خواص قهوه سبز برای لاغری

لاغری با قهوه آیا امکان دارد ؟ چرا قهوه سبز لاغر میکند؟ لاغر شدن با خوردن قهوه شدنی است ؟

قهوه سبز یکی از محبوب ترین مکمل های کاهش وزن در جهان است. از خواص قهوه سبز می توان به ماده ای به نام اسید کلرژنیک اشاره کرد که گفته می شود  در کاهش وزن موثر است.

نبض ما–  از دست دادن وزن می تواند فوق العاده دشوار باشد. به همین دلیل، مردم به همه انواع مکمل ها روی آورده اند تا این دشواری را آسان تر کنند. حال ببینیم خواص قهوه سبز برای لاغری چیست؟

همانطور که از نامش بر می آید، این مکمل از دانه های قهوه سبز استخراج می شود. مصرف این ماده  توسط دکتر اوز در سال ۲۰۱۲ ترویج شد. این مقاله نگاه دقیق تری قهوه سبز و عملکرد آن می اندازد.

خواص قهوه سبز

دانه های قهوه سبز اساسا همان دانه های قهوه ای هستند که گرما ندیده است. دانه های قهوه به طور طبیعی سبز هستند، اما قبل از اینکه به مصرف کننده فروخته شوند، معمولا آن را گرما می دهند. این فرآیندی است که آنها را قهوه ای می کند.

دانه های قهوه حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فعال دارویی است. دو مورد مهم خواص قهوه سبز ، کافئین و اسید کلرژنیک هستند. اعتقاد بر این است که کلرژن اسید، عامل اصلی فعال در دانه های این ماده است. به این معنی که ماده ای است که تاثیراتی در کاهش وزن دارد. متاسفانه اکثر کلرژنیک اسید ها زمانی که قهوه ها گرمادیده می شوند، از بین می رود. به همین دلیل، دانه های قهوه معمولی اثر مشابهی نخواهند داشت.

خواص قهوه سبز بسیار زیاد است در ادامه می خواهیم شما را با خواص قهوه سبز آشنا کنیم:

۱- درمان دیابت

یکی از خواص قهوه سبز درمان دیابت است . این دانه های سبز رنگ قادرند تا دیابت نوع ۲ را درمان کند. عصاره ی این دانه ها هم قند خون را کاهش می دهد و هم چربی سوزی را سرعت می بخشند. هر دوی این موارد برای درمان دیابت نوع دوم ضروری است.

۲- کاهش کلسترول بد

از دیگر خواص قهوه سبز می توان به کاهش سطح کلسترول بد اشاره کرد. سطح کلسترول بدن با قهوه ی سبز تنظیم می شود. چربی کم چگال (LDL) یا همان کلسترل بد عامل اصلی است که ما را تحت تاثیر مشکلات قلبی عروقی خطرناک نظیر حمله قلبی است. مطالعات ثابت می کند که کلسترل خون را می توان با مصرف عصاره ی قهوه ی سبز تنظیم کرد و از خطرات و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کرد.

۳- ارتقای جریان خون

یکی از خواص قهوه سبز کنترل فشار خون است. فشار خون بالا منجر به مشکلات و بیماری های کشنده ای نظیر سکته، نارسایی قلبی، نارسایی مزمن کلیوی و بیماری های این چنینی شود. اما محققین کشف کرده اند که ترکیب آسپرین مانند قوی و فعالی در قهوه ی سبز وجود دارد که اثر مثبتی را بر روی رگ های خونی می گذارد. بطوریکه از انباشته شدن پلاکت های خون جلوگیری می کند. در نتیجه ی آن سرخرگ های ما سخت نمی شوند و جریان خون در سرتاسر بدن بهبود بی نظیری خواهد داشت.

