موارد ممنوعیت تزریق واکسن آنفولانزا

برای محافظت خود از ویروس آنفولانزا و جلوگیری از انتشار آن به دیگران، شما نیاز به واکسن آنفولانزا دارید. این واکسن شما را از ۳ یا ۴ نوع ویروس مختلف آنفولانزا که ممکن است در طول سال شما را بیمار کنند محافظت می کند.

واکسن آنفولانزا چیست

واکسن آنفلوانزا برای جلوگیری از عفونت های ویروس آنفلوانزا تولید شده است. این واکسن بدن را به تولید آنتی بادی و حفاظت از خود وادار می کند. هر ساله با توجه به نوع آنفولانزا واکسن های خاصی وارد بازار می شود. حتما واکسن آنفولانزا را تحت نظارت و با توصیه پزشک تزریق کنید.

محل تزریق واکسن آنفولانزا

تصمیم گیری در مورد اندازه سوزن و محل تزریق هنگام استفاده از واکسن از طریق تزریق عضلانی باید برای هر فرد بر اساس اندازه عضله ، ضخامت بافت چربی در محل تزریق و روش تزریق انجام شود. برای بزرگسالان 19 سال و بالاتر ، عضله دلتوئید در بازو محل ارجح است.

انواع زیادی از واکسن آنفولانزا وجود دارد که باید از پزشک خود در مورد اینکه کدام یک برای شما بهتر است بپرسید. گاهی نیز می توانید از فرم اسپری بینی آن استفاده کنید. در واقع شما باید سالی یک بار آن را دریافت کنید مگر اینکه علتی پزشکی برای عدم دریافت آن داشته باشید.

محل تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان

دو نوع واکسن آنفولانزا در دسترس است. هر دو نوع از کودکان در برابر چهار نوع ویروس آنفلوانزا محافظت می کنند:

  • واکسن آنفولانزا ، که با سوزن تزریق می شود.
  • اسپری بینی ، یک نوع گازی که درون سوراخ بینی اسپری می شود.

در گذشته اسپری بینی برای بچه ها توصیه نمی شد زیرا به نظر نمی رسید به اندازه کافی خوب کار کند. به نظر می رسد اسپری بینی هم برای کودکان مفید است. بنابراین بسته به سن کودک و سلامت عمومی او ، نوع واکسن توسط پزشک تشخیص داده می‌شود.

توجه کنید، اسپری بینی فقط برای افراد سالم 2 تا 49 ساله است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا برخی از شرایط سلامتی (مانند آسم) و زنان باردار نباید اسپری بینی را دریافت کنند.

زمان تزریق واکسن آنفولانزا

زمان تزریق واکسن آنفولانزا

فصل آنفلونزا از اوایل ماه اکتبر (مهر) آغاز می شود و تا ماه می (اردیبهشت) ادامه دارد. بهتر است تا قبل از شروع فصل واکسینه شوید. این واکسن ۲ هفته پس از دریافت موثر و فعال می شود.

آیا واکسن موجب مبتلا شدن من به آنفولانزا می شود؟

خیر. ویروس های موجود در واکسن غیر فعال و به عبارتی مرده اند. حتی اسپری بینی که نسخه ی ضعیفی از ویروس زنده ی آنفولانزا را دارد موجب ابتلای شما به ویروس نمی شود اما ممکن است عوارضی داشته باشد که شبیه علائم سرما خوردگی یا آنفولانزا باشند.

عوارض جانبی واکسن آنفولانزا

اکثر مردم مشکلی با واکسن آنفولانزا ندارند. زمانی که شما واکسن را دریافت می کنید ممکن است دچار تب خفیف و حالت تهوع صبحگاهی شوید یا کمی احساس خستگی کنید.

عوارض جانبی واکسن آنفولانزا

برخی افراد نیز دچار درد، قرمزی و تورم در محلی که واکسن را تزریق کرده اند می شوند. واکسن اسپری بینی نیز می تواند باعث آب ریزش بینی، سر درد، استفراغ، تب، خس خس سینه و درد عضلانی شود. این مشکلات جدی نیستند و در عرض چند روز از بین می روند.

عوارض جانبی جدی این واکسن بسیار نادر هستند. در صورت مشاهده‌ی علائم زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

  • تب شدید
  • خستگی و ضعف بسیار
  • مشکلات تنفسی
  • تورم در اطراف لب و چشم
  • تغییر رفتار
  • کهیر
  • تپش قلب
  • سر گیجه
  • رنگ پریدگی

این علائم معمولا از چند دقیقه تا چند ساعت پس از تزریق واکسن آشکار می شوند.

آیا باید قبل از دریافت واکسن با پزشک خود مشورت کنم؟

شرایط برخی از مردم باید قبل از واکسینه شدن حتما بررسی شود. از دکتر یا داروساز خود بپرسید اگر:

  • قبلا و در گذشته به واکسن آنفولانزا واکنش آلرژیک شدید و به نوعی تهدید کننده ی زندگی داشته اید.
  • در صورتی که به تخم‌مرغ یا هر کدام از ترکیبات واکسن آلرژی دارید.
  • به سندروم گیلن-باره که پس از تزریق واکسن آنفولانزا رخ می دهد مبتلا شده اید. این اختلالی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی حمله کند. (البته این سندروم با واکسن اسپری بینی مرتبط نیست.)
  • بسیار بیمار هستید. در صورتی که بیماری خفیفی دارید، تزریق واکسن آنفولانزا مشکلی ندارد اما در غیر این حالت حتما با پزشک خود صحبت کنید.

چه کسانی می توانند این واکسن را بزنند؟

تقریبا از سن ۶ ماهگی به بعد می توان هر ساله از واکسن آنفولانزا استفاده کرد. برخی از مردم بیشتر در معرض بیماری هستند و شدید تر از سایرین در زمان ابتلا به آنفولانزا بیمار می شوند، این افراد باید هر ساله از این واکسن استفاده کنند:

تزریق واکسن آنفلونزا

  • کودکان، به خصوص از ۶ ماه تا ۵ سالگی
  • زنان باردار (زنان باردار پس از بررسی کامل سایر پارامترها، برای حفاظت از خود و فرزندشان مشکلی برای دریافت واکسن ندارند.)
  • افرادی با سن بالاتر از ۶۵
  • افرادی با شرایط خاص سلامتی
  • کسانی که در خانه های پرستاری یا سایر مراکز مراقبت طولانی مدت زندگی می کنند
  • گروه های خاصی از مردم از جمله بومیان
  • مسافران و افرادی که در خارج از کشور زندگی می کنند

واکسن آنفولانزا برای چه کسانی مضر است

با وجود اینکه واکسن آنفولانزا برای بعضی از افراد مفید است، زدن این واکسن می تواند برای گروه هایی نیز مضر باشد که شامل موارد زیر است:

کودکان

با توجه به سن و وزن کودکان باید واکسن آنفولانزا مناسب برای آنها تزریق شود. اثربخشی و ایمنی این واکسن بسته به تزریق نوع مناسب آن است.

کسانی که آلرژی دارند

اگر شما تاکنون واکنش غیر معمول و یا آلرژی به این دارو یا هر داروی دیگری دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. حتی اگر به غذا، مواد نگهدارنده و یا حتی حیوانات آلرژی دارید نیز باید با پزشک یا مسئولان بهداشت مشورت کنید. یادتان باشد، برای محصولات بدون نسخه، خواندن برچسب و بروشور الزامیست.

کسانی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند

اگر چه برخی از داروها نباید با هم استفاده شوند، بعضی از دارو ها نیز ممنوعیتی برای استفاده در کنار هم ندارند. در این موارد، دکتر شما حتما باید دوز دارو و اقدامات لازم را رعایت کند. هنگامی که می خواهید واکسن آنفولانزا را تزربق کنید، حتما دارو های مصرفی خود را به مسئول بهداشت اطلاع دهید.

هرگز داروی اصلی خود را برای زدن واکسن آنفولانزا قطع نکنید چون با اطلاع به پزشک خود دوز مناسبی به شما پیشنهاد می دهد. ممکن است مصرف الکل یا دخانیات با برخی از داروها تداخلاتی داشته باشد، پس پزشک خود را از مصرف این ها با خبر کنید.

بیماری‌های خاص

ابتلا به  بیماری های خاص می تواند تزریق واکسن آنفولانزا را محدود کند. در صورت داشتن بیماری های زیر حتما به پزشک یا مسئول بهداشت خود اطلاع دهید.

۱- آلرژی به تخم مرغ، محصولات تخم مرغ، یا پروتئین مرغ

معمولا به چنین افرادی زدن این واکسن توصیه نمی شود.

۲- مشکلات مربوط به خونریزی در بدن (به عنوان مثال، هموفیلی، ترومبوسیتوپنی)

ممکن است تزریق واکسن باعث خونریزی در قسمت تزریق شده شود.

۳- سندرم گیلن باره یا GBS (مشکل ضعف عصب و عضله شدید)

ممکن است باعث شود علایم این بیماری برای بیمار بازگردد.

۴- داشتن تب خفیف یا شدید

در این افراد باید بعد از رفع تب، واکسن تزریق شود.

۵- مشکلات سیستم ایمنی

ممکن است افرادی که بیماری های خود ایمنی دارند، تزریق این واکسن جواب ندهد.

۶- آلرژی کانامایسین، نئومایسین، یا پلی میکسین

فقط مارک های خاصی از این واکسن برای این افراد قابل استفاده اند.

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید