مزایا و معایب تعویض مفصل زانو

درد زانو یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد مسن از آن شکایت دارند و یکی از روش‌های درمان مشکلات زانو تعویض مفصل زانو است، اقدامی که مزایا و معایب خاص خود را دارد اما بیماران را امیدوار به درمان کرده است.

نبض ما– برای آشنایی بیشتر با تعویض مفصل زانو به سراغ دکتر حسین فائزی پور، جراح و متخصص ارتوپد رفته‌ایم با ما همراه شوید.

مفصل زانو پلاستیکی

عمل تعویض مفصل زانو در چه مواردی انجام می‌شود؟

زمانیکه بیمار درد دارد و یا استخوان بر روی استخوان در معاینات سائیده شده باشد، جراح اقدام به تعویض مفصل می‌کند. سن بیمار باید بالای ۶۰ سال باشد و معمولا زانو انحراف پیدا کرده و به شکل پرانتزی یا ضربدری است.

زانوی پرانتزی

بیمار در این حالات درد شدید دارد و در این حالت از بیمار عکس ایستاده و عکس سه مفصل گرفته می‌شود تا مفصل مچ پا و لگن هم بررسی شود و سپس از پهلو عکس زانو گرفته می‌شود.

زمانیکه این معاینات را کنار هم گذاشته و با توجه به سن و از کارافتادگی بیمار در هر قدمی که برمی‌دارد به این نتیجه می‌رسیم که با عمل جراحی بیمار وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

عوارض  تعویض مفصل زانو چیست؟

هر عمل جراحی عوارض و از طرفی مزایای خاص خود را دارد و زمانیکه خوبی‌ها و بدی‌های عمل جراحی را در کفه ترازو قرار دهیم اگر خوبی ها بیشتر باشد تن به جراحی می‌دهیم. در هر عمل جراحی امکان عفونت، شکستگی وسیله‌ای که در بدن کار گذاشته می‌شود، دررفتگی و نیمه دررفتگی و صدمه به عضلات مجاور مفصل وجود دارد که هرکدام قابل اصلاح است.

عمل پای پرانتزی

چه مراقبتهایی بعد از عمل تعویض مفصل زانو ضرورت دارد؟

مانند هر عمل جراحی بیماران باید مراقب باشند تا زخم آلوده نشود. برای این منظور توصیه می‌شود زخم سه روز یکبار پانسمان شود. بیماران حمام رفته و کاملا بر روی بخیه‌ها لیف و صابون بزنند اما بعد از حمام محل عمل را که خیس شده با سشوار خشک کنند و با گاز استریل پانسمان کنند.

همچنین در صورت اجازه پزشک راه بروند و اگر فیزیوتراپی تجویز شده انجام بدهند. این بیماران زمانیکه پزشک اجازه دهد بدون واکر و عصا قادر به راه رفتن هستند.

هزینه عمل جراحی

فیزیوتراپی تا چه میزان به بیماران کمک می‌کند؟

فیزیوتراپی کمک زیادی به بیمار می‌کند زیرا بیمار بعد از عمل نمی‌داند که انجام چه کارهایی برای او مناسب یا نامناسب است و این فیزیوتراپ است که او را راهنمایی می‌کند.

فیزیوتراپی دستگاههایی دارد نظیر اولتراسوند، لیزر و ماشین سی پی ام که این ماشین زیر زانوی مریض قرار می‌گیرد و بدون آنکه بیمار فعالیتی کند، زانو با درجاتی که پزشک به آن می‌دهد زانو را خم و راست می‌کند. بنابراین بیمار متوجه خواهد شد که فیزیوتراپی تا چه میزان کمک کننده است.

فیزیوتراپی زانو بعد از عمل

معایب و مزایای عمل تعویض زانو چیست؟

اولین مزایای این روش این است که درد بیمار از بین می‌رود و پای بیمار که به شکل پرانتزی و یا ضربدری است کاملا برطرف می‌شود. دامنه حرکت مریض کاملا بدست می‌آید این بیماران اغلب شکایت دارند که قادر به نشستن  و راه رفتن نیستند بعد از عمل این حرکات قابل انجام است.

ینکه بیمار قادر شود کارهای خود را بدون کمک از دیگران انجام دهد از مزایای این عمل است و از همه مهم تر اعتماد از دست رفته بیمار به زانو بدست می‌آید و زانویی که در هر قدم صدا می‌کرد و یا از جا در می‌رفت به صورتیکه بیمار از راه رفتن خودداری می‌کرد بهبود می‌یابد.

فیزیوتراپی زانو

عدم راه رفتن بیمار خود مشکلاتی نظیر اضافه وزن را برای بیمار به همراه دارد مفصلی که پزشک کار می‌گذارد تنها ۱۱۰ کیلو وزن را تحمل می‌کند به همین منظور ما از بیماران می‌خواهیم که وزن خود را پایین نگه دارند تا مفصل پس نزند و یا درنرود.

در واقع معایب عمل همین دررفتگی، پس زدن و یا عفونت است و در این زمان پزشک باید مفصل عفونت کرده را درآورده و متخصص عفونی به بیمار  آنتی بیوتیک مربوطه را تجویز می کند تا عفونت رفع شود.

چرا عمل تعویض مفصل زانو برخی بیماران موفقیت آمیز نیست؟

عمل تعویض مفصل عمل بزرگی است و به همین علت  تمهیداتی برای آن لازم است. مریضی که مدتها راه نرفته است در زمان عمل نیازمند داروی ضد انعقاد است.

مصرف آسپرین

داروهایی مانند قرص وارفارین و آسپرین از جمله داروهایی هستند که به رقیق ماندن خون بیمار کمک می‌کند تا بعد از عمل خون بیمار لخته نشود.

یکی از شایع ترین علل مرگ و میر بعد از عمل تعویض مفصل زانو  تشکیل لخته است که اگر به سمت قلب یا مغز برود باعث سکته قلبی یا مغزی می‌شود و اگر به ریه برود باعث آمبولی ریه و مرگ می‌شود. البته در هر عمل دیگری ممکن است این اتفاقات رخ بدهد.

هزینه تعویض مفصل زانو چقدر است؟

در عمل تعویض مفصل زانو نیاز به مفصل پلاستیکی است که قیمت و هزینه مفصل پلاستیکی زانو حدود شش تا هفت میلیون است و هزینه و قیمت تعویض مفصل زانو در بیمارستان‌های خصوصی حدود هفت میلیون است.

همچنین اگر مجبور باشیم بیمار را به بخش سی سی یو و یا آی سی یو او بفرستیم، هزینه مجزا در این بخش گرفته می‌شود که حدود دو تا سه میلیون است اما همین عمل در بیمارستان‌های دولتی هم می‌تواند انجام شود که برای بیمار هزینه بسیار کمتری دارد و هزینه سی سی او و آی سی یو برای بیمار ندارد.

نبض ما– گفت وگو: اعظم صفایی

4.9/5 - (8 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید