سنی دیده می شود. بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون آمریکا به دچار آکنه می شوند. آکنه بیشترین شیوع در مشکلات پوستی را در آمریکا دارد. جوش در هر جایی از بدن می تواند ایجاد شود، البته بیشتر جوش ها در نواحی ایجاد می شوند که بیشترین غدد چربی را دارد، نظیر پوست صورت و کمر.

سریعترین روش از بین بردن جای جوش را در این مقاله بخوانید.

آیا جوش داخل گوش طبیعی است؟

۱-جوش داخل گوش را معمولا می توان در خانه درمان کرد.

۲-شما هیج وقت نباید جوش داخل گوش  را سوراخ و یا بترکانید.

۳-گوشی هدفون و هدست را دائما تمیز کنید تا از شیوع بعضی بیماری ها و جوش زدن جلوگیری شود.

جوش گوش

چه دلیلی باعث ایجاد جوش در گوش شما می شود؟

آکنه واژه ای کلی برای تشریح انواع وضعیت های پوستی است. آکنه در بر گیرنده ی جوش های سر سفید و سر سیاه، کیست و غده های ریز زیرپوستی است.

جوش های سر سفید زمانی اتفاق می افتد که چربی و یا سبوم منافذ پوست را ببندد. جوش سر سیاه هم در زمانی روی می دهد که سبوم در معرض هوا قرار گرفته و تیره رنگ شود. کیسه ای که حاوی سبوم است در زیر پوست قرار دارد و امکان دارد بترکد و خارش ایجاد کند و یا حتی عفونی شده و ایجاد کیست و غده کند.

جوش داخل گوش در شکل های مختلف پدیدار می شود، نظیر لاله ی گوش و کانال خارجی گوش. پوست گوش خارجی، غضروف گوش را پوشش می دهد و دارای مقداری چربی زیر پوستی است. پوست کانال گوش، دارای پیازهای مو (سلول های مو) است و همچنین غددی است که روغن و جرم گوش تولید می کند.

اگر این غدد بیش از حد تولید چربی کنند منجر به شکل گیری آکنه در گوش شما می شود. آکنه همچنین زمانی روی می دهد که سلول های مرده پوست و یا باکتری در منافذ پوستی جمع شوند.

زمانی که چنین اتفاقی روی دهد، ممکن است شما در ناحیه ای که منافذ پوستی توسط باکتری ها و یا سلول های مرده پوستی احاطه شده ایجاد جوش و یا آکنه کند. اگر چربی باقی بماند و یا باکتری ها در منافذ پوست جمع شوند جوش داخل گوش ایجاد می شود.

افزایش باکتری ممکن است به دلیل عوامل مختلفی باشد، نظیر گوشی های هدفونی که اغلب تمیز نمی شوند و یا خوردن دست آلوده به گوش.

دلایل دیگر شکل گیری جوش داخل گوش عبارتند از:

  • استرس
  • عدم توازن هورمونی
  • واکنش آلرژیک به رشد مو، مواد آرایشی بهداشتی

همان دلایلی که برای شکل گیری آکنه موثر است برای به وجود آمدن جوش در گوش صادق است. اما به علت حساس بودن طبیعت گوش، جوش در گوش را باید با مراقبت های خاصی در نظر گرفت.

آیا ترکاندن جوش داخل گوش خطر ساز است؟

برخلاف تمایل شخصی باید از ترکاندن جوش داخل گوش خودداری کرد. این کار قرمزی جای جوش را از بین می برد و یا ممکن است باعث بد تر شدن آن بشود.

ترکاندن جوش داخل گوش به باکتری ها فشار وارد کرده و موجب می شود تا باکتری به منافذ عمیق پوستی نفوذ کند. این کار موجب می شود تا ناحیه ی جوش ملتهب شده و خارش بیشتری پیدا کند. اگر شما جوش را بترکانید و چرک زیر آن بیرون آمده و ممکن است باعث ایجاد زخم شود.

اگر جوش عفونی شود امکان دارد تبدیل به دمل شود. این تبدیل جوش به دمل خود به خود انجام می شود. همچنین به علت کنده شدن ، سوراخ کردن و یا فشرده شدن جوش که نوعی آسیب به ناحیه ی جوش محسوب می شود، ممکن است جوش به دمل تبدیل شود. جوش های چرکی معمولا دردناک است و می توان اغلب آن ها را با روشی مشابه دیگر جوش ها درمان کرد.

درد گوش

چگونه می توان جوش داخل گوش را درمان کرد؟

شما می توانید برای رفع جوش های سطح پوستتان با استفاده از کمپرس گرم، جوش ها را نرم کرده و از روی پوست پاک سازی کنید. گرما چرک زیر جوش را به سطح پوست نزدیک می کند و باعث می شود تا به تنهایی چرک خشک و تخلیه شود. در صورت تخلیه چرک جوش داخل گوش، سریعا محل مورد نظر را با دقت پاک کنید.

شما نباید ناحیه ی جوش را تحریک کنید و از پخش شدن باکتری جلوگیری کنید. از تمیز شدن ناحیه ی مورد نظر اطمینان حاصل نمایید.

اگر شما دائما جوش های دردناک می زنید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک وضعیت پوست شما را بررسی می کند و آکنه و جوش های روی پوست شما را از خفیف تا وخیم طبقه بندی می کند. پزشک بهترین روش درمانی مورد نیاز شما را پیشنهاد می کند. درمان شما ممکن است موارد زیر را شامل شود:

پمادهای موضعی

درمان های موضعی برگرفته از ویتامین A بصورت بدون نسخه و با نسخه در اختیار شما قرار می گیرد. ترتینوئین معروف ترین پماد موضعی است که بدون نسخه در اختیار شما قرار می گیرد.

پراکسید بنزوئیل

ترکیبات مختلفی از پراکسید بنزوئیل وجود دارد که در اختیار شما قرار می گیرد. برای آکنه هایی که وضعیت وخیمی ندارند از پمادی استفاده کنید که دارای حداقل ۵ درصد پراکسید بنزوئیل است.

توجه کنید استفاده از این نوع پماد ها در نزدیکی زخم و غشای مخاطی نظیر بخش داخلی بینی و دهان، استفاده نکنبد.

آنتی بیوتیک

پزشک ممکن است در مواردی که آکنه همراه با باکتری است آنتی بیوتیک هایی نظیر مینوسیکلین و داکسی سایکلین پیشنهاد دهد. اما باید مراقب مقاومت بدن به آنتی بیوتیک و درمان های آنتی بیوتیکی بود. این نگرانی ها در گذشته مسئله ی مهمی نبوده است.

دارو های سیستمیک

داروهای سیتمیک برگرفته از ویتامین A، نظیر ایزوترتینوئین، معمولا برای درمان آکنه های کیستی وخیم تجویز می شوند. این داروها تاثیر گذارند اما عوارض جانبی زیادی دارند.

زخم های آکنه ای و به خصوص آکنه ی وخیم، دردناک است. درمان مناسب و سریع برای این موارد با داروهای غیر استروئیدی، نظیر ایبوپروفن و ناپروکسن شروع می شود. پزشک شما ممکن است در صورت عدم بهبود با این دارو ها، نسخه ی دیگری را برای شما تجویز کند.

درمان های مختلف آکنه ممکن است تداخلات دارویی جدی داشته باشد. برای مثال آنتی بیوتیک ها تاثیر داروهای ضد بارداری را کاهش می دهند. برای درمان حساسیت به خورشید از بعضی آنتی بیوتیک ها، ترکیبات ویتامین A و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده می شود.

جوش در گوش

چه روش های دیگری برای درمان جوش داخل گوش وجود دارد؟

در صورت به وجود آمدن ضایعه ای در گوش، ممکن است به مدت طولانی از دید دور بماند و تشخیص داده نشود. آکنه می تواند در هر جایی از پوست تشکیل شود. اما جوش داخل گوش ممکن است به دلیل وضعیتی دیگری باشد. این وضعیت های ممکن عبارتند از:

۱-کلوید ها، جوش های بزرگ و قرمز و بنفش رنگی هستند که معمولا همراه با برش هستند.

۲-کراتوز زرد رنگ، ضایعه ای پوستی است که صاف و رنگ قهوه ای روشنی دارد.

۳-کیست سباسه، جوش زیر پوستی است که کوچک بوده و کند رشد می کند.

۴- granuloma fissuratum، قسمت های حساس از پوست که به رنگ قرمز است و در اثر عینک بوجود می آید.

در صورت درد و خارش دائم ناحیه ی اطراف جوش نیاز به بررسی دکتر است.

ضایعاتی که مستعد به درمان معمول آکنه نیستند، ممکن است آکنه نباشند و باید به پزشک مراجعه کرد. طبق مطالعه ای که بر روی بیمارانی با مشکلات پوستی انجام شده بود، به این نتیجه رسید که عفونت، پسوریاسیس و تب خال، بیشترین آمار ضایعات پوستی را در بین دیگر موارد دارد. آکنه به ندرت دیده شده و تقریبا یک درصد از این بیماران دچار آکنه هستند.

چشم انداز

درمان های آکنه می تواند از چندین هفته تا چندین ماه طول بکشد تا تفاوت های مشهودی را نشان دهد و رو به بهبودی برود. محققین اخیرا بدنبال بهترین روش درمان برای آکنه هستند.

رژیم های درمانی بهترین روش برای پاک سازی پوست و جلوگیری از پیشرفت ضایعات پوستی محسوب می شود و سپس در صورت تاثیر گذار نبودن رژیم، داروهای موضعی و سیستمی تجویز می شود.

جوش و آکنه

نکاتی برای جلوگیری از بروز ضایعات پوستی

گرچه آکنه غیر قابل پیش بینی است، مواردی وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید از شیوع و گسترش آکنه جلوگیری کنید.

این نکته از اهمیت ویژه ای برخوردار است که صورت، گردن و گوش های خود را پاک و عاری از چربی های اضافی و دوده نگه داشته تا منافذ پوستی شما بسته نشود. به جای استفاده از صابون های مرسوم، صابونی را انتخاب کنید تا pH (سطح اسیدی-بازی) پوست شما را متعادل کند.

خارش پوست می تواند پوست شما را تحریک کند. پوست صورت خود را به آرامی شست وشو دهید و با استفاده از حوله ای نرم به آرامی خشک کنید، توجه داشته باشید که در صورت داشتن ضایعه ای پوستی، حوله را به صورت ضربه ای بر روی پوست گذاشته و برداشته تا پوست خشک شود.

همچنین تمیز کردن دائمی گوشی هدفون و هدست می تواند از بروز جوش داخل گوش در آینده جلوگیری کند.

4.1/5 - (20 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 نظر
  1. عاطفه رمضانی می‌نویسد

    سلام من حدود یک ماه پیش متوجه ی چیزی مثل دمل یا آبسه که صورتی رنگه ومتورم داخل گوشم شد با مراجعه به پزشک بهم لووفلوکساسین۷۵۰وپماد ان ان و باکتروماد و دوآمپول شیری واسه حساسیت تجویز کردن حالا بعد گذشت ۱۲روز اصلا خوب نشدم بنظرتون چه بایدکنم؟؟؟

  2. H می‌نویسد

    سلام ببخشید من دچار جوش سر سیاه در داخل گوشم شدم و نمی دونم چطوری این جوش هارو از بین ببرم متشکرم اگه کمکم کنید💞

    1. بنام می‌نویسد

      سلام منم هر مدت یه بار جوش در میاد تو گوشم خیلی درد دارم تورخدا کمکم کنید

  3. ناشناس می‌نویسد

    ایاجوش. داخل گوش که هرازگاهی. بادردشروع میشود میتواند خطرساز باشد

  4. ناشناس می‌نویسد

    سلام‌ من سه روزه داخل گوشم جوش شده درد زیادی داره پیشه داکترای زیادی رفتم برای یک‌مدتی خوب میشه پس شروع میشه باید چیکار کنم از امپول جینتا مایسین استفاده میکنم

  5. فاطمه می‌نویسد

    گوش داخل گوش چجوری میشه درمان کرد؟؟

  6. عطیه می‌نویسد

    سلام من داخل گوشم جوش بزرگی زده که خیلی دردمیکنه وحتی نمیتونم طرفی که اون جوش هست سررویه بالشت بزارم هرچند وقت یکباراینطوری میشم ممنون میشم بگید چیکارکنم بهترشه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید