علل و درمان فوری کراتینین بالا

پزشک می تواند از طریق آزمایش خون کراتینین، سطح کراتینین خون را اندازه گیری و تشخیص دهد. کراتینین یک ماده زائد است که غالبا زمانی که کراتین در عضله شما افزایش می یابد، شکسته می شود. سطح کراتینین در خون می تواند به شما اطلاعاتی را در مورد کارکرد صحیح کلیه و درمان کراتینین بالا ، ارائه دهد.

کراتینین چیست

کراتینین یکی از مواد معدنی است که  از طریق کلیه های شما از بدن خارج می شوند. پزشکان سطح کراتینین را در خون برای بررسی عملکرد کلیه اندازه گیری می کنند چرا که درمان کراتینین بالا بسیار ضروری است.

در هر کلیه، میلیون ها واحد کوچک فیلتر خون به نام نفرون وجود دارد که به طور مداوم خون را از طریق یک خوشه بسیار کوچک از رگ های خونی شناخته شده به عنوان گلومرولی، هدایت می کند. این سازه ها به عنوان فیلتر مواد زائد، آب اضافی و سایر ناخالصی ها را از خون می گیرند. سموم در مثانه ذخیره می‌شود و سپس در طی ادرار دفع می شود.

بیماری های کلیوی

کراتینین بالا نشانه چیست

سطح کراتینین بالا ممکن است نشان دهنده این باشد که کلیه شما آسیب دیده و به درستی کار نمی کند. کراتینین آزمایش خون معمولا با چند آزمایش دیگر انجام می شود، از جمله تفسیر آزمایش خون نیتروژن اوره خون (BUN) و پانل متابولیک پایه (BMP) یا پانل متابولیسم جامع (CMP) .

این آزمایش ها در طول آزمایشات فیزیکی معمول انجام می شود تا به تشخیص بیماری های خاص و بررسی مشکلات مربوط به عملکرد کلیه شما کمک کند. درمان کراتینین بالا می تواند به اشکال مختلفی باشد:

درمان فوری کراتین بالا با  Ketosteril

یک درمان مهم غیر دیالیزی برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه است. این درمان نیز ممکن است سطح  بالای کراتینین، علائم و عوارض و پیشرفت بیماری را کاهش داده  و کلیه ها را حفظ  کند.

دیالیز

دیالیز همانند کلیه مصنوعی برای حذف میزان آب بالا، الکترولیت ها و مواد سمی مانند کراتینین، اسید اوریک و اوره از بدن عمل می‌کند. اما، دیالیز جایگزین کلیه‌ها نبوده و در اندازه‌گیری سایز کوچک سموم، کاربرد بالایی ندارد. این درمان برای بیماری کلیه نیست و خروجی ادرارتان کمتر از دیالیز می‌شود.

پیوند کلیه

پیوند کلیه می‌تواند عملکردهای جدید کلیه بیماران را فعال کند، اما همیشه احتمال آن وجود دارد که کلیه پیوندی بدن خود را از بین ببرند.

کیست های کلیه

داروهای چینی

بسیاری از گیاهان و درمان های طبیعی وجود دارد که می توانند به پاک کردن کلیه ها و بهبود عملکردهای فیلتراسیون کلیوی کمک کنند تا کراتینین و دیگر مواد زائد را از بدن بشویند. معروف ترین و موثرترین آن، اسموتراپی پزشکی میکرو چینی است که به تدریج به بهبود عملکرد کلیه کمک می کند.

میکرو چینی Osmotherapy پزشکی

ترکیبی از داروهای چینی و تجهیزات پیشرفته است که هدف آن اصلاح آسیب های کلیوی و بهبود عملکرد کلیه است. این روش ، یک عمل جراحی نیست و می تواند به طور طبیعی باعث کاهش کراتینین بالا شود.

چگونه کراتینین خون را پایین بیاوریم

چندین نوع از تغییرات رژیم غذایی در افراد ممکن است باعث درمان کراتینین بالا و کاهش سطح کراتینین شود، از جمله:

۱. کاهش مصرف پروتئین

یکی از ساده‌ترین راه‌ها کاهش مصرف پروتئین است. مصرف پروتئین بیش از حد می تواند موجب افزایش ناگهانی کراتینین، حتی در افراد سالم باشد. در افرادی که قبلا دچار سطح  بالای کراتینین بوده اند، می تواند سطح بیشتری را افزایش دهد.

۲. منابع پروتئینی مناسب

انتخاب منابع گیاهی پروتئینی مانند آجیل و توفو که ممکن است سطوح کراتینین را کاهش دهد و در درمان کراتینین بالا موثر است.

۳. کاهش مصرف گوشت قرمز

فواید گوشت قرمز

با اینکه فواید گوشت قرمز پخته شده زیاد است، اما مصرف آن به میزان بالا، توصیه نمی‌شود، چراکه یکی از طبیعی‌ترین غذاهای حاوی کراتین، گوشت قرمز است. پخت و پز این گوشت باعث می شود کراتین به کراتینین تجزیه شود، بنابراین وقتی گوشت قرمز مصرف می‌کنید، سطح کراتینین خود را افزایش می دهید.

افرادی که به طور منظم مقدار زیادی پروتئین مصرف می کنند، سطح کراتینین خود را در بدن افزایش می دهد. فرد می تواند با کاهش میزان گوشت قرمز و افزایش محصولات لبنی مانند مصرف ماست یونانی یا با تغییر پروتئین های گیاهی مانند لوبیا این موضوع را حل کند.

۴. توجه به مصرف مایعات

هر چند مصرف بیش از حد مایعات می تواند برای بیماری کلیوی آسیب رسان باشد، اما از طرفی نیز کم آبی و کمبود مایعات می تواند سطح کراتینین را در بدن افزایش دهد.

بهتر است فرد به طور مستقیم با متخصص مراقبت های بهداشتی خود در ارتباط باشد تا مقدار و میزان مصرف مایعات را تعیین کند. اگر آب نوشیدنی لذت بخش نیست، سعی کنید یک تکه لیمو ترش یا خیار را به آب اضافه کنید تا به آن طعم بهتری ببخشید.

۵. افزایش فیبر رژیمی

 

اکثر مردم می دانند که مصرف فیبر در غذا کمک می کند تا سیستم گوارش را متعادل نگه دارید، فیبر ممکن است برای افرادی که  دارای سطح بالای  کراتینین  هستند، سودمند باشد. بررسی ها نشان داده است که مصرف فیبر در رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه به کاهش سطح کراتینین کمک می کند.

محققان خواستار مطالعات طولانی مدت در مورد این موضوع شده اند تا به شکل موثر تری از فیبر استفاده شود.بسیاری از مواد غذایی گیاهی، از جمله میوه ها، سبزیجات، دانه ها و دانه های کامل حاوی فیبر هستند.

۶. استفاده از گیاهان

بسیاری از گیاهان و داروهای گیاهی در بازار با انواع برچسب های بهداشتی وجود دارد. مهم است که در مورد خریداری گیاهان دارویی مخصوصا در بیماری های خاص و حساس، دقت بالایی به خرج دهید.

برای درمان کراتین کلیه بالا چه گیاه سنتی خوب است

در ادامه به معرفی چند داروی گیاهی برای کراتین بالا می‌پردازیم.

چای سبز

بسیاری از مردم می دانند که از طریق نوشیدن چای های گیاهی و چای سبز می توانند به درمان انواع بیماری ها کمک کنند. چای سبز برای کاهش سطح کراتینین بسیار موثر است. بر طبق مطالعه ای آزمایشگاهی مشخص شد که کیتوزان به میزان قابل توجهی کراتینین را در موشهایی که نارسایی کلیه دارند کاهش می دهد.

مکمل های چیتوسان ممکن است انتخاب خوبی برای افرادی باشند که قصد دارند سطح کراتینین خود را به طور طبیعی کاهش دهند، اما بهتر است در مورد مصرف هر مکمل ، با پزشک خود مشورت کنید.

می توان گفت برخی مکمل ها می توانند سطح کراتینین را کاهش دهند و برخی دیگر نیز ممکن است علائم را تشدید کند.  به عنوان مثال، بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان مکمل های حاوی کراتین را به منظور قدرت بیشتر عضلات خود مصرف می کنند. عضلات از انرژی کراتین استفاده می کنند، اما اگر آن را استفاده نکنید، تبدیل به کراتینین خواهد شد. افرادی که سطوح بالای کراتینین دارند باید از مصرف  مکمل های کراتین جلوگیری کنند.

مریم گلی

مریم گلی یکی از گیاهان قابل توجهی است که برای درمان کراتینین بالا استفاده می شود. این دارو اغلب در طب سنتی چینی برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات کلیوی مانند پرکاری غدد کلیوی استفاده می‌شود.

توجه: توصیه می‌شود که حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید. مصرف برخی از گیاهان دارویی بدون شناخت و آگاهی ممکن است سبب آسیب بیشتر شود.

سایر انواع داروی گیاهی برای کراتین بالا

داروهای گیاهی و گیاهان طبیعی که ممکن است در درمان کراتینین بالا مفید باشد شامل:

گل بابونه

  • دارچین
  • برگ گزنه برگ
  • جینسینگ
  • بابونه
  • میوه‌ها و سبزی‌جات
  • غلات و حبوبات

به هر ترتیب، بالا بودن کراتینین خطرناک است. سطح کراتینین در خون و ادرار در صورت عدم رسیدگی به موقع، می تواند شدت یافته و اثرات بدی بر روی عملکرد و کارایی بهینه کلیه ها به جای گذارد. در صورت هر گونه اختلال در سیستم دفع و یا دیگر مشکلات ادراری، با پزشک خود مشورت کنید.

3.8/5 - (47 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

22 نظر
  1. عبدل می‌نویسد

    سلام خدمت شما آقای دکتردراین چندماه اخیربخصوص ۲ ماه اخیرکراتینین واوره خونم خیلی بالا ترفته است کریتینین ۵ واوره ۱۲۰راه چاره اش چیست؟ چون خیلی میترسم به دیالیزبرسم لازم به ذکراست که من ازسال۲۰۰۱که قطع نخاع شدم ازسوندفولی استفاده میکنم واکثرا هم عفونت داشته ام واینکه ۲سال قبل اسکن گرفتن ازکلیه هام کلیه راستم راگفته بود۴۰%وچپم ۶۰%درصدکارمیکنه

  2. شیوا می‌نویسد

    باسلام خدمت شمامن برادرم بطورناگهانی درمدت ۱۵روزشدیدالاغرشدوتکررادرارداره.بردیم دکترگفت کراتین خونش ۱۲هستش وبایددیالیزبشه.خواستم بدونم بدون دیالیزباداروگیاهی میتونیم کراتین خونشوپایین بیاریم یانه.باتشکرازشما

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام از درمان سنتی استفاده کنید مانند: زنیان و گردو را از هرکدام ۱۰۰ گرم اسیاب کنید و باهم مخلوط کنید و هرشب دویا ۳ قاشق غذا خوری میل کنن

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام.بنده هم از زنیان و گردو عسل آب استفاده کردم برای یکی از نزدیکانم و خیلی جواب داد .

        1. ناشناس می‌نویسد

          سلام کراتین ۳ و۷۴ دارم bun =64 قند ۱۰۸
          دکتر متخصص دستور نصب فیستول داده به نطر شما چکار کنم

    2. سید صادق ابوالمعالی می‌نویسد

      سلامن کراتین خونم ۴.۲ بوده ۲ ماه است سون دارم حالا ۲.۸ رسیده .چون پرستات دارم . دکترم میگوید باید به ۲ برسد تا عمل کنم . دکتر نورولوژی میگوید خوب است پایین آمده و چون داره میاد پایین به دکتر اورولوژی بگو عمل کنه .
      چه کار کنم
      آیا علت بالا بودن کراتین میتواند از پروستات باشد . ممنون

  3. اتابک می‌نویسد

    با سلام وتشکر بابت وقتی که برای حل مشکل بیماران میذاریدبنده یه برادر۳۳ دارم که حدود یکسال و سه ماه پیش ۳۵ جلسه پرتو درمانی ویکسال پیش هم شش جلسه هم شیمی درمانی شده بخاطر کانسر غدد لنفاوی پرتو شده و بخاطر کانسر ریه هم شیمی آخرین جلسه شیمی هم هشت ماه پیش بوده الان دو سه ماه که دکتر نوشته بره برا ریه سی تی اسکن بگیره و برای مغز هم ام آی آر ولی چندبار مراجعه کردیم به دکتر برا سی تی گرفتن که قبلش آزمایش گرفتن کراتینین بالاست نمیگیرن سی تی را الانم دوماه میشه که مرتب حالت تهوع و استفراغ داره خیلی بی اشتها شده درعرض دوماه ۲۲ کیلو وزن کم کرده ازش چندتا آزمایش گرفتن گفتن همه چی خوبه فقط کراتینین بالا۲هست یک ماه پیش ۱/۹ بود الان شده ۲ و ازش سونوگرافی کلیه مثانه گرفتن گفت دکتر خوبه نرماله باز متخصص گوارش رفتیم اندوسکوپی گرفتن اونم گفت فقط بخاطر بی اشتهایی دهانه مری قارچ زده و دارو دادگفت مشکل خاصی نیست همین دوروز پیش هم رفتیم اصفهان پیش یه متخصص ارولوژی معروف آقای دکتر مزدک گفتن گوشت نخوره و اینا تا درست بشه درجایی که دوماه اصلا غذا نمیخوره گوشت و مواد پروتئینی که اصلا در ضمن از همین داروهای گیاهی مثل مریم گلی و چای سبز و …. استفاده کرده ولی پایین نمیاد لطفاً با توضیحاتی که دادم اگه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم در ضمن زیاد آب میخوره در حددولیتر بیشتروتکرر ادرار هم داره و دهنش هم خشکه خوابشم نامیزون و الان شکایت بیشترش از حالت تهوع که فکر میکنم بخاطر همون کراتینین بالا باشه ممنون میشم اگه راهنماییم کنیدداروی قرصی چیزی هست که بخوره کراتینین بیاد پایین چون این سی تی اسکن واجبه و دیر هم شده که انجام بده یه قرص هم چند روز پیش بهش داد دکتر مزدک به اسم آلوپورینول واقعا بدجوره حالش از سونوگرافی و آزمایش هم عکس می‌فرستم سپاسگزارم

    1. محمد ناصري می‌نویسد

      پاسخ پرسش ها را چگونه پیدا کنیم؟

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام من پدرم همین مشکل کراتینین بالا رو داره و باید پایین بیاد تا پروستاتش رو که بزرگ شده عمل کنه
      چون پایین نیومده دکتر یک ماهه که سوند وصل کرده بهش تا کراتینینش پایین بیاد برای عمل ،و خیلی خوب جواب داده و آب هم فراوون میخوره ،الان خدارو شکر دکتر نوبت عملش رو زده،کراتینینش ۴ بوده رسیده به ۱ و نیم

  4. نادر جلیلی می‌نویسد

    سلام من ۶۹ سالمه یک ساله انژیو شدم قرس میخورم فشار خون دارم دکتر میگه قرص ها رسوب در کلیه ایجاد میکنه کراتنین من به ۲ رسیده لطفا راهنمایی فرمایید متشکرم

  5. مهدی می‌نویسد

    سلام خسته نباشید پدرم کنسر ریه دارد و سه ساله شیمی درمانی میکند متاسفانهبرای اخرین شیمی درمانی رفته بود کراتنین و اوره اش بالا بود شیمی درمانی نشد مجبور به دیالیز شدند ولی بعد از ۴ جلسه جمعا ۱۴ ساعت هنوز کراتنین حدود ۷ است چطور میشود پایین اورد کرانین تا شیمی درمانی رو انجام داد ممنونم

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام خسته نباشید من کراتین خونم ۱.۷ هست و پروستاتم ۴۳ ایا برای پایین اوردن کراتین راهی هست

  6. مهدی می‌نویسد

    سلام خسته نباشید پدرم کنسر ریه دارد و ۳ ساله شیمی درمانی میکنه متاسفانه برای شیمی درمانی رفته بود که کراتنین و اوره اش بالا بود شیمی درمانی نشد و مجبور به دیالیز شدند بعد از ۱۴ ساعت دیالیز طی ۴ جلسه ولی هنوز کراتنین حدود ۷ است چطور میشه کراتنین رو پایین اورد تا شیمی درمانی صورت بگیرد ممنونم

  7. سید صادق ابوالمعالی می‌نویسد

    باسلام میگویند گرده گل و برموم زنبور عسل جهت درمان پروستات موثر است . طریقه مصرف را از دکتر بپرسید . لطفا راهنمایی بفرمایید

  8. ناشناس می‌نویسد

    سلام . برای پایین اوردن کراتینین خون از جوشانده گیاهان ذیل استفاده کنید بسیار جواب می دهد من خودم عرض یکهفته مصرف از ۳/۷ به ۲/۸ رسیدم. گیاهان مریم گلی . ریشه قاصدک . بابونه . کلاله ذرت . جو پوست کنده و گزنه

  9. ناشناس می‌نویسد

    من خانمی هستم با سن ۴۸ ساله کراتین ۵ ایا درمان مشم بونه دیالیز

  10. ممد یخه آرو می‌نویسد

    نوشته ای ،است یونانی یا نمیدانی یا می خواهی ملت رو بگذاری سر کار آخه ماست یا هر نوع مواد لبنی سرشار از پطاسیم هست و این ماده برای بیماران CKD خوب نیست نمی دونم چی بهت بگم
    پزشک نفرولوژ

  11. پرویز لطیفی می‌نویسد

    باسپاس از مطالب ذیقیمت شما عمرتان به سامان علمتان بروز موفق باشید

  12. ناشناس می‌نویسد

    سلام من ۳۶ سالمه کراتین ۶ هست چکار کنم که بیاد پایین در ضمن دیالیز نرم

  13. بیژن تبریزی می‌نویسد

    مدیم گلی و بابونه به شدت فشار خون رو بالا می برن گفته آجیل بخورین که برای کلیه سم است جوک گفته اگه اب نمی تونی بخورید توش خیار رنده کنید دکتر جان ماست گفتی بخوریم لبنیات اصلا برای کلیه خوب نیست.

  14. رعنا می‌نویسد

    مدیم گلی و بابونه به شدت فشار خون رو بالا می برن گفته آجیل بخورین که برای کلیه سم است جوک گفته اگه اب نمی تونی بخورید توش خیار رنده کنید دکتر جان ماست گفتی بخوریم لبنیات اصلا برای کلیه خوب نیست.

  15. علی معبود می‌نویسد

    پودر سنجد و عرق زیره سبز برای کراتین و اوره خیلی خوب هست

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حامد جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    اقام فشار خونش بالابود تقریبأ۱۸میشد بعد به متخصص قلب مراجعه کردیم براش اکو گرفت گفت یه مایع چربی دور قلب داره باید تخلیه بشه یه عمل کرد و شلنگ گذاشتن و تخلیه کردن الان bunوcrرفت بالا 37و2.1شد الان نمیدونیم چکار کنیم ممکنه از داروی فشار که بهش دادن باشه . اخه قبل عمل همه چی نرمال بود
    باتشکر
    بنده ازخوزستان ، سوسنگرد مناطق سیل زده
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمدسرلکی یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    من فردی هستم پنجاه ساله مدت هاست که به عدم توانایی جنسی مبتلا شده ام ابته من مشکل بزرگی پرستات هم دارم ولی گویی مشکل من خیلی به پرستات ربط نداردخواهشمنداست بنده راراهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام آزمایشات زیادی لازم است و فعلا قرص ۱۰میلی گرم تادالافیل یک ساعت قبل از نزدیکی استفاده کنید
درحال دریافت اطلاعات