علل فتق کشاله ران در دختران

تصور کنید سوراخی در یک تایر ایجاد شود، چه اتفاقی می افتاد؟ این موضوع همان چیزی است که باعث بروز فتق و بیرون زدگی یکی از اعضاء می شود، مانند فتق کشاله ران در دختران، فتق شکمی، فتق روده ای.

نبض ما– زمانی که بر اثر مشکلی اعضای داخلی بدن انسان از جای خود بیرون آیند، فتق ایجاد می شود و در اصطلاح کلی باید گفت که بیرون آمدن اعضای داخلی از جدار شکمی، بافت، غشاء یا عضله که به طور معمول باعث نگهداری عضو می شود باعث بروز فتق کشاله ران ، فتق شکمی، فتق اینگوینال و انواع فتق در زنان و مردان می شود.

باد فتق

در صورتی که در این جدار مشکلی به وجود آمده و بزرگ شود، ممکن است در آن سوراخی ایجاد شده و مشکل ایجاد کند.  این آسیب اغلب در قسمت های خاصی از بدن و ناحیه فوقانی ران رخ می دهد که این مشکل در کودکان  هم ایجاد می شود.

کودک شما ممکن است به فتق کشاله ران (وریدی) دچار شده باشد. این مشکل، تقریبا نوعی  مشکل رایج است و می توان گفت که دریکی از شش نوزاد نارس، مشکل فتق وجود دارد. در این زمان کودک شما نیاز به عمل جراحی برای اصلاح فتق دارد.

در این مشکل، سوراخ کوچکی در عضله کشاله ران کودک ایجاد شده است. بر اثر این مشکل،شکل داخلی اعضاء به هم می ریزد.  علت فتق کشاله ران کاملا مشخص نیست اما  گاهی در برخی از نوزادان، به وجود می آید.

فتق وریدی

گاهی اوقات در فتق روده ای، روده از جای خود خارج شده و به راحتی به داخل و خارج شکم حرکت می کند و گاهی بر اثر این مشکل، انسداد و احتمالا آسیب به روده پیش می آید. در صورت بروز این اتفاق، انجام عمل جراحی اضطراری مورد نیازاست زیرا ممکن است مشکل شدت پیدا کرده و  روده به طور کامل دچار آسیب شود.

در حدود نیمی از دختران نوزاد، تخمدان را می توان در فتق احساس کرد و خطر تخریب آن هم وجود دارد. در صورت بروز این اتفاق خطر زیادی ایجاد شده و ممکن است کودک، تخمدان را از دست بدهد. هدف پزشک متخصص اصلاح فتق فرزند شما است، پیش از از اینکه عوارض شدید رخ دهد.

نوزاد شما در روز جراحی در بخش نوزادان بیمارستان، بستری خواهد شد. در صورت نیاز شما  دستورالعمل های مربوط به زمان قبل از عمل جراحی  را دریافت خواهید کرد. پیش از انجام عمل جراحی، باید به نوزاد خود آب بدهید تا زمانی که به بخش نوزادان منتقل شوید.

هزینه عمل جراحی

جراح و متخصص بیهوشی، در مورد عمل و بیهوشی توضیحات لازم را خواهند داد. عمل جراحی معمولا در همان روز آماده سازی انجام خواهد شد. پس از بیهوشی، برشی در کشاله ران کودک ایجاد می شود. سپس سوراخ ایجاد شده در عضله بخیه زده شده و سپس پوست بیمار بخیه زده می شود.

پس از آن ممکن است ناحیه جراحی پانسمان شود. بیهوشی موضعی به منظور بی حس کردن پوست و کاهش دردی که نوزاد ممکن است پس از بیدار شدن احساس کند، استفاده می شود. پس از عمل فتق، مراقبت های لازم در مورد کودک انجام می شود.

مشکل فتق در دختران تقریبا شایع است. گاهی اوقات در هنگام اضافه وزن و گاهی نیز در دوران بارداری این مشکل رخ می دهد. پزشک می تواند هر گونه فتق ممکن در دختران را به آرامی با فشار دادن ارگان ها و یا جستجوی علائم احتمالی در معاینه بررسی کند.

فتق رحم در دختران، تقریبا خطرناک بوده و نیاز به درمان دارد.  تقریبا اکثر موارد فتق کشاله ران در دختران نوجوان به علت نقص مادرزادی به وجود می آید.

فتق در کشاله ران دختران

علل فتق

معمولا بروز فتق ناشی از ترکیب ضعف عضلات و فشار است. البته بسته به علت آن، فتق ممکن است به سرعت یا در مدت زمان طولانی ایجاد شود. علل رایج ضعف عضلانی عبارتند از: سوراخ شدن یا از بین رفتن دیواره شکمی به عنوان نقص مادرزادی، سن، سرفه مزمن، آسیب جراحی. عوامل موثر بر بدن شما که باعث بروز فتق می شود، به خصوص اگر عضلات شما ضعیف باشند، عبارتند از:

بارداری

بارداری بر روی شکم تان تأثیر می گذارد و در صورت بروز یبوست، همین موضوع باعث می شود که هنگام تحرک روده ای فشار زیادی به آن ناحیه وارد شود.

اضافه وزن

نشانه های فتق کشاله ران

شایع ترین علامت فتق کشاله ران ، یک عضله یا توده در ناحیه آسیب دیده است. در مورد فتق کشاله ران شما ممکن است متوجه یک توده در هر دو طرف استخوان شکمی و کشاله ران شوید. همچنین خم شدن به سمت شکم، در هنگام سرفه کردن، ممکن است نشانه ای از بروز فتق باشد. در صورتی که کودک شما فتق دارد، ممکن است در زمان گریه کردن، احساس سوزش کند.

فتق مغبنی

سایر نشانه های رایج فتق کشاله ران عبارتند از: درد یا ناراحتی در ناحیه آسیب دیده (معمولا شکم و کمر)، به ویژه هنگام خم شدن بیش از حد، سرفه، ضعف، فشار و یا احساس سنگینی در شکم – سوزش، نفخ ، یا احساس درد در محل برآمدگی، رفلکس اسید یعنی زمانی که اسید معده به مری باز می گردد و موجب سوزش  می شود، درد قفسه سینه و مشکل در بلع.

در بعضی موارد تشخیص فتق کمی برای فرد مشکل است. گاهی اوقات هم وجود درد یا مشکلات دیگر؛ بنا به سایر علل پزشکی است. در این گونه موارد، باید آزمایش معمول فیزیکی یا پزشکی به منظور تشخیص مشکلات غیر مرتبط، انجام گیرد.

فتق ممکن است در هر قسمتی از بدن رخ دهد. با این حال، شایع ترین قسمت های بدن عبارتند از فتق کشاله ران (فتق مجعد)، کشاله ران خارجی (فتق فمورال) در نزدیکی ناف (فتق ناف)، شکم فوقانی (فتق هیاتال) یا در محل زخم جراحی اخیر (فتق انقباضی).

ممکن است در زمان بروز فتق،  احساس دردی خفیف یا گاهی اوقات بسیار دردناک در فرد ایجاد شود. گاهی اوقات و معمولا هنگامی که دراز کشیده اید، فشار وارد آمده کم شده و ممکن است میزان درد کاهش پیدا کند.

نشانه ها و علائم فیزیکی فتق

اولین علامت فتق اغلب نوعی تورم قابل توجه در زیر پوست است، که احتمالا به یک توده برجسته یا برآمدگی تبدیل می شود. این برجستگی، به صورت یک کیسه در اندام ها (معمولا روده ها) و گاهی نیز در دیواره شکم، کشاله ران یا ناف تشکیل می شود. بروز فتق می تواند شدید و بسیار دردناک باشد، زیرا عضله آسیب دیده و به این ترتیب اندام هایی مانند روده و بافت شکمی از جای خود خارج شده و ممکن است یک کیسه بزرگتر تشکیل دهند.

عکس درمان خانگی برای شکم درد

گاهی اوقات نیز، فتق دردی ایجاد نکرده و تنها به صورت برآمدگی در کشاله ران یا ناف در می آید. ایجاد فشار در هنگام پرش یا احساس سنگینی در ناحیه شکم  یکی از نشانه های فتق محسوب می شود. این فشار می تواند هنگام خم شدن بیمار برای گرفتن جسمی از روی زمین  یا از فشار کم به علت خم شدن در کمر تشدید شود.

درد در هنگام خم شدن، حمل اشیاء سنگین و یا نشستن برای مدت زمان طولانی (به عنوان مثال، پشت میز یا در وسیله نقلیه) ، تمام این موارد از نشانه های بارز فتق هستند. هر گونه اختلال و آسیب در دیواره عضلات، ممکن است خطر جدی برای فرد ایجاد کند.

با در نظر گرفتن تمام این موارد، در صورتی که در ناحیه شکمی ، کشاله ران یا هر ناحیه از بدن احساس درد شدید داشته یا توده و برجستگی مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص می تواند با در نظر گرفتن کلیه مداخلات بیماری و نشانه های موجود، به ارزیابی پرداخته و بر طبق شرایط خاص هر بیمار، روش خاص درمان را انجام دهد. هر گونه اختلال و آسیب در دیواره عضلات، ممکن است خطر جدی برای فرد ایجاد کند.

آیا می دانید فتق مغبنی در مردان چه تفاوتی با فتق کشاله ران در دختران دارد؟

فتق مغبنی در مردان

4.1/5 - (9 امتیاز)
منبع activebeat

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظر
  1. اقای عبدی می‌نویسد

    سلام دختر من ۵ سالش که کشاله رانش ۱ ماه تورم کرده بود بردم پیش جراح عمومی وسونوگرافی که گفتن فتق داره وباید عمل شه ولی درد نداره سوال من اینه ایا باید عمل دخترم به زودی انجام بشه اگر مشکلی نداشته باشه فعلا تو این وضعیت کرونایی ما چند ماه عمل رو به تاخیر میتوانیم بندازیم با تشکر

    1. فاطمه می‌نویسد

      نمی‌دونم منم این مشکل رو دارم

  2. مريم می‌نویسد

    سلام .چهار پنج ساله که فتق کشاله ران دارم ولی درد نداره و مشکلی باهاش ندارم.الان باردارشدم.ممکنه برام مشکلی پیش بیاد؟؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      به بچه تون هم سرایت کرده وبدخیم شده وهیچ علاجی نخواهد داشت

  3. اکرم می‌نویسد

    سلام دختر من سه سال ویک ماهه است دکترش تشخیص فتق شکم در نوزادی داده بود ولی من تا بحال به هیچ متخصصی نبرده ام مر ا راهنمایی کنید چکار کنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید