علل و درمان اسپاسم عضلانی چیست؟

اسپاسم می تواند بر روی افراد در تمام گروه های سنی، بدون در نظر گرفتن جنس، تاثیر بگذارد. این حالت بسیار دردناک است و عضله و محل درد، تنها پس از برطرف شدن اسپاسم آزاد می شود. طریقه درمان اسپاسم عضلانی به علت مشکل یا حادثه های فیزیکی و مزمن ، بستگی دارد.

نبض ما-اسپاسم عضلانی یک انقباض عضلانی است. اسپاسم عضلانی می تواند بخش های مختلفی از عضلات بدن را تحت تاثیر قرار دهد که منجر به علائم مختلفی می شود. اگر اسپاسم عضلانی بسیار دردناک بوده، برطرف شدن آن مشکل و یا مرتبا تکرار شود، باید از طریق مراقبت های پزشکی به دنبال سایر علل ممکن بود. درمان اسپاسم عضلانی با روشهای ساده ای امکان پذیر است.

اسپاسم عضلات اسکلتی، معمولا نوعی اسپاسم رایج بوده و اغلب به علت خستگی بیش از حد عضلات، کم آبی و الکترولیت های غیر طبیعی رخ می دهد. اسپاسم عضلانی معمولا ناگهانی رخ می دهد، دردناک، و تقریبا کوتاه مدت است. این حالت ممکن است با آزادسازی عضله از بین برود.

تصویر اسپاسم عضلانی گردن

کلینیک درد دکتر عباس زارعی  متخصص درد و بیهوشی

آمادگی مشاوره و درمان برای درد زانو – کمردرد – دیسک کمر – تزریق داخل ستون مهره را دارد

جهت مشاوره رایگان و تعیین وقت با شماره های زیر تماس بگیرید

22859099  –  09301855054 

اسپاسم عضلانی قفسه سینه

اسپاسم عضلانی می تواند در قفسه سینه نیز رخ دهد. زمانی که عضلات قفسه سینه  دچار مشکل شده باشد، این مشکل رخ می دهد. اسپاسم عضلانی حتی می تواند موجب درد قفسه سینه شده و ممکن است  در برخی موارد، با حمله قلبی اشتباه شود. بسیاری از علل و شرایط سلامتی که منجر به اسپاسم عضلانی در قفسه سینه می شود شامل: صدمات قفسه سینه، ماهیچه سینه، فیبرومیالژیا و غیره.

درد قفسه سینه

جهت مشاوره و ارتباط با پزشک مربوطه اینجا کلیک کنید

علل اسپاسم عضلانی قفسه سینه چیست؟

عضله سینه می تواند اسپاسم عضلانی ایجاد کند. این مشکل می تواند برای هر کسی به وجود آید. با این حال باید گفت که ورزشکاران در ورزش هایی مانند بسکتبال، تنیس، وزنه برداران و بوکس بیشتر در معرض احتمال اسپاسم عضلانی در قفسه سینه هستند.

این کشش عضلانی ناشی از ضربه است. این  مشکل حتی گاه می تواند منجر به آسیب های جدی در عضلات شود. اسپاسم عضلانی سینه  یکی از شدیدترین اسپاسم های عضلانی است.

ورزش

همراه با اسپاسم عضلانی، فرد مبتلا ممکن است درد غیر قابل تحملی داشته باشد و عضلات ممکن است حساس تر شوند. برخی از عوامل  موثر در اسپاسم عضلانی سینه شامل جراحت در قفسه سینه و شکستگی ها می شود.

اسپاسم عضلانی پا

اسپاسم در ناحیه پا می تواند یک کابوس واقعی باشد، به ویژه هنگامی که در هنگام  شب شما را بیدار کند. گرفتگی شدید عضلات پا ممکن است به پاها آسیب برساند، هرچند که آنها تنها در یک ناحیه ایجاد می شوند.

گاهی اوقات به نظر می رسد که هیچ دلیلی برای این اسپاسم یافت نمی شود. در هنگام اسپاسم عضلانی پا، معمولا، شما احساس دردی شدید در پا دارید.

تصویر درمان اسپاسم عضلانی

در صورتی که عضله سریعا آزاد نشود ، احتمال آسیب وجود دارد. علت اسپاسم عضله پا، بیشتر به دلیل خستگی زیاد است، زیرا عضله شما خسته  شده و بدن شما خشک می شود؛ یا به دلیل اینکه شما به اندازه کافی، پتاسیم یا منیزیم دریافت نمی کنید. این مواد معدنی به عضلات شما کمک می کند تا به راحتی کار کنند.

درمان اسپاسم عضلانی

داروها و  یا درمان های طبیعی ممکن است باعث تسکین موقت علائم اسپاسم شوند. همچنین مهم است در نظر داشته باشید که برای درمان موفقیت آمیز ، لازم است که رژیم سالم، میزان کافی استراحت و ورزش را فراموش نکنید. استفاده از بسته های گرم و سرد جایگزین در منطقه آسیب دیده ممکن است در کاهش درد و اسپاسم عضلانی موثر باشند.

ماساژ دادن

استرس های احساسی و روانی مانند اضطراب، ترس، تنش، سرخوردگی یا خشم می توانند مجموعه ای از واکنش های بدن را که بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد، در برداشته باشند.

اسپاسم، تنش عضلانی، درد و سفتی در گردن و شانه علائمی هستند  که معمولا هنگامی که فرد تحت استرس عاطفی است تجربه می شود. راه های مختلفی برای استراحت عضلات و جلوگیری از تنش وجود دارد که عبارتند از: کشش، درمان فیزیوتراپی، ماساژ، تمرینات آرام بخش موثرو طب سوزنی.

راه های دیگر درمان اسپاسم عضلانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

کشش

گرفتگی عضله را آرام کنید. هرگونه فعالیتی را که ممکن است باعث التهاب شود حذف کرده و عضله را به آرامی کشش داده و به آرامی برگردانید. شما می توانید در حال ماساژ عضله  و حرکت کششی ، از یک پد حرارتی نیز استفاده کنید. منیزیم در طب سوزنی قدیم می گویند:” اولین توصیه ما برای بیماران مبتلا به گرفتگی عضلات پا، منیزیم است.

طب سوزنی

” برای درمان اسپاسم عضلانی ناحیه پا در زنان باردار، منیزیم پیشنهاد شده است، اما مطالعات بیشتری  نیز در این زمینه لازم است. بنابراین زنان باردار ، پیش از مصرف مکمل، باید با پزشک خود مشورت کنند.

در صورتی که شما به طور مکرر دچار اسپاسم عضلانی می شوید، سعی کنید منیزیم بیشتری را به رژیم خود اضافه کنید. آجیل و دانه های غنی نیز منبعی عالی از منیزیم هستند.

برای درمان اسپاسم عضلانی ، می توانید پارچه ای را مرطوب  کرده و بر روی عضله  دچار گرفتگی فشار داده، یا می توانید از دوش گرم برای مرطوب کردن و بهبودآن کمک بگیرید.

هیدراته کردن

یکی دیگر از راه های ممکن برای متوقف کردن گرفتگی عضلات ، عمل هیدراته است . رفع درد در این کارممکن است کمی بیشتر طول بکشد، اما در صورتی که شما در طی روز میزان کافی آب و مایعات بنوشید، می توانید از گرفتگی عضله جلوگیری کنید.

عکس لیوان آب

در صورتی که  شما در معرض گرفتگی عضلات هستید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که پیاده روی کنید. با پیاده روی منظم، شما به طور مرتب عضلات را حرکت داده و مانع از سفتی و خشکی آن می شوید و احتمال بروز اسپاسم، کاهش می یابد. در صورتی که همچنان دچار گرفتگی عضلات می شوید، توصیه می کنیم  که به طور مرتب عضلات را ماساژ دهید.

درمان اسپاسم عضلانی با روشهای خانگی

استراحت ، راه درمان اسپاسم عضلانی نیست و بهتر است به منظور جلوگیری از این آسیب، به تمرین و فعالیت های عادی و روزمره  مشغول باشید.

عدم تحرک علاوه بر این مشکل ، ممکن است سلامت شما را به خطر اندازد و قطعا وجود درد در هر نقطه از بدن برای هیچ فردی خوشایند نخواهد بود. تحرک،  راه خوبی برای روند بهبود است. درمان های گیاهی و خانگی به منظور بهبود و کاهش اسپاسم عضلانی مفید است.

کمپرس سرد

به مدت ۷۲ ساعت اول بلافاصله پس از شروع اسپاسم عضلانی، یک پیمانه یخ، پد ژل سرد (یا یک کیسه سبزیجات یخ زده) را در یک پارچه نازک  قرار داده  و به مدت ۲۰ دقیقه روی  محل آسیب زده قرار دهید.

تصویر کمپرس برای دندان درد

یخ باعث رفع التهاب و تورم می شود،  درد را خنثی کرده و باعث تحریک ضربه های عصبی به ناحیه آسیب دیده می شود. با این حال مراقب باشید کمپرس یخ زیاد طولانی نشود. جلسات درمان سرد بیش از ۲۰ دقیقه، به طور بالقوه باعث می شود که درد و یا حتی التهاب بافت ها تشدید شود.

گرما رسانی

پس از سه روز اول، می توانید از گرما استفاده کنید تا شدت  درد عضله را کاهش دهد و جریان خون افزایش یابد. انتظار می رود حداقل ۷۲ ساعت پس از شروع اسپاسم، تورم و التهاب اولیه بوجود آید و حرارت به طور کلی باعث آرام شدن آن می شود. منابع گرمایی مناسب  شامل پد مرطوب گرم یا بسته هایی گرمازا، حمام  آب گرم و جکوزی هستند.

رفتن به سونا

بهتر است در درمان خانگی اسپاسم عضلانی موارد زیر را رعایت کنید:

  • نوشیدن آب فراوان
  • تنظیم سطح منیزیم
  • دوری از استرس
  • تنظیم سطح پتاسیم
  •  تمرینات ورزشی
  • خواب و استراحت کافی

 مترجم: مهناز ضحاکی

4.7/5 - (11 امتیاز)
منبع www.medicinenet.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. آرتا می‌نویسد

    سلام من دوازده سال پیش دچارکشیدگی عضلات قفسه سینه شدم دردش بهترشده اماسنگینی توعضلات قفسه سینه دارم مشکل من چی میتونه باشه؟

    1. امیر می‌نویسد

      یکماهه درد قفسه سینه دارم اما همیشه یه جا نیست یه بار پهلو یه بار راست و گاهی پشت قفسه سینه درد میگیره بعضی موقع ها سوزش سر دلم دارم ولی با ماساژ آروم میشم
      دلیلش چی میتونه باشه؟

  2. ناشناس می‌نویسد

    دوستان منم زیاد اسپاسم میشم متوکاربومال هم خوبم نمیکنه این دفعه یه روشی پیدا کردم که معجزه کرد دوستان دم کردن هل خیلی کمک می‌کنه فقط باید صبح ظهر شب دم کرده ی هل رو بخورید خیلی معجزه می‌کنه فقط چندتا هل رو بشکنیددر اب جوش تو فلاکس یا رو شوفاژ بذارید دم بکشه بعد بخورید فقط تا کامل خوب نشید دمنوش بخورید ان شاالله خوب میشید مارو هم دعا کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید