مجموعه دیدنی سعدآباد را از دست ندهید

یکی از دیدنی های شهر تهران، مجموعه سعدآباد است که شامل باغ ها و کاخ هایی از دوره های قاجار و پهلوی است.

نبض ما– سعدآباد که از شمال با کوههای البرز, از مشرق با گلابدره, از مغرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد, در زمان قاجار, محل استقرار و سکونت تابستانی شاهان این سلسله بوده است.

پس از کودتای ۱۲۹۹, در وسعتی تازه و الحاق باغ های مختلف, به اقامتگاه تابستانی رضاخان اختصاص یافت, کاخ و کوشک هایی به مناسبت و ضرورت های گوناگون در جای جای این پهنه ی برتافته از درختان کهن و سپیدار و سرو, به فاصله ای از بازمانده بناهای قاجار سر برآورده که طی سالیان به چهارده کاخ کوچک و بزرگ, هرکدام به سبک و شیوه ای در معماری رسیده است.

این مجموعه شامل ۸ درب، ۱۲ قنات و ۱۸ کاخ است که به صورت موزه درآمده است و در ادامه به معرفی تعدادی از آن ها اشاره می کنیم. علاوه بر این موارد اکنون دارای باغ ها، زمین های بازی، سالن های سینما و آمفی تئاتر و… نیز است.

کاخ موزه ملت

کاخ موزه ملت (کاخ سفید) با۵۰۰۰ مترمربع بزرگترین کاخ مجموعه سعدآباد به شمار می آید، به علت بهره گیری از رنگ سفید در نمای آن به این نام شهرت یافته است. این کاخ اقامتگاه تابستانی پهلوی دوم و همسرش فرح دیبا بود. در تزیینات بنا هنر دست هنرمندان ایرانی کاملا مشهود است. گچبری های زیبای کاخ کار اساتیدی چون عبدالکریم شیخان، رضا ملائکه، حسین کاشی و غلامرضا پهلوان می باشد.

ازدیگر هنرهای ارزنده ایرانی که دراین کاخ خودنمایی می کنند، می توان به مجموعه فرش های بافت دست هنرمندان کرمان، کاشان، یزد و مشهد اشاره نمود.

کاخ موزه سبز

کاخ شهوند،که اکنون«کاخ موزه سبز» نامیده می شود، بی گمان یکی از زیباترین  کاخ های موجود در کشور است. علت سبز نامیدن کاخ استفاده از سنگ‌های سبز منحصر به فرد معادن خمسه زنجان در نمای خارجی آن است و در مصالح آن نیز از سرب استفاده شده است که از خرد شدن سنگها به علت تغییرات آب و هوایی جلوگیری میکند. در این کاخ انواع هنرهای ایرانی شامل آیینه کاری، گچبری، حجاری، تذهیب، خاتم کاری و… بکار رفته است.

موزه پوشاک سلطنتی

ساختمان فعلی موزۀ پوشاک سلطنتی،در واقع کاخ تابستانی شمس پهلوی،خواهر تنی محمّد رضا پهلوی می باشد. پس از نقل مکان شمس پهلوی به کاخ اختصاصی اش در مهر شهر کرج در سال ۱۳۴۲ این بنا به عنوان مکانی جهت نگهداری اشیاء و ظروف قیمتی مورد استفاده بوده و موزه اختصاصی هدایای سلطنتی نام گرفت که اغلب شامل هدایای خارجی به شاه بود.

این مجموعه شامل، عکس و پوشاک برخی از اعضای خانوادۀ پهلوی به خصوص فرح دیبا، محّمد رضا پهلوی، اشرف و شهناز پهلوی می باشد. همچنین برخی از اشیاء تزیینی مربوط به دورۀ  پهلوی دوّم در گوشه و کنار موزه به نمایش گذاشته شده است.

موزه سلاح های دربار

موزه سلاح های دربار در شمال مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد قرار دارد و ساختمان آن پیش از انقلاب اسلامی مورد استفاده غلامرضا پهلوی برادر شاه سابق بوده است. این موزه در برگیرنده بیش از صد و ده قبضه سلاح گرم از نوع شکاری، جنگی، کمری و ملزومات آنهاست که  تعلق به پهلوی دوم و درباریان داشته است.

موزه استاد حسین بهزاد

موزه استاد بهزاد دارای پنج سالن با آثار متنوعی از طراحیهای مدادی و مرکبی، نگارگریهای رنگی با مضامین مختلف از دوره های چندگانه کاری هنرمند و استاد ارزشمند، حسین بهزاد مینیاتور می باشد.

موزه خط و کتابت میرعماد

موزه خط و کتابت میرعماد در یکی از بناهای قدیمی مجموعه فرهنگی و تاریخی سعد آباد قرار دارد. ساختمان موزه دارای دو طبقه است و با تلفیقی از معماری سنتی ایران و اروپا ساخته شده است که پس از انقلاب تا مدتها بدون استفاده بود تا زمانی که سیاست های سازمان میراث فرهنگی این بنا را محلی برای نمایش آثار خطی مناسب تشخیص داد و در نتیجه با تفکیک بخش های مختلف آن تغییراتی در کل ساختمان به وجود آمد و مرمت آن آغاز گردید.

موزه آشپزخانه سلطنتی

این مکان، در زمان پهلوی دوم به “آشپزخانه مخصوص “معروف بود، مساحت آن  ۸۰۰ متر مربع و در قسمت مرکزی باغ سعدآباد و جنب رودخانه دربند قرار دارد تاریخ بازسازی و ساخت بنای فعلی در زمان پهلوی دوم می باشد.

موزه هنر ملل

درابتدا برای این بخش از کاخ سفید (موزه ملت)  کاربری گلخانه درنظرگرفته شده بود اما در بین سال های ۱۳۴۵-۱۳۴۰ با ایجاد تغییرات اساسی درکاربری، بنا تبدیل به موزه اختصاصی فرح پهلوی گردید. درحال حاضر مجموعه تابلوهای هنرمندان ایرانی مانند: سهراب سپهری، لیلی متین دفتری، ایران درودی، فرامرز پیلارام، حسین زنده رودی و تابلوهای هنرمندان خارجی مانند هربرت بایر و مک آووی و… در این مجموعه است.

موزه آب

گنجینه آب موسسه ای فرهنگی است که در جهت جمع آوری، نگهداشت، نمایش و حفظ و احیای میراث. گذشتگان در بخش های مرتبط با آب از جمله استحصال، انتقال، توزیع و بهره برداری و فنون بکار رفته در آن فعالیت می کند.

موزه استاد فرشچیان

موزه ای زیبا و پر رمز و راز، موزه ای پر از رنگ و زندگی که دیدگان هر بیننده ای را نوازش میدهد و چه تواناست خالق این همه نور، این همه زیبایی و این همه زندگی. اسطوره ای با چهره ای پر از مهربانی که با دستان توانمند خود این چنین چرخشها و پیچشهای نرم و لطیفی را خلق کرده است.

موزه هنرهای زیبا

ساختمان موزه، یکی از زیباترین بناهای مجموعه فرهنگی تاریخی  سعدآباد می باشد که در جنوبی ترین نقطه مجموعه  واقع شده است. این ساختمان به سبب استفاده از سنگهای مرمر سیاه متعلق به معدن ولی آباد چالوس به کاخ اسود نیز معروف بوده است. پس ازانقلاب شکوهمنداسلامی این بنا با عنوان موزه هنرهای زیبا در سال ۱۳۶۱ بازگشایی شد که مجسمه ها و تابلوهای نفیس نقاشی در آن به نمایش گذاشته شد.

موزه اتومبیل های سلطنتی

موزه اتومبیلهای سلطنتی بی شک یکی از جذابترین موزه های مجموعه  سعداباد به شمار میرود که در ان تعدادی از تولیدات شرکت های خودرو سازی معروف جهان نگهداری میشود. اتومبیلهایی که در حال حاضر در موزه به نمایش در آمده اند شامل سه دستگاه رولز رویس،یک دستگاه خودروی اسپید باگی،پنج دستگاه بنز،شش دستگاه  موتور سیکلت، یک دستگاه اسنومبیل و یکدستگاه کالسکه می باشد.

موزه نظامی

بنای این ساختمان متعلق به دوران رضاخان است که درسال ۱۳۱۷ هجری بازیربنایی درحدود۳۰۰۰متر مربع و در دو طبقه و نیم برای تاج الملوک همسردوم رضا شاه ومادر محمدرضا شاه ساخته شد. این کاخ درسالهای ۵۲-۱۳۵۱ توسط واحد مهندسی کاخهای سعدآباد بازسازی شدوسپس به شهرام پسربزرگ اشرف هدیه شد.

دیگر امکانات کاخ موزه سعدآباد

سرویس حمل و نقل

با توجه به وسعت ۱۱۰ هکتاری مجموعه سعدآباد، وجود بیش از ۱۷ کاخ و کاخ موزه در این مجموعه و دور بودن موزه ها از هم، این مجموعه اقدام به جابجایی بازدیدکنندگان با چندین خودرو ون در مجموعه نموده است. علاقمندان میتوانند با پرداخت بهایی اندک از این سرویس در تمام مسیرهای سعدآباد استفاده نمایند.

کافی شاپ رویال

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد دارای دو کافی شاپ در مجاورت کاخ موزه ملت و کاخ موزه سبز می باشد. کافی شاپ رویال سعدآباد با صبحانه ایرانی و فرنگی، ناهار سرد و گرم سبک کافه رستوران، انواع نوشیدنی های گرم و سرد، بستنی و منوی کافی شاپ با ظرفیت ۶۰ نفر همه روزه در نیمه اول سال از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰ و در نیمه دوم سال از ساعت ۹ تا ۱۷ پذیرای بازدید کنندگان گرامی می باشد.

سالن سینمای کاخ ملت

سالن سینمای اختصاصی کاخ موزه ملت ( کاخ محمد رضا پهلوی ) با گنجایش ۱۴۵ نفر مکانی مناسب جهت برگزاری همایش های تخصصی، برنامه های فرهنگی، هنری و آموزشی  می باشد.

این سالن در زمان پهلوی دوم تحت عنوان سینمای اختصاصی پهلوی ساخته شده بود و هم اکنون به سیستم های صوتی – تصویری و نوری نظیر پرژکتور، مجموعه کاملی از میکروفون های بی سیم و سیستم های مرتبط با آن و سایر ملزومات تجهیز گردیده است.

رادیو سعدآباد

هم اکنون این ایستگاه با بیش از ۳۰ باند بلندگو، دور دست ترین نقاط سعدآباد و تمام وسعت ۱۱۰ هکتاری مجموعه سعدآباد را پوشش می دهد و به سیستم صوتی حرفه ای، آمپلی فایر، میکسر و… مجهز می باشد.

کتابخانه سعدآباد

کتابخانه مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد واقع در مجاورت درب ورودی میدان دربند دارای منابع غنی با عناوین مختلف فرهنگی، هنری، تاریخی، صنایع دستی، باستان شناسی، ادبیات و… می باشد.

ساعات کار مجموعه سعدآباد

ساعت کار موزه ها:

– نیمه اول سال  همه روزه ( شنبه تا جمعه) از ساعت ۹ تا ۱۹، فروش بلیت تا ساعت ۱۷

– نیمه دوم سال همه روزه (شنبه تا جمعه) از ساعت ۹ تا  ۱۷، فروش بلیت تا ساعت ۱۶

– ساعت کار بخش اداری ۸ تا ۱۶

دسترسی به سعدآباد

وسیله نقلیه عمومی

هر جای تهران که هستید با متروی خط ۱ به آخرین ایستگاه آن (تجریش) بیایید. با استفاده از اتوبوس های خطوط مختلف نیز میتوانید به میدان تجریش بیایید. میدان تجریش (ابتدای خیابان جعفری) و میدان قدس (جنب ایستگاه مترو) تاکسی هایی برای رسیدن به میدان دربند دارند.

میدان تجریش تا ورودی زعفرانیه سعدآباد فاقد خطوط تاکسی رانی مستقیم است. باید درضلع غربی میدان تجریش (خیابان شهید ملکی) تاکسی های آصف یا اسدآباد را سوار شوید و سر خیابان شهید طاهری پیاده شوید. سپس باید حدود ده دقیقه تا سعدآباد پیاده بیایید.

خودرو شخصی

از میدان تجریش خیابان دربند (ضلع شمالی میدان) را تا انتها بالا بیایید تا به میدان دربند برسید. مجموعه فاقد پارکینگ است و شما باید در میدان و یا اطراف آن خودرو خود را پارک نمایید.

اگر از خودرو شخصی استفاده میکنید در خیابان های اطراف درب زعفرانیه جای پارک راحت تر پیدا میکنید.

پیشنهاد ویژه

اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنید و در ابتدای ورود نیاز به مراجعه به واحد روابط عمومی و یا حراست ندارید، ورودی دربند برای شما راحت تر خواهد بود.

نبض ما– گردآوری

3/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید