موثرترین روش های تسکین سردرد

سردرد ممکن است در هر ناحیه از سر ایجاد شده و بنابراین علت، مدت زمان و شدت این درد می تواند با توجه به نوع سردرد و راه تسکین سردرد متفاوت است. با ما همراه باشید تا با علت و درمان سردرد آشنا شوید.

اگر سردردی را تجربه می کنید که بیش از سه روز در ماه ایجاد شده و با مصرف داروهای معمولی مسکن بهبود پیدا نمی کند، احتمال دارد به نوعی خاص از سردرد مبتلا شده و نیاز به درمان جدی تر مشاهده می شود. بسیاری از ما برای یک بار هم که شده سردرد را تجربه کرده ایم و با برخی از انواع آن به صورت دردی ناخوشایند و دلهره آور آشنا هستیم. سازمان بهداشت جهانی اشاره می کند که تقریبا همه افراد در طول عمر خود دچار یک نوع سردرد می شوند و همه افراد به دنبال راه سریع تسکین سردرد هستند.

سردرد های میگرنی

علت سردرد

تحقیقات نشان می دهد که داروهای پیشگیرانه، به طور قابل توجهی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. تنها ۳ تا ۱۳ درصد از مبتلایان به سردرد و میگرن، داروهای پیشگیرانه را مصرف می کنند، حال آنکه ۳۸ درصد به آن نیاز دارند.

پیشگیری از میگرن و هر نوع سردردی، به میزان قابل توجهی باعث بهبود  کیفیت زندگی و بهره وری از آن می شود. افزایش وزن و مقاربت جنسی زیاد، همگی ممکن است عواملی برای بروز سردرد استرسی باشند.

تصور می شود که این فعالیت ها موجب افزایش جریان خون به جمجمه شما می شوند، که می تواند  باعث بروز سردرد خفیف در هر دو طرف سر شما شود.

سردرد شدید نباید بیش از حد طول بکشد. این نوع سردرد معمولا در عرض چند دقیقه یا چند ساعت حل می شود. معمولا داروهای ضد درد، مانند آسپرین و ایبوپروفن (Advil)، می توانند علائم شما را کاهش دهند و سبب تسکین سردردتان می شود.

دارو

اگر سردرد بیش از حد طول کشیده و یا در یک نقطه از سر ایجاد شود، مداخلات پزشکی لازم است. در بعضی موارد هم سردرد، ممکن است نشانه ای از یک وضعیت جدی و ناشی از مصرف داروی خاصی باشد.

از کجا بفهمیم سردرد داریم یا میگرن؟ برای اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید

تفاوت میگرن و سردرد

در صورت بروز سردرد شدید و موارد زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • سفتی گردن
  • احساس خارش
  • سردرد بی نهایت شدید به علاوه استفراغ و سردرگمی

در صورتی که سردرد خفیفی دارید می توانید با توجه به ناحیه درد و شناسایی آن، از روش هایی برای کاهش درد استفاده کنید. سردرد اولیه هنگامی رخ می دهد که بر طبق شرایط و یا بیماری ایجاد شده باشد. به عبارت دیگر این نوع سردرد به خودی خود ایجاد نشده و متکی بر بروز بیماری و یا آلرژی است.

دردهای گردن

سردرد می تواند موقت و یا مزمن باشد. سردرد موقت به صورت سردردهای اپیزودیک  بوده وهر از چند گاهی در فرد ایجاد شده و از نیم ساعت تا چند ساعت طول می کشد. سردرد مزمن، سازگارتر است. این نوع سردرد در اکثر روزها رخ داده و درمان آن  توصیه می شود.

علت و درمان سردرد بالای سر

سردرد تنشی سردردی است که در پیشانی و بالای سر ایجاد شده و بسیار آزاردهنده است. اگر سردرد تنشی دارید، ممکن است احساس سرگیجه و خسته کننده ای در بالای سر خود داشته باشید.

این درد چیزی نیست که  به راحتی بهبود یافته و با خوابیدن برطرف شود، گاه این درد ممکن است تا عضلات شانه هم گسترش پیدا کند.

دارویی

هر کسی ممکن است یک بار به این نوع سردرد مبتلا شود که علت آن اغلب ناشی از استرس است. درمان دارویی این نوع سردرد شامل: آسپرین، ناپروکسن و استامینوفن است.

چنانچه سردرد تشدید شود، پزشک داروهایی مانند مانند اندومتاسین، ملوکسیکم (موبی) را تجویز می کند که این موارد سبب تسکین سردرد می شوند.

احساس فشار در پشت و جلوی سر را دارید، احساس درد ضربه ای یا حالت تهوع دارید، و بیشترین درد را در پشت سر احساس می کنید. این مطلب را بخوانید تا با 5 علت درد پشت سر آشنا شوید.

علت و درمان سردرد پیشانی

گاهی اوقات در ناحیه پیشانی دچار سردرد می شویم که این درد با جمجمه، مغز و بالای چشم ها مرتبط است. البته بروز این سردرد در افراد مختلف ممکن است کمی متغیر باشد.

به طور کلی، سردرد پیشانی بیشتر در استخوان پیشانی به وجود آمده و گاهی چشم ها را هم درگیر می کند. راه تسکین سردرد پیشانی ماساژ ناحیه پیشانی، خواب کافی و نوشیدن مایعات فراوان است.

سردرد پیشانی

علت و درمان سردرد بالای ابرو

سردرد در ناحیه بالای ابرو اغلب به سردرد های میگرنی مربوط می شود که این نوع درد ممکن است بسیار شدید بوده و گاه باعث اختلال در فعالیت های روزانه افراد می شود. درد میگرن نوعی درد شدید از عمق درون سر شما است. این درد می تواند برای چند روز ادامه پیدا کند.

با ایجاد درد میگرنی در ناحیه بالای ابروها، توانایی شما برای انجام روال روزانه کارها به طور قابل توجهی محدود می شود.

در این نوع سردرد ممکن است به نور و صدا حساس باشید و علائم دیگری مانند تهوع و استفراغ  هم معمولا اتفاق می افتد. در موارد حادتر هم ممکن است اختلالات بینایی به وجود آید.

سردرد ابرو

یک نفر از پنج نفر این علائم را قبل از شروع سردرد تجربه می کنند.برای درمان این نوع سردرد می توان از مسکن های معمولی و داروهای پیشگیرانه مفید استفاده کرد که عبارتند از:

  • پروپرانولول (Inderal)
  • متورال
  • تو پیرامات

آمیتریپتیلین یا داروهای خاص تجویزی برای کنترل هورمونی. همچنین عدم مصرف موادی مانند قهوه، آجیل، دوری از دود سیگار توصیه می شود و این رعایت ها سبب تسکین سردرد می شود.

علت و درمان درد کف سر

سردرد در ناحیه کف سر از نوع سردرد های تنشی بوده و ممکن است گذرا و یا طولانی مدت باشد. در درمان این نوع سردرد، پزشک باتوجه به علل بروز آن، داروهای لازم را  برای تسکین سردرد تجویز خواهد کرد.

علت و درمان درد شقیقه سر

گاهی اوقات سردرد شدیدی در ناحیه شقیقه داریم. این سردرد می تواند از نوع سردرد میگرنی بوده و بسیار آزار دهنده باشد. در سردرد شقیقه ای نوعی نبض و تپش کوبنده در شقیقه ایجاد می شود و ممکن است با برجستگی رگ ها هم همراه باشد.

سردرد میگرنی

این درد گاهی به اندازه ای زیاد است که غیر قابل تحمل می شود. در درمان این نوع سردرد بهتر است از درمان دارویی خاص تجویزی پزشک استفاده کرد. مصرف روغن زیتون و کنجد هم برای کاهش درد موثر است و سبب تسکین سردرد می شود.

اگر به سردرد بالای سر مبتلا هستید، کلیک کنید

علت سردرد بالای سر

علت و درمان درد پشت سر

این نوع سردرد ها اغلب از دسته سردردهای استرسی هستند که به دنبال شرایط محیطی خاص یا استرس شدید ایجاد می شوند. این سردرد معمولا در پشت سر احساس شده و احساس ناخوشایندی به همراه دارد. درد پشت سر علل مختلفی دارد.

در بسیاری از موارد درد پشت سر منجر به بروز درد در دیگر بخش های سر هم می شود و یا با رویدادهای خاص شروع می شود. سردرد در قسمت پشت سر می تواند علل مختلفی داشته باشد.

از جمله علل این نوع سردرد می توان به دردهای گردنی بر اثر آرتروز، فتق دیسک و قرار گیری بدن در وضعیت های نادرست اشاره کرد. به همین دلیل در درمان این نوع سردرد ها باید با توجه به علت بروز آن، به درمان اقدام کرد که این درمان ها سبب تسکین سردرد می شود.

در صورتی که سردرد بر اثر بیماری آرتروز باشد، ممکن است تورم و التهاب در گردن و پشت سر ایجاد شود. این سردرد ممکن است شدید شده و نیاز به درمان فوری لازم باشد. در این مورد می توان برای تسکین سردرد از داروهای ضد التهابی و کمپرس آب گرم استفاده کرد.

شرایط دیگری هم مانند قرارگیری و نشستن در وضعیت نامناسب و فشار آمدن روی گردن می تواند باعث سردرد در ناحیه پشت سر شود. به طور کلی وضعیت نامناسب بدن علاوه بر سردرد می تواند باعث بروز مشکلات دیگر در اندام های دیگر شود.

درد های گردنی و پشت سر بر اثر این شرایط، به صورت دردهای نبض دار و بیقراری بروز می کند و  درمان و تسکین این سردرد هم به صورت تغییر وضعیت و تغییر شرایط نامناسب است.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع: www.healthline.com

4.4/5 - (8 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید