نشانه های کولیت روده را بشناسید

درد شکمی، گرفتگی عضلانی، اسهال خونی یا بدون خون از علائم کولیت روده است. درمان کولیت روده به علت آن بستگی دارد و اغلب بر روی بهبود علائم، مراقبت های پرستاری، و آبرسانی کافی و مناسب و کنترل درد تمرکز می کند.

نبض ما– کولیت روده به التهاب بخش داخلی کولون می گوییم. چندین علت برای کولیت وجود دارد. این دلایل عبارتند از: عفونت، بیماری التهاب روده (بیماری کرون، کولیت روده)، کولیت ایسکمیک، واکنش های آلرژیک و کولیت میکروسکوپی. بعضی از عفونت های باکتریال که باعث بیماری کولیت روده می شود به مرور زمان بدون هیچ درمان آنتی بیوتیکی بهبود می یابند.

عکس درمان خانگی برای شکم درد

علائم کولیت روده عبارتند از:

  •   درد شکمی
  • گرفتگی عضلانی
  • اسهال خونی یا بدون خون (یکی از علائم اصلی کولیت روده)

این علائم بستگی به علت این بیماری دارد:

خون در ادرار اصلا طبیعی نیست و نیاز به مراقبت پزشکی دارد تا علت دقیق آن مشخص شود. با توجه به سوابق پزشکی و آزمایشات انجام شده، ممکن است نیاز به آزمایشات دیگری داشته باشید که علت کولیت مشخص شود.

این آزمایش ها ممکن است شامل آزمایش خون (آزمایش خون کامل، الکترولیت، عملکرد کلیه ها و آزمایش نشانگر التهاب)، نمونه برداری از ادرار و مدفوع، کولونوسکوپی و تنقیه باشد.

کولیت چیست؟

کولیت التهاب بخش داخلی کولون را توصیف می کند که همراه با اسهال، درد شکمی، نفخ و خون در مدفوع است. این التهاب ممکن است به علت دلایل مختلفی باشد که این دلایل عبارتند از:

  • عفونت
  • کاهش تغذیه خون کولون (ایسکمی)
  • بیماری التهاب روده
  • واکنش های آلرژیک
  • هجوم مولکول های سفید لنفوسیت و یا کولاژن ها به دیواره ی کولن

دلایل عفونی کولیت

باکتری های زیادی در کولون وجود دارد که در کنار یکدیگر در بدن زندگی می کنند و هیچ گونه مشکلی پدید نمی آورد. گرچه بعضی از عفونت ها به علت ویروس، باکتری یا تهاجم انگلی به روده بزرگ و کوچک بوجود می آیند.

انگل روده

باکتری های معمولی که باعث کولیت می شوند عبارتند از

  • کامپیلوباکتر
  • شیگلا
  • اشریشیا کلی
  • یرسینیا
  • سالمونلا

درمان کولیت

درمان کولیت به علت آن بستگی دارد:

برای کولیت ناشناخته یا کنترل نشده، درمان اولیه (بدون توجه به علت آن) پایدار کردن علائم حیاتی بیمار و در صورت لزوم کاهش درد بیمار است. آب رسانی مجدد و بهبود کم آبی بدن با نوشیدن مایعات بیشتر جبران می شود.

گرچه در بیمارانی که دچار خشکی و کم آبی شدید شده اند و تمایلی به مصرف بیشتر مایعات ندارند و یا دچار ناهنجاری های الکترویلیتی، ممکن است نیاز به تزریق مایعات و سرم داشته باشند.

دارو

داروها اغلب برای کاهش و کنترل التهاب روده بکار می رود و این دارو ها با توجه به نیاز بیمار تجویز می شوند. آنتی بیوتیک ها معمولا استفاده نمی شوند مگر باکتری مشخصی که از قبل ایزوله شده باشد، آنتی بیوتیک برای کوتاه کردن دوره عفونت بکار می رود.

داروهای بدون نسخه برای درمان اسهال را باید با احتیاط مصرف کرد، بویژه اگر درد شکمی و تب در شما باشد. توجه داشته باشید که بهتر است برای مصرف دارو های ضد اسهال با پزشک خود مشورت کنید. معمولا جراحی در اغلب کولیت ها استفاده نمی شود.

چه مواد غذایی برای علائم کولیت مفید است؟

کولیت اغلب همراه با اسهال است و بدن دچار کاهش مقدار زیادی مایعات می شود. پس از این کولون دچار التهاب می شود و باید استراحت کرد.

از آن جایی که مایعات تمیز تمایل دارند که بیشتر در معده و روده کوچک جذب شوند و ابتدا از مواد غذایی جامد فاصله می گیرند به همین علت رژیم غذایی که سرشار از مایعات باشد برای آبرسانی بیشتر و استراحت کولون مفید است.

تغییر رژیم غذایی برای کاهش علائم کولیت مفید است، اما برای بعضی از انواع کولیت هیچ درمانی وجود ندارد.

زمان افطار

چه نوع غذاهایی برای کولیت مضر است؟

با توجه به علت کولیت، بعضی از افرادی که دچار کولیت هستند ممکن است با خوردن برخی مواد غذایی علائم شان بدتر شود. رژیم غذایی که سرشار از لبنیات است برای شما مفید و از مواد غذایی که علائم شما را بدتر می کند پرهیز کنید.

اگر به کولیت دچار هستید.، بنیاد کرون و کولیت آمریکا به شما پیشنهاد می کند تا از مواد غذایی زیر پرهیز کنید.

  • غذا های پر چرب و سرخ کردنی
  • شیر و محصولاتی که حاوی شیر هستند.
  • برخی از مواد غذایی که فیبر بالایی دارند نظیر ذرت بو داده، آجیل و ذرت.

افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند باید از محصولات لبنی که حاوی لاکتوز هستند دوری کنند و لبنیات بدون لاکتوز مصرف کنند.

لاکتوز

درمان های رژیمی برای کولیت روده

برخی درمان گیاهی و طبیعی وجود دارد که روده شما را تقویت می کند. شما می توانید رژیم غذایی تان را تغییر دهید با حذف مواد غذایی حساسیت زا و بهینه کردن وضعیت زندگی. بخشی بزرگی از مردم اروپا به گلوتن حساسیت دارند. گلوتن ماده ای است که در گندم یافت می شود.

شواهدی دقیق وجود دارد که پیشنهاد می دهد گلوتن می تواند علائم کولیت روده را بدتر کند، اما هنوز این قضیه به اثبات نرسیده است. حذف این مواد غذایی و نوشیدنی ها برای کاهش علائم شما مفید است.

  • الکل
  • لبنیات
  • گوشت
  • غذا های آماده
  • غذا هایی با کربوهیدرات بالا
  • الکل قند

رژیم غذایی کم چرب باعث کند شدن پیشرفت کولیت روده می شود. روغن زیتون، تری گلیسیرید با زنجیره متوسط، اسید های چرب امگا ۳ و برخی فیبر های مشخص شده، ممکن است مفید واقع شود. علاوه بر بهبود نظم روده، غذاهای فیبر دار استحکام مدفوع شما را بهبود می دهد.

روغن زیتون خانه تکانی

مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند اثر محافظتی دارد و غذاهای سرشار از ویتامین C سرعت پیشرفت این بیماری را کند تر می کند. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

درمان های گیاهی کولیت روده

برخی درمان های خانگی وجود دارد که برای مدیریت و کنترل کولیت روده مفید است.

دانه اسپرزه

دانه اسپرزه تحرک روده ی شما را ارتقا داده، علائم یبوست شما را کاهش می دهد و دفع سموم را از بدن شما بهبود می دهد.

عکس اسپرزه

کندر

کندر گیاه طبیعی است که از قسمت رزین پوست درخت گرفته شود. اثر اولیه ی کولیت روده باعث می شود تا واکنش های شیمیایی که منجر به عفونت می شوند، مهار شود.

زرد چوبه

زرد چوبه ادویه هندی که برای کولیت روده مفید است. به علت کورکومین موجود در زردچوبه که آنتی اکسیدان است و برای کاهش التهابات مفید و تاثیر درمان های پزشکی قبلی را بیشتر می کند.

جینکو یا درخت کهن دار (درختی بزرگ و خزان‌پذیر با برگ‌های بادبزنی شکل است. این درخت دوپایه و بومی چین است و نوعی فسیل زنده به‌شمار می‌آید.) برای درمان کولیت روده آزمایشی در جوندگان مفید است.

عکس ماست عسل با زردچوبه

بروملین

بروملین آنزیمی است که در آناناس وجود دارد و این آنزیم کمک می کند تا علائم شما کاهش یابد. این آنزیم پروتئولیتیک است، یعنی این آنزیم در تجزیه شدن پروتئین ها مفید است. این فرآیند خواص ضد التهابی دارد. بروملین به عنوان یک مکمل در بازار موجود است.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها، باکتری های مفید روده را تولید می کنند و میکروب طبیعی در روده را حفظ می کند. این باکتری ها التهابات روده را کاهش می دهند.

اگر علت درد شکمتان دل پیچه ی ساده بود،

آیا روش های جدید برای درمان دل پیچه را می شناسید؟

نبض ما– مترجم: محمد مهدی مغازه ای

4.8/5 - (6 امتیاز)
منبع www.medicinenet.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید