تکثیر گیاه بنت قنسول و شیوه نگهداری

گیاه بنت قنسول یا گل کریسمس، یکی از محبوب ترین گل هایی است که در رنگ های مختلف و با زیبایی خیره کننده در ایام مختلف سال مانند فصل زمستان پروررش داده می شود.

نبض ما – گل های زیبای گیاه بنت قنسول در رنگ های قرمز ، زرد و سفید با برگ های سبز پهن ، نمونه ای از گل های تزیینی زیبا محسوب می شوند.

از آنجا که  گیاه بنت قنسول، شکوفه های زیادی می دهد، به مراقبت های بیشتری نیاز دارد تا در تمام طول تعطیلات ، شکوفا بماند.

علاوه بر کلیه مراقبت های لازم در مورد این گیاه، یکی از شایع ترین سوالات در مورد گیاه بنت قنسول این است که چگونه می توان از این گیاه مراقبت کرد که تا تعطیلات سال بعد شکوفا بماند؟ شاید بتوان این کار را انجام داد اما باید گفت فرایند مشکلی است.

گیاه بنت قنسول

محل  نگهداری و تکثیر گیاه بنت قنسول

نور آفتاب: زمانی که شما گیاه بنت قنسول را به خانه می آورید، بهتر است آن را در کنار پنجره و محلی آفتاب گیر قرار دهید. زیرا این گیاه به نور آفتاب نیاز دارد و در مکان های کم نور ممکن است پژمرده شود.

شما می توانید از پنجره های شمالی برای این کار استفاده کنید. همین طور، بهتر است که دمای نگهداری برای این گیاه ، دمای ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت باشد.

البته کاهش دما تا حدود ۶۰ درجه فارنهایت در شب به گیاه آسیب نمی رساند. با این حال، هوای سرد و یا سرد شدن برگ های بنت قنسول، می تواند به برگ ها آسیب رسانده  وباعث افتادن زودرس برگ ها شود.

آبیاری:گیاه را به موقع آبیاری کنید و بگذارید تا آب از زیر گلدان تخلیه شود و اجازه ندهید که گیاه در آب قرار گیرد.

آبیاری زیاد از علل شایع ریزش سریع برگ های این گیاه است. یک گیاه آسیب دیده می تواند دوباره احیا شده و شکوفا شود، اما بهبود آن تا فصل دیگر طول خواهد کشید.

رطوبت : کمبود رطوبت در فصل های خشک، مخصوصا در فصل زمستان، یکی از مشکلات مربوط به این گیاهان است. در صورتی که در منزل شما رطوبت کافی وجود نداشته و بنت قنسول در معرض نور مستقیم خورشید است، بهتر است که آن را به طور منظم آبیاری کنید.

مراقبت های پس از تعطیلات یا مراقبت طولانی مدت برای گیاه بنت قنسول، باعث می شود تا این گیاه تقریبا در سراسر سال شکوفا و زیبا باشد.

زمانی که در برخی از فصول، خشکی هوا افزایش می یاید، باعث خشک شدن خاک این گیاه و از بین رفتن ساقه یا برگ ها می شود.

گیاه بنت قنسول

این موضوع، نشانه آن است که گیاه بیش از حد تحت تأثیر است و در حال پژمردگی است.

در هفته اول که گیاه خشک می شود، آن را به یک مکان گرم منتقل کنید. بهتر است دما را تا ۶۰ درجه فارنهایت حفظ کنید. زمانی که ساقه های بنت قنسول حدودا ۴ اینچ  می شود، آن را در گلدان کوچک تری قرار داده و خاک به آن اضافه کنید.

گیاه تازه را در معرض نور آفتاب قرار داده و دمای محیط را میان ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت نگه دارید. هر زمان که احساس کردید گیاه و خاک خشک شده است، آن را آبیاری کنید. به هنگام رشد مجدد و احیای این گیاه، کود آن را هر دو هفته یک بار عوض کنید.
گیاه بنت قنسول ، درحدود ۱۰ هفته به مدت۱۲ ساعت  باید در معرض نور خورشید قرار گیرد. بنابراین در صورت عدم وجود نور آفتاب، می توانید شرایطی مصنوعی برای بهره بردن از نور ایجاد کنید.

این نکته را به خاطر بسپارید که هرگز این گیاه را در معرض نور مستقیم و شدید آفتاب قرار ندهید زیرا به سرعت پژمرده شده و بر جوانه ها تأثیر می گذارد.

در صورت مراقبت کامل و مساعد بودن شرایط، می توانید شاهد شکوفا شدن غنچه های این گیاه زیبا باشید. البته احیاء و شکوفا شدن این گیاه کار چندان آسانی نیست به همین دلیل در صورتی که زحمت شما برای بار اول،  نتیجه نداد، دلسرد نشوید.

از نظر پزشکی نیز می توان گفت که این گیاه یک گیاه غیر سمی بوده و شواهدی در مورد سمی بودن این گیاه وجود ندارد.

به هر حال به منظور اطمینان بیشتر، بهتر است در لمس کردن این گیاه، مراقب دست های خود باشید زیرا در برخی از انواع گیاه بنت قنسول، پس از تماس دست با برگ های آن ممکن است احساس خارش ایجاد شود.

بنابراین بهتر است پس از تماس با این گیاه، دست های خود را به چشم ها نزدیک نکرده و  پس از تماس، دست هایتان را بشویید.
گیاه بنت قنسول؛ زیبا، غیر سمی و از گیاهان مورد علاقه مردم در جشن ها و تعطیلات(کریسمس) است.

تکثیر گیاه بنت قنسول

گیاه بنت قنسول را می توانید از طریق ساقه ها قلمه زده و تکثیر کنید. با این حال، در هنگام قلمه زدن، مراقب حفظ پروتئین گیاهی در بنت قنسول باشید.

 

گیاه بنت قنسول

در صورتی که این مورد رعایت نشود، تکثیر این گیاه به درستی انجام نشده و شما دراین کار موفق نخواهید شد. در این صورت، شما می توانید برای تکثیر آن، ساقه گیاه را در خاک قرار دهید.

در گلخانه ها ، هنگام قلمه زنی، قلمه های به خوبی ریشه زده و شکل می گیرند.البته در گلخانه نیز قلمه ها را باید زیر نور غیر مستقیم آفتاب قراردهید.
ساقه های خشک شده و قدیمی باید از قلمه های جدید حذف شوند زیرا این ساقه ها مانع از شکوفا شدن غنچه های جدید می شوند.

در این زمان، ساقه ها را از هم جدا کرده، در خاک قرار داده و اجازه دهید تا به رشد مجدد برسند. اطمینان حاصل کنید که ساقه ها در جای گرم و مرطوب قرار گرفته ومدت زمان بیشتری را در محیطی با رطوبت کافی باشند.هنگامی که ساقه های جدید حداقل ۴ اینچ رشد کردند، می توانید شروع به قلمه زدن کنید. قلمه ها باید بین ۳ تا ۴ اینچ طول و ۲ تا ۳ برگ بالغ باشند.
هورمون های ریشه، باعث افزایش احتمالی ریشه های جدید قلمه می شوند. پودر هورمون ریشه زایی در بسیاری از مراکز باغداری موجود است و شما می توانید به منظور ایجاد ریشه های جدید، از آن ها استفاده کنید.

در این زمان، با احتیاط ساقه های جدید را در شکاف های پیش ساخته در خاک مرطوب اضافه کنید. بهتر است از شکاف های پیش ساخته استفاده کنید تا هورمون برش را از بین نبرد.

قلمه ها را در یک محل روشن قرار دهید، اما نه در نور مستقیم خورشید. گلدان ها را با قلمه ها، داخل کیسه های پلاستیکی قرار دهید تا رطوبت را حفظ کرده و مانع از خنک شدن آنها شود. روشنایی سبب قوی تر شدن گیاه و موفقیت در ریشه در آوردن به هنگام آن می شود.

بعد از ۳ تا ۴ هفته، قلمه ها باید یک سیستم ریشه ای پیشرفته داشته باشند. آنها را در گلدان ها بگذارید تا رشد آن ها تکمیل شود. پس از آن بنت قنسول،  شروع به گل دادن  می کند.

زمانی که هوا سرد می شود، شما می توانید آنها را از گلخانه به داخل خانه بیاورید . پس از معتدل شدن هوا، شما می توانید بنت قنسول را در هنگام شب نیز به خارج از خانه ببرید. البته گیاه بنت قنسول را گیاه شب نیز نامیده اند، زیرا برخلاف آن که این گیاه باید از نور آفتاب بهره ببرد، اما رشد و شکوفایی آن در هنگام شب بیشتر است و گرمای شدید ، باعث از بین رفتن این گیاه می شود.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

thespruce.com

 

4.4/5 - (8 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید