نکات مهم درباره دهان و دندان بیماران دیابتی

بیماری دیابت می تواند تمام بدن شما را درگیر کند، بخش هایی از بدن بیمار از جمله دهان هم می تواند از این بیماری تاثیر پذیر باشد. بنابراین بیمار دیابتی، باید مراقبت ویژه ای از دندان ها و لثه های خود داشته باشد.

نبض ما– کنترل قند خون هم موضوع مهمی در بیماری دیابت است. به خاطر داشته باشید که با گذشت زمان، افزایش سطح گلوکز خون می تواند شما را در معرض خطر مشکلات بهداشت دهان قرار دهد.

التهاب در لثه ها، خشکی دهان می تواند منجر به درد، زخم، عفونت، و پوسیدگی دندان گردد. در افراد مبتلا به دیابت که اغلب از آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با عفونت استفاده می کنند، احتمال عفونت قارچی دهان و زبان، به مراتب بیشتر است.

قارچ، در سطوح بالای قند در بزاق افراد مبتلا به بیماری دیابت کنترل نشده رشد می کند. این موضوع می تواند احساس سوزش دهان و زبان در بیمار ایجاد کند.

آبسه دندان

افراد مبتلا به بیماری دیابت می توانند برای جلوگیری از این مشکلات، با مراقبت کامل و مناسب از دهان، دندان ها و لثه ها، از بسیاری از خطرات و مشکلات جلوگیری کنند.

آیا دهان شویه باعث بیماری دیابت می شود؟

همانطور که مسواک زدن دندان ها بخشی از روال روزانه مراقبت از دهان است، اما واضح است که استفاده از دهانشویه بیش از دو بار در روز جایز نیست.

مطالعات جدید نشان داده است که مصرف منظم دهانشویه می تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را در افرادی که قبلا در معرض خطر بیشتر بیماری هستند،بالا ببرد.

دهانشویه حاوی ترکیباتی است که باکتری های مفید و غیر مفید را با هم کاهش می دهد که این کار باعث ایجاد پلاک  در دهان می شود. برخی از باکتری های مفید که حفرات دهان ما را پوشش می دهند، حاوی نوعی اسید شیمیایی، نیتریک اکسید هستند که به جلوگیری از بیماری دیابت کمک می کند.

افرادی که حداقل دو بار در روز از دهانشویه استفاده می کنند، در مقایسه با افرادی که از آن استفاده نکردند، ۵۵٪ بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت در طی یک دوره پیگیری سه ساله بودند. افرادی که حداقل دو بار در روز از دهانشویه استفاده می کنند، ۳۰ درصد دچار پیش دیابت و یا پیشرفت دیابت بودند.

دیابت بی مزه

از بین بردن باکتری های “خوب”، واستفاده مکرر از دهانشویه، باعث تغییر فلور خوراکی و متابولیسم قند خون در بدن شده و  احتمالا منجر به پیشرفت بیماری دیابت و پیش دیابت می شود.

در حال حاضر، تا زمانی که اطلاعات بیشتر در دسترس افراد باشد، ممکن است محدود کردن استفاده از دهانشویه به یک بار در روز صورت گیرد. به خصوص اگر شما اضافه وزن و سابقه خانوادگی دیابتی یا هموگلوبین A1C بالا دارید، توصیه می شود که تمام موارد را رعایت کنید.

بیماری دیابت و سلامت لثه

در افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، احتمال ابتلا به بیماری لثه افزایش می یابد. غلظت قند خون ناشتا می تواند موجب آسیب اعصاب، رگ های خونی، قلب، کلیه ها، چشم ها و پاها شود. به همین ترتیب، لثه ها نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

از آنجا که سطح قند خون بالا، باعث ایجاد آسیب به عروق خونی می شود، این موضوع سبب کاهش اکسیژن و تغذیه لثه ها شده و احتمال عفونت های لثه و استخوان ها را بیشتر می کند.

غلظت قند خون می تواند باعث افزایش سطح گلوکز در بزاق شود و این باعث ایجاد زمینه های ایجاد وپرورش باکتری ها شده وخطر بیماری لثه و فساد دندانی را افزایش می دهد.

عفونت لثه

بیماری های لثه دیابتی ها چگونه درمان می شوند؟

کنترل و ثابت نگه داشتن سطح قند خون ،کمک می کند تا از بیماری لثه جلوگیری و یا مانع ازپیشرفت و گسترش آن شد. ترک سیگار نیز به شدت توصیه می شود تا از این طریق ،میزان آسیب بیشتر را کاهش دهد.

با مسواک زدن به طور مرتب دو بار در روز و تمیز کردن بین دندان هایتان حداقل یک بار در روز می توانید از بیماری های دندانی  دهان و لثه در زمان ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری کنید. رعایت تمام این موارد  خود  بخش مهمی از روند درمان است.

بیماری دیابت

بیماری دیابت و مراقبت های دهان و دندان

– قند خون خود را تا حد امکان نزدیک به حد نرمال نگه دارید، اگر دچار خشکی دهان هستید، سعی کنید دهان را به طور مرتب شست و شو دهید.

– بعد از هر وعده غذایی، دندان های خود را بشویید. حداقل ۳۰ دقیقه پس از غذا خوردن و قبل از مسواک زدن، دهان خود را برای محافظت از مینای دندان که توسط اسید غذا پوشش گرفته است،بشوئید.

– از یک مسواک نرم استفاده کنید.

– حداقل یک بار در روز، برای تمیز کردن دهان از دستمال مرطوب استفاده کنید.

– شستشوی روزانه با دهانشویه و ضد عفونی کننده.

– اگر سیگار می کشید، با پزشک خود در مورد راه های ترک آن صحبت کنید.

مراقبت های لازم هنگام مراجعه به دندان پزشک

به دندانپزشک خود بگویید که بیماری دیابت دارید و چه داروهایی را مصرف می کنید. در این زمان پزشک شما با توجه به میزان قند خون شما ، در مورد کشیدن دندان بیمار دیابتی و یا سایر اعمال دندان پزشکی تصمیم می گیرد.

همچنین در مورد مصرف انسولین و دوز مصرفی نیز با دندان پزشک خود صحبت کنید. برای مراقبت از دندان ها و لثه ، دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک شما ممکن است بسته به شرایط شما، مواردی را عنوان کرده و به شما توصیه کند.

تیم ترجمه نبض ما

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید