درمان دل پیچه با روش های موثر خانگی

وقتی دل پیچه سراغ تان می آید، خلاصی از آن مهمترین هدف شماست. درمان دل پیچه لزوما بدین معنا نیست که باید به دکتر بروید. در بسیاری از موارد می توانید با درمان خانگی دل پیچه خود را مداوا نمایید.

علت دل پیچه

دل پیچه مشکل بسیار شایعی است به طوری که همه افراد حداقل یک باری آن را تجربه کرده اند. به دلایل زیادی شما ممکن است دچار دل درد شوید اما خوشبختانه اکثر این علت ها جدی نیستند و زودگذر می باشند. از این رو احتمالا برای درمان دل پیچه و دل درد می توانید از راه حل های خانگی استفاده نمایید. علت دل پیچه هر چه که باشد، از راهکارهای زیر استفاده کنید:

آب برنج می تواند به عنوان تسکین دهنده دل پیچه عمل کند. به این معنی که با ایجاد پوششی آرام کننده، ماده ای ضدالتهاب بر روی معده شما شکل می گیرد که درد را تسکین  می دهد.

درمان خانگی برای شکم درد و دل پیچه

برای درمان دل درد می توانید از پد حرارتی استفاده نمایید و یا این که چای بابونه و نعناع را امتحان نمایید. در هر حال باید اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی مایعات شفاف بنوشید تا بدنتان به میزان کافی داشته باشد.

 توصیه هایی کلی برای درمان دل پیچه

  • غذا را به آرامی و کامل بجوید.
  • به جای میل کردن سه وعده غذای حجیم یا سنگین، سه وعده غذای سبک و کوچک بخورید.
  • از میل غذاهایی که ممکن است حساسیت‌زا باشد دوری کنید. (مانند غذاهای سرخ‌شده و یا تند)
  • میزان استرس را با ورزش، ریلکسیشن و یوگا کاهش دهید.

درمان خانگی برای شکم درد

۱-استفاده از آب برنج

آب برنج دقیقا همان آبی است که پس از پخت برنج به دست می‌آید و می‌تواند به عنوان مسکن عمل کند. به این معنی که با ایجاد پوششی آرام کننده، ماده ای ضدالتهاب بر روی معده شما شکل می گیرد که درد را می‌تواند تسکین دهد.

۲- استفاده کردن از پد حرارتی

زمانی که احساس دل پیچه دارید، از یک پد حرارتی یا بطری آب گرم می‌توانید استفاده کنید تا شما را آرام کند. همچنین می‌توانید پتوی الکتریکی خود را دربربگیرید تا آرام بمانید و صبر کنید تا زمانی که علائم دل درد تمام شوند.

گرم کردن معده، گرفتگی و درد را دور می‌کند و می تواند ماهیچه‌های اطراف معده را آرام کند که در نتیجه حالت تهوع کاهش می‌یابد. در هر صورت، استفاده بیش از حد و طولانی مدت احتمالاً به پوستتان آسیب خواهد زد.

۳-آب لیموی گرم

اگر سوء هاضمه علت اصلی دلپیچه باشد، از آب لیمو می‌توانید استفاده کنید. سطح اسیدیته بالا باعث تولید اسید هیدروکلریک شده که مواد غذایی را تجزیه می‌کند. افزایش تولید HCL کمک می‌کند تا هضم با سرعتی مناسب صورت گیرد. همچنین با این کار بدنتان هیدراته می‌ماند که منجر به دفع و ادرار راحت‌تر می‌شود.

درمان گیاهی دل پیچه

برخی از گیاهان هم به صورت چای و یا غیرچای به درمان دل درد کودکان می تواند کمک کند.

۱-نعناع

چای نعناع تازه به تسکین عضلات شکم کمک می‌کند. همچنین این نوشیدنی خوش‌عطر به بهبود ترشح صفرا هم کمک می‌کند، که به طبع باعث هضم بهتر غذا می‌گردد. استفاده از نعناع به خصوص مواقعی که به نفخ و یا سوء هاضمه دچار شده‌اید بسیار کمک‌کننده است.

درمان گیاهی دل پیچه

۲-دانه های رازیانه

اگر سوهاضمه علت اصلی دلپچیه باشد، جویدن دانه‌های رازیانه می‌تواند التیام بخش باشد. این دانه‌ها حاوی آنتول، یک روغن فرار، است که می‌تواند ترشح مایع گوارشی را تحریک کرده تا مواد غذایی بتوانند در کنار هم در مسیر گوارشی حرکت کنند.

همچنین رازیانه کاهنده التهاب و درد ناشی از سوهاضمه است. اگر از گاستریت، التهاب معده، رنج می‌برید استفاده از رازیانه ممکن است برخی از ناراحتی ها را آرام کند. دانه ها رازیانه به نوعی در بهبود و درمان دل پیچه شما موثر است.

۳-چای بابونه

چای بابوبه

یک لیوان کوچک چای بابونه ضدالتهاب است و به التیام درد ناشی از ناراحتی معده کمک می‌کند. این ویژگی ضدالتهابی به ماهیچه‌های شکم کمک می‌کند که آرام باشند و در نتیجه می تواند گرفتگی، اسپاسم و درد را کاهش دهد که برای درمان دل پیچه در کوتاه ترین زمان بسیار مفید است.

۴-ریشه زنجبیل

از زمان‌های قدیم، زنجبیل را به عنوان درمانی برای هرچیزی از درد گرفته تا تهوع می‌دانستند. تحقیقات نشان داده است که زنجبیل می‌تواند یک درمان بسیار کارساز برای بعضی از ناراحتی‌های معده باشد.

زنجبیل یک ضد التهاب طبیعی است که به اشکال مختلف موجود است و می‌تواند به همه افراد کمک کند. می‌توانید آنرا بجوید و یا از مکمل آن استفاده کنید. همچنین به شکل نوشیدنی و چای زنجبیل هم می‌توان از آن استفاده کرد. در هر حال، برای درمان دل پیچه زنجبیل طبیعی را امتحان کنید و یا این که ریشه تازه آن را ریز ریز کنید و در چای بریزید.

 

زنجبیل یک ضد التهاب طبیعی است. برای درمان دل پیچه یک زنجبیل طبیعی را امتحان کنید یا این که ریشه تازه آن را ریز ریز کرده و با چای بنوشید

قرص ها و داروهای موثر در  درمان دل پیچه

قرص دل پیچه نیز می‌تواند برای رفع دل پیچه در مواقعی کار ساز باشد:

  • یبوست: برای یبوست، یک نرم کننده یا ملین کننده مدفوع خفیف، آرام‌بخش خواهد بود.
  • نفخ : برای درد ناشی از نفخ، داروهایی که سیتریکون آنها بالا است مانند (Mylanta، Gas-X) التیام‌بخش خواهد بود.
  • سوزش: برای سوزش سر دل ناشی از بیماری رفلاکس معده، آنتی‌اسیدهایی مانند (Pepcid AC، Zantac 75) مفید است.
  • برای انواع دیگر درد قرص دل پیچه زیر پیشنهاد می‌شود: استامینوفن (Liquiprin، Panadol، Tylenol) را امتحان کنید. اما توجه کنید که باید از ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن (Advil، Midol، Motrin)، یا ناپروکسن (Naprosyn، Aleve، Anaprox، Naprelan) اجتناب کنید چرا که باعث می‌شود معده شما بیشتر تحریک شود.

درمان دل پیچه کودکان

برای درمان دل پیچه در کودکان علاوه بر استفاده از مواردی که در قبل بیان شد، می‌توانید از راهکارهای زیر هم استفاده کنید:

۱-ماست

ماست یک خنثی کننده خوب برای گرفتگی های معده و اسهال است. اگر درد معده کودک شما با اسهال همراه است، باکتری های خوبی که باعث می شود میزان مصرف مواد مغذی در معده متعادل شود با دفع روده ای از دست می روند. این ماده در درمان دل پیچه و اسهال در کودکان موثر است.

ماست شامل باکتری های مفید و سالمی است که می تواند جایگزین باکتری های از دست رفته شود. این باکتری ها به بدن کمک می کند تا به جای از دست دادن مواد مغذی، آن ها را استفاده نماید.

۲-عسل

عسل یک ترکیب ملایم از قند، کربوهیدارت‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است. با این حال، به دلیل خطر بوتولیسم، استفاده از آن برای کودکان زیر ۱ سال توصیه نمی‌شود. می توانید عسل را به همراه کمی چای و یا آب گرم به کودک خود دهید و یا این که یک قاشق از عسلی که در دمای اتاق قرار دارد به او بدهید، این ترکیب ملایم در درمان دل پیچه مفید خواهد بود.

۳- توصیه‌های کلی

  • کودک را بخوابانید تا به میزان لازم و کافی استراحت کند.
  • از دادن ایبوپروفن، داروهای درد یا ملین ها به او اجتناب کنید.
  • اگر فکر می کنید کودکتان یبوست دارد، او را در توالت قرار دهید. دفع مدفوع ممکن است درد را کاهش دهد. همچنین نشاندن کودک در وان آب گرم هم می تواند به دفع او کمک کند.

درمان دل پیچه کودکان

برای درمان دل پیچه چه زمانى باید به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتى که دل درد شدیدى دارید، آن را نادیده نگیرید ومعطل نکنید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائمی همراه با درد دارید، باید هر چه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرید.

این علائم مى توانند موارد ذکر شده در زیر باشند:

  • تب
  • درد به قدرى باشد که توانایى غذا خوردن را براى دو روز نداشته باشید
  • علائمى که نشان دهد دچار کم آبى شده اید؛ مانند کم شدن ادرار، ادرار تیره رنگ، و تشنگى مفرط
  • حرکت روده ای نداشته باشید (عمل دفع نداشته باشید)، به خصوص اگر استفراغ هم دارید
  • در هنگام مدفوع یا ادرار دچار درد مى شوید

همچنین اگر موارد زیر را دارید باید با پزشک تماس بگیرید:

  • شکم شما به لمس شدن حساس شده است
  • درد بیش از چند ساعت طول بکشد

همچنین ممکن است علائمی را تجربه کنید که می تواند نشانه بروز مشکلى در درون بدن شما باشد و به سرعت به درمان احتیاج داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر درد شکمی دارید و موارد زیر را تجربه کرده اید باید فوراً تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید:

  • استفراغ خونى
  • مدفوع خونى و تیره
  • مشکل در تنفس
  • استفراغ مداوم
  • تورم در شکم
  • زرد شدن پوست
  • باردارى

ممکن است دل درد شما به دلیل وجود کولیت روده باشد!

نشانه های کولیت روده چیست؟

شما می توانید سوالات خود را از طریق لینک پرسش از دکتر با پزشکان ما مطرح نمایید.

نبض ما– ترجمه:حسین مقدس زاده

4.2/5 - (20 امتیاز)
منبع healthline everydayroots newkidscenter

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ناهيد رستم بيك می‌نویسد

    باسلام دختر بیست ساله من ازکودکی معده ای حساس داشت مدتها بود بطور نامنظم دچار دل پیچه واسهال میشد (ازیکسال پیش ) الان حدود یک ماه است مرتب دچار دل پیچه و اسهال نه چندان شدید میشود لطفاً دکتری معرفی نمایید تا به ایشان مراجعه کنیم

  2. محمد می‌نویسد

    سلام برای درمان دل پیچه چ چیزی خوب است ممنون میشم کمکم کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید