فواید مهم خوردن ماست یونانی

آیا فواید خوردن ماست یونانی را می دانید؟ ماست یونانی با ماست معمولی تفاوت دارد. این ماست در لاغری موثر بوده و خوردن ماست یونانی برای گیاهخوران مفید است.

نبض ما– واژه ی ابرغذا (غذای مغذی) امروزه معروفیت خاصی پیدا کرده است و ماست یونانی را قطعا می توان به عنوان ابرغذا شناخت. خوردن ماست یونانی در مقایسه با ماست معمولی مغذی تر است.

ماست یونانی، ماست چکیده ای است که آب آن گرفته شده است. این آب مایعی است که بعد از فرایند بسته شدن ماست باقی می ماند. بدون آب، ماست غلیظ تر شده، همگن و به فرم خامه در می آید، در نتیجه پروتئین آن بیشتر شده و سرشار از پروبیوتیک های مفید برای روده است.

عکس ماست یونانی

خواص ماست یونانی

ماست یونانی قند کمتری دارد. یک فنجان ماست یونانی حاوی ۲۲ گرم پروتئین و ۹ گرم قند است، که در مقایسه با ماست معمولی هم پروتئین بیشتر و قند کمتری دارد. سرشار بودن ماست یونانی از پروتئین یکی از فواید بی نظیر آن برای گیاه خواران است.

خوردن ماست یونانی به شما برای مدت زمان طولانی احساس سیری می دهد

طبق مقاله ای که در مجله ی تغذیه (Appetite) چاپ شده است، خوردن ماست یونانی به عنوان یک عصرانه، احساس گرسنگی کاذب را از بین می برد.

شرکت کنندگان این آزمایش در طی ۳ روز متمادی و ۳ ساعت بعد از صرف ناهار، برای عصرانه ماست یونانی با تنوع پروتئین ها میل می کردند.

گروهی از افراد که ماست یونانی با بالاترین پروتئین (۲۴ گرم در هر وعده) مصرف می کنند، گزارش دادند که احساس سیری بیشتری دارند و تا یک ساعت بیشتر از گروهی که ماست با پروتئین کمتر می خوردند احساس گرسنگی نمی کردند.

ماست یونانی بدون چربی ارزش غذایی یکسانی با ماست پر چرب دارد و تنها مقدار کالری کمتری دارد.

ماست-چکیده-یونانی

در حالیکه متخصصان تغذیه به شما اخطار می دهند که غذا های کم چرب در مقایسه با پر چرب خطر بیشتری دارند، اما در ماست یونانی استثنا وجود دارد.

اگر شما مقدار کالری دریافتی تان را حساب می کنید، بهتر است از خوردن  ماست یونانی با صفر درصد چربی استفاده کنید. ماست یونانی مقدار قابل مقایسه ای از پروتئین ها، قند، پروبیوتیک و کلسیم و مقدار کمی کالری دارد. طبق مطالعه ای که در مجله ی علوم لبنیاتی به چاپ رسیده است، ماست پرچرب غلیظ تر از ماست کم چرب و بدون چربی است.

خوردن ماست یونانی باعث روان تر شدن سیستم گوارشی می شود

ماست یونانی به علت پروبیوتیکی که دارد باعث روان شدن سیستم گوارشی شما می شود. این جانوران کوچک میکروسکوپی مفید را می توان بصورت طبیعی در ماست یونانی یافت و به علت تسهیل مقاومت لاکتوز، یبوست، اسهال و سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، باعث راحتی معده شما می شود.

ارزش غذایی ماست یونانی

ماست همچنین برای بسیاری از مشکلات جدی روده نظیر بیماری کرون و زخم کولیت کمک کننده است. ماست یونانی حاوی ۱۰۰ میلیون باکتری زنده در هر گرم است. در کنار پروبیوتیک ماست، فواید زیاد دیگری در ماست یونانی وجود دارد.

خوردن ماست یونانی برای کاهش وزن مفید است

مطالعه ای که سال ۲۰۱۲ در مجله ی سالیانه ی اپیدمیولوژی (علم شیوع بیماری های مسری) چاپ شد، مطالعاتی بر روی رژیم، وزن و دور کمر بیش از ۳۰۰۰ نفر انجام شد، نشان داد همه ی افراد به مرور زمان دور کمر و وزن شان افزایش می یابد و در این میان افرادی که ماست می خورند نسبت به افرادی که ماست نمی خورند، اندام بهتری دازند.

ماست یونانی در ایرانبه علت اسامی سخت پروبیوتیک ها لیست ترکیبات ماست یونانی کمی پیچیده به نظر می رسد، اما معمولا لیست ترکیبات ماست یونانی را کوتاه در نظر گرفته و تنها شیر و اسامی باکتری ها نوشته می شود. بعضی از برند ها از فرایند غنی سازی صرف نظر کرده و تنها موادی را برای غلیظ شدن ماست اضافه می کنند.

اگر شما بدنبال ماست یونانی اصلی هستید که به روش های قدیمی درست شده است، از مدل های تقلبی که شامل ترکیباتی نظیر پکتین (نوعی ژلاتین) و نشاسته ذرت است، آگاه باشید.

خوردن ماست یونانی را به عنوان جایگزین سالمی در رژیم غذایی در نظر بگیرید

شما ممکن است طرفدار مزه ی تیز و ترش و شور ماست یونانی نباشید، اما این همان دلیلی است که ماست یونانی را تبدیل به جایگزینی مناسب برای ادویه جات می کند.

با اضافه کردن مقداری ماست یونانی به سوپ یا خوراک لوبیا و یا استفاده از این نوع ماست برای درست کردن دسری سالم و خامه ای شکل لذت ببرید.

خوردن ماست یونانی همچنین پروتئین های بسیاری را به وعده ی غذایی شما می افزاید. شما هم می توانید ماست یونانی را به تنهایی میل کنید و با اضافه کردن یک قاشق شیرین کننده ی طبیعی مثل عسل و یا توت طعمی بی نظیر و خاص به آن دهید.

کیک ماست یونانی

بعضی از مطالعات نشان می دهد، مصرف بیش از اندازه لبنیات باعث به خطر افتادن سلامتی می شود. نتایج مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ توسط محققان موسسه ی Kaiser Permanente نشان می دهد  که لبنیات پرچرب تاثیر منفی بر روی بیماران مبتلا به سرطان سینه می گذارد، این امر ممکن است به علت وجود مقدار زیاد استروژن در این محصولات باشد.

این مطالعه بیماران مبتلا به سرطان سینه را به مدت ۱۲ سال تحت نظر گرفت و به این نتیجه رسید که افرادی که روزانه یک وعده و یا بیشتر از لبنیات پر چرب (مثل ماست، شیر، بستنی و یا پنیر) استفاده می کنند، ۶۴ درصد احتمال بیشتری دارد که از سرطان سینه فوت کنند و لبنیات کم چرب این مشکلات را ایجاد نمی کند.

نبض ما– محمدمهدی مغازه ای

منبع:

www.fitnessmagazine.com

4/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم