درد مچ پا نشانه چیست؟

درد در ناحیه مچ پا می تواند ناشی از آسیب هایی مانند گرفتگی و یا بیماری های پزشکی دیگر مانند آرتریت باشد. براساس تحقیقات دانشگاه های علوم پزشکی، کشش مچ پا یکی از رایج ترین علت درد مچ پا است که تقریبا  ۸۵ درصد از تمام آسیب های مچ پا را شامل می شود.

 علت درد مچ پا می تواند رانندگی طولانی مدت، نقرس، آرتریت و … باشد. درد مچ پا ممکن است تا ناحیه رباط ها نیز گسترش پیدا کند.

درد مزمن مچ پا می تواند حتی به مدت هفت تا چهارده روز ادامه داشته و یا حتی باعث ایجاد کبودی شود. با این وجود، ممکن است چند ماه طول بکشد تا آسیب شدید مچ پا، به طور کامل درمان شود.

کلینیک درد دکتر عباس زارعی  متخصص درد و بیهوشی

آمادگی مشاوره و درمان انواع درد – درد زانو – کمردرد – دیسک کمر – تزریق داخل ستون مهره را دارد

جهت مشاوره رایگان و تعیین وقت با شماره های زیر تماس بگیرید

22859099  –  09301855054

علت-درد-پشت-پا

هنگامی که در رباط های شما (بافت هایی که استخوان ها را متصل می کنند) مشکل عصبی رخ می دهد، درد مچ پا ایجاد می شود.

اکثر انقباضات مچ پا در لبه های جانبی رخ می دهد که گاه ممکن است در هنگام رانندگی هم برای شما اتفاق افتاده و باعث شود که درد زیادی در ناحیه مچ پا ایجاد شود.

پس از بهبودی، مچ پا به طور دائم ضعیف تر و ناپایدارتر از سابق خواهد بود. بزرگترین عامل خطر در درد مچ پا وجود تپش و حالت نبض در مچ پا است.

 علل درد مچ پا

علت درد مچ پا می تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

  • آرتریت (به ویژه استئوآرتریت)
  • آسیب عصبی، مانند سیاتیک
  • انسداد عروق خونی
  • عفونت در مفصل

حالت کشیدگی به طور کلی زمانی ایجاد می شود که مچ پا دچار پیچش شود؛ به طوری که قسمت اصلی مچ پا به سمت زمین  متمایل شده و استخوان های آن که وظیفه نگهداری آن را بر عهده دارد، دچار آسیب شود.

رانندگی طولانی مدت می تواند سبب آسیب به غضروف یا تاندون مچ پا شود. درد مچ پا در هنگام ابتلا به بیماری نقرس شدید خواهد بود. نقرس هنگامی رخ می دهد که اسید اوریک در بدن ایجاد شود.

این غلظت بالاتر از حد طبیعی اسید اوریک (عارضه جانبی ناشی از تجزیه طبیعی بدن از سلول های قدیمی) می تواند کریستال هایی را در مفاصل ایجاد کرده و باعث درد شدید شود.

درد مچ پا در صبح

آرتریت همچنین می تواند علت درد مچ پا باشد. آرتریت، نوعی التهاب مفاصل است. انواع مختلفی از آرتریت می تواند درد در مچ پا ایجاد کند، اما استئوآرتریت شایع تر است. استئوآرتریت اغلب ناشی از سایش و پاره شدن مفاصل است.

افراد مسن تر،  احتمال ابتلا به آرتروز بیشتر است.  بیماری آرتریت از طریق عفونت باکتریایی یا قارچی ایجاد می شود. این مشکل می تواند درد در مچ پا ایجاد کند.

اگر درد مچ پای شما ناشی از آرتریت باشد، نمی توانید درد را درمان کنید یا از بین ببرید. با این وجود، راههایی وجود دارد که می توانید آن را مدیریت کنید.

بهترین مسکن برای درد مچ پا

به منظور تسکین درد مچ پا ، داروهایی برای کاهش درد، تسکین التهاب، کاهش استرس استخوان، تغییر مسیر بیماری التهابی یا جلوگیری از آسیب های مفصلی، تجویز می شود.

بخش مهمی از درمان به منظور بهبود مشکلات مچ پا صورت می گیرد. داروهای مورد استفاده برای درمان آرتریت و سایر مشکلات مربوط به مچ پا به طور عمده به شکل و علت درد و یا بیماری مرتبط با آن بستگی دارد.

انواع داروهایی که معمولا در درمان آرتریت استفاده می شود شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئید و کورتیکواستروئیدها هستند.

داروها

درمان خانگی درد مچ پا

کارشناسان معتقدند که استفاده از کمپرس یخ می تواند در کاهش درد مچ پا موثر باشد. در صورتی که مبتلا به  استئوآرتریت، نقرس، پوکی استخوان یا سایر بیماری های استخوانی هستید، و علت درد مچ پا مشخص است، می توانید از کمپرس یخ برای کاهش درد استفاده کنید. کمپرس یخ به مدت ۲۰ دقیقه در طی روز می تواند موثر باشد.

تصویر کمپرس برای دندان درد

درمان درد مچ پا با داروهای خوراکی نیز موثر است. مصرف آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن و تغییر رژیم غذایی برای از بین بردن درد مچ پا می تواند در طولانی مدت موثر باشد. بهتر است که در درمان خوراکی گلوکوزامین و کندرویتین مصرف کنید تا با محافظت از مفصل مچ پا و اطراف آن به بهبود آن کمک کند.

ورزش کردن نوعی درمان مداوم است که به منظور تسکین درد و پیشگیری از عوارض احتمالی  مفید خواهد بود. شما می توانید از ورزش شنا به منظور ایجاد انعطاف در پاهای خود استفاده کنید.

خطرات استخر

حرکات کششی و پیاده روی  نیز به منظور تقویت عضلات و جلوگیری از آسیب در آینده  موثر خواهد بود. برخی دیگر از درمان های خانگی نیز می تواند شامل گیاهان دارویی برای تسکین درد در ناحیه مچ پا باشد.

شما می توانید در کنار مصرف داروهای مسکن، با مراقبت های طبیعی و خانگی، شدت درد را کنترل کنید. می توان گفت که وزن بدن شما بر مچ پا فشار وارد می آورد به همین منظور چاقی و اضافه وزن زیاد، می تواند سبب آسیب رسانی در این ناحیه شود و معمولا علت درد مچ پا است.

چاقی

هنگامی که درد شما کاهش می یابد، به آرامی پا را بچرخانید. این چرخش می تواند در هر دو جهت صورت گیرد. اما در صورت بروز درد ،بهتر است  تمرین را متوقف کنید تا علت درد مچ پا را بیشتر بررسی کنید.

شما همچنین می توانید از دست های خود برای حرکت دادن مچ پای خود کمک بگیرید. در این حرکت می توانید به آرامی پاشنه پا را به سمت  بالا و پایین حرکت دهید.

این تمرینات حرکتی  باعث می شود که مچ پا و عضلات آن نرم تر شده و مانع از آسیب رسانی شما شود. برای درمان فوری مچ پا در خانه ، روش RICE  نیز، توصیه می شود. این شامل:

استراحت، اجتناب از فشار وزن در مچ پا. سعی کنید حداقل به مدت  چند روز این موارد را رعایت کنید تا روند درمان به خوبی پیش رود.

درمان خانگی درد مچ دست

حال که به درمان های خانگی درد مچ پا اشاره کردیم، به نکات کوچکی هم در مورد درمان خانگی درد مچ دست اشاره می کنیم:

– مچ دست خود را حداقل ۴۸ ساعت ببندید.

– مچ دست را با یک بانداژ کرده و باند را تقریبا محکم کنید. مچ دست خود را بالای قلب خود، بر روی یک بالش یا پشت یک صندلی بلند کنید.

– از مسکن ضد التهابی استفاده کنید.

– استفاده از اسپلینت برای حفظ و ثابت نگاه داشتن مچ دست.

علت درد مچ پا در صبح

درد مچ پا ممکن است پس از مدت زمان طولانی شدید شود. افراد مبتلا به استئوآرتریت مچ پا ممکن است هنگام بیدار شدن از خواب ، و یا پس از نشستن طولانی مدت بر روی صندلی ، سفتی و درد بیشتری در مچ پا داشته باشند.

رژیم لاغری

علت درد مچ پا در هنگام صبح معمولا به دلیل تحمل وزن اضافی اتفاق می افتد و هنگامی که شروع به راه رفتن می کنید، این درد کاهش می یابد. حفظ وزن سالم، اجتناب از تمرین یا ورزش زیاد در هنگام خستگی یا درد، تقویت ماهیچه ها با رعایت یک رژیم متعادل، همگی در کاهش درد هنگام صبح و در طی روز موثر است.

علت درد پشت مچ پا

بیمار ممکن است در قسمت پشت پا یا ناحیه میانی آن ، دچار درد شود. این درد ممکن است خفیف و یا بسیار شدید باشد. ناحیه درد ممکن است گسترش پیدا کرده و یا تنها به سطح پایینی و پشت مچ پا محدود شده و دردی متناوب ایجاد کند.

درد مچ پا

در مراحل اولیه، بسیاری از بیماران، تنها در هنگام انجام فعالیت های خاصی در پشت مچ پا، احساس درد دارند. این فعالیت ها می تواند شامل دویدن یا پیاده روی باشد. به طور معمول درد مچ پا  را می توان با استراحت و کمپرس یخ آرام کرد.

 مترجم: مهناز ضحاکی

4.3/5 - (19 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 نظر
  1. مهدیه می‌نویسد

    سلام مدتی هست که بالای پاشنه پام(سمت چپ) یعنی پشت قوزک که به خود قوزک مربوط نمیشه درد میکنه فقط در حال راه رفتن، میشینم یا میخوابم هیچ دردی ندارم ولی با هر قدمی که بر میدارم درد میگیره
    دقیقا دو سانت بالاتر از پاشنه پام و به اندازه چهار تا پنج سانت، که واقعا راه رفتن رو برام مشکل کرده به طوری که میلنگم تا بتونم قدم بردارم
    چاره کار چیه باید چکار کنم؟ ممنون میشم جواب رو ایمیل کنید با تشکر.

    1. شروین می‌نویسد

      سلام
      مچ پای بنده نیز دقیقا همین طوری درد میکند شما چه کار کردید وآیا خوب شده برام بفرستید ممنون

      1. رضا می‌نویسد

        دقیقا مچ پای من هم در اثر دویدن اینطوری شده لطفا راهنمایی کنید
        ممنون میشم

    2. فرهاد محمدیخواه می‌نویسد

      باسلام بنده ۵۱سال سن دارم الان مدت هفت سال است که به درد مچ پا دچار هستم که در طول سال این بیماری خودبخود سراغ من میاید حتی چند بار بدون درد داشتن از قبل وقتی که صبح از خواب بیدار میشوم قادر گذاشتن کف پا به زمیننمیشوم خواهشمندم راهنمایی فرمایید

    3. رضا می‌نویسد

      دقیقا مچ پای من هم در اثر دویدن اینطوری شده لطفا راهنمایی کنید
      ممنون میشم

  2. HIMEN ZAREI می‌نویسد

    مچ پای من حدود ۴ماه که درد می کنه هر کاری کی کنم خوب نمیشه چه کار کنم ؟

    1. پزشک نبض ما می‌نویسد

      به متخصص ارتوپد یا فلوشیپ مچ پا مراجعه کنید. من به شخصه دکتر نادری را به شما معرفی می کنم.

      1. رقیه می‌نویسد

        سلام،دکترنادری کیه؟آدرسش کجاست؟مادرمنم همین مشکلات روداره!

  3. احمد بهاروند می‌نویسد

    با سلام بنده حدودا یکسال میباشد که از ناحیه مچ پای چپ درد دارم ودرد هم مقطعی میباشد گاها تا ده روز درد دارم ودرد گاهی به کف پام هم وارد میشود به حدی که راه رفتن برایم امکان نداره به ارتوپدی مراجعه کردم ام ار ای و آزمایش و عکس هم گرفتم ولی چیزی مشخص نیست و علت درد پیدا نشده ۰ حال میخواستم یه مشاوره بگیرم به چه پژشکی باید مراجعه کنم۰

  4. نیما می‌نویسد

    سلام من زیر پرس پا ماشین تو باشگاه وزن ۱۸۰ کیلو عضلاتم شل شدن و نتوستم حرکت بدم چند ثانیه گیر کردم الانم درد و صدای تق تق دارم تو مچ پام اما دلیلشو دکتر نگفتن فقط گفت مچ بند ببندم نمیدونم تا کی تق تق صدا میده باید چیکار کنم

  5. محمد می‌نویسد

    سلام.جفت مچ پای من چند وقتی هست که بعد از ورزش درد میگیره معمولا درد مچ پام وقتی میخوام بخوابم شروع میشه.لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. amirhassannajafi می‌نویسد

      سلام
      توصیه میکنم به متخصص اورتوپد مراجعه کنید

  6. Hatef می‌نویسد

    سلام
    من هرچند مدت ب طور اتفاقی مچ دستم درد میگیره و دردش تا ناحیه شانه ام هم ادمه پیدا میکنه
    میخواستم بدونم مشکلش چیه

  7. محبوبه می‌نویسد

    سلام ببخشید درد مچ پا و کتف دردم واحساس مرگ چکار کنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید