کبد چرب گرید چیست؟

آیا کبد چرب گرید ۲ خطرناک است؟ درمان قطعی کبد چرب گرید ۱ چیست؟ در پاسخ به این سوالات برای شناخت بیشتر درباره کبد چرب در این مقاله مطالبی را ارائه می کنیم.

ممکن است این مواردی که گفته شد، سوالات شما هم باشد. به طور کلی کبد چرب به تنهایی غیرطبیعی نبوده و یک بیماری نسبتا بی ضرر است. کبد چرب گریدهای مختلفی دارد: کبد چرب گرید ۱، کبد چرب گرید ۲، کبد چرب گرید ۳.

کبد بزرگترین عضو بدن انسان است. این عضو، نقش موثری در حفظ تعادل بیوشیمیایی خام و عمل نکرده،  ایفا می کند. شما با شناخت در مورد برخی از عملکردهای طبیعی کبد ، می توانید به طور مناسب تری این بیماری را بهبود بخشید.

علایم کبد چرب

کبد بزرگترین انبار مهم ویتامین هایی مانند A ،D ،K ،B12، آهن و مواد معدنی است. کبد همچنین تمامی ویتامین های B-Complex را به فرم های فعال تبدیل می کند.

هر ماده مغذی، مانند ویتامین ها، مواد معدنی و یا اسیدهای آمینه، از طریق کبد به شکل های زیست شناختی فعال تبدیل می شوند. مواد غذایی در غذاها و مکمل ها هرگز در فرم های فعال و قابل جذب خود نیستند.

کبد آنها را فعال می سازد و آنها را برای عملکرد  بهتر در بدن آماده سازی می کند. کبد دارای ذخایر بزرگ انرژی است. کبد گلوکز را از قندهای مختلف موجود در رژیم غذایی ما تولید کرده و آن را در قالب گلیکوژن ها ذخیره می کند.

کبد با تغییر در غلظت گلوکز، زمانی که سطح گلوکز پایین است و در عین حال زمانی که سطح قند خون بالا باشد، نوسانات زیادی را در سطوح گلوکز باقی می گذارد.

ویتامین

در شرایط عادی، کبد شما باعث ایجاد تغذیه مطلوب برای ۵۰ تریلیون سلول فردی در بدن شما می شود. نقش های مختلفی که توسط کبد انجام می شود عبارتند از:

تولید صفرا – که برای هضم مناسب لازم است. نمک صفراوی چربی ها را جذب می کند و هضم را بهبود می بخشد. همچنین، هنگامی که ویتامین های A ،D و K محلول در چربی در صفرا حل می شوند، بهتر جذب می شوند.

اندازه گیری خوبی از مواد سمی در بدن به طور روزانه ایجاد می شود. بسیاری از این ها تنها محلول چربی هستند. اینها در صفرا حل می شوند و در نهایت به روده منتقل می شوند تا به شکل مدفوع، دفع شوند. بنابراین، نقش کبد در حذف عوارض جانبی سمی از بدن ، بسیار موثراست. تولید پروتئین هایی از اسید آمینه  برای روند بهبودی، ترمیم و رشد سلولی مهم هستند.

رابطه تیروئید و کبد چرب

کبد در حذف گلبول های قرمز قدیمی از دست رفته و بهبود گردش خون  نقش بسیار مهمی دارد. هورمون تیروئید T4 به شکل قویتری از T3 درون کبد تبدیل می شود.

پاکسازی بدن، یکی از عملکردهای عمده کبد است. مواد شیمیایی، آلاینده های صنعتی، زباله های متابولیک از مواد غذایی ناخواسته، مواد مخدر، بقایای حشره کش، الکل و غیره، برخی از مواد خطرناکی هستند که از طریق کبد ما حذف می شوند.

مراقبت از پوست در آلودگی

این مواد خطرناک، مقادیر زیادی چربی (تری گلیسیرید) را درون سلول های کبدی تجمع می دهد. بنابراین، جمع شدن بیش از حد چربی ها درون hepatocytes آنها را متورم می کند و گهگاه کل کبد، بزرگ می شود.

کبد چرب می تواند شرایط سختی را ایجاد کند. هپاتیت در کبد، به معنای وجود مجموعه ای از چربی های سنگین درون سلول های کبدی (hepatocytes) است.

علل ابتلا به کبد چرب

دلایل و علائم کبد چرب زیاد هستند اما الکل و چاقی دو علت اصلی کبد چرب در سراسر جهان است که به بیماری کبد الکلی (ALD) و کبد چرب (AFL)، تقسیم می شوند. چاقی نیز، به علاوه سایر دلایل غیر الکلی، شامل بیماری های غیر آلرژیک کبدی (NALD) می شود.

هنگامی که این سلول های چربی باعث التهاب بافت های کبدی شوند، هپاتیت استاتوتیک نامیده می شود و مشکلات و خطرات زیادی به بار می آورد. هم الکل و هم شرایطی که سبب تغییرات بیوشیمیایی عمده در بدن ما می شوند، می توانند باعث ایجاد هپاتیت استاتیتی شوند.

هنگامی که این شرایط به دلیلی غیر از الکل باشد، آن را در اصطلاح «هپاتیت غیر الکلی استاتواتیک» یا به عنوان NASH تعریف می کنند. کبد چرب هنگامی که ملتهب می شود، می تواند بیش از یک دوره زمانی باعث التهاب و بروز فیبرهای کبدی شود. این بیماری به نام سیروز کبدی، یک بیماری جدی است و عوارض جانبی جدی را در صورت عدم کنترل، به دنبال دارد.

آیا کبد چرب گرید ۳ درمان دارد؟

گرید بندی کبد چرب

کبد چرب در حالت کلی و در درجه اول شرایط بحرانی نیست، مراحل رشد آن در گرید های زیر تقسیم می شوند :

  • درجه ۱
  • درجه ۲
  • درجه ۳
  • درجه ۱ و درجه ۲ کبد چرب می تواند با دارو مناسب کنترل شود

آیا کبد چرب گرید ۲ خطرناک است؟

کبد چرب گرید ۲ شامل شرایطی است که موجب احتباس غلط چربی ها ( لیپیدها ) در سلول های کبدی یا انباشت چربی در فضاهای بینابینی اندام کبدی می شود.

کبد به طور معمول حاوی مقداری چربی در سطح بیرونی است که انسولین را از اثرات مضر مواد سمی که در طی فرآیند تصفیه خون روده وارد می شوند، محافظت می کند.

بیماری دیابت

با این حال، زمانی که بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد از این چربی انباشته شود،آن را به عنوان وضعیت کبد چرب می نامند. مراحل توسعه آن در مرحله اول در گرید ۱ قرار می گیرد که ساده ترین شکل توسعه آن است. با این حال گرید ۲ در کبد، یک وضعیت متوسط  تا ​​بسیار شدید است که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد و گاه می تواند خطرناک باشد.

در برخی موارد، ژنتیک ممکن است عامل ایجاد کننده این بیماری باشد. اما اغلب به علت شرایط غیرطبیعی سیستم های بدن مانند دیابت، سطح کلسترول بالا یا سطح تری گلیسرید و یا اضافه وزن بیش از حد، ایجاد شده و به گرید ۲ نیز منجر می شود.

استفاده بیش از حد از داروهای خاص نیز باعث اختلال در عملکرد مناسب کبد شده و باعث ایجاد بیماری کبد چرب می شود. همچنین نوشیدن الکل سنگین نیز با این وضعیت کبد مرتبط است. درمان موثر کبد چرب در گرید ۲ هم بستگی به شناسایی علت دقیق پیشرفت بیماری دارد.

دارو

از این رو، اگر یک فرد با نوع الکلی تشخیص داده شود، پیشگیری درمصرف الکل، حتی در مقادیر متوسط، در معکوس کردن این بیماری کبد کمک خواهد کرد در درمان کبد چرب گرید ۲ ، علاوه بر مراقبت های مداوم پزشکی، تغییر در رژیم غذایی و عادات شیوه زندگی نیز بسیار مهم و موثر است.

درمان قطعی کبد چرب گرید ۱

تغییرات  نامناسب در میزان چربی وضعیت خوبی نبوده و ممکن است منجر به سیروزکبدی شود. افزایش بی حسی ملتحمه غیرمعمول نشان می دهد که ارتباط سندرم یا همولیز نیز وجود دارد.  در درمان کبد چرب گرید ۱، وضعیت بسیار حاد نبوده و بدون نگرانی زیاد، می توان بهبودی را تسریع بخشید.

البته این نکته مهم است که در صورت عدم مراقبت و رعایت نکردن رژیم غذایی و مصرف مواد قندی و پر چرب، ممکن است این وضعیت حاد شده و مشکلات جدی به همراه داشته باشد.

کبد چرب

در درمان کبد چرب معمولا  شمارش کامل خون (CBC). و شمارش Reticulocyte صورت می گیرد. مشاوره از متخصص گوارش برای شما کاملا توصیه می شود؛ همچنین از مصرف غذای چرب و الکل اجتناب کنید.

آیا کبد چرب گرید ۳ درمان دارد؟

زمانی که بیماری کبد چرب به وضعیت گرید ۳ می رسد، اقدامات پزشکی فوری و جدی باید صورت گیرد. همچنین در اینجا یک رژیم غذایی نمونه را برای کمک به شما در درک رژیم غذایی ارائه می دهیم:

مصرف چای سبز (شکر کمتر)، مواد غذایی آب پز و غیر سرخ شده ، نان کامل گندم، سبزیجات، مصرف انواع میوه ها ، اجتناب از میوه های غنی از کربوهیدرات مانند انگور، موز، سیب، خردل ، هندوانه، کدو، چای کمرنگ، قهوه بدون شکر، سالاد.

از کجا بدانیم کبد چرب داریم؟

علایم کبد چرب

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:www.askdrshah.com

3.4/5 - (32 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم