آیا آب آوردن زانو خطرناک است؟

آب آوردن زانو وضعیتی که بر اثر آن مایع اضافی در اطراف مفصل زانو جمع می شود. چنین عارضه ای به دلایل بسیاری اتفاق می افتد. شایع ترین آنها،آسیب دیدگی بیش از حد و بیماری های مزمن مانند آرتریت است.

نبض ما– زانو مانند بسیاری از مفاصل، در داخل یک “کپسول” قرار دارد، غشایی که معمولا حاوی کمتر از یک اونس مایع است. با این حال، آسیب یا بیماری می تواند باعث ایجاد مایع اضافی در اطراف مفصل شود و باعث آب آوردن زانو می شود.

درد پشت زانو

نتایج  این عارضه، تورم، درد و محدودیت در حرکت است. در موارد شدید، ممکن است راه رفتن یا حتی قرار دادن وزن روی بخش آب آورده غیر ممکن باشد.

آب آوردن زانو در افرادی که در مفاصل شان “سایش و پارگی” دارد، رایج است. سن، آسیب قبلی و چاقی همه از عوامل خطر هستند. افرادی که ورزش می کنند یا تمرینات فیزیکی زیادی انجام می دهند، بیشتر در معرض آب آوردن زانو هستند.

علائم آب آوردن زانو

مفصل زانوی شما، استخوان ران را با سه رباط بزرگ، به استخوان شکم و فیبولا متصل می کند. در هر طرف مفصل، یک منیسک و یک بافت نرم استخوانی وجود دارد. منیسک، لغزنده است و باعث روان شدن استخوان ها  می شود تا به راحتی بر روی یکدیگر حرکت کنند.

زمانی که زانو آب می آورد، نوعی شکل پف کردگی به خود می گیرد؛ به همین دلیل محدوده حرکت کاهش می یابد. پا به طور کامل خم شده یا صاف است.

بسته به علت آب آوردگی، شما همچنین ممکن است دچار بی ثباتی و یا قفل شدن زانوشوید.  درد، یکی دیگر از علائم آب آوردن زانو است که باز هم بسته به علت می تواند خفیف تا شدید باشد.

درد زانو

تورم، یکی دیگر از علائم بوده و ممکن است ناشی از عفونت باشد. علائم جانبی دیگر  شامل تب، لرز، قرمزی و یا سرماخوردگی است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که آب آوردن زانو، گاهی می تواند اولین علامت بیماری لیم، یک عفونت بالقوه جدی باکتریایی  باشدکه توسط نیش حشرات پخش می شود. تورم زانو به علت بیماری لیم، معمولا به سرعت پیشرفت می کند، اما به طور معمول دردناک نیست. این بیماری می تواند منجر به آسیب دائمی مفصلی شود.

خطرات آب اوردن زانو

بسیاری از ورزش ها می توانند به افیوژن زانو یعنی همان آب آوردن زانو منتهی شوند. ورزش هایی مانند فوتبال و تنیس، در این رده قراردارند. همچنین استئوآرتریت هم یک عامل خطر برای آب آوردن زانو است. اضافه وزن و افزایش سایش و پارگی مفصل زانو، ممکن است منجر به تولید بیش از حد مایع مفصلی شود.

درد زانو

یکی از خطرات آب آوردن زانو، ممکن است ایجاد عفونت باشد. زمانی که مایع بیش از حد در اطراف مفصل جمع شود، خطر عفونت نیز وجود دارد.

هنگامی که در زانوی شما مایع زیادی جمع شود،  معمولا منجر به آب آوردن زانو شده و خطرات آن شامل تورم بیش از حد،آسیب دیدگی، عفونت و یا دیگر عارضه های مشابه است.

فیزیوتراپی آب آوردن زانو

آسیب های مختلفی در زانو ممکن است سبب درد، تورم و آب آوردن زانو شوند. تورم و آب آوردن زانو، می تواند باعث آسیب های دیگر شود.

مراقبت مناسب پس از آسیب می تواند به کاهش تورم و آب آوردگی و جلوگیری از آسیب های بیشتر کمک کند. فیزیوتراپ، می تواند راهنمایی ویژه ای برای درمان آسیب و تورم شما ارائه دهد.

فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی همچنین می تواند نقش اصلی در درمان ادم و افیوژن(آب آوردن زانو) داشته باشد.  در درجه اول، فیزیوتراپ، به دنبال کشف علت اصلی ادم یا افیوژن (آب آوردن زانو) است. این تشخیص کمک می کند تا درمانگر، روش تمرین را به گونه ای تنظیم کند که به کاهش مایع اضافی در منطقه کمک کند.

دو روش عالی برای کاهش مایع اضافی در زانو وجود دارد که شامل انقباض عضلات و حرکت است. حرکت کنترل شده، می تواند با “نیرو” یا “پمپ”، مایع  اضافی را از آن قسمت خارج و حرکت دهد. عضلات، در ناحیه آسیب دیده، مفاصل را حرکت می دهند و مایع به سمت اندام های داخلی منتقل می شود.

درمان آب آوردن زانو با ورزش

تمرینات قدرتی و تعادل می تواند تاثیر زیادی در بهبود آب آوردن زانوی شما داشته باشد. قبل از انجام هر یک از این تمرینها باید برای تشخیص و مشاوره درباره بهترین راه درمان، با پزشک خود مشورت کنید.

تعادل تمرینات زانو

پا را به لبه یک میز یا پشت صندلی نگه دارید و یک پا را از کف بلند کنید. برای یک دقیقه نگه دارید و بعدا زانوی دیگر را قرار دهید. این کار را حداقل سه بار تکرار کنید.

اطمینان حاصل کنید که پشت خود را صاف نگه داشته اید. این تمرین باعث می شود تا تعادل خود را بالا ببرید. تمرینات ورزشی، تاثیر زیادی در بهبود بیماری آب آوردن زانو دارد و سبب حرکت مایع جمع شده در زانوی آسیب دیده  می شود.

همچنین با استفاده از یک میز یا صندلی، یک پا را از زمین بلند کنید و خود را متعادل کنید. این موقعیت را برای یک دقیقه  حفظ کنید. تمرینات متعادل کننده کمک خواهد کرد تا پایداری در زانو ایجادشده  و احتمال آسیب را کاهش دهد.

درمان خانگی آب آوردن زانو

شما می توانید با اقدامات و مراقبت های خانگی، باعث بهبود آب آوردن زانوی خود شوید.

– محل متورم شده را ببندید و از فعالیت های  که  نیازمند تحمل وزن است، خودداری کنید.

– استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب در صورت نیاز.

– زانو را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هر دو تا چهار ساعت، بالاتر از قلب خود قرار دهید.

– جلوگیری از اضافه وزن برای جلوگیری از استرس غیر ضروری در زانو.

پیاده روی

– ورزش پا، برای کمک به  قدرت عضلات اطراف زانو، موثر است.

– درمان سرد، این  کار را می توان با استفاده از  یک تکه یخ روی زانو آسیب دیده انجام داد که در کاهش درد و تورم ، موثر است.
– پیاده روی سبک

به هر حال در نظر داشته باشید که برای بهبود آب آوردگی زانو، تمرین تعادل می تواند باعث قدرت عضلات برای کاهش آسیب دیدگی شود.

درمان آب آوردن زانو در طب سنتی

 جدا از درمان های پزشکی ، با برخی از درمان های سنتی نیز می توان آب آوردن زانو را تسکین داده و بهبود بخشید. در اینجا به برخی از این درمان های سنتی اشاره می شود.

– از روغن نارگیل برای تسکین درد زانوی خود استفاده کنید تا گردش خون ایجاد شده و مایع جمع شده حرکت کند.

برگ گیلاس تازه را  جوشانده و آب آن را هر روز با معده خالی بخورید تا باعث تسکین درد شود.

شیر و زردچوبه، این داروی سنتی، یکی از بهترین و رایجترین داروهای هندی است که برای درمان هر گونه درد موثر است. ۲ قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با ۱ لیوان شیر تازه مخلوط کرده وهر روز بخورید تا درد تکسین یابد.

– پودر زغال اخته را با آب مخلوط کنید تا  به شکل خمیر شود. این خمیر را در محل زانو بزنید تا درد تسکین پیدا کند.

زردچوبه

– زردچوبه و زنجبیل که هر دو دارای طبیعت ضد التهابی هستند و می توانند درد ناشی از آرتریت روماتویید و آب آوردگی زانو را کاهش دهند.

– نمک حاوی سولفات منیزیم است که می تواند درد مزمن زانو را کاهش دهد. کمی نمک را به  یک کاسه بزرگ آب گرم اضافه کرده و  زانوی خود را در آن قراردهید.

-روغن زیتون، درد ناشی از جمع شدن مایع و آرتروز را آرام می کند. روغن زیتون می تواند درد در ناحیه آسیب دیده را کاهش دهد.

نبض ما – مترجم: مهناز ضحاکی

منابع:

www.innerbody.com

www.healthline.com

4.5/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. فخرالسادات امینی می‌نویسد

    من مدتی بود به علت بورسیت پره پاتلار دچار آب آوردن زانو شده بودم که هر چقدر داروی ضدالتهاب و آنتی بیوتیک مصرف کردم خوب نشدم. یکی از اقوام دکتر رضا نادری رو پیشنهاد کرد که رفتم پیش ایشون. با انجام آرتوسکوپی پیش دکتر نادری خدا رو شکر تا الان مشکلی نداشتم.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید