کدام روش پروتز گونه بهتر است؟

گونه در چهره یکی از ملاک های زیبایی به شمار می‌آید و معمولا صورتهای جذاب و زیبا، گونه‌هایی برجسته دارند به همین دلیل اغلب افراد بویژه خانمها تمایل دارند گونه برجسته داشته باشند. حال ببینیم بهترین روش پروتز گونه چیست؟ برجسته کردن گونه با تزریق ژل و چربی چه مزیتی دارد؟

نبض ما– پرسش‌هایی در ذهن متقاضیان این روش وجود دارد، این که آیا عمل پروتز گونه خطرناک است؟، کدام روش برای دستیابی به گونه‌هایی خوش فرم و برجسته بهتر و روشی کم عارضه تر است؟ و چه صورتهایی برای برجسته سازی گونه مناسب هستند؟ دکتر حمید عارف، فوق تخصص جراحی زیبایی پاسخگوی این پرسش‌ها است.

برجسته سازی گونه با روش پروتز چگونه انجام می‌شود؟

پروتز روشی دائمی در برجسته سازی گونه است و مانند چربی، ژل و سایر فیلرها موقت نیست. قوام پروتز کمی نرم تر از استخوان است و جنس آن سیلیکونی است. به طوری که بیشترین نوع پروتز که در دنیا کاربرد دارد از سیلیکون نرم است.

در جراحی پروتز گونه معمولا برشی در داخل دهان،در فضای بین لثه ولپ، قسمت بالایی دندان نیش حدود دو سانت ایجاد می‌شود سپس جراحی روی استخوان گونه انجام می‌شود.

به این طریق که عصب حسی ناحیه جدا شده و فضایی به اندازه پروتز ایجاد می‌شود تا پروتز در نقطه تعیین شده قرار بگیرد و با پیچ ثابت شود و این کار باعث می‌شود پروتز جابجا نشود زیرا اگر زیر عضله گذاشته شود با انقباض‌های عضلانی امکان حرکت پروتز وجود دارد.

پروتز گونه مناسب چه افرادی است؟

افرادی که صورت گوشتی اما باریک دارند مناسب این روش هستند اما اگر تمام صورت لاغر باشد پروتز گونه توصیه نمی‌شود در اغلب موارد نمی‌توان پروتز گونه گذاشت و اگر این کار ر بدون بررسی و انتخاب درست انجام شود منجر به نارضایتی فرد می‌شود.

عمل پروتز گونه در بسیاری از موارد نارضایتی ایجاد می‌کند و افراد برای خارج نمودن پروتز اقدام می‌کنند. افرادی که چشمان گود رفته دارند اگر پروتز گونه کنند گودی چشمانشان بیشتر دیده می‌شود.

افرادی که صورت لاغر کشیده داشته باشد پروتز گونه برای آنها مناسب است به شرطی که چشمان درشت و بیرون داشته باشند

معمولا از بین متقاضیانی که برای این کار مراجعه می‌کنند تنها ۳۰ درصد نتیجه خوبی بدست می‌آورند. افرادی که صورت لاغر کشیده داشته باشد پروتز گونه برای آنها مناسب است به شرطی که چشمان درشت و بیرون داشته باشند.

عکس عمل پروتز گونه

افرادی که چشمان گود دارند اصلا گزینه مناسب پروتز گونه نیستند زیرا با این کار سن شان بالاتر نشان داده می‌شود.

اما مزیت پروتز گونه برای گزینه مناسب این روش این است که معمولا چربی صورت از نوعی است که وقتی آب می شود دیگر برگشت پذیر نیست و افراد تنها با چاق شدن قادر به برجسته کردن صورت نیستند زیرا صورت به سختی آن هم پس از چاق شدن کل بدن پر می‌شود  و پروتز گونه و روشهای دیگر برجسته کردن گونه به افراد این امکان را می‌دهد.

عوارض پروتز گونه چیست؟

از آنجا که پروتز با بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد عوارض بیهوشی شامل آن می‌شود. تمامی عوارضی که در بیهوشی اتفاق می‌افتد شامل این عمل می‌شود.

ریزش مو، بی اشتهایی، تهوع و از کار افتادگی چند روزه از عوارض بیهوشی است. از طرفی عوارض اختصاصی پروتز هم وجود دارد به طوری که پروتز با فضایی که در زیر عضلات گونه اشغال می‌کند به مرور زمان باعث آتروفی عضلات می‌شود و زمانی که جراح پروتز را کار می‌گذارد مقداری از عضلات را از استخوان جدا می‌کند و این باعث ضعف عضله می‌شود.

روش‌های برجسته کردن گونه

عضله” زایگوماتیک” که مسئول اصلی خنده است آسیب می‌بیند بنابراین خنده دیگر با شدت و قشنگی قبل امکان پذیر نیست.

حال اگر جراح متبحر نباشد ممکن است جدا کردن عضله آن قدر قوی باشد که خنده فرد مصنوعی شود و خنده طبیعی نداشته باشد. عارضه دیگر این است که با هر حرکت صورت مثل خنده، خمیازه، سرفه و اخم کردن عضلات صورت منقبض می‌شود و امکان جابجایی یک طرفه پروتز وجود دارد.

در بسیاری از موارد شاهد بوده‌ایم که پروتز به سمت ناودان دهان متمایل شده و پایین آمده است و پروتز دیگر به سمت چشم رفته است. در این موارد بیمار با لنگه به لنگه شدن صورت مراجعه می‌کند و پزشک مجبور به برداشتن پروتز می‌شود.

بهتر است پروتر گونه در سنین پایین قبل از بیست سالگی انجام نشوند زیرا بلوغ صورت حدود بیست سالگی به بعد است و صورت تا آن زمان لاغر است و خود را نشان نمی دهد

زمانی که پروتز را برمی‌دارد فضای پروتز خالی می‌ماند و مجدد باید فضا را پر کرد و در این زمان تنها با نصب پروتز جدید فضا پر می‌شود و نمی‌توان با چربی و ژل آن را پر کرد.

در نهایت عارضه‌ای که پروتز دارد عفونت است زیرا پروتز عاملی خارجی است و از جنس بدن نیست درنتیجه واکنش بدن را به همراه دارد و باعث می‌شود عفونت ایجاد شود و فرد مجبور به استفاده آنتی بیوتیک است و اگر با آنتی بیوتیک هم درمان نشود مجبور به خارج کردن پروتز است.

تزریق چربی به گونه به چه صورت انجام می‌شود؟

تزریق چربی بهترین روش پرکننده صورت و کل بدن است و هرچه زمان می‌گذارد دانشمندان متوجه می‌شوند که مزایای تزریق چربی تا چه میزان بالا است.

بهترین-روش-گونه-گذاری

به دلیل وجود سلول‌های بنیادین در صورت، تزریق چربی باعث می‌شود شادابی اولیه جوانی به صورت بازگردد و به دلیل اینکه صورت همیشه عدم تقارن دارد و در بالای ۸۰ درصد موارد افراد در دو طرف صورت دارای عدم تقارن هستند استفاده از چربی مناسب تر هست زیرا می‌توان هر میزان نیاز است تزریق کرد اما پروتز در دو طرف یک شکل و اندازه است.

در تزریق چربی مزیت دیگری که وجود دارد این است که زیر چشم هم پر می‌شود و پلک هم جوان می‌شود و حتی خط اخم و دور چشم هم با چربی اصلاح می‌شود . تنها عیب تزریق چربی ماندگاری کم آن در برخی بیماران است مضاف بر اینکه یک سوم آن هم در همان ابتدا جذب می‌شود.

برجسته کردن گونه با تزریق ژل چگونه صورت می‌گیرد؟

ژل هایی که پایه هیارونیک اسید یا مایه مفصلی دارند مشکلی ایجاد نمی‌کنند و اگر از برند معتبر تأیید شده باشند نتیجه خوبی خواهند داشت  اما این ژل‌ها مدت جذب سریعی دارند و معمولا بین ۶ تا ۹ ماه بعد جذب می‌شوند.

سن مناسب برجسته کردن گونه چه زمانی است؟

معمولا افراد از سنین ۲۰ تا ۴۵ سالگی مراجعه می‌کنند اما هرچه می‌گذرد سن تقاضای جراحی زیبایی پایین تر می‌رود و حتی دختران دبیرستانی به ما مراجعه می‌کنند.

اگرچه این روش ها منعی ندارد لیکن بهتر است در سنین پایین قبل از بیست سالگی انجام نشوند زیرا بلوغ صورت حدود بیست سالگی به بعد است و صورت تا آن زمان لاغر است و خود را نشان نمی دهد.

بعد از جراحی پروتز گونه، چه نکاتی باید رعایت شود؟

این افراد باید مراقب عفونت باشند و به مدت ده روز آنتی بیوتیک مصرف کنند، مرتب دهان خود را با سرم نمکی بشویند و مسواک نرم بزنند. همچنین از فشار بر روی محل عمل خودداری کنند و از جویدن آدامس و صحبت زیاد و خنده  اجتناب کنند.

هزینه انواع روشهای برجسته سازی گونه 

معمولا هزینه  تزریق چربی در گونه حدود یک ونیم میلیون تا دو میلیون است و هزینه تزریق ژل هم تقریبا در همین حدود است. هزینه پروتز گونه بالاتر و در حدود ۵ تا ۶ میلیون است.

نبض ما– اعظم صفایی

3.9/5 - (14 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. م می‌نویسد

    سلام. زنی ۳۵ ساله هستم. ۵ کیلو وزن کم کردم. اطراف دهانم صورتم شل شده و در زمان خندیدن اطراف دهانم خط می افتد. آبا با گذاشتن پرتز گونه این مشکل صورتم برطرف می شود؟ در حال حاضر در دوره لیزر موهای زائد پشت لب و دو قسمت دیگر از بدنم هستم ، آیا جراحی گونه با همزمان با لیزر با هم منافاتی ندارند؟ در صورت جراحی گونه آیا بعدها میتونم لیفت صورت یا کشیدن پوست صورت برای از بین بردن چروکها را انجام بدهم؟ بنده قبلا جراحی زیبایی بینی داشتم.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید