خواص بی نظیر چای بابونه برای پوست

چای بابونه یکی از محبوب ترین چای ها در بازار است و خواص و فواید بسیاری دارد که از جمله ی آنها می توان به توانایی آن در مراقبت از پوست، کاهش استرس، تنظیم خواب و بهبود علائم قاعدگی اشاره کرد.

نبض ما – همچنین چای بابونه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و درمانی برای برخی از مشکلات گوارشی و کنترل دیابت است.

چای بابونه چیست؟

گل هایی از خانواده ی گیاهان Asteraceae است که می توانند به صورت خشک شده و به عنوان داروی گیاهی و طبیعی (که رایج ترین و محبوب ترین شکل آن چای است) استفاده شوند. این گیاه به شکل های مختلفی رشد می کند، بنابراین چای بابونه در یک قسمت از جهان ممکن است با نقاط دیگر متفاوت باشد اما اجزای اصلی آن مشابه یکدیگر است و اثرات مشابهی دارند.

مطالعات نشان داده است که گونه های بابونه ی آلمانی و رومانی دارای بیشترین غلظت ترکیبات مفید و مواد مغذی هستند که می توانند توسط کسانی که علاقه مند به مصرف چای بابونه به طور منظم هستند استفاده شوند.

به استثنای طعم لذت بخش و دسترسی آسان به آن، در طول سالیان سال به خاطر دشتن مزایایی برای سلامتی، بابونه مورد توجه بسیار واقع شده است. به خاطر حضور فلاونوئید ها، سزکوئی ترپن ها و دیگر آنتی اکسیدان های قوی در این چای، تاثیر قابل توجهی بر بدن انسان دارد.

علاوه بر این که به طور معمول به عنوان یک نوشیدنی مصرف می شود، می توان از آن برای مصارف موضعی و برای تسکین برخی از مسائل مختلف پوستی نیز استفاده کرد.

گل بابونه

مزایای چای بابونه

مراقبت از پوست

به علت محتوای غنی از آنتی اکسیدان و ضد التهاب چای بابونه، فقط از آن به عنوان نوشیدنی استفاده نمی شود. شما می توانید به صورت موضعی از نوع گرم یا سرد آن برای تسکین محل سوزش یا اگزما استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که این نوع اعمال مستقیم می تواند به طور قابل توجهی زخم را بهبود بخشد و ظاهر لک ها و چین و چروک صورت را کاهش دهد. از بین بردن “استرس اکسیداتیو” و افزایش پاسخ ایمنی در این نواحی می تواند تاثیر شگفتی بر پوست شما ایجاد کند.

تقویت سیستم ایمنی

اگر می خواهید برای جلوگیری از عفونت، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید، چای بابونه پیشنهاد مناسبی است. مقدار مشخصی از ترکیبات فنلی در چای بابونه وجود دارد که به طور خاص برای مبارزه با عفونت های باکتریایی در بدن می باشد. مطالعات نشان داده است که ۵-۶ لیوان چای در طی دو هفته می تواند به طور قابل توجهی توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت افزایش دهد.

درد قاعدگی

کاهش ناراحتی های قاعدگی

طبیعت ضد التهابی چای بابونه باعث می شود که به عنوان آرامش بخش در زنانی که از علائم قاعدگی مانند نفخ، اضطراب، عرق، ناتوانی در خواب و نوسانات خلقی رنج می برند استفاده شود. چای بابونه به طور مستقیم می تواند بسیاری از این علائم را با آرام کردن ذهن و بدن و کاهش التهاب تسکین دهد.

کاهش استرس

یکی از محبوب ترین درمان های استرس و اضطراب، استفاده از یک فنجان چای بابونه است. پس از یک روز طولانی کار کردن، طبیعت گرم و تسکین دهنده ی این نوشیدنی می تواند باعث افزایش سطح سروتونین و ملاتونین در بدن شما شود که به طور موثری موجب از بین بردن استرس و نگرانی و کاهش نشانه های اضطراب می شود.

۱-۲ فنجان چای بابونه در روز می تواند کمک قابل توجهی در برابر استرس مزمن باشد. استرس در دوران بارداری حتی می تواند منجر به افزایش خطر سقط جنین شود.

داشتن خواب کافی

خواب راحت

همان گونه که چای بابونه می تواند استرس و نگرانی را کاهش دهد، می تواند به خواب عمومی نیز کمک کند، به خصوص برای افرادی که خواب کافی یا موثر نمی توانند داشته باشند. حتی کسانی که در خواب دچار آپنه (توقف تنفس) و اختلالات دیگر می شوند می تواند از اثرات چای بابونه کمک گیرند. نوشیدن یک فنجان گرم از چای بابونه بدون کافئین می تواند به شما کمک کند که سریعتر بخوابید و زمانی که بیدار می شوید بیشتر احساس انرژی و رفرش شدن کنید.

کنترل دیابت

تحقیقات نشان داده است که چای بابونه برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. از طریق کاهش سطح قند خون و تنظیم مقدار انسولین در خون، مواد آلی و ارگانیک قوی آن به حذف کردن ذرات درشت قند از خون کمک می کند.

درمان مشکلات گوارشی

اگر از ناراحتی معده رنج می برید، از نفخ خفیف تا داشتن علائم IBS، نوشیدن بابونه می تواند کمک بزرگی باشد. خواص ضد التهابی آن به ماهیت پیچ خوردگی روده کمک می کند و عبور گاز و حرکت روده را آسان می کند. یک لیوان چای بابونه باعث می شود شما احساس بهتری داشته باشید و استفاده ی مداوم از آن موجب جلوگیری از مشکلات جدی گوارشی می شود.

ویتامین برای ریزش مو

مراقبت از مو

جدا از خواص قابل توجه بابونه که ذکر شد، برخی از مصرف کنندگان مدعی هستند که بابونه بر مو ها نیز تاثیر دارد و آنها را بهبود می بخشد. در حالی که ترکیبات ضد التهاب بابونه می تواند موجب کاهش سوزش در پوست سر شود، ترکیبات دیگر آن می توانند رشته های مو را تقویت کنند، شوره سر را از بین ببرند و به طور کلی موهای شما را بهتر و سالم تر کنند.

درمان حساسیت ها و آلرژی ها

بابونه می تواند با تقویت پاسخ ایمنی بدن به آلرژی برخی افراد کمک کند، مانند افرادی که به خربزه، گیلاس یا گل داوودی حساسیت دارند. مانند یک آنتی هیستامین، یک فنجان چای بابونه می تواند واکنش های آلرژیک در سراسر بدن را تسکین دهد. بنابراین قبل از آنکه موضوع جدی شود، از علائم آن جلوگیری می کند.

توجه!

با توجه به ماهیت قوی ترکیبات و مواد شیمیایی موجود در بابونه، مصرف آن در زنان باردار با احتیاط توصیه می شود. زیرا خطر سقط جنین را ممکن است افزایش دهد. همچنین در افرادی به گیاه “پیر گیاه” (ragweed) حساسیت دارند، مصرف منظم بابونه به خصوص به صورت موضعی می تواند علائم آن را بدتر کند. قبل از آنکه چای بابونه جزئی از رژیم غذایی روزمره شما باشد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید