علائم و درمان گیاهی اختلال خواب

در عصر حاضر، اختلالات خواب ،به طور فزاینده ای در حال افزایش است. در حقیقت، بیش از ۷۵ درصد از افراد در بین سنین ۲۰ تا ۵۹ ساله  از مشکلات و اختلال خواب رنج می برند.

نبض ما-همه افراد دوست دارند از خوابی خوب و طبیعی برخوردار باشند و هیچ عامل مداخله کننده ای سبب برهم زدن آرامش و خواب آن ها نشود. اما گاهی برخی عوامل ممکن است سبب به هم خوردن سیستم طبیعی خواب و اختلال در آن می شود. اختلالات خواب شامل گروهی از شرایطی است که به طور منظم توانایی خواب خوب را تحت تاثیر قرارمی دهد. اختلال خواب ممکن است به دلیل مشکلات پزشکی بیماری، استرس و یا دیگر عوامل ، ایجاد شود.

خوابیدن بعد از عمل جراحی بینی

گاهی اوقات استرس، فشار و برنامه های سنگین کاری ممکن است سبب اختلال خواب در اکثر افراد شود. با این حال، هنگامی که این مشکلات به طور منظم رخ داده  و در زندگی روزمره تداخل ایجاد کنند، ممکن است در خواب فرد هم تاثیر داشته و اختلال خواب ایجاد کنند.

بسته به نوع اختلال خواب، افراد ممکن است دچار خواب آلودگی شده و ممکن است در طول روز بسیار کسل بوده و احساس خستگی زیادی داشته باشند.کمبود خواب می تواند تاثیر منفی بر انرژی، خلق و خوی، تمرکز و سلامت کلی داشته باشد.

در برخی موارد اختلالات خواب می تواند نشانه ای از وجود یک بیماری دیگر یا مشکل سلامت روانی باشد. در درمان این گونه مشکلات خواب، در ابتدا علت اصلی را تشخیص و سپس مشکل خواب درمان می شود. اما زمانی که اختلالات خواب ناشی از شرایط دیگری نباشد، روند درمان به طور معمول شامل ترکیبی ازدرمان های پزشکی و تغییرات کلی در شیوه زندگی می شود.

تصویر بد خوابی

تشخیص اختلال خواب و درمان به موقع بسیار مهم است؛ بنابراین زمانی که دچار اختلال خواب شدید، بلافاصله نسبت به درمان آن اقدام کنید. چنانچه در درمان اختلال خواب تاخیر زیادی صورت گیرد، این تاخیر می تواند  با اثرات منفی اختلالات خواب همراه بوده و منجر به پیامدهای منفی بیشتری برای سلامت فرد شود.

اختلال خواب می تواند بر عملکرد شما در محل کار هم تاثیر بگذارد، باعث ایجاد فشار منفی در روابط شده و توانایی شما را در انجام فعالیت های روزمره  مختل کند.

خواب راحت

انواع اختلالات خواب

اختلال خواب به چند گروه طبقه بندی می شوند که هر کدام نیز به دسته های فرعی تقسیم بندی می شوند.

اختلال خواب اولیه

این نوع اختلال درخواب، بیشتر به دلایل فیزیولوژیکی و روان شناختی ایجاد می شود. فرد سعی می کند به طور طبیعی به خواب رود و هر چه بیشتر سعی می کند به دلیل مشغله های شدید ذهنی بیشتر با ناکامی در خواب مواجه می شود.

این گونه اختلال معمولا به صورتی است که فرد به طور منظم به خواب می رود و بعد از مدت کوتاهی از خواب بیدارمی شود. این اختلال بیشتر در میان جوانان و افراد بزرگسال شایع است.

اختلالات خواب

اختلال پرخوابی

این نوع اختلال خواب بیشتر زمینه ژنتیکی دارد و فرد دچار پرخوابی شده و اکثر اوقات کسل بوده و احساس خستگی مفرط دارد. این نوع اختلال در خواب می تواند سبب درماندگی فرد شده و زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. هر چند مدت زمان این اختلال ممکن است طولانی نبوده و درمان شود.

خواب عمیق

اختلال خواب پاراسومینا یا شبه خواب

در این گونه اختلال فرد به خواب رفته و در مرحله انتقال به خواب عمیق ، بیدار می شود.به عبارتی دیگر، فرد بین خواب و بیداری قرار می گیرد. این مشکل بیشتر به دلیل عواملی است که روند خواب را تحت تاثیر قرار می دهد.

اختلال کابوس

دلیل عمده این نوع اختلال وجود کابوس و رویاهای ترسناک است که سبب بیدار شدن فرد می شود. این نوع اختلال یا به دلایل پزشکی خاص، یا مواد مخدر موثر و یا دیگر عوامل تاثیر گذار آن روی می دهد.این نوع اختلال در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود.

بی خوابی

ریتم خواب ناگهانی

 این اختلال به گونه ای است که فرد اکثر اوقات درحال چرت زدن بوده و در تمام شب خواب کافی همراه با آرامش ندارد.  عوامل ناخوداگاه ممکن است در این اختلال دخیل باشند و در این اختلال، خواب آلودگی بیش از حد ایجاد می شود.

درمان اختلال خواب

درمان اختلالات خواب می تواند بسته به نوع و علت اصلی آن متفاوت باشد. با این حال، رفع مشکلات خواب به طور کلی ترکیبی از درمان های پزشکی و تغییر شیوه زندگی را شامل می شود.

درمان های پزشکی

درمان های پزشکی اختلالات خواب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– قرص های خواب آور – مکمل های ملاتونین

داروهای ضد آلرژی و یا داروهای سردرد

– داروهایی  برای  رفع هر گونه مسائل بهداشتی

– درمان دستگاه تنفسی یا جراحی (معمولا برای آپنه خواب)

– لوازم مخصوص حفظ دندان (درصورت احتمال آسیب به دندان)

– داروهای کنترل بی خوابی

– تغییرات شیوه زندگی

دارو

تغییر و اصلاح شیوه زندگی می تواند به میزان زیادی کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد، به خصوص هنگامی که با درمان های پزشکی همراه باشند.موارد زیر در بهبود و درمان اختلال خواب توصیه می شود:

– اضافه کردن سبزیجات و ماهی بیشتر به رژیم غذایی و کاهش مصرف قند.

– کاهش استرس و اضطراب با تمرین مداوم

– ایجاد برنامه منظم خواب

– نوشیدن آب بیشتر و پرهیز از مصرف کافئین و قهوه

– قبل از خواب؛ اجتناب از مصرف سیگار و الکل

– مصرف وعده های غذایی کم کربوهیدرات قبل از خواب

– رفتن به موقع به رختخواب و بیدار شدن در زمان مناسب.

درمان گیاهی اختلالات خواب

منیزیم در حل اختلالات خواب بسیار سودمند است. اجازه دهید در مورد منیزیم  و تاثیر آن بر یک خواب راحت و طبیعی توصیحاتی ارائه دهیم. اگر خواب آلودگی دارید، یکی از دلایل آن ممکن است به علت کمبود منیزیم باشد.

منیزیم

مطالعات نشان داده اند که سطوح بالاتر منیزیم می تواند موجب خواب عمیق تر شود، و همانطور که اشاره شد، این امر به ویژه هنگامی که با کلسیم همراه باشد ، بیشتر تاثیر دارد.

تحقیقات بخش بیوشیمی و نوروفیزیولوژی در بخش ژنتیک روانپزشکی نشان می دهد که سطوح بالاتری از منیزیم در ایجاد خواب بهتر و پایدار تر، کمک می کند چرا که منیزیم، حاوی مواد مغذی آرام بخش است.

علاوه بر این درمان های گیاهی دیگری مانند شیر بز، غذاهایی مانند اسفناج، دانه کدو و حتی شکلات تیره می تواند در درمان اختلالات خواب بسیار سودمند باشد. از دیگر درمان های گیاهی می توان به موز، بادام زمینی، کره بادام، بلغور جو دوسر بدون گلوتن با عسل  تیره، خربزه، کلم، آبمیوه، گیلاس، هویج .. اشاره کرد.

کلم پیچ

لازم به ذکر است که مصرف روغن های مفید نیز یک روش طبیعی برای درمان اختلال خواب به شمار می رود. داروهای تجویزی شیمیایی می توانند عوارض جانبی فراوانی را ایجاد کنند ، اما روغن های طبیعی، به واکنش های جانبی منجر نمی شوند.

طبق مطالعه ای که در درمان های تکمیلی در عمل بالینی  با بیماران مبتلا به سرطان و  دارای مشکلات جدی خواب انجام شد، مشخص شد که درمان اختلال خواب با استفاده از اسانس های طبیعی می تواند  کمک موثری در برطرف کردن این مشکل باشد.

از جمله روغن های طبیعی و موثر در درمان انواع اختلالات خواب می توان به روغن برگموت و روغن اسطوخودوس، روغن  نعناع و ماندارین .. اشاره کرد.

به طور کلی باید گفت که افرادی که دچار انواع اختلال خواب هستند می توانند با تغییر شیوه زندگی و درمان های طبیعی، این مشکل را برطرف کنند. درمان به موقع و ترک عادت های بد زندگی، عوامل موثر در بهبود این بیماری به شمار می روند.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

4.7/5 - (4 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید