نکاتی مهم درباره مراقبت های بعد از عمل بینی

اگر از شکل، اندازه یا زاویه بینی خود ناراضی هستید و اگر مشکلات تنفسی دارید، عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی می تواند به شما کمک کند تا راحت تر نفس بکشید و یا اینکه از چهره جدید خود لذت ببرید اما این نیازمند رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی است.

نبض ما–  اگر بینی شما بیش از حد بزرگ یا کوچک است و با دیگر اجزاء چهره شما همخوانی ندارد، ممکن است تصمیم به عمل جراحی بینی بگیرید. در واقع دلایل زیادی برای عمل جراحی بینی وجود دارد. زمانی که شما عمل جراحی بینی انجام می دهید، طبیعتا به دنبال بهبود سریع و بدون عوارض هستید. در چند هفته اول بعد از عمل جراحی بینی، باید موارد خاصی و مراقبت های بعد از عمل بینی را رعایت کنید تا روند بهبودی به طور منظم و دلخواه پیش رود.

در این مطلب به نکاتی مهم درباره مراقبت های بعد از عمل بینی ، نحوه تمیز کردن بینی بعد از عمل و نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی می پردازیم.

مراقبت بعد از عمل انحراف بینی

مراقبت های بعد از عمل بینی 

پس از عمل بینی ، بهتر است حداقل به مدت دو هفته ، از انجام فعالیت های شدید و سخت پرهیز کنید. در هفته سوم بهبودی می توانید به طور تدریجی فعالیت های عادی خود را از قبیل انجام تمرینات ورزشی، از سر گیرید. اما بهتر است به مدت شش هفته  از انجام بازی هایی مانند بسکتبال و والیبال و یا فعالیت های دیگری که در آن ممکن است باعث ضربه توپ یا آرنج به بینی  شود، اجتناب کنید.

همچنین از ورزش شنا پرهیز کنید زیرا بینی شما درحال بهبودی است وممکن است به بینی شما آسیب واردکند. علاوه بر این، کلر ممکن است به بینی شما وارد شده و ایجاد خارش کند.

بهتر است شستشوی کامل بینی تا مدت دو هفته صورت نگیرد همچنین خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن سنگین دارند هم توصیه نمی شود. در نظر داشته باشید که پس از عمل بینی بهتر است از وعده های غذایی سبک استفاده کنید.

جهت مشاهده لیست بهترین پزشکان گوش و حلق و بینی اینجا کلیک کنید 

عوارض نجویدن غذا

 خنده یا گریه زیاد نیز ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در بینی شما شود. مسواک زدن دندان ها بهتراست به صورت بسیار آرام و غیر تهاجمی باشد؛ زیرا لب فوقانی نزدیک به بینی شما بوده و همین موضوع باعث فشار وارد آمدن بر بینی می شود و به عبارت دیگر شیوه مسواک زدن یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی است.

از لباس های راحت استفاده کرده و از پوشیدن تی شرت های یقه دار، لباس های ورزشی و ژاکت ها بطور موقت اجتناب کنید زیرا هنگام در آوردن این لباس ها، ممکن است یقه آن به بینی شما برخوردکرده و باعث ناراحتی شود.

چنانچه چشم های شما ضعیف است و احتیاج به استفاده از استفاده از عینک طبی دارید، به دلیل رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی ، بهتر است که تا  چهار هفته پس از عمل جراحی از آن استفاده نکنید زیرا باعث فشار بر روی بینی شده و در بلندمدت اثر گذار خواهد بود. به جای استفاده از عینک، شما می توانید از لنز های طبی استفاده کنید.

استفاده اشتراکی لنز

سه ماه پس از عمل جراحی بینی، شما  می توانید  بدون هیچ پوششی بر روی بینی خود روند بهبودی را طی کنید. در این زمان، با استفاده از کرم های ضد آفتاب در مواقعی که زیر نور آفتاب قرار می گیرید از پوست و بینی خود محافظت کنید.

این کار سبب می شود آسیبی به پوست بینی وارد نشده و به مرور دچار تغییر رنگ نشود. تقریبا به مدت سه هفته پس از عمل، از کشیدن سیگار پرهیزکنید زیرا مخاط بینی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

بعضی از جراحان ، لوله ای کوچک را در راه هوایی بینی وارد می کنند تا بیمار بتواند آزادانه نفس بکشد، پس از سه  ماه، انتظار می رود که تورم و کبودی کمتر شود اما  چهره شما هنوز هم تقریبا حالت پف کردگی داشته و ناحیه اطراف بینی و چشم شما کبود و متورم است.

تصویر کمپرس برای دندان درد

جراح شما ممکن است  به منظور رفع این تورم و کبودی، کمپرس آب سرد را توصیه کند. کمپرس آب سرد می تواند در کاهش تورم و کاهش درد موثر باشد.

پزشک شما ممکن است داروهای ضد درد را برای شما تجویز کند تا ازمیزان درد شما کاسته شود. بسیار مهم است که شما تمام نکات درباره مراقبت های بعد از عمل بینی که توسط جراح تجویز شده است ، پیگیری کنید.

جراح شما همچنین دستورالعمل های دقیقی در مورد علائم عادی که شما تجربه می کنید و علائم احتمالی عوارض ارائه می دهد، مهم است بدانیم که میزان زمان بهبودی در افراد بسیار متفاوت است.

دارو

مراقبت بعد از عمل انحراف بینی

زمان بهبودی برای سپتوپلاستی (عمل انحراف بینی) بسیار کمتر از رینوپلاستی (عمل جراحی بینی) است. از آنجا که عمل انحراف بینی ، از طریق سوراخ های سوراخ بینی انجام می شود، در ناحیه بینی  خونریزی یا تورم ایجاد  نمی شود.

استخوان های بینی در جراحی انحراف بینی مانند  رینوپلاستی شکسته نمی شوند. عمل جراحی انحراف بینی به منظور حذف انحراف و جلوگیری از پوسته پوسته شدن غضروف و استخوان در قسمت خلفی بینی انجام می شود.

در سیتو پلاستی، هیچ  نوع پوشش و بانداژی در داخل بینی صورت وجود ندارد، بنابراین می توان گفت که این عمل زیاد دردناک نیست، اما کمی ناراحت کننده است زیرا بیماران نمی توانند به علت تورم ، به خوبی نفس بکشند.

بعد از عمل انحراف بینی ،  بیماران معمولا در عرض ۵-۷ روز قادر به انجام فعالیت های عادی خود خواهند بود.

مراقبت های بعد از عمل بینی

سیتوپلاستی ظاهر بینی را تغییر نمی دهد، زیرا فقط انحراف سپتوم بینی (پراکندگی مفاصل بینی) را بهبود می بخشد. کبودی، تورم و تغییر رنگ ناشی از رینوپلاستی (عمل بینی) مربوط به تشخیص و دستکاری استخوان هرمی و غضروف بینی است.

از نقطه نظر بهبودی، پس از عمل انحراف بینی ، به مدت  چند روز،  ممکن است خونریزی جزئی صورت گیرد که  بسته به عمل جراحی، در هر فردی متفاوت است. به طور کلی مراقبت بعد از انحراف بینی مانند عمل بینی است با این تفاوت که زمان بهبودی در این روش سریع تراست.

مهمترین مراقبت های بعد از عمل بینی

نحوه تمیز کردن بینی بعد از عمل

شما می توانید به منظور ایجاد رطوبت در بینی خود از دستمال مرطوب کننده هم استفاده کنید.  شستشو با هیدروژن پراکسید تحت نام های مختلف از جمله:

  • دی اکسید دی هیدروژن
  • دی اکسید هیدروژن
  • هیدروژن اکسید
  • پراکسید

این محصول معمولا در داروخانه ها یافت می شود و غلظت آن تقریبا ، ۳٪،است. هنگام تمیز کردن بینی در منزل، بعضی از پزشکان توصیه می کنند که  از این محلول هم به منظور تمیز کردن و هم شستشو ، استفاده شود. این محلول را در بینی ریخته و به این ترتیب، خون و مخاط را حذف کنید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

پس از عمل بینی، دقت کنید که در هنگام خوابیدن به بینی شما فشار وارد نشود، بهتر است به پشت خوابیده و سر خود را کمی بالاتر از سطح زمین نگاه دارید. مراقب باشید که در هنگام خواب از ضربه خوردن و یا تحریک بینی جلوگیری کنید.

خوابیدن بعد از عمل جراحی بینی

شست و شوی بینی بعد از عمل

گاهی اوقات  بینی شما  به دلیل وجود خون و مخاط مسدود شده ، به طوری  که حتی ممکن است شما را مجبور به نفس کشیدن از طریق دهان کند. در این هنگام ، استفاده از اسپری سالین و سرم شور برای حفظ رطوبت بسیار موثر است.

اسپری سالین، تقریبا یک هفته پس از جراحی استفاده می شود و برخی از پزشکان توصیه می کنند که تا زمان بهبودی از این اسپری استفاده شود.

شستشوی سالین، با ایجاد جریان آب کم فشار از طریق یک سوراخ  بینی وارد شده و از سوراخ دیگر بینی خارج می شود.. شستشوی شور، باعث شبیه سازی مایعات بدن (خون، عرق، اشک و غیره) می شود که تقریبا ۰/۹٪ است.

شما  می توانید با جوشاندن یک قاشق چای خوری نمک در فنجان آب این روش را به کار ببرید. دقت کنید که عمل شستشوی بینی باید به آرامی صورت گرفته و فشاری برمخاط بینی وارد نشود. در واقع یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی ، طریقه شست و شوی صحیح بینی است.

آیا از هزینه جراحی بینی اطلاع دارید؟

کدام عمل بینی ارزان تر است؟

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

entcenterutah

5/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید