جوش واژن چرا به وجود می‌آید و چگونه می‌توان آنرا درمان کرد

جوش واژن نسبتاً پررنگ است و به طور کلی در قسمت خارجی واژن، در ناحیه شکم یا در لبه‌های آلت‌تناسلی زن می‌تواند رشد کنند. زمانی‌ که عفونت در فولیکول رشد کند، منجر به رشد جوش واژینال خواهد شد.

واژن حساس‌ترین قسمت بدن زن است، بنابراین اگر دچار جوش واژن هستید، باید راهکارهایی برای درمان جوش های واژینال به کار ببرید. جوش واژینال نه تنها باعث درد، سوزش و ناراحتی می‌شود، بلکه ممکن است منجر به خجالت در برابر همسر شود.

عفونت واژن

جوش واژن در انواع واژن ممکن است پدید آید و عفونت موضعی است که در لایه‌های عمیق‌تر پوست ایجاد می‌گردد. رنگ جوش‌ها قرمز رنگ بوده و پس از مدتی ممکن است در اثر التهاب رنگش تغییر کند. جوش باعث درد و ناراحتی می شود و چنانچه به موقع درمان نشود، ممکن است به سایر بخش‌ها گسترش پیدا کند.

جوش ممکن است در هر قسمتی از بدن که مالش و یا اصطکاک باشد، به وجود آید، مثلاً بین پاها و بازوها. عفونت فولیکول‌های مو نیز می‌تواند منجر به ایجاد جوش واژن شود.

در ابتدا، جوش ممکن است قرمز و کوچک باشد و در طی چند روز به نقطه‌ای متورم و دردناک با نوکی سفید یا زرد رنگ تبدیل شود. در صورتی که در مورد جوش واژنینال اطمینان کامل ندارید، با پزشک خود مشورت کنید. در بعضی مواقع، وجود مایع در جوش باعث نگرانی می‌شود. اما اکثر آنها در طی یک یا دو هفته برطرف شده و ممکن است تعداد کمی به درمان جدی نیاز داشته باشند.

راهکارهای درمانی می‌تواند درد را التیام دهد و از عفونت جلوگیری کند. در موارد شدید، پزشکتان ممکن است با برش جوش را از بین ببرد.

عفونت مخمری واژن

علل جوش واژن

  • هنگامی که باکتری‌ها در غده‌های مسدود شده غوطه‌ور شوند، آلوده شده و باعث بروز جوش خواهند شد.
  • کبودی یا بریدگی: کبودی و بریدگی یا بثورات در ناحیه کشاله ران ممکن است توسط باکتری های موجود در پوست آلوده شده و منجر به جوش زدن شود.
  •  موی زیاد در ناحیه آلت تناسلی
  • سموم بدن: مواد غذایی ناسالم، آلودگی ها و استرس باعث ایجاد سموم در بدن می‌شود. این سموم در بدن تجمع پیدا کرده و موجب بروز جوش در قسمت های مختلف بدن از جمله واژن خواهد شد.

راه های انتقال جوش واژینال

بعضی افراد می‌توانند حامل باکتری های خطرناک و مضر باشند. باکتری‌ها از طریق تماس فیزیکی و یا تماس‌های غیرمستقیم مانند لباس، تماس با حوله، کاغذ و ملحفه انتقال پیدا کنند.

بهترین راه برای محافظت از خود در برابر این خطرهای نامرئی، رعایت بهداشت فردی است، چرا که ایجاد عادت های سالم می‌تواند شما را ایمن نگه دارد.

شستشوی منظم دست ها با هدف حفظ بهداشت و جلوگیری سرایت بیماری بسیار ضروری است، زیرا به طور کلی، دست های آلوده به باکتری های زیادی هستند  که در صورت عدم شستشو و تماس دست ها با سایر نقاط بدن، آلودگی را گسترش خواهند داد. اما شستن دست ها، علی‌الخصوص پس از خروج از اماکن عمومی، خطر ابتلا و گسترش باکتری‌ها را کاهش می‌دهد.

راه های انتقال جوش

به طور کلی نمی توان تمام باکتری را از بین برد، اما با انجام مراقبت‌های لازم، تا حدودی می‌توان میزان باکتری‌ها را کاهش داد. توجه کنید سیستم ایمنی بدن  می‌تواند این تهدیدات را به طور روزانه و  به راحتی کنترل کند.

زمانی‌که که باکتری در بدن گسترش پیدا کند، ریسک شیوع آن هم افزایش پیدا می‌کند. در صورت وجود جوش در ناحیه واژن، توصیه می‌گردد که روزانه دوش بگیرید. این موضوع مانع از شیوع و انتقال جوش خواهد شد و به شما کمک می‌کند تا باکتری هایی که در طول روز با سطح پوست در تماس هستند، از بین برود. توجه کنید که تقریبا تمام جوش های واژن به دلیل وجود باکتری ها به وجود می آیند.

دوش روزانه

درمان خانگی جوش واژینال

در صورت بروز جوش واژن، بهتر است که راهکارهای درست درمانی را پیش بگیرید. چنانچه این جوش‌ها درمان نشوند، ممکن است گسترش پیدا کرده و منجر به عفونت شوند.

افراد ممکن است برای از بین بردن جوش و بهبود وضعیت، داروهایی مانند آنتی بیوتیک مصرف کنند. اما برای برطرف کردن این جوش‌ها، درمان های خانگی نیز وجود دارند.  این روشها به عبارتند از:

 

– پیش از آن که جوش یا محیط اطراف آن را لمس کنید، حتما دست های خود را بشویید. از یک صابون ضد باکتری و آب گرم استفاده کنید. در غیر این صورت، ، خطر افزایش باکتری ها در ناحیه جو ، بیشتر می شود. همین موضوع می تواند سبب تشدید عفونت شود. به همین ترتیب، پس از اتمام درمان خود، دوباره دست های خود را بشویید.

– در یکی از روش های خانگی برای درمان جوش واژن، می توانید پارچه ای را با آب گرم مرطوب کرده و پس از فشرده کردن آن، پارچه را روی جوش قرار دهید و آن را ۷ تا ۱۰ دقیقه نگه دارید. این فرایند را سه تا چهار بار در روز انجام دهید تا جوش بیفتد. گرما باعث افزایش گردش خون بیشتر می شود، بنابراین سلول های سفید خون می توانند عفونت باقی مانده را درمان کنند.

لباس آزاد و گشاد بپوشید

یکی از شایع ترین علل جوش، پوشیدن لباس های تنگ است که باعث ایجاد اصطکاک و مالش در نواحی ظریف پوست می‌شود. بنابراین، بهتر است تا زمان برطرف شدن جوش‌ها، لباس آزاد و گشاد بپوشید. لباس زیر تنگ می تواند سبب تشدید بیماری شود. با هر بار تعویض لباس زیر، آن را به خوبی شستشو دهید.

لباس گشاد برای جلوگیری از خارش واژن

درمان پماد آنتی‌بیوتیک

استفاده از پماد آنتی بیوتیک با ترکیب باسیتراسین، نوموسین و پلی‌مکسین، به منظور محافظت در مقابل عفونت، موثر خواهد بود. در صورتی که طی دو هفته، درمان خانگی در از بین بردن جوش واژن موثر نبود، با متخصص زنان مشورت کنید.

رژیم مناسب

مصرف میزان زیاد میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C، ویتامین A و نوشیدن مقدار زیادی آب برای جلوگیری از سموم بدن مفید است. همچنین مصرف ماست، عدم مصرف غذاهای چرب، پرهیز از صابون‌های عطری برای شستن ناحیه واژن برای حفظ سطح PH واژن مفید است. توجه کنید که اصلاح موهای ناحیه آلت را با تیغه های استرلیزه انجام دهید تا در حد امکان از ایجاد عفونت و بالطبع جوش واژن جلوگیری کنید.

درمان گیاهی جوش واژن

درمان‌های گیاهی بسیار زیادی هستند که مهم‌ترین آنها برای برطرف نمودن جوش تناسلی عبارتند از:

سیر

سیر در درمان هر نوع جوشی مانند جوش واژینال بسیار موثر است. یک عدد سیر را له کرده و آن را به قسمت آسیب دیده بزنید. همچنین می‌توانید سیر را به صورت خوراکی مصرف کنید. خواص ضد باکتری و آنتی بیوتیک سیر، جوش واژن را به سرعت درمان می کند.

عکس از بین بردن بوی سیر

پودر زنجبیل

پودر زنجبیل را به میزان مساوی با پودر زردچوبه  مخلوط کرده و با اضافه کردن آب ، خمیر به دست آمده را به بخش آسیب دیده بزنید. این کار را روزانه برای تسکین جوش واژنی تکرار کنید.

روغن کرچک

چند قطره روغن کرچک را روی سطح جوش بزنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا جوش تخلیه شود.

عسل و ریشه زردچوبه

عسل و زردچوبه، هر دو ضد باکتری و ضد عفونی کننده هستند. هر دوی  آنها را به میزان مساوی برداشته و کمی بجوشانید. از ترکیب به دست آمده نصف قاشق چای خوری به محل جوش بزنید و تا صبح صبر کنید. صبح روز بعد، احتمالاً جوش شروع به تخلیه خواهد کرد. پس از تخلیه کامل جوش، ناحیه را کاملا پاک کنید. این درمان، بسیار موثر است.

عسل و زردچوبه

شیر، سرکه و زردچوبه

 این مواد را با هم مواد ترکیب کرده و بجوشانید. پارچه‌ای را به این مواد آغشته کرده و در محل جوش قرار دهید. این کار را دو بار در روز و به مدت ده دقیقه انجام دهید. این کار ،در درمان جوش واژینال بسیار موثر است.

خیار

یک تکه خیار را روی جوش قرار دهید. خیار، با اثر خنک کنندگی، سوزش، درد و سایر نشانه های جوش را تسکین می دهد.

پیاز

چند تکه از پیاز را برش دهید. پنبه ای را باعصاره آب پیاز آغشته کرده و به قسمت آسیب دیده بزنید.

 

توجه: ممکن است هیچ کدام از داروهای خانگی و گیاهی ذکر شده  برای درمان جوش موفقیت آمیز نباشد. بنابراین بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. توجه کنید که در صورت بروز جوش واژن به همراه تب پزشک را سریعاً در جریان بگذارید چرا که ممکن است مشکوک به نقص در سیستم ایمنی باشید.

شاید دوست داشته باشید بدانید که جوش کمر چگونه درمان می شود:

درمان جوش کمر

4.4/5 - (16 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. سارینا می‌نویسد

    سلام دکتر من چند روز دانه سیاه رنگن داخل واسنم زد درپا دلدارم درد کمر دارم ودرد واسن میشع بگن دلش چی منمون

از پزشکان نبض‌ما بپرسید