۴- سم زدای طبیعی

سم زدایی یکی از خواص قهوه سبز است. این نوع قهوه کبد را عاری از سمومی نظیر کلسترل بد، چربی های غیر ضروری و سمومی از این قبیل می کند. زمانی که سموم موجود در کبد دفع شوند، عملکرد کبد بسیار بهبود می یابد که در نهایت متابولیسم و سلامتی کل بدن را ارتقا می دهد.

۵- افزایش انرژی بدن

به علت وجود کافئین، دانه های قهوه سبز برای افزایش انرژی بدن بسیار مفید هستند. این دانه ها می توانند انرژی شما را افزایش داده و شما را در طی روز فعال و پر انرژی نگه دارد. همچنین قهوه ی سبز برای پوست بسیار مفید است.

۶- کاهش اثر رادیکال های آزاد

اسید کلروژنیک موجود در دانه های قهوه ی سبز می تواند اثر رادیکال های آزاد را تا ۱۰ برابر بیشتر از چای سبز کاهش دهد. زمانی که این دانه ها بو داده نشوند، برخی از عوامل دیگر آنتی اکسیدانی از خانواده ی پلی فنول ها نظیر اسید فرولیک در آن ها وجود دارد که از سرعت فرآیند پیری کاهش داده و به ما پوستی جوان می دهد.

۷- ارتقای سیستم ایمنی

دانه های قهوه برای ارتقای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند. به علت اثر بسیار قوی رادیکال های آزاد قوی در دانه ی قهوه سبز می تواند تمامی سموم و عوامل آسیب رسان را از بین ببرد. در نتیجه ی استفاده از قهوه ی سبز مشکلات پوستی نظیر آکنه بر طرف می شوند.

۸-جلوگیری از پیر شدن پوست

همچنین دانه های قهوه سبز حاوی مقدار بالایی مواد فرار است چون بو داده نمی شود. اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) تئوفیلین، اپی گالوکتشین گالات و غیره ترکیباتی هستند که برای حفظ سلامتی پوست مفید و از بروز چین چروک های پوستی جلوگیری می کند.

۹- مرطوب کننده ی پوست

جدا از عوامل آنتی اکسیدانی، دانه ی قهوه ی سبز سرشار از اسید های چرب و استر ها نظیر اسید آراشیدونیک، اسید لینولئیک و اسید اولئیک است که برای پوست ما مغذی بوده و مرطوب کننده ی پوست است که از شل شدن، تغییر رنگ و دیگر آسیب های شدید پوستی جلوگیری می کند.

۱۰- از بین بردن ترکیبات مخرب مو 

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در دانه های قهوه ی سبز یکی از بارزترین خواص قهوه سبز است که برای سلامتی مو بسیار مفید است. این ترکیبات به ما کمک می کند تا در برابر تمامی مواد سمی و مخرب مقابله کرده و موی ما قوی، سلامت و زیبا باقی بماند.

۱۱- درمان کچلی

آندروژنتیک آلوپسی یا ریزش موی زنانه را می توان با استفاده از خواص قهوه ی سبز درمان کرد. عصاره ی این لوبیا ها رشد مو را ارتقا داده و مو را ضخیم تر می کند که کمک شایانی به استحکام مو می کند.

در کل دانه ی قهوه ی سبز ارزشمند است و اگر شما می خواهید که بدن و پوست و مویی سلامت داشته باشید، استفاده از قهوه ی سبز به شما توصیه می شود.

قهوه سبز چگونه کار می کند؟

مطالعات متعدد نشان داده است که کافئین می تواند سوخت و ساز بدن را از ۳ تا ۱۱٪ افزایش دهد. با این حال، ماده اصلی فعال، اسید کلرژنیک اسید است.

برخی مطالعات انسانی نشان می دهد که این ماده می تواند جذب کربوهیدرات را در دستگاه گوارش کاهش دهد، که باعث کاهش قند خون و ترشح انسولین می شود. اگر این مطلب درست باشد، مصرف قهوه سبز مانند داشتن رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین است.

مطالعات دیگری (بر موش های آزمایشگاهی) نشان داده اند که اسید کلروژنیک می تواند وزن بدن را کاهش دهد، چربی جذب شده از رژیم غذایی را کاهش دهد، چربی ذخیره شده در کبد را کاهش دهد عملکرد چربی سوزی هورمون ادیپونکتین را بهبود بخشد. علاوه بر این نشان داده شده است که اسید کلرژنیک به طور چشمگیری میزان کلسترول و تری گلیسیرید را در موش های صحرایی بهبود می بخشد.

خواص قهوه سبز برای لاغری

مطالعات انسانی بر روی دانه های این ماده شده است. این مطالعات به اصطلاح کارآزمایی های تصادفی کنترل شده ای است که استاندارد طلایی آزمایش های علمی در انسان هستند.

یکی از آنها شامل ۳۰ فرد با اضافه وزن بوده که ۱۲ هفته طول کشید. دو گروه وجود داشتند. یک گروه قهوه به صورت منظم قهوه فوری مصرف می کرد، در حالی که گروه دیگر قهوه ای که ۲۰۰ میلی گرم عصاره دانه قهوه سبز غنی شده به آن اضافه شده بود مصرف می کرد. در هیچ گروهی تغییرات در رژیم غذایی و عادات و تمرین ها صورت نگرفت.

نتایج بدین صورت شد که: گروهی که قهوه فوری را با عصاره دانه های قهوه سبز مصرف کرده بودند، ۵.۴ کیلوگرم را از دست دادند، در حالی که گروهی که قهوه ساده مصرف می کردند فقط ۱.۷ کیلوگرم را از دست دادند. علاوه بر این درصد چربی بدن نیز در گروهی که قهوه سبز مصرف کرده بودند، ۳.۶٪ کاهش یافت که در مقایسه با آن گروه دیگر ۰.۷٪ کاهش چربی داشت.

چندین مطالعه دیگر نیز کاهش وزن را در افرادی که قهوه سبز مصرف می کنند نشان داده است. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که برخی از این مطالعات توسط شرکت هایی که از فروش قهوه سبز سود می برند، حمایت می شوند. این لزوما به این معنی نیست که نتایج نامعتبر است، اما قابل درک است که منبع تامین مالی یک مطالعه می تواند تاثیر قابل توجهی بر نتیجه داشته باشد.

مضرات قهوه سبز

با توجه به شواهد محدود موجود، قهوه سبز دارای ویژگی های ایمنی بسیار خوبی است. با این حال، برخی از شرکت کنندگان در یک مطالعه به علت سردرد و عفونت مجاری ادراری کنار گذاشته شدند. این مطالعه بیش از حد کوچک است تا نشان دهد که عوارض جانبی توسط خود مکمل ایجاد شده است، یا این که فقط یک تصادف بوده است.

قهوه سبز حاوی کافئین است که می تواند عوارض جانبی فراوانی در هنگام مصرف در مقادیر زیاد داشته باشد. این عوارض شامل اضطراب، خستگی، ضربان قلب سریع و غیره می شود. اگر شما نسبت به کافئین حساس هستید، باید در مصرف قهوه سبز مراقب باشید.

اسید کلروژنیک نیز ممکن است اثر ملین و و یا اسهال داشته باشد. برخی از افراد واکنش آلرژیک به دانه های این ماده داشته اند. اگر شما به قهوه آلرژی دارید، قطعا از آن اجتناب کنید. همچنین قهوه سبز برای زنان باردار و شیرده ایمن نیست و نباید توسط کودکان مصرف شود.

برای لاغری سریع و بدون عوارض قهوه سبز بهتر است یا چای سیاه؟ روی لینک کلیک کنید.

آیا چای سیاه لاغر می کند؟

 ترجمه:حسین مقدس زاده

3.5/5 - (13 امتیاز)
منبع medicalnewstoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. حسین می‌نویسد

    سلام بسیار عالی است .

از پزشکان نبض‌ما بپرسید