معرفی چند گیاه ضد استرس

ما همیشه نمی توانیم چیزهایی که باعث ایجاد استرس در زندگی ما می شوند را کنترل کنیم اما می توانیم نحوه پاسخ خود را به آنها تغییر دهیم. معرفی چند گیاه ضد استرس و در دسترس شاید روزگار شما را خوش تر کند.

نبض ما– استرس و اضطراب به دلیل پذیرفتن مسئولیت در مسائل مختلف، استرس های زیست محیطی و کمبود مواد مغذی، در دوره کنونی بسیار شایع است. برخی از گیاهان بدون اینکه عوارض جانبی زیادی در مقایسه با داروها داشته باشند، می توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند. گیاه ضد استرس ، مکمل های گیاهی ضد اضطراب، بر اساس دانش پزشکی دارویی، می توانند مفید باشند.

خوراکی های ضد استرس

علاوه بر این، مصرف مکمل های مناسب حاوی سیترات منیزیم محلول در آب، امگا ۳، ویتامین D، B-complex و روی هم ضروری می باشد. مصرف آب آشامیدنی تمیز، مدیتیشن، طب سوزنی، طبیعت گردی و یوگا نیز می توانند در حفظ سلامتی کلی مفید باشند.

در زیر به معرفی تعدادی گیاه ضد استرس می پردازیم :

گون

گون (Astragalus) به طور گسترده ای برای انواع بیماری ها و مشکلات استفاده می شود. گون یک گیاه ضد استرس است.

به طور معمول برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر است، اما خاصیت ضد استرس آن، می تواند بدن را از استرس های فیزیکی، ذهنی یا احساسی محافظت کند.

طریقه مصرف گون

این گیاه مقدار ترکیبات ضد استرس موجود در بدن که موجب ترمیم و جلوگیری از آسیب های ناشی از استرس می شوند را افزایش می دهد. گون به شکل ریشه خشک، ریشه خرد شده و پودر شده می تواند بسته بندی و مصرف شود.

جنسینگ هندی

جنسینگ هندی (Ashwaganda) به عنوان یک اکسیر برای افزایش طول عمر و زندگی شناخته شده است. جنسینگ هندی یک گیاه ضد استرس است و در واقع این گیاه از طریق جایگزینی ذخایر حیاتی بدن شما، کمک به بدن برای تطابق با استرس و تقویت سیستم های بدن مانند سیستم عصبی و غده فوق کلیوی موجب سلامتی بدن شما می شود.

طریقه مصرف جنسینگ هندی

به نظر می رسد بسیاری از مزایای جنسینگ هندی به دلیل توانایی های عصاره آن برای کاهش هورمون استرس، کورتیزول است. هنگامی که شما تحت استرس مزمن هستید و سطح کورتیزول شما افزایش پیدا می کند، تعادل هورمون های دیگر بدن و انتقال دهنده های عصبی به هم می ریزد که منجر به علائمی مانند اضطراب، افسردگی و کم خوابی می شود.

سنبل الطیب

گیاه سنبل الطیب (Jatamansi) یک گیاه ضد استرس است و به کاهش اضطراب کمک می کند. این کار از طریق متعادل کردن ترشح انتقال دهنده های عصبی در سیستم عصبی و کنترل واکنش های بیوشیمیایی که در بدن اتفاق می افتد، انجام می شود.

مضرات سنبل الطیب

این عمل موجب آرامش ذهن می شود و در نتیجه سلامت روان بهبود می یابد. از آنجا که این گیاه برای تقویت ذهن نیز مؤثر است، مانع از شک و تردید در افکار و موجب آرامش ذهن می شود.

این عمل برای پیشگیری از افسردگی، اختلالات اضطراب و اختلالات دوقطبی مفید است. همچنین خواب راحت و آرام را برای کسانی است که شرایط استرس زا دارند فراهم می کند.

ریشه سنبل الطیب

همچنین ریشه گیاه سنبل الطیب (Valerian) برای هزاران سال به عنوان آرامش بخش و تقویت کننده اعصاب استفاده می شود. استفاده روزانه از آن در درمان اضطراب، بهبود خواب، کنترل حملات ترس، کاهش سردردها، درد قاعدگی، مشکلات گوارشی و آرام و ریلکس کردن بدن موثر است.

طریقه مصرف سنبل الطیب

به دلیل کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب، ریشه سنبل الطیب می تواند به طور قابل توجهی در مدیریت استرس روزانه موثر باشد. استرس مزمن ممکن است موجب اضطراب شما شود، اما خود اضطراب نیز باعث می شود احساس اضطراب و استرس بیشتری داشته باشید.

با بهبود سطح GABA، ریشه این گیاه موجب ریلکس شدن ذهن و بدنتان می شود. از آنجا که ریلکسیشن متضاد استرس است، ریشه سنبل الطیب یک راه طبیعی برای کمک به حفظ استرس و کیفیت زندگی شما می باشد.

فرنجمشک یک گیاه ضد استرس قوی

فرنجمشک (Skullcap) یک گیاه بسیار محبوب برای متعادل کردن هورمون ها در بدن است، زیرا موجب ترشح اندورفین می شود و به طور کلی خلق و خوی شما را متعادل می کند. همچنین می تواند به عنوان یک تونیک عصبی برای حمایت از سلامت سیستم عصبی در افرادی که به مدت مدیدی تحت استرس قرار گرفته اند استفاده شود.

نحوه مصرف فرنجمشک

این امر مخصوصا برای تسکین استرس گردن و شانه ای است که توسط استرس ذهنی یا عاطفی ایجاد می شود موثر است. بعضی افراد معتقدند که فرنجمشک همچنین می تواند به کاهش بی خوابی ناشی از استرس خفیف نیز کمک کند.

گل ساعتی

گل ساعتی (Passionflower) یک آرام بخش و آرامش بخش عصبی و بهبود خواب است. خواص آن به خوبی شناخته شده است و به شما کمک می کند تا آرام باشید و از خواب شبانه خود لذت ببرید. به طور کلی این یک گیاه آرام بخش مغذی است و برای اضطراب، بی خوابی، سردرد استرسی و تحریک پذیری مفید می باشد.

گل ساعتی

ریحان یک گیاه ضد استرس

ریحان دارای خواص طبیعی برای از بین بردن اضطراب و استرس است و تاثیرات آرامش بخش، آسوده کردن ذهن و کاهش استرس دارد. ریحان می تواند پاسخ طبیعی بدن به هر نوع استرس را بهبود بخشد، زیرا دارای یک ترکیب سازگار است که باعث کاهش سطوح هورمون استرس می شود.

تیم ترجمه نبض ما

منبع: annasapothecary     

3.2/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید