ریزترین نکات درباره نوزاد سه ماهه

نوزاد شما بین دو تا سه ماهگی، دست های خود را کشف خواهد کرد، شاید شگفت زده شده و سعی کند آنها را به سمت دهان خود ببرد. نوزاد 3 ماهه در تلاش برای کنترل دست خود ممکن است هنوز کاملا موفق نباشد، اما این کار، نوعی تمرین برای روز های آینده او محسوب می شود.

 در زمانی که فرزند شما سه ماهه است، شما متوجه خواهید شد که کودک شما درک بیشتری از چیزهای اطراف خود داشته و احساسات جدیدی را از خود بروز می دهد. این کار برای کمک به رشد کودک شما با استفاده از محیط اطراف، موثر بوده و کودک شما می تواند به بازی پرداخته و تجربیات جدیدی به دست آورد. دانستنی‌های زیادی درباره حرکات، خصوصیات، و جثه کودک 3 ماهه وجود دارد.

حتی کتاب خواندن برای نوزاد و تماشای فیلم می تواند در روند رشد هوشی  نوزاد ، تاثیر زیادی داشته باشد. اسباب بازی های آویزان از سقف، همگی باعث رشد هوش او می‌شود

 

کتاب خواندن برای کودک سه ماهه

در عین حال، ارتباط بدنی کودک با شما بیشتر شده و تلاش او در این کار بیشتر می شود.به این ترتیب، تجربه پیوند شما و نوزادتان  فراهم می شود.

یک راه عالی برای افزایش میزان ارتباط بدنی شما با نوزادتان ماساژ دادن کودک است و بهتر است در همین حال با او صحبت کنید.

پیش از این، شاید کودک شما درک بالایی از اسباب بازی نداشته و صرفا به آن دست بزند، اما اکنون اوشروع به یادگیری اصول کلی کرده و اثر ضربات و افتادن اسباب بازی را درک می کند. سر و صدای کودک، نشانگر تمرکز او بر یک مهارت جدید است. در نظر داشته باشید بازی کردن کودک با وسایل بازی مناسب، افزایش اعتماد به نفس کودک را تضمین می‌کند.آموختن حرکات در کودک سه ماهه

ژست کودک سه ماهه

وزن کودک ۳ ماهه

معمولا وزن کودک سه ماه پسر بین 5.7 کیلوگرم تا 6.4 کیلوگرم می‌باشد. وزن نوزاد دختر نیز بین 5.2 تا 5.9 می‌باشد. برخی نوزادان در فرمول تغذیه، ممکن است بیشتر غذا بخورند و یا در طول تغذیه بیشتر شیر بنوشند. توجه به علائمی که نشان دهنده گرسنگی کودک است، ( مانند حرکات زبان و مکیدن ) در تغذیه بچه 3 ماهه موثر است. اما چنانچه در تغذیه نوزاد با مشکل مواجه شدید، با پزشک مشورت کنید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نوزادان همچنین دوره هایی را تجربه می‌کنند که ممکن است افزایش وزن آنها کند شود. افزایش وزن نوزدان پسر نسبت به نوزادان دختر، در طی چند ماه اول بیشتر است.

کودک دختر سه ماهه

قد نوزاد سه ماهه

چند ماه اول زندگی نوزاد ، دوره رشد، تقریبا سریع است. رشد فرزند شما در این ماه حدود ۱ تا ۱½ اینچ (۲٫۵ تا ۳٫۸ سانتیمتراز نظر قد) و ۱/۲ تا ۲ پوند (۶۸۱ تا ۹۰۷ گرم از نظر وزن) است. البته این اعداد به طور میانگین هستند. آشنایی با نحوه خرید پوشک برای کودک متناسب با قد و وزن او در سنین مختلف در این مقاله تشریح شده است.

ممکن است رشد یک کودک 3 ماهه از نظر وزن و قد با کودک دیگر کمی متفاوت باشد. برخی از کودکان شیر کمتری خورده و برخی نیز بیشتر. در صورت تغذیه با شیر مادر، ممکن است کودک شما بیشتر بخوابد (به خصوص در ساعتهایی خاص).

عکس قد و وزن نوزاد سه ماهه

پزشک شما وزن، قد و دور سر را در ۳ ماهگی نوزاد اندازه گیری می کند و رشد اورا در یک نمودار رشد استاندارد (نمودار های مختلف برای پسران و دختران) ثبت می کند.

اگر کودک شما کمی زودتر به دنیا آمده و به اصطلاح در زمان تولد، نوزاد نارس باشد، توجه داشته باشید که رشد او را نباید با یک نوزاد با وزن عادی مقایسه کنید. رشد کودک در ماه های اولیه باید به طور دقیق بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که رشد او طبیعی است.

دور سر نوزاد

خواب نوزاد سه ماهه

در ۳ ماهگی، نوزاد شما در طی ۱۲ هفته گذشته رشد زیادی کرده و در حال پیشرفت است ، بنابراین به نظر می رسد در حال حاضر کاملا نسبت به زمانی که شما برای اولین بار او را از بیمارستان به خانه آورده اید ، تغییر کرده است.

خواب نوزاد در 3 ماهگی ممکن است کمی تنظیم شده و شما متوجه می شوید که نوزاد شما خواب طولانی تری را درطی شب  داشته و در طول روز بیشتر بیداراست.

خواب نوزاد ۳ ماهه

این یک نشانه خوب در تنظیم خواب نوزاد است. اگر چه، در صورتی که این موضوع در سه ماهگی نوزاد شما اتفاق نیفتد، نگران نباشید این روند به هیچ وجه استاندارد قطعی برای تمام نوزادان سه ماهه نیست. تا ماه سوم، شما به شناخت بهتری از الگوی خواب نوزاد می رسید ، هرچند ممکن است خواب او آنطور که می خواهید، منظم نباشد.

بچه سه ماهه ، در حال تلاش برای دریافت اطلاعات مربوط به محیط اطراف خود است. در سن 3 ماهگی، تلاش برای حرکت، و درک اطراف بیشتر شده و نگاه ثابت تری دارند

خواب نوزاد سه ماهه

نوزاد سه ماهه ، معمولا به حدود ۱۵ ساعت خواب در عرض ۲۴ ساعت نیاز دارد. این احتمال وجود دارد که نوزاد سه ماهه شما حدود ۵ ساعت در روز بخوابد ودر طی شب، او تقریبا ده ساعت خواب خواهد داشت و ممکن است دو  یا سه بار برای  شیرخوردن بیدار شود.

بعضی از نوزادان هم خواب بیشتری دارند، بنابراین در صورتی که کودک شما  نیمه شب برای تغذیه از خواب بیدار نشود، نگران نباشید. همچنین، چندین بار بیدار شدن نوزاد 3 ماهه شما در طول شب امری کاملا طبیعی است.

تست هوش نوزاد 3 ماهه

گمانه زنی درباره اینکه چه چیزی در هوش کودک نقش داشته و یا  فاکتور هوش او محسوب می شود، تا حدود زیادی به نقش محیط بیرون، پرورش، سن والدین، تغذیه با شیر مادر، پخش موسیقی هنگامی که هنوز در رحم  است و ویدیوهای آموزشی برای نوزادان بستگی دارد.

آزمایشاتی برای نوزادان  وجود دارد که مهارت های شناختی او را ارزیابی می کند. برای اندازه گیری هوش واقعی ، ممکن است لازم باشد منتظر بمانید تا فرزند شما به سن مدرسه نزدیک تر شود.

بازی کودک 3 ماهه

هر پدر و مادری احساس می کند که کودکشان متمایز بوده و از هوش بالایی برخوردار است . البته باید گفت که  هر کودکی تفاوت های منحصر به فرد خود را دارد.

با توجه به مقیاس های استانداردی که برای پیشرفت هوش نوزادان به کار می رود ؛ می‌توان گفت که  در نوزادان ۱ تا ۴۲ ماهه، سنجش رشد شناختی، حرکتی و رفتاری استفاده می شود.

تست هوش نوزاد سه ماهه

بخش شناختی آزمون،  شامل توانایی هایی نظیر قابلیت های حسی، یادگیری، حافظه ، واکنش و شکل گیری مفهوم ریاضی است. این تست در تشخیص و درمان کودکان  با معلولیت های پیشرفته و یا تاخیر در رشد، بسیار موثر است.

نوزاد سه ماهه ، در حال تلاش برای دریافت اطلاعات مربوط به محیط اطراف خود است. در سن سه ماهگی ، تلاش برای حرکت، و درک اطراف بیشتر شده و نگاه ثابت تری دارند. آنها سعی می‌کنند مفهوم ارتفاع را درک کرده و به طور خلاصه مدام در حال کشف و جستجو هستند. پس شما باید وسایل مورد نیا کودک را که در سیسمونی تهیه کرده‌اید در اختیار او قرار دهید.

ژست کودک سه ماهه

مغز نوزاد 3 ماهه در هنگام تولد دارای مجموعه ای بی نظیر از سلول های عصبی شناخته شده (نورون) است. همانطور که نوزاد در حال کشف تجربیات جدیدی است، نورون ها واکنش نشان داده و پیام ها را از طریق مسیرهایی به نام سیناپس، به یکدیگر ارسال می‌کنند. تغییرات جدی از همان سنین کودکی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشند. بنابراین اگر به روشن تر شدن پوست کودک خود علاقه دارید به این مطلب مراجعه کنید.

اکنون تصور کنید شنیدن یک قطعه از آهنگ توسط بچه سه ماهه،  صدای مادر، لمس کردن پتوی مورد علاقه همگی باعث تقویت بیشتر این سیناپس ها  می‌شوند.

عکس نوزاد ه ماهه در حال بازی

به خاطر داشته باشید جدا از موارد ژنتیکی، تعامل و ارتباط صحیح با نوزاد، موجب رشد هوش نوزاد می‌شود. موارد ساده‌ای مثل کتاب خواندن برای نوزاد و تماشای فیلم می تواند در روند رشد هوشی  نوزاد، تاثیر زیادی داشته باشد. اسباب بازی های آویزان از سقف، و اتصال تکه های کوچک اسباب بازی ، همگی باعث تلاش ذهنی نوزاد و رشد هوش او می شود. برای آشنایی بیشتر با نکاتی که موجب رشد هوش کودک می‌شوند به این مقاله مراجعه کنید.

در طی ۶ ماه اول زندگی نوزاد، ارتباطات بی شماری شکل می‌گیرد. چند ساعت پس از زایمان، یک نوزاد می‌تواند صورت مادرش را تشخیص دهد.

نوزاد سه ماهه در طی چند هفته، حالت چهره مادرش را تقلید می کند  و این است که نوزاد شما نه تنها احساسات خود را از طریق حالت صورت شما تقلید می کند، بلکه این احساسات را تجربه می کند. وقتی او لبخند می زند، دلیل بر رضایت و شادی او است.

در این زمان، کودک 3 ماهه اولین تلاش خود را در مورد زبان انجام می دهد. از حدود ۳ ماهگی، آنها تلاش می کنند که واکنش صوتی نسبت به شما داشته باشند.

در این مقاله سعی کردیم همه چیز درباره نوزاد سه ماهه را به شما اموزش دهیم. در صورتی که راجه به فرزند ۳ ماهه خود سؤالی دارید با ما مطرح کنید.

نبض ما

منبع: kidshealth.org

4/5 - (44 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید