با خواص کیوی بیشتر آشنا شوید

خواص خوردن کیوی چیست؟ در این مطلب با خواص کیوی، میوه ای که اغلب در رژیم های غذایی ما کم ارزش و در فروشگاه مواد غذایی و یا بازار کشاورزان نادیده گرفته می شود، آشنا می شوید.

نبض ما– کیوی میوه ای است که دارای محبوبیت زیادی است. این میوه دارای ذخایر بالا ویتامین C است. درست مثل نارنگی کیوی هم مانند همه میوه های گرمسیری دارای دانه های سیاهی است درون گوشت سبزش قرار دارد. این میوه در تمام طول سال موجود است. در این مطلب به خواص کیوی اشاره می کنیم.

انواع کیوی

از انواع کیوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیوی پرزدار
  • کیوی طلایی
  • کیوی توتی

خواص کیوی برای پوست

کیوی منبع فراوان ویتامین C در جهان میوه است و می دانیم که ویتامین C مزایای زیادی برای حفظ شادابی و جوانی پوست دارد. در واقع  خواص کیوی برای پوست بسیار است.

ویتامین C نقش مهمی در سنتز کلاژن ایفا می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان، برای محافظت و جوانسازی پوست آسیب دیده کمک می کند.

کیوی همچنین منبع خوبی از ویتامین E، یکی دیگر از آنتی اکسیدان ها است که می تواند به مبارزه علیه تشکیل رادیکال های آزاد (بزرگترین دشمن پوست شما) کمک کند تا به پوستی شاداب برسید.

خشکی پوست

اگرچه کیوی به عنوان یک میان وعده خوشمزه است، اما در صورت استفاده مستقیم به روی پوست هم، مزایایی دارد. قرار دادن تکه های کیوی بر روی چشم کمک می کند پف چشم و تیرگی دور آن کاهش یابد.

برای این که پوستی زیبا داشته باشید، کیوی را بردارید، آن را در سالاد بریزید، یا این که آن را صرفا به عنوان یک میان وعده بخورید یا آن را به صورت برش برش شده روی چشمان خسته خود قرار دهید.

خواص کیوی برای یبوست

یک کیوی متوسط دارای حدود ۲/۵ گرم فیبر و مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی است که برای سلامتی شما، از جمله روده مهم است. شما حتی می توانید پوست کیوی را هم میل کنید اما اغلب ترجیح می دهند آن را نخورند.

کیوی یک رژیم غذایی مناسب و خوب برای تسهیل دفع است. مطالعات نشان داده اند که این میوه دارای ظرفیت حفظ آب بسیار عالی است و مقدار زیادی از فیبر های رژیمی را نیز فراهم می کند. ترکیبی از این دو ویژگی آن را برای درمان یبوست ایده آل می کند.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که خوردن کیوی موجب دفع راحت تر می شود. همچنین یک مطالعه قبل تر نیز که توسط محققان در تایپه انجام شد، نشان داد خوردن دو عدد کیوی در روز باعث افزایش دفعات دفع در بزرگسالان مبتلا به یبوست شد.

کیوی و لاغری

کیوی حاوی فیبر و ویتامین C و K است. همچنین کم کالری و کم انرژی است و آن را انتخاب مغذی خوبی برای افرادی می کند که سعی در از دست دادن وزن دارند.

میوه کیوی در واقع چربی را نمی سوزاند، اما می تواند بدون کالری زیاد شما را سیر کند، که ممکن است باعث کاهش وزن شما شود. لاغری و کاهش وزن یکی از خواص کیوی است.

شما باید به جای سایر مواد غذایی با کالری بالاتر از کیوی استفاده کنید، ترجیحا به جای گزینه هایی با ارزش غذایی پایین مانند دسرها در میان وعده.

وزن

مضرات کیوی

واکنش های آلرژیک

ممکن است واکنش های آلرژیک به دلیل مصرف کیوی ایجاد شود. لذا مهم است که هنگام مصرف آن احتیاط کنید.

بثورات و تورم

براساس مطالعات انجام شده مشخص شده است که مصرف بیش از حد کیوی می تواند منجر به تورم شود. آنافیلاکسی همچنین می تواند در افرادی که بیش از حد کیوی مصرف می کنند رخ دهد. کهیر، آسم و کندو نیز شایع است. همچنین می تواند منجر به تحریک دهان شود.

مشکلات پانکراس

این میوه خوشمزه سرشار از پتاسیم، سروتونین و ویتامین C و E می باشد. دوزهای بالا این ترکیبات می توانند سطح تری گلیسیرید را در خون تغییر دهند که ممکن است در طولانی مدت به پانکراس آسیب برساند.

اسهال

یکی از عوارض جانبی میوه کیوی نیز می تواند استفراغ، تهوع و اسهال باشد.

نبض ما– مترجم: حسین مقدس زاده

منبع:

 livestrong

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